آموزش عکاسی طبیعت بی جان یا خاموش – پس زمینه بوکه زیبا

دینا بلنکو، عکاس حرفه ای و خلاق شاخه عکاسی طبیعت بی جان (Still life photography)، در این آموزش عکاسی لنزک، طی ۵ گام ساده به تجهیزات و لوازم مورد نیاز، ترکیب بندی، نورپردازی و آموزش عکاسی طبیعت خاموش یا بی جان می پردازد. تمرکز این آموزش روی عکس های طبیعت بی جان دارای قطره های آب معلق در هوا و بوکه های زیبا در پس زمینه است. با اینکه این شاخه عکاسی «اجسام بی جان» ،«طبیعت بی جان» یا «طبیعت خاموش» نامیده می شود، دینا بلنکو یکی از عکاسانی است که با خلاقیت خود ثابت کرده که در عکاسی از اشیا نیز می توان زنده ترین و پویا ترین صحنه ها را خلق کرد. با ما همراه شوید.

سه دلیل وجود دارد که گرفتن یک عکس طبیعت بی جان یا Still life مانند این را امتحان کنید. اول، حرکت در کادر همیشه چشمگیر است، به خصوص حرکت مایع. دوم، روشنایی های چند ضلعی زیبای بوکه، مسحور کننده و تقریبا جادویی به نظر می رسند. سوم، این فرصت خوبی برای نشان دادن شور و شوق شما نسبت به سفر و عشق به دریاست. کمی سنگ، شن و ماسه، یک پیام در یک بطری، یک فانوس دریایی چوبی کوچک یا یک صدف بزرگ بردارید، و داستان خودتان را در مورد بادبان های سیاه، طوفان، و ماجراجویی بسازید. بیایید آموزش را شروع کنیم!

۱

تجهیزات و لوازم مورد نیاز

اول از همه، ما به یک منبع نور مناسب برای عکاسی از قطرات پاشیده شده آب نیاز داریم. من برای گرفتن این عکس از دو اسپیدلایت (فلاش) استفاده کرده ام: یکی داخل استریپ باکس، و دیگری پشت یک دیفیوزر.

لنزک: دینا بلنکو برای فریز یا ثابت کردن قطره های آب معلق در هوا که در تصویر مشاهده می نمایید، از دو فلاش استفاده کرده. شکل دهنده های نوری ای که این فلاش ها داشته اند، استریپ باکس (مثل سافت باکس است کمی باریک تر) و دیفیوزر بوده اند.

اگر دوست دارید، می توانید با نور طبیعی عکس بگیرید، اما اگر این کار را انجام دهید، قطرات آب ممکن است کمی تار شوند و به بوکه واضح چند ضلعی تبدیل نشوند. اگر یک لنز ماکرو دارید، از آن استفاده کنید، چون امکان عکاسی از دورتر و ایمن نگه داشتن دوربینتان از قطرات آب را میسر می سازد.

ما به یک بطری آب پاش برای اسپری کردن و ایجاد قطرات آب نیاز داریم. بهتر است بطری ای انتخاب کنید که قطرات بزرگتری ایجاد می کند. اگر بطری آب پاش شما چیزی شبیه غبار ایجاد می کند، می توانید آن را با یک بطری پلاستیکی با سوراخ های کوچک در کف آن جایگزین کرده و از آن برای پاشیدن و ایجاد قطره ها در عکس استفاده کنید.

چیزهایی را که می خواهید برای خلق «عکس طبیعت بی جان» خود استفاده کنید، انتخاب کنید. انتخاب اشیاء با تم یا موضوع عکس شما رابطه مستقیم دارد. در اینجا تم عکس طبیعت خاموش ما دزدان دریایی است و برای همین هر آنچه که با آب سر و کار دارد جواب می دهد.

دینا بلنکو برای خلق این عکس با تم «بهار» گل، گلدان و آب را انتخاب کرده است.

۲

ترکیب بندی طبیعت بی جان

سادگی کار را حفظ کنید. به نظر من، رسم یک طرح اولیه مفید است. این کار به ترتیب دادن به لوازم اصلی صحنه و اضافه کردن جزئیات کمک می کند.

فراموش نکنید کمی فضا در داخل کادر خود برای بوکه و قطرات آب باقی بگذارید.

اگر پس زمینه شما تاریک باشد، قطرات آب بیشتر قابل مشاهده خواهند بود.

۳

نورپردازی

کلید به دست آوردن قسمت های روشن و بوکه های زیبای پس زمینه، نورپردازی از پشت است. در مورد من، یک اسپدلایت در داخل یک استریپ باکس می باشد، که در سمت راست و کمی پشت صحنه قرار داده شده است. من اگر می توانستم، آن را درست پشت فون (پرده پس زمینه) عمودی ام آویزان می کردم تا بطری ها را روشن کند، اما خود پس زمینه را نه. این نور اصلی یا Key Light ماست.

اگر با نور طبیعی کار می کنید، دوربین خود را دقیقا جلوی پنجره تنظیم کنید، درست مثل وقتی که با یک فنجان چای که از آن بخار بلند می شود کار می کنید. هیچ فون عمودی ای قرار ندهید وگرنه نور را مسدود خواهد کرد.

نور پر کننده (Fill light)، که سایه ها را حذف کرده و حجم ایجاد می کند، در سمت راست صحنه تنظیم شده است. در مورد من، یک اسپیدلایت در پشت یک دیفیوزر بزرگ است. اگر دوست دارید، شما می توانید آن را با یک رفلکتور بزرگ جایگزین کنید.

همچنین یک ورق مقوای باریک سیاه بین نور اصلی من و پس زمینه وجود دارد، که کمی از نور پس زمینه را کم کرده، و آن را تاریک تر می کند.

می توانید به صورت گام به گام ببینید که من چطور نورهایم را تنظیم کردم: چپ: تنها نور اصلی؛ مرکز: نور اصلی + نور پر کننده؛ راست: نور اصلی + نور پر کننده + مسدود کننده سیاه.

توجه داشته باشید که هر دو فلاش بر روی قدرت کم تنظیم شده اند، تا با شلیک سریع نور منجر به ثابت کردن حرکت مایع شوند – انگار که قطره ها منجمد یا فریز شده و در هوا معلق هستند.

۴

عکاسی

به مرحله عکاسی این آموزش خوش آمدید. دوربین خود را بر روی حالت عکاسی پیوسته (Continuous Mode) تنظیم کنید تا چند عکس پشت سر هم بگیرید. برای ایجاد یک عمق میدان کم، دیافراگم لنز خود را باز نگه دارید (در مورد من f/2.8 است). این کار تضمین خواهد کرد که اکثر قطره های آب به صورت روشنایی های چند ضلعی دوست داشتنی (بوکه هایی که دنبالش بودیم) ظاهر شوند. اکنون شما آماده عکاسی هستید!

کمی آب را در جهتی که در فوکوس نباشد اسپری کرده و یک دنباله عکس بگیرید.

۵

ویرایش عکس

اکنون، می توانید بهترین عکس را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید. یا می توانید چند عکس را با زیباترین قطره ها انتخاب کرده و آنها را با هم ترکیب کنید.

من چهار عکس را با هم ترکیب کردم، و هر کدام را در یک لایه جداگانه قرار داده، و از ماسک لایه (Layer mask) در فتوشاپ استفاده کردم.

در نهایت، با تنظیم رنگ ها و کنتراست، به تصویر کمی جلا بدهید.

بفرمایید! در اینجا می توانید تمام مراحل را از ابتدا تا انتها ببینید.

عکس طبیعت بی جان دریایی شما آماده است! امیدوارم روند این آموزش برای شما جالب بوده باشد. برای مطالعه آموزش های بیشتر مانند این، اینجا کلیک کرده و عکس های پشت صحنه، و جدیدترین کارهای من را در صفحه اینستاگرامم دنبال کنید.

موفق باشید!

نویسنده: دینا بلنکو (Dina Belenko)

صفحه اینستاگرام دینا بلنکو

https://instagram.com/dinabelenko

نظرات شما

  1. محسن متقی زاده

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶

    اول یک تشکر ویژه وخسته نباشید عرض میکنم بابت تمام آموزش هایی که بدون چشم داشتی میذارین…واین مدل عکاسی و کارگردانی واقعا نگاه جدیدی ایجاد میکنه در ایده ها و ژانر عکاسی.

  2. محسن پیرنیا

    ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    سلام.
    چند وقتی میشد که دینا بلنکو توی لنزک کم پیدا شده بود. اما باز هم با آموزش کاری جدید و خلاقیتی تازه برگشت.
    سپاس از لنزک و دینا بلنکو…

    1. سامان نویسنده

      ۲۲ تیر ۱۳۹۶

      درود بر شما،

      سپاس ویژه از شما جناب پیرنیا که طی این ۴ سال همراه با تیم لنزک بودید. انشاالله در آینده از ایشان بیشتر مطلب خواهیم داشت، چراکه علاوه بر آموزنده بودن حال و هوای مثبت خاصی با خود دارند. با آرزوی بهترین ها برای شما.

      کمال احترام

      1. محسن پیرنیا

        ۲۳ تیر ۱۳۹۶

        سلام به شما دوست مهربان و آرزوی سربلندی و پیروزی برای شما و تیم لنزک…
        همیشه با انرژی و سرزنده باشید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *