۴ دلیل برای عکاسی در طلوع و غروب آفتاب

شاید مهم ترین تغییری که می توانید برای بهبود عکاسی خود ایجاد کنید، تغییر زمان روز عکاسی است. به همین سادگی! همه عکس های گرفته شده در وسط روز مشکلاتی دارند که اگر شما نزدیک طلوع یا غروب آفتاب عکاسی کنید، قابل اجتناب اند. به نظر می رسد که همه عکاسان توافق نظر دارند که حول و حوش طلوع و غروب آفتاب بهترین زمان برای عکاسی است. در واقع، بسیاری از عکاسان تا آنجا پیش می روند که دوربین های خود را در طول ساعات بین ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر کنار می گذارند. در این مطلب لنزک با ما همراه شوید تا بگوییم چرا عکاسی در طلوع و غروب آفتاب به شما کمک خواهد کرد تا عکس های بهتری بگیرید.

بیدار شدن در هنگام سپیده دم، یا کار کردن بعد از غروب آفتاب، معمولا راحت نیست. بیدار شدن قبل از طلوع آفتاب سخت است، به خصوص در تابستان که خورشید زود طلوع می کند. اما اگر می خواهید سطح کیفی عکاسی خود را ارتقاء دهید، باید این کار را انجام دهید.

شما احتمالا همه اینها را قبلا شنیده اید، اما در این مقاله من علت آن را توضیح خواهم داد، و برخی از دلایل این که چرا طلوع و غروب آفتاب می توانند به شما کمک کنند تا عکس های بهتری بگیرید را به شما نشان می دهم.

دلیل #۱: از کنتراست شدید اجتناب کنید

نور روشن خورشید در هنگام ظهر، سایه های شدیدی در عکاسی شما ایجاد می کند. تقریبا هر شیء در دید شما سایه های سخت و زننده ایجاد خواهد کرد. بدیهی است که اجسام بزرگ مانند درختان و ساختمان ها چنین سایه هایی ایجاد می کنند، اما مشکل فقط اینها نیستند. به عنوان مثال، هنگام عکاسی از یک شخص، شما احتمالا با سایه های شدید در چهره او مواجه می شوید. حتی چیزی به کوچکی چمن یا برگ نیز سایه های سیاه ناخوشایندی در تصاویر شما به جای می گذارد.

عکاسی در نزدیک طلوع یا غروب آفتاب این مشکل را برطرف می کند. در این زمان ها، اشعه های خورشید از یک زاویه افقی تر می تابند، که به این معنی است که اشعه ها قبل از رسیدن به شما باید از میان مقدار بسیار بیشتری از جو زمین بگذرند. این امر باعث می شود که نور بیشتر پخش شود.

علاوه بر این، درست قبل از طلوع و بعد از غروب آفتاب هیچ اشعه مستقیمی وجود ندارد. در این زمان ها شما تنها با اشعه های غیر مستقیم خورشید سر و کار دارید، و مشکلی با سایه های شدید نخواهید داشت.

دلیل #۲: تُن ها را در محدوده دینامیکی دوربین خود نگه دارید

در تمام عکاسی های فضای باز شما باید با این مشکل که آسمان همیشه روشن تر از پیش زمینه است، مقابله کنید. گاهی اوقات خیلی خیلی روشن تر است. اگر شما بر اساس روشن ترین بخش دید دوربین خود، که همیشه آسمان است نورسنجی کنید، سایه ها در تصویر شما سیاه خالص خواهند شد. برعکس، اگر بر اساس پیش زمینه یا سایه ها در دید دوربین خود نورسنجی کنید، بخش های روشن تر تصویر شما زیاد نوردهی یا حتی سفید خالص خواهند شد.

برای تصاویر گرفته شده در وسط روز، این مشکل می تواند تشدید شود. این زمانی است که آسمان در روشن ترین حالت خود است. اگر پیش زمینه شما زیاد روشن نباشد، شما با این مشکل که صحنه فراتر از محدوده دینامیکی دوربین شماست، مواجه می شوید.

هنگام عکاسی از طلوع یا غروب آفتاب، آسمان به اندازه وقتی که خورشید در بالا قرار دارد، روشن نیست. این امر محدوده دینامیکی که دوربین شما باید ثبت کند را کاهش می دهد، بنابراین ممکن است کل صحنه را با جزئیات کامل ثبت کند.

دلیل #۳: از عادت جلوگیری کنید

اگر می خواهید تصاویر شما برجسته و منحصر به فرد باشند، باید کاری متفاوت انجام دهید. عکاسی در طلوع و غروب آفتاب تا حدی می تواند این چیز متفاوت را به شما بدهد.

اکثر افراد به دیدن جهان آنطور که در وسط روز هست عادت دارند، آنها به دیدن آن در طلوع و غروب آفتاب عادت ندارند. یک روز معمولی ۱۰ ساعت روشنایی روز دارد، اما طلوع و غروب آفتاب تنها مدت کمی طول می کشند. به علاوه، افراد اغلب آنها را به طور کامل نادیده می گیرند. افراد معمولا در هنگام سپیده دم خواب هستند، یا اگر نباشند، در حال آماده شدن برای کارند و به آسمان توجه نمی کنند.

با عکاسی در طلوع و غروب آفتاب، شما دارید به بینندگان خود چیزی را نشان می دهید که همیشه نمی بینند. این کار از عادت جلوگیری کرده و تصاویر شما را برای بینندگان جالب تر می کند.

دلیل #۴: آسمان را در پر انرژی ترین حالت آن ثبت کنید

افراد اغلب به نقاط دیدنی می روند تا طلوع یا غروب آفتاب را تماشا کنند. دلیلی برای این کار وجود دارد: چون اینها زمان هایی هستند که آسمان در چشمگیرترین حالت ممکن است. به عنوان یک عکاس، این آسمان است که شما می خواهید ثبت کنید.

آسمان ها در طلوع و غروب آفتاب پر از رنگ هستند. رنگ نارنجی خورشید با آبی آسمان ترکیب می شود و رنگ های جالبی ایجاد می کند. هنگامی که ابر نیز در تصویر باشد، انواع رنگ های مختلف می تواند به وجود آید. در مقابل، در وسط روز، آسمان آبی است (اگر خوش شانس باشید، وگرنه خاکستری است). با عکاسی در طلوع و غروب آفتاب، شما می توانید آن رنگ ها را در تصویر خود ثبت کنید. برای اطمینان از این که دارید رنگ ها را در پر انرژی ترین حالت خود ثبت می کنید، دوربین خود را برای نورسنجی آسمان تنظیم کرده و سپس کمی کمتر نوردهی کنید.

نتیجه گیری

امیدوارم این مقاله مزایای عکاسی در حول و حوش طلوع و غروب آفتاب را به خوبی توضیح داده باشد. این چیزی است – و احتمالا تنها چیز – که من می توانم تضمین کنم عکاسی شما را بهبود خواهد بخشید. اما یک نکته نهایی که به شما کمک می کند مزیت آن را به حداکثر برسانید، این است که نباید در طلوع آفتاب به محل مورد نظر خود برسید یا در هنگام غروب آفتاب آنجا را ترک کنید. در عوض، حدود ۴۵ دقیقه قبل از طلوع آفتاب آنجا باشید و حداقل مدتی بعد از غروب آفتاب آنجا بمانید. این مواقع که آسمان روشن، اما خورشید پایین تر از خط افق است، گاهی اوقات به تصاویر چشمگیرتری نسبت به خود طلوع/ غروب منجر می شود. من اغلب افرادی را دیده ام که وقتی خورشید در افق محو می شود وسایل خود را جمع می کنند، فقط برای این که چشمگیرترین رنگ های روز را از دست بدهند.

همچنین شما را تشویق می کنم تا اهمیت عکاسی در این زمان ها برای خودتان را بررسی کنید. دفعه بعدی که در وب سایت به اشتراک گذاری عکس مورد علاقه خود بودید، از میان عکس های خود به عکس هایی که بیشترین لایک را دارند نگاه کنید. یک یادداشت سریع در مورد این که چند تا از آنها در طلوع یا غروب آفتاب گرفته شدند، بردارید. شرط می بندم که خیلی از آنها در لیست شما خواهند بود.

بنابراین اگر می خواهید عکس های چشمگیرتر و جالب تری بگیرید، آنها را در هنگام طلوع یا غروب آفتاب ثبت کنید. خبر خوب این است که این کار هیچ هزینه ای برای شما ندارد. نیازی نیست که هیچ تجهیزات خاصی بخرید. با این حال این تغییر بیشتر از هر دوربین یا لنز جدیدی در عکس های شما تفاوت ایجاد خواهد کرد.

نویسنده: جیم همل (Jim Hamel)

نظرات شما

  1. pouriashokri

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶

    درود بر سایت خوب لنزک
    مقاله مفیدی بود.
    در خصوص پاسخ آقا علی معمولا دوربینهای گوشهای همراه عکس را ادیت شده تحویل میدهند یعنی بلافاصله پس از عکاسی اتوماتیک در گوشی ادیت میشوند (در حد افکتهای جذاب ). و این موضوع کمپانی به کمپانی متفاوت هست و احتمالن نرم افزاریست تفاوتشون.

  2. ali

    ۹ مهر ۱۳۹۶

    سلام
    من یه سوال همیشه ذهنمو‌ مشغول کرده فکر کردم که اینجا بهترین جا برای پرسش هست
    چرا بعضی گوشی ها دوربین هاشون‌ پررنگ تر و کنتراست بیشتر عکس‌ برداری میکنن؟
    مثلا سامسونگ اشباع رنگ ها بیشتر از سونی / ایفون ها هست
    علت چیه؟ نرم افزاریه یا به ماژول دوربینه بر میگرده؟


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *