مراقبت از دوربین: ۱۷ کار که با انجام آنها می توانید عمر دوربین خود را بیشتر کنید

دوربین DSLR شما سالها بدون مشکل برای شما کار خواهد کرد، اگر با آن درست رفتار کنید و حواستان به آن باشد. در این آموزش لنزک قصد داریم به شما ۱۷ کار را یاد بدهیم که با انجام آنها می توانید عمر دوربین خود را طولانی تر کنید.

بعضی از این کار ها را همه ما معمولاً انجام می دهیم، اما بعضی از این کارها خیلی رایج نبوده و شاید خیلی از عکاس ها آنها را رعایت نمی کنند. این مطلب را بخوانید و به آن عمل کنید تا عمر دوربین خود را طولانی تر کرده باشید، مخصوصاً اگر در عکاسی مبتدی هستید.

۱

دفترچه راهنمای دوربین خود را بخوانید

دفترچه راهنمای دوربین شما پر است از اطلاعات ارزشمند و اخطار های مهم و ضروری که با استفاده از آنها می توانید از صدمه دیدن دوربین جلوگیری کنید و کاری کنید که دوربین روان تر کار کند، از چگونگی بالا بردن عمر باتری گرفته تا جلوگیری از داغ کردن دوربین در هنگام استفاده از Live View.

2

دوربین را در حرارت بالا قرار ندهید

احتمالاً به این مسأله در دفترچه راهنمای دوربین تأکید زیادی شده است. حرارت بالا و دوربین دیجیتال اصلاً با هم سازگاری ندارند. اگر دوربین خود را در داخل ماشین و در حرارت بالا قرار دهید ممکن است قسمت های پلاستیکی آن ذوب شود و اجزاء داخل آن را خراب کند.

۳

بند دوربین را وصل کنید

اگر تا به حال دوربین از دستتان نیفتاده باشد، احتمالاً اهمیت زیادی به محکم گرفتن آن نخواهید داد. اما خیلی مهم است که دوربین را از افتادن و ضربه خوردن ایمن کنید، با افتادن دوربین مغز دوربین شما ممکن است متلاشی شود. درسته، وقتی می خواهید از سه پایه استفاده کنید بند دوربین مزاحم کار شما خواهد بود، اما آیا این بهتر از پرداخت هزینه گزاف تعمیرات دوربین نیست؟

۴

مقاوم بودن دوربین خود در برابر آب (Water resistant) را با ضد آب (Waterproof) بودن اشتباه نگیرید

ممکن است دوربین شما از همه لحاظ در برابر آب و هوا مقاوم باشد، اما اگر برای استفاده در داخل آب ساخته نشده باشد «ضد آب» نخواهد بود.

معمولاً چند قطره باران مشکلی برای دوربین شما ایجاد نمی کند، اما سعی کنید از خیس شدن دوربین جلوگیری کنید. اگر دوربینتان خیس شد سعی کنید سریعاً دوربین را با استفاده از پارچه های مناسب خشک کنید، و تا زمانی که لنز و اطراف قسمت اتصالی آن بر روی دوربین کاملاً خشک نشده است لنز دوربین را عوض نکنید.

۵

سعی کنید از Battery Grip و مفصل اتصال سه پایه به دوربین (و در صورت لزوم لنز) استفاده کنید

استفاده از این اجزاء بر روی دوربین می تواند بدنه اضافه ای برای جلوگیری از ضربه خوردن به دوربین شما باشد، و جایگزین کردن این اجزاء به شدت راحت تر از تعویض کردن بدنه دوربین است.

۶

دوربین را بدون پوشش از مکانی با حرارت پایین به مکانی با حرارت بالا منتقل نکنید

اگر در محیط باز با حرارت پایین عکاسی می کنید، بعد از ورود به محیط سر بسته اختلاف دمایی که دوربین متحمل می شود می تواند به اجزاء خارجی و داخلی آن آسیب برساند.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی دوربین، قبل از داخل شدن به محیطی گرم دوربین را در داخل پلاستیک عایق قرار دهید. از عایق بودن پلاستیک مطمئن شوید. بعد از اینکه دوربین به آهستگی به حرارت محیط رسید می توانید آن را از داخل پلاستیک خارج کنید.

۷

ترجیحاً بر روی لنز دوربین خود یک فیلتر UV قرار دهید

به دلایل مختلفی استفاده از یک فیلتر بر روی لنز می تواند از لنز دوربین شما محافظت کند. اگر فیلتری بر روی لنز شما نصب نباشد با ضربه خوردن و یا دلایل دیگری ممکن است شیار های موجود بر روی لنز که برای نصب کردن فیلتر روی آن قرار گرفته خراب شوند.

استفاده از هود لنز (Lens hood) می تواند در ضربه هایی که به جلوی دوربین وارد می شود از آسیب دیدن لنز جلوگیری کند. یک فیلتر تمیز برای عکاسی در باران هم می تواند به شما کمک کند، و همچنین در هنگام عکاسی در نزدیکی آب های آزاد می تواند از سوختگی شیشه لنز جلوگیری کند.

۸

زمانی که باد می آید لنز دوربین را عوض نکنید

مسلماً هر زمانی که بخواهید می توانید لنز دوربین را تعویض کنید، اما اگر زمانی که باد می آید لنز دوربین را تعویض کنید احتمال اینکه گرد و غبار وارد دوربینتان شود بالا می رود و وارد شدن گرد و غبار به داخل دوربین می تواند به سنسور دوربین و یا به فیلتر Anti-aliasing مقابل آن آسیب جدی ای برساند.

اگر در ساحل و یا در شرایطی که هوا غبار آلود است لنز دوربین را تعویض کنید، دوربین را در خطر انداخته اید. بهتر است چنین شرایطی را از قبل پیش بینی کنید و با بستن یک لنز زوم بر روی دوربین انعطاف بالاتری به فاصله کانونی بدهید.

۹

لنز دوربین را در نزدیکی کیف دوربین تعویض کنید

هر چه اجزاء دوربین شما از فاصله بیشتری بیفتد احتمال خرابی آن هم بیشتر است، که حتی ممکن است قابل تعمیر نباشد و مجبور شوید برای جایگزین کردن آن قطعه هزینه بالایی بپردازید. سعی کنید دوربین را بر روی میز یا به صورت نشسته بر روی زمین تعویض کنید و این کار را در داخل کیف دوربین و یا درست در بالای ان انجام دهید. هیچوقت ایستاده لنز دوربین را تعویض نکنید، مگر اینکه به خودتان مطمئن هستید که به هیچ عنوان دوربین را نخواهید انداخت.

۱۰

وقتی از حالت Live View دوربین استفاده می کنید به مدت طولانی دوربین را رو به خورشید نگیرید

با اینکه استفاده از نمای زنده – Live View زمانی که می خواهید رو به خورشید عکاسی کنید برای سلامت چشمان شما بهتر است (به دلیل برخورد مستقیم نور خورشید به لنز استفاده از Visor می تواند برای سلامت چشم مضر باشد)، اما این کار می تواند برای مدت طولانی به دوربین شما آسیب برساند. همان قدر که نور مستقیم خورشید می تواند برای چشم مضر باشد برای دوربین هم می تواند مضر باشد.

در دوربین های DSLR، آینه ای در مقابل سنسور دوربین وجود دارد که تصویر را به سمت نمایاب یا Visor هدایت می کند و از برخورد نور مستقیم به سنسور تا لحظه ای که می خواهید عکس بگیرید جلوگیری می کند.

اما وقتی از حالت Live View استفاده می کنید، آینه جلوی سنسور بالا رفته و پرده ای هم که در مقابل سنسور است کنار می رود تا نور مستقیماً به سنسور برخورد کند و برای شما در داخل LCD نمایش داده شود.

این نور اگر در کسری از ثانیه به سنسور دوربین برخورد کند مشکلی ایجاد نمی کند، اما هرچه سنسور دوربین به مدت طولانی تری در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد احتمال صدمه دیدن آن بیشتر خواهد بود. حتی ممکن است پرده های مقابل سنسور (در صورتی که آینه مقابل آن بالا رفته است) بر اثر تابش مستقیم نور خورشید بسوزد، بنابراین تا جایی که می توانید سریع عکس خود را بگیرید.

هر چه لنز بزرگتر باشد، خورشید هم در داخل کادر بزرگتر خواهد بود، و تأثیر حرارت آن هم به همین مقدار بالاتر خواهد رفت و احتمال خرابی دوربین هم بیشتر می شود. در لینک زیر می توانید عکسی از سوختگی دوربینی که بر اثر نور خورشید در حین عکاسی به سمت خورشید ایجاد شده را ببینید، در زمان سوختگی از لنز ۶۰۰mm و دیافراگم f/4 استفاده شده بود: http://www.the-digital-picture.com/Help/Flare.aspx

11

قبل از برداشتن لنز دوربین را خاموش کنید

بعضی از عکاسان با دوربین روشن لنز را تعویض می کنند، اما ما پیشنهاد می کنیم قبل از تعویض لنز، دوربین را خاموش کنید. این کار ساده ایست که دفترچه راهنما های دوربین ها هم آن را توصیه کرده اند، وقتی دوربین روشن باشد سنسور آماده عکاسی است و اگر لنز را باز کنید احتمال بیشتری وجود دارد که بر روی لنز گرد و غبار بنشیند.

علاوه بر این وقتی دوربین را خاموش کرده اید، بعد از روشن کردن دوربین عملیات تمیز کردن سنسور انجام می شود (مگر اینکه خودتان این عملیات را غیر فعال کرده باشید) که به پاک کردن گرد و غبار از روی سنسور کمک می کند. وقتی می خواهید لنز دوربین را عوض کنید ترجیحاً سر دوربین را پایین نگه دارید، با این کار احتمال نشستن گرد و غبار بر روی سنسور کمتر می شود.

۱۲

اگر برای مدتی طولانی نمی خواهید از دوربین خود استفاده کنید باتری را داخل دوربین نگذارید

حتی اگر دوربین خاموش باشد مقدار کمی برق از باتری به دوربین منتقل می شود. که وقتی از باتری برای مدتی طولانی استفاده نشود ممکن است این عمل سبب کمتر شدن طول عمر باتری شود. باتری ای که کاملاً شارژ شده را هم کنار نگذارید، این کار هم از عمر باتری کم می کند.

۱۳

از وسایل عکاسی خود در داخل کیف دوربین محافظت کنید

بدیهی است، اما ضروری. سعی کنید در داخل خانه هم وسائل عکاسی خود را در داخل یک کیف ایمن و محکم نگهداری کنید. وقتی در حرکت هستید، استفاده از یک کیف کوله پشتی می تواند راحت تر باشد، اگر می خواهید با هواپیما سفر کنید بهتر است به اندازه کیف دوربین خود توجه کنید. در این مورد به نکته بعدی توجه کنید…

۱۴

وقتی با هواپیما سفر می کنید کیف دوربین خود را به انبار توشه هواپیما نسپارید

هیچوقت دوربین یا لنز خود را در داخل ساکی نگذارید که می خواهید به دست هواپیما بسپارید، مگر اینکه می خواهید در مقصد، ساکی پر از شیشه شکسته تحویل بگیرید. وسایل غیر شکستنی (مانند سه پایه، شاتر بیسیم، کابل فلاش، شارژ و…) اگر لا به لای لباس هایتان قرار گیرند مشکلی پیش نمی آید، ولی همیشه دوربین، لنز، فیلتر ها و فلاش های خود را در داخل کیفی که با خود حمل می کنید بگذارید.

۱۵

به طور مکرر دوربین خود را تمیز کنید

اگر عکاس حرفه ای یا نیمه حرفه ای نیستید که از دوربین خود به شدت کار می کشند، باید به دوربین خود برسید و هر چند وقت یک بار آن را تمیز کنید. اگر دوربین خود را به صورت مکرر تمیز کنید عمر آن را بیشتر کرده اید.

با استفاده از دستگاه های مکنده دستی اطراف دکمه ها و Visor دوربین خود را تمیز کنید. استفاده از پارچه ماکروفیبر برای تمیز کردن و زدودن گرد و غبار از روی LCD مناسب است، اگر چه لباس نخی هم برای این کار مناسب است. قطعاً برای تمیز کردن لنز پیشنهاد می کنیم که از پارچه ماکروفیبر استفاده کنید، اما بهتر است قبل از آن از دستگاه های مکنده دستی استفاده کنید و گرد و خاک را از روی لنز پاک کنید و بعد از آن از پارچه ماکروفیبر استفاده کنید.

یادتان نرود که محل اتصالات الکتریکی روی دوربین و لنز را هم تمیز کنید تا از مشکلات احتمالی ارتباطی بین دوربین و لنز جلوگیری کنید: باتری دوربین را در بیاورید و با استفاده از پارچه پاک کننده لنز قسمت های طلایی رنگ زیر باتری در دوربین که واسط ارتباطی باتری با دوربین هستند را تمیز کنید. و در نهایت، با دقت بالا و با استفاده از وسائل مخصوص می توانید سنسور دوربین خود را تمیز کنید.

۱۶

یادتان نرود کیف دوربین را هم تمیز کنید

بهتر است دوربین و لنز را تمیز و سالم نگه دارید، اما اگر گرد و غبار و کثیفی در کیفتان باشد کار شما را خراب می کند. لازم نیست بعد از هر بار عکاسی کیف دوربین را تمیز کنید اما هر ماه یک بار خوب است که داخل کیف را تمیز کنید.

با توجه به این مسئله، اگر دوربین را به ساحل می برید، پیشنهاد می کنید هر شب کیف دوربین خود را تمیز کنید، و ترجیحاً از لایه های ضد آب کیف دوربین استفاده کنید تا مانع نفوذ آب و ماسه از بین زیپ کیف به داخل آن شوید. صدای شن هایی که لایه حلقه فوکوس لنز رفته اند شبیه ناخن کشیدن بر روی تخته سیاه است.

۱۷

نرم افزار دوربین (Firmware) خود را به روز کنید

معمولاً شرکت های سازنده دوربین های DSLR هر چند وقت یک بار نرم افزار های دوربین را تحت عنوان Firmware به روز می کنند، معمولاً در ماهی که دوربین جدیدی از هر شرکت وارد بازار می شود برای دوربین های قدیمی تر نسخه جدیدی تولید می شود. با به روز کردن نرم افزار دوربین می توانید از معایب احتمالی دوربین جلوگیری کنید و یا حتی قابلیت های جدیدی به دوربین خود اضافه کنید، مانند دقت و سرعت بالاتر در فوکوس کردن.

به وب سایت شرکت سازنده دوربین خود سر بزنید و در مورد آخرین نسخه نرم افزار دوربین خود تحقیق کنید، و آخرین نسخه آن را با نسخه ای که در دوربین شما نصب شده است مقایسه کنید. اگر لازم دیدید با کمک گرفتن از دفترچه راهنمای دوربین، نرم افزار دوربین خود را به روز کنید.

اگر به روز شدن دوربین را خیلی حیاتی و بحرانی ندیدید، پیشنهاد می کنیم چند روز از آمدن Firmware جدید برای دوربین خود صبر کنید و بعد آن را دانلود و بر روی دوربین خود نصب کنید، تا اگر مشکل احتمالی ای در Firmware وجود داشت در این چند روز برطرف شود.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. mario

    ۳ دی ۱۳۹۷

    من یه سوال دارم ممنون میشم جواب بدین . من یه باتری اضافی برای دوربینم خریدم دو سال پیش تا به حال ازش استفاده نکردم. حتی یکبار هم شارژش نکردم. به همون صورت پلمپ هست. میخواستم بدونم باتری خراب نمیشه اگه ازش استفاده نکنم؟

  2. بهروز

    ۱۷ آذر ۱۳۹۵

    مطلب خیلی خوبی بود مرسی از زحمات شما.

  3. بیتا

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

    دوربینم سالم بود . بعد از چند روز خواستم عکس بگیرم یا فیلمبرداری کنم لنز خود به خود می رود داخل و خاموش میشود و روی صفحه stand by می اید . علت چیست ؟

  4. Kamran

    ۱۹ تیر ۱۳۹۵

    دوربین یک سال خاموش بود امروز خواستم یه قطعه ویدیو تهیه کنم اما زوم خیلی روان انجام نمیشه جوری که لرزش ایجاد میکنه، راه حلی هست برای این مشکل ؟

  5. Siavash

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۵

    سلام
    من در کویر از دوربینم استفاده کردم البته دورش پارچه پوشیده بودم اما الان وقتی لنز را زوم این و زوم اوت میکنم کمی سفت تر شده و راحت نمیچرخه البته لنزو باز کردم و کمی تمیز کردم ولی اون مشکل هست ممنون میشم راهنمایی کنید چطوری تمیزش کنم.

  6. مهسا

    ۲۷ مهر ۱۳۹۴

    سلام من یه دوربین کنون ۷دی دارم یه با با دوربین خوردم زمین .دوربین الان سالمه یعنی میشه بر اثر این زمین خوردن صدمه دیده باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    من میترسم…

    1. سامان

      ۲۹ مهر ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      اگر مشخصا اشکال یا اختلالی در عملکرد دوربینتان مشاهده نمی کنید، احتمال زیاد آسیبی ندیده است.

      پیشنهاد می کنم، اگر اختلالی مشاهده کردید با نمایندگی و سرویس گارانتی (در صورت وجود) مشورت نمایید.

      موفق باشید

    2. kamal183

      ۳ خرداد ۱۳۹۵

      سلام اصلا نگران نباشید من هم یکبار با دوربین شما موقع پرواز با چتر زمین خوردم هیچ چیزیش نشده / خیالتون راحت باشه

      1. مهدی

        ۳ آبان ۱۳۹۵

        هاااهاها
        منم یک بار با دوربین شما هواپیمامون سقوط کرد هیچیش نشد
        نگران نباشید

  7. Ali Ghaemi

    ۸ تیر ۱۳۹۳

    خیلی خوب بود … ممنون

  8. محمد علی

    ۳ تیر ۱۳۹۳

    عالی است با تشکر از مطالب زیبایتان


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *