چگونه دوربین عکاسی خود را نگه دارید

ممکن است این مسئله آنقدرها مهم به نظر نرسد، اما طرز نگه داشتن دوربینتان، طرز قرار دادن بدنتان، و حتی طرز ایستادنتان، همه می توانند بر وضوح تصاویر شما تاثیر بگذارند. در این مطلب لنزک، نحوه صحیح گرفتن دوربین DSLR در دست را خواهید آموخت، همچنین راه هایی برای عکاسی با ثبات بیشتر مطرح خواهیم کرد.

این چیزها بر نحوه دسترسی آسان شما بر تمام کنترل های دوربین نیز تاثیر می گذارند، بنابراین بهتر است بررسی کنید که اصول اولیه را درست یاد می گیرید – در غیر این صورت ممکن است در نهایت مجبور شوید عادات بد را بشکنید، که اغلب بسیار سخت تر است.

برخی قوانین کلی در مورد بهترین راه نگه داشتن دوربین وجود دارند، اما هر کسی با دیگری متفاوت است، بنابراین از این قوانین به عنوان راهنما استفاده کنید. اگر احساس راحتی نمی کنید، موقعیت دست ها، بازوها یا پاهای خود را کمی تغییر دهید، تا وقتی که راحت ترین موقعیت را پیدا کنید.

۱

دست ها

فرض کنید که دارید از یک دوربین با دستگیره (گریپ) مشخص استفاده می کنید، سه انگشت پایینی دست راست شما باید در اطراف آن قرار گیرند. شما باید یک دستگیره کاملا محکم داشته باشید، اما آن را خیلی سفت نکنید، چون می تواند سریعا باعث ناراحتی و همچنین لرزش دوربین شود.

همچنین باید مطمئن شوید که به راحتی می توانید با انگشت اشاره و شست خود به کنترل های اصلی روی دوربین دسترسی داشته باشید. سپس دست چپ خود را در زیر بدنه دوربین و لنز قرار دهید. این دست باید بیشتر وزن دوربین را نگه دارد، و همچنین به شما اجازه دهد تا بدون نیاز به حرکت دادن دست خود از زوم استفاده کنید – با فرض این که از یک لنز زوم استفاده می کنید.

۲

 بازوها

مهمترین نکته در مورد بازوها این است که سعی کنید آنها را به جای فاصله دادن در دو طرف بدن، کاملا نزدیک به بدن خود نگه دارید. این کار زمانی که دوربین در جهت افقی باشد بسیار آسان است، اما باید آن را در موقعیت عمودی دوربین نیز امتحان کنید.

اغلب کمی طول می کشد تا به این کار عادت کنید، بنابراین باید تمرین کنید.

۳

پاها

مطمئن شوید که پاهای شما به اندازه عرض شانه هایتان باز باشند. ممکن است قرار دادن یکی از پاهایتان کمی جلوتر از پای دیگر، به جای این که کاملا موازی یکدیگر باشند، برایتان راحت تر و با ثبات تر باشد.

چیزهای دیگری که باید امتحان کنید

از این تکنیک های عکاسی برای کاهش لرزش دوربین استفاده کنید.

قبل از فشار دادن دکمه شاتر نفس عمیق نکشید، یا نفس خود را نگه ندارید، چون هر دوی آنها می توانند باعث ایجاد تنش در عضلات شما شوند. به طور معمولی نفس بکشید، و برای به دست آوردن بهترین نتایج، درست بعد از بازدم دکمه شاتر را فشار دهید. اما از همه مهمتر این است که سعی کنید آرام باشید، و دکمه شاتر را به آرامی فشار دهید، به جای این که محکم بر روی آن بکوبید.

لرزش دوربین چیست؟

چطور می توانید بگویید که یک تصویر به علت لرزش دوربین تار شده یا به دلایل دیگر؟

لرزش دوربین موقعی اتفاق می افتد که دوربین در طول زمانی که شما در حال گرفتن یک عکس هستید، حرکت می کند. این امر باعث می شود که تصویر تار به نظر برسد، و در برخی موارد شما متوجه یک حالت رگه دار در تصویر خواهید شد.

تشخیص تفاوت بین لرزش دوربین و دلایل دیگر تاری مانند فوکوس ضعیف یا حرکت سوژه می تواند دشوار باشد. اما به طور کلی، اگر کل تصویر به میزان مشابهی تار شده باشد این به علت لرزش دوربین است، در حالیکه اگر قسمت های واضح یا شارپ در تصویر وجود داشته باشد، این نشانه خطای فوکوس یا حرکت سوژه خواهد بود.

چهار روش که می توانید برای جلوگیری از لرزش دوربین استفاده کنید

۱

 زانو زدن

زانو زدن برای گرفتن عکس، علاوه بر این که نقطه دید کمی پایین تری به شما می دهد، می تواند به شما کمک کند تا با لرزش دوربین نیز مقابله کنید.

زمانی که شما در این موقعیت قرار داشته باشید، می توانید بازوی چپ خود را بر روی زانو قرار دهید تا به تثبیت دوربین کمک کند، که به خصوص هنگام استفاده از فواصل کانونی طولانی تر مفید است.

۲

دراز کشیدن

زاویه بسیار پایین با دراز کشیدن بر روی زمین برای هر نوع تصویری مناسب نیست، اما اگر مناسب باشد، این موقعیت پلتفرم واقعا ثابت و پایداری به شما می دهد.

این کار می تواند به شما اجازه دهد تا در سرعت شاترهای بسیار آهسته تر از حالت معمولی عکاسی کنید، در حالیکه هنوز هم از لرزش دوربین جلوگیری می کند.

۳

 محکم کردن دوربین

اگر لازم است که از یک سرعت شاتر آهسته بدون سه پایه استفاده کنید، و نمی توانید زانو بزنید یا دراز بکشید، به دنبال یک شیء در اطراف خود بگیرید که دوربین را در برابر آن قرار داده (به آن تکیه داده) و آن را ثابت کنید.

در یک محیط شهری، شما چراغ، دیوار یا سایر تجهیزات خیابانی را خواهید یافت، در حالیکه در حومه شهر (روستا) می توانید از درختان، صخره ها یا حصارها استفاده کنید.

۴

از سه پایه استفاده کنید

با وجود این که راه های دیگری برای به دست آوردن عکس های شارپ در سرعت شاترهای آهسته وجود دارد، اما یک سه پایه هنوز هم بهترین و قابل اعتمادترین راه برای اطمینان از گرفتن تصاویر شارپ است.

به آموزش بیشتری نیاز دارید؟ این مطلب شامل ویدیو و اینفوگرافیک به شما کمک خواهد کرد.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *