ویرایش عکس: راهنمای استخدام روتوش کار حرفه ای

برون سپاری یا سپردن ویرایش عکس ها به روتوش کار های حرفه ای، چه استخدام یک دستیار مجازی در خانه و چه سایت های خدمات روتوش عکس آنلاین، به سرعت تبدیل به یک عمل استاندارد شده و در ایران نیز به سرعت در حال گسترش است. برخی استخدام یک روتوش کار به صورت تمام وقت را ترجیح می دهند و عده ای تنها زمانیکه سرشان شلوغ است همکاری با یک فتوشاپ کار به صورت پروژه ای را انتخاب می کنند. استخدام به موقع یک روتوش کار حرفه ای می تواند کسب و کار عکاسی شما را رونق بخشد، از این رو این مطلب لنزک را برای راهنمایی شما در استخدام روتوش کار و برون سپاری ادیت عکس هایتان نوشته ایم.

در مطلب «۱۰ باید و نباید در روتوش عکس ها» گفتیم که یک عکاس خوب الزاما یک روتوش کار خوب نیست و توصیه شد که یا تکنیک های مناسب روتوش را یاد گرفته و مهارت های خود را بهبود بخشید و یا یک روتوش کار حرفه ای مسلط و آشنا با تکنیک های روز استخدام کنید. اگرچه برون سپاری در صنعت عکاسی رایج تر شده است، اما هنوز هم تردیدهایی در مورد ارزش آن وجود دارد. عکاسانی که با این خدمات آشنا نیستند، مزایا و معایبی در به کارگیری این نوع خدمات می بینند. در این مطلب لنزک، به مزایا و معایب سپردن مرحله ویرایش عکس به حرفه ای ها خواهیم پرداخت.

به منظور کمک به تصمیم گیری آسان تر برای همه، من فکر کردم که ایجاد یک لیست از مزایا و معایب منصفانه می تواند ایده خوبی باشد. از آنجا که تمام مزایا و معایب برای همه قابل اجرا نیستند، من سعی می کنم مواردی را انتخاب کنم که کم و بیش به اکثر عکاسان مرتبط باشند.

چگونه یک روتوش کار حرفه ای استخدام کنم؟

اگر تصمیم تان در مورد استخدام روتوش کار، چه به صورت پروژه ای (آنلاین یا حضوری) و چه تمام وقت (آنلاین یا حضوری) قطعی است، احتمالا با مزایا و معایب آن که در این مطلب به آن پرداخته شده آشنا هستید. تیم لنزک شما را در یافتن نیروی کار مناسب یاری خواهد کرد. یافتن نیروی کار متخصص از طریق سایت های درج آگهی عمومی با اینکه ممکن است شما را به نتیجه برساند، اما قطعا بهترین گزینه نیست. ما ایده بهتری داریم (اینجا کلیک نمایید).

معایب استخدام روتوش کار یا برون سپاری ویرایش عکس

هزینه – راه های مختلف زیادی برای برون سپاری کار ویرایش و ادیت عکس های شما وجود دارد. شما می توانید یک دستیار تمام وقت یا پاره وقت برای انجام ویرایش خود در خانه استخدام کنید یا حتی می توانید یک دستیار مجازی برای ویرایش به صورت مجازی استخدام کنید. همچنین شرکت های دیگری وجود دارند که متخصص ویرایش و انجام این گونه خدمات برای بسیاری از عکاسان دیگر هستند. این گزینه های مختلف از نظر قیمت و ارائه بسیار متفاوت هستند، اما مهم نیست شما چه گزینه ای را انتخاب می کنید، به هر حال این کار برای شما هزینه ای خواهد داشت. هرچند بعضی از گزینه ها بسیار مقرون به صرفه تر از بقیه هستند. به عنوان مثال، استخدام یک کارمند تمام وقت برای روتوش می تواند هزینه بسیار زیادی داشته باشد، در حالیکه ارسال تصاویرتان به سایت کاملا مقرون به صرفه است.

از دست دادن کنترل – اشاره به این مورد کمی سخت تر است، اما من دائما آن را می شنوم و حتی خودم هم آن را گفته ام. من نمی توانم کنترلم را از دست بدهم. این دقیقا به چه معنی است؟ من فکر می کنم این موضوع بیشتر مربوط به از دست دادن چیزی است که شما عادت کرده اید مسئول آن باشید. تغییر می تواند سخت باشد. افراد زیادی نیز احساس می کنند که ویرایش آنها ارتباط زیادی با سبک و هویت آنها دارد. آنها حس می کنند کاری که دارند انجام می دهند منحصر به فرد است و ایجاد مجدد آن ممکن نیست. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که این امر ممکن است برای برخی از ادیت های خاص درست باشد، اما قطعا برای اکثر تصاویری که شما ارائه می دهید، صادق نیست. شما همچنان کنترل کامل را حفظ می کنید، چون همیشه آخرین نفری هستید که تصاویر را قبل از تحویل بررسی می کنید.

لنزک: همیشه یک سری نگرانی های اولیه ما را از انجام بهترین هایمان باز می دارند و مانع بر داشتن قدم های بعدی به سوی اهدافمان می شوند. اجازه دهید یک مثال ساده بزنیم. ساعت ها زمانی که صرف یک سری کار تکراری در روتوش عکس های شما می شوند، پروسه ای که روی ۵۰ درصد عکس ها تکرار می کنید، شاید بشود با یک اکشن فتوشاپ به صورت خودکار انجام داده شوند یا توسط دستیاری که استخدام کرده اید انجام پذیرند. شما می توانید زمان صرفه جویی شده را صرف مطالعه تکنیک ها و آموزش های جدید ویرایش عکس نمایید.

یادگیری از اشتباهات – یکی از بزرگترین مزایای ویرایش کار خودتان، دیدن تمام اشتباهاتی است که مرتکب می شوید. هر چه بیشتر تصاویر خود را درست کنید، تراز سفیدی را اصلاح کنید، یا حواس پرتی ها را کراپ کنید، بیشتر یاد خواهید گرفت که برای این که عکاس بهتری باشید چه کاری باید انجام دهید.

گوهر پنهان – این مورد همیشه برای من در طول روند ادیت عکس ها پیش نمی آید، اما گاهی اوقات هنگام کار کردن بر روی یک تصویر، من تنها با بازی با اسلایدرها با ویرایش جالبی مواجه می شوم. این نوع ویرایش ها معمولا وقایع خوشحال کننده در حین ایجاد تنظیمات دلخواه بر روی یک تصویر معمولی هستند و سپس به چیزی جالب توجه تبدیل می شوند که چشم مرا می گیرد. اگر شما این تنظیمات دلخواه را انجام ندهید، احتمالا این ویژگی های جالب که چشم شما را بگیرد، نخواهید دید.

مزایای استخدام روتوش کار یا برون سپاری ویرایش عکس

زمان کسب و کار – این مورد شاید بزرگترین مزیت باشد و من فکر می کنم به تنهایی مهم تر از تمام معایب است. زمانی که شما به طور معمول صرف ویرایش می کنید را اکنون می توانید به کارهای دیگر اختصاص دهید. اگرچه بیرون فرستادن تصاویرتان برای برون سپاری برای شما هزینه خواهد داشت، اما باید در نظر بگیرید که وقتتان چقدر ارزش دارد. شما باید در نظر داشته باشید که ویرایش و روتوش عکس ها چند ساعت از وقت شما را می گیرد و آن را با هزینه ای که استخدام روتوش کار برای شما دارد مقایسه کنید. اگر ویرایش یک مجموعه عکس که سپردن آن به یک روتوش کار ۲۰۰ هزار تومان برای شما هزینه دارد ۱۰ ساعت طول بکشد، هزینه آن ساعتی ۲۰ هزار تومان می شود. وقت شما به عنوان یک حرفه ای بیش از ۲۰ هزار تومان در ساعت ارزش دارد نه؟.

لنزک: یکی از مواردی که جا دارد در اینجا به مطلب اضافه کنیم، و به آن تاکید کنیم، داشتن نگاه برد-برد یا win-win در استخدام است – اصطلاح برد-برد یعنی همکاری برای هر دو طرف بُرد و منفعت داشته باشد. هنگامی که به مرحله استخدام می رسید، خواه استخدام عکاس و خواه استخدام یک فتوشاپ کار حرفه ای، بهتر این است که به دنبال پرداخت هزینه کمتر یا استخدام شخصی که کم ترین حقوق را می طلبد نباشید. چراکه در چنین رابطه ای شما بُرد می کنید و آن شخص بازی را باخته و هر زمانی که بتواند همکاری اش را با شما قطع خواهد کرد. در یک همکاری حرفه ای برد-برد سود مشترک به نفع هر دو طرف ایجاد می شود. این یکی از مهم ترین نکته هایی است که می تواند به کسب و کار عکاسی شما رونق بخشد.

زمان تحویل – با تحویل به موقع عکس های مشتریان به کسب و کار عکاسی خود را رونق بخشید. هرچه بیشتر عکاسی کنید، بیشتر باید ویرایش کنید. بنابراین هرچه پر مشغله تر می شوید، تحویل عکس ها به مشتریان بیشتر طول می کشد. اگر شما هر شنبه ماه یک مراسم عروسی با جلسات نامزدی و انواع مختلف عکاسی های دیگر داشته باشید، کارهای ویرایش ناتمام و انباشته شده شما می تواند یک مرتبه و خارج از کنترل شما زیاد شود. اما اگر کار ویرایش را برون سپاری کنید، عکس ها بدون معطلی تحویل داده شده و انباشته نمی شوند. هرچه مشتری عکاسی شما عکس های خود را زودتر تحویل بگیرد، راضی تر خواهد بود و احتمال بیشتری وجود دارد که دوباره با شما کار کند و شما را به دوستان و خانواده خود معرفی کند. این امر به مشتریان بیشتر، عکاسی بیشتر، و پول بیشتر در جیب شما منجر می شود.

بیشتر بخوانید: بله مشتری عکاسی عزیز، تمام عکس های شما همین است!

زمان ویرایش – حتی اگر سرتان با عکاسی زیاد شلوغ نیست و نیازی به برون سپاری ندارید، اما هنوز هم می توانید از مزیت کامل وقت صرفه جویی شده بهره مند شوید. به جای صرف تمام وقت خود بر روی ویرایش تصاویر تا رسیدن به یک استاندارد قابل تحویل، اکنون می توانید از برون سپاری برای رساندن تصاویر به این سطح استفاده کنید. از اینجا، می توانید وقت بیشتری را بر روی این تصاویر صرف کنید تا آنها را حتی بهتر کنید. بنابراین در این سناریو شما ممکن است همان مقدار وقت را صرف ویرایش کنید، اما نتیجه نهایی که تحویل می دهید کیفیت بسیار بهتری داشته باشد. این امر دوباره به فروش و رونق بیشتر کسب و کار عکاسی شما منجر می شود.

ن

نتیجه گیری

اگرچه من معایب بیشتری را نسبت به مزایا ذکر کردم، اما فکر می کنم کاملا مشخص است که برنده کدام یک از آنهاست. برون سپاری ممکن است برای شما هزینه داشته باشد، اما زمانی که برای کار بر روی چیزهای مهمتر صرفه جویی می کند، می تواند به راحتی آن هزینه را توجیه کند. بعد از برون سپاری ادیت عکس هایم میل به حفظ کنترل از بین رفته و در عوض یک حس آزادی بخش در من ایجاد شده که دیگر چنین کار بزرگ و وقت گیری ندارم که نگران آن باشم. همچنین زمان بیشتری برای ایجاد تجربه مشتری ام و کار بر روی فعالیت هایی که مشتریان و فروش بیشتری به همراه می آورند، دارم.

لنزک: تجربه شما از برون سپاری ویرایش عکس هایتان چیست؟ آیا تا کنون یک دستیار روتوش کار برای ادیت عکس هایتان استخدام کرده اید؟ لطفا تجربه و دیدگاه خود را با ما در پایین مطلب به اشتراک بگذارید.

نویسنده: جیسون وینسون (Jason Vinson)

نظرات شما

  1. javad_toosi

    ۲۰ تیر ۱۳۹۶

    با سلام خدمت خوانندگان محترم
    هرچند که من آتلیه عکاسی ندارم ولی زمانی که برای دوستان و یا افرادی عکاسی میکنم زمان کار برای ادیت عکس بسیار ناراحت کننده است و در واقع یه جورایی من رو از قبول کار باز میداره ، چون زمان کافی ندارم . حالا شما اینو در وسعت بزرگتر ببینید . حوصله کار کردن برای آدم نمیمونه در حالی که وقتی مشتری میاد باید با انگیزه و روحیه شاد و حوصله کار کنید تا میل به بازگشت و سفارش مجدد به شما رو داشته باشه . کلا اگر روتوش هم بلد نیستید ریسک نکنید شاید بنظر بیاد یه چندتا اکشن نصب میکنیم حل میشه ولی اینطور نیست .
    البته همیشه نگرانی از به سرقت رفتن اثر یا امنیت عکس مطرحه .اگر یه عکس خیلی خوب داشته باشید و فایل خام دست اشخاص ناباب بیافته ممکنه اثر بنام شخص دیگری انتشار پیدا کنه .
    از طرفی ما در کشور اسلامی هستیم و عکسهای مجالس و مهمانی ها و… رو نمیشه به هر شخصی داد چنانچه این عکسها در فضای مجازی قرار بگیرند حسابی تو دردسر میافتید .
    بنظر من فعلا تو ایران برای فایلها و عکسهایی که یکم امنیت بیشتر میخواد استخدام اشخاص با دریافت ضمانت و دسترسی محدود بهتره

    1. سامان نویسنده

      ۲۲ تیر ۱۳۹۶

      درود فراوان

      سپاس بی کران، نکاتی اضافه فرمودید که به بهتر شدن و تکمیل مطلب کمک کرده اند. یکی از دلایل انتخاب این موضوع برای انتشار نیز همین بود، یافتن چالش های موجود. قطعا این نقاطی که اشاره فرمودید می تواند به شرکت ها یا استارتاپ هایی که می خواهند وارد حوزه روتوش عکس شوند و خدمات روتوش آنلاین ارائه دهند کمک کند.

      با آرزوی بهترین ها


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *