بررسی دوربین Nikon D3200 – قسمت دوم

اگر به دنبال کیفیت عکس های عالی با دقت بالا هستید و یا می خواهید فیلم های با کیفیت عالی بگیرید و همچنین در صورتی که یک تازه کار هستید دوربین Nikon D3200 عالی بوده و از دوربین های رده متوسط DSLR بهتر است. در ادامه این مطلب لنزک بررسی نیکون D3200 را کامل تر خواهیم کرد.

امتیاز:

[lenzak_rating number=”4″ product=”Nikon D3200″ desc=”امتیاز این مدل نیکون بر اساس رتبه بندی سایت PocketLint عدد ۴ از ۵ است”]

مزایا:

  • کیفیت تصویر فوق العاده
  • مد راهنما برای تازه کار ها
  • ضبط فیلم با کیفیت فول اچ دی (با ورودی میکروفون خارجی)
  • عمر باتری عالی

توجه کنید که برای گرفتن عکس های پویا از حالت چشمی دوربین استفاده کنید. صفحه نمایش برای عکس های ساکن و زمانی که امکان نزدیک کردن چشم به دوربین وجود ندارد مناسب است. مد عکسبرداری پیاپی (Burst) 4 عکس را در یک ثانیه می گیرد. به دلیل استفاده از پردازنده Expeed 3 دوربین در گرفتن این عکس ها هیچگونه مشکلی ندارد.

توجه داشته باشید که اگرچه ۴ فریم در یک ثانیه به نظر تعداد بالایی نیست اما هر کدام از این عکس ها کادر ۶۰۱۶×۴۰۰۰ پیکسل داشته و هر کدام می توانند از ۱۲ مگا بایت تجاوز کنند. حتی در حالتی که در مد RAW عکاسی کنید هر کدام از این عکس ها دارای سایز تقریبی ۲۵ مگا بایت خواهند بود که این مقادیر آمار بالایی است.

با یک کارت حافظه SD کلاس ۱۰ ما ۸ عکس پیاپی در این مد گرفتیم که دوربین از پس آن ها بر آمد. همچنین شایان ذکر است که یک فرستنده بیسیم نیز برای این دوربین وجود دارد. این مدل به نام WU-1A بوده و تنها با دوربین مدل D3200 سازگار است. با استفاده از این فرستنده شما می توانید عکس های خود را به گوشی اندروید انتقال داده و یا از طریق آن دوربین را کنترل کنید.

سیستم فوکوس خودکار در این دوربین همان سیستم ۱۱ نقطه ای ۱۰۰۰ مالتی-کم (۱۱-point multi-CAM 1000) است که مدت چندین سال است که در چند سری از دوربین های نیکون مورد استفاده قرار گرفته است.

این سیستم در جاهایی که نور مناسب باشد به خوبی کار می کند. حتی یک چراغ در حالت فوکوس خودکار نیز برای جاهای کم نور وجود دارد اما در حالت کلی سرعت بالایی ندارد. عملکرد آن در حد افراد تازه کار است اما قیمت آن ممکن است طوری به نظر برسد که انگار تجهیزات بیشتری دارد.

رقابت قیمت ها

آیا قیمت D3200 مناسب است؟

قیمت آغازین این دوربین حتی از مدل D5100 نیز بیشتر بود. این در حالیست که مدل D5100 از لحاظ مشخصات از D3200 بالاتر است. اگر چه از لحاظ دقت، سنسور بسیار عالی عمل می کند اما هیچ ویژگی خاصی در عملکرد فوکوس خودکار آن مشاهده نمی گردد. پس از این دوربین، مدل A65 از شرکت سونی قرار دارد. این دوربین رده متوسط نیز از سنسور ۲۴ مگاپیکسلی استفاده می کند اما قابلیت های پیشرفته دیگری مانند سیستم فوکوس خودکار سریع تر دارد. اما در کنار این قابلیت ها قیمت آن نیز بالاتر است.

مگاپیکسل شگفت انگیز

باید بگوییم کیفیت عکس در این دوربین عالی است. علاوه بر دقت ۲۴ مگاپیکسلی این دوربین، حساسیت وسیع که در بازه ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ قرار دارد در بعضی موارد مفید است.

جزئیات اساسی در یک عکس در حساسیت های (ISO) پایین بیشتر قابل مشاهده است. حساسیت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ اکثر جزئیات را پوشش می دهد. در حالی که حساسیت های بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ نشانگر پردازش بیشتری می باشد. این تنظیمات حساسیت در عکس، خود را کمی نرم تر (منظور از نرمی تاری خاصی است که با افزایش حساسیت در عکس ایجاد می شود) از حالت قبل نشان داده اما مقداری نیز خاکستری تر خواهد شد اما در حالت کلی هنوز کیفیت خوبی دارد.

در حساسیت ۱۶۰۰ نویز رنگی خود را در عکس نشان داده و نرمی بیشتری در عکس وجود دارد. در حالی که در حساسیت ۳۲۰۰ مقدار نرمی در عکس بیشتر می شود اما رنگ، بیشتر از بین می رود. در این حالت اگر چه جزئیات بالا نیست (مانند جزئیاتی که در ایزوهای پایین تر مشاهده می شود) اما هنوز هم می توان عکس های خوبی گرفت.

حساسیت ۶۴۰۰ فاقد جزئیات است اما می تواند در بعضی از شرایط مورد استفاده قرار گیرد. با به کار گیری Hi1 (ایزو ۱۲۸۰۰) محدودیت زیادی در استفاده این تنظیمات در عکس ایجاد می شود اما هنوز هم عکس با این تنظیمات وحشتناک به نظر نمی رسد. اگر چشمان فوق العاده تیز بینی داشته باشید می توانید نویز رنگی را در عکس هایی که با حساسیت های بالاتر از ۱۰۰ گرفته شده اند، ببینید. این نویز ها تا جایی که حساسیت به ۴۰۰ نرسیده قابل صرفنظر کردن هستند اگرچه این حساسیت به ضرر اکثر عکس ها نخواهد بود.

نوردهی در حالت کلی در این دوربین دقیق است. اگر چه به دلیل کیفیت نامناسب صفحه نمایش ممکن است تعادل رنگ ها درست نشان داده نشوند اما با این حال تنظیم خودکار تعادل سفیدی دقیق است. دقت تصویر فوق العاده است و این خصوصیتی است که این دوربین را متمایز می کند.

استاد فیلم

کاملاً بدیهی است که یک دوربین آماتوری با ضبط فیلم با کیفیت عالی باید در بازار موجود باشد. مدل D3200 دقیقاً همین دوربین است. این مدل قابلیت ضبط فیلم به صورت فول اچ دی و با سرعت فریم ۲۴، ۲۵ و ۳۰ را داراست. همچنین فیلم ضبط شده با فرمت MOV بوده و از کدک H.264 استفاده می کند.

در کنار یک میکروفون داخلی مونو، یک جک میکروفون خارجی ۳٫۵ میلی متری نیز تعبیه شده است. این جک بسیار مفید است زیرا در صورت استفاده از لنز های Nikon AF-S صدای موتور فوکوس خودکار در فیلم های گرفته شده ضبط می شود. فوکوس خودکار در حالت های «یک باره» و «مداوم» برای انتخاب در دسترس هستند.

همچنین کاربر می تواند مد فوکوس دستی را انتخاب کند. انتخاب مد نوردهی به صورت خودکار بوده و هیچ انتخاب دستی در این قسمت وجود ندارد.

نتیجه گیری:

پس از توضیحاتی که در مورد دوربین Nikon D3200 داده شد می توان از دو منظر به این دوربین نگاه کرد: اول، مدل بهبود یافته D3100 با دقت تصویر فوق العاده بالاتر و کیفیت بهتر و دوم، دوربینی که در عنوان برای آماتور ها عرضه شده اما در بازار جایگزین خوبی برای یک دوربین رده متوسط DSLR است.

مورد دوم را باید جدی گرفت زیرا دوربین Sony Alpha A65 همین سنسور را دارد اما قیمت آن ۱۰۰ پوند بیشتر است. ولی توجه داشته باشید که A65 هم فوکوس خودکار سریع تر و هم مد عکسبرداری مداوم (Burst Mode) سریع تر دارد و کیفیت تصویر آن نیز اگر مانند D3200 نباشد تقریباً با آن برابر است. قیمت مدل D3200 از مدل D5100 (که مشخصات بالاتری دارد) و دوربین Canon EOS 600D بیشتر است.

کیفیت تصویر این دوربین فوق العاده بوده و عکس های شگفت انگیزی را می توان با آن گرفت. این دوربین آغاز جدیدی در دوربین های آماتوری است. مد راهنما یک ابزار عالی برای آموزش عکاسی به کسانی است که در ابتدای راه قرار دارند. اما اگر این عامل برای شما مهم است در این صورت مدل D3100 نیز دارای مد راهنما بوده و قیمت بسیار پایین تری نیز دارد.

به طور خلاصه می توان گفت که همه چیز بستگی به نیاز های شما دارد: اگر به دنبال کیفیت عکس های عالی با دقت بالا هستید و یا می خواهید فیلم های با کیفیت عالی بگیرید و همچنین در صورتی که یک تازه کار هستید دوربین Nikon D3200 عالی بوده و از دوربین های رده متوسط DSLR بهتر است.

نظر شما در مورد دوربین نیکون D3200 چیست؟ چه دوربینی را به تازه کار ها توصیه می کنید؟

م

منبع

برگرفته از : PocketLint

نظرات شما

  1. پاینده

    ۴ شهریور ۱۳۹۷

    سلام و خسته نباشید
    میشه لطفا راهنمایی کنید عکس های گرفته شده با نیکون d3200 تا چه اندازه ای امکان چاپ دارد؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. کوروش

    ۴ مرداد ۱۳۹۷

    با درود و خسته نباشید من این دوربین را تازه گرفتم و تازه کار هستم.هر کاری می کنم نمیدونم دکمه استپش کجاست. شاید هم نداره من نمیدونم.منظورم اینه فیلم که گرفتم میخوام ادامه بدم ولی باید قطع کنم دوباره ادامه بدم.خواهش می کنم کمکم کنید.
    با سپاس

  3. saeed

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶

    دوربین خیلی خوبیه…اگه حرفه ای کار میکنین بعد یه مدت خستتون میکنه البته…برا عکاسی شب مناسب نیست…و فوکوس سریع نداره..معنیش این نیست نمیشه عکس خوب گرفت..نمونه عکس های من رو ببینین…همگی با همین دوربین
    https://www.instagram.com/dashtbanian.saeed/

  4. ARROW

    ۷ آذر ۱۳۹۵

    سلام و خسته نباشید
    ببخشید من یه دوربین حرفه ای میخام بخرم برای سرگرمی و عکاسی از پرتره کودکان و طبیعت و همچنین تهیه کلیپهای کوتاه از طبیعت..
    بنظرتون برای شروع کدوم مدل بهتر هست ۳۲۰۰ یا ۵۳۰۰؟و بهترین لنز با توجه به استفاده بنده ۱۸-۱۴۰ هست یا ۱۸-۵۵؟
    و سوال دیگه اینکه خرید کارکرده ریسک داره ؟چون یه کارکرده از ی سایت پیدا کردم مدلش اینه ۵۳۰۰ با لنز ۱۸-۱۴۰ با تجهیزات ۲۲۰۰ بهمراه ۲۲ ماه گارانتی ایده ال و ۲ هزار شات
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  5. mssoome

    ۴ تیر ۱۳۹۵

    سلام من یه کاراموزم که دارم میرم اتلیه بودجه کافی برای خرید یه دوربین خوب رو ندارم ولی این دوربین قیمتش مناسبه یعنی این دوربین میتونه نسبت به قیمتش دوربین خوبی برام.باشه برای شرو ع اموزش یا کار

  6. reza asadolahi

    ۳ بهمن ۱۳۹۴

    سلام من یه لنز واسه کاره پرتره میخوام ایا لنز AF-S 50MM F/1:1.8G روی دوربین جواب میده از همه نظر کمکم کنید تورو خدا

    1. saeed

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۶

      جواب میده…سری لنزهای g جواب میده…

  7. عقیلی

    ۲۲ دی ۱۳۹۴

    سلام خدمت اساتید
    ممنون بابت این پست
    ی سوال داشتم :با دوربینای nikon d3200 & d3100 میشه عکس های نجومی گرفت؟
    ممنون میشم پاسخ بدین،یا حق

  8. niloo

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    نظر دوستان عزیز رو خوندم من تازه این دوربین رو خریدم و تازه کار هم هستم راستش اصلا هیچ آشنایی با دوربین عکاسی ندارم و هیچ آموزشی هم ندیدم . خیلی نگران هستم که نتونم از مزایای این دوربین بخاطر بی آگاهی بخوبی استفاده کنم

    1. سامان

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      مطالب بخش مقدمات عکاسی را از آخرین صفحه مرور نمایید و با مطالب روزانه سایت همراه شوید و اگر با سوالی رو به رو شدید در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید. انشاالله که

      با قسمت های مختلف دوربینتان، عملکرد آن، مبانی عکاسی، نکات آموزشی عکاسی و… آشنا می شوید و کم کم شاخه عکاسی و سبک مورد علاقه تان را پیدا می کنید و با مطالب تخصصی و سطح متوسط در آن زمینه همراه می شوید.

      انشاالله که شاهد موفقیت های شما باشیم

  9. Mersad

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    نقد خوبی نبود!

    من مهر ۹۳ این دوربین رو خریدم.تا الان که دارمش جایی برام کم نزاشته.کیفیت عکس واقعا عالی.
    کیفیت فیلم برداری هم بسیار خوبه به طوری که میشه مستند باهاش ساخت. البته با لنز خوب

    این دوربین هم برای عکاسان حرفه ایی و آماتور مناسب است و پشیمونتون نمیکنه

  10. امیر

    ۴ فروردین ۱۳۹۴

    سلام من یک ماه هست که خریدمش و با فیلمها و عکس هایی که ازش گرفتم واقعاً عالی هستن…
    شما فقط سعی کنید که رو حالت manual باهاش کار کنید…
    فقط اگه میشه بهم بگید دکمه های ترکیبی واسه تنظیم شاتر تو این حالت رو بهم بگید ممنون میشم….

  11. فریبرز

    ۱۹ دی ۱۳۹۳

    سلام، من تو زمینه های تصویربرداری ، جلوه های ویژه و تدوین مستند کار میکنم

    این دوربین نسبت به خیلی از دوربین های هم قیمتش فیلم بهتری میگیره از نظر کیفیت ، فیلمی که با این دوربین گرفته شده مورد بررسی قرار گرفته و با دوربین های گران قیمت شرکت های دیگر برابره.

    دوربین های گران قیمت و مثلا حرفه ای امکاناتی دارن که تو کشور ما اصلا به چشم نمیاد

    به جرات میتونم بگم با دوربین nikon d3200 میتونین ساخت یه مستند در حد حرفه ای رو کلید بزنید(“چون تست شده دارم میگم”)
    این دوربین و برای کسانی که میخوان خودشون فیلم کوتاه یا مستند های FULL HD بسازن مناسب میبینم
    فقط به چندتا لنز خوب نیاز دارید

    من از فیلمش خیلی راضیم حالا عکسش که بماند
    شما این دوربین رو روی حالت عکاسی اتوماتیک بزارید و عکاسی کنید، این تصاویر با تصاویر عکاس های حرفه ای قابل رقابته

    بیخود به حرف های بازاریه یه سری سایت ها توجه نکنید!! باید خودتون امتحانش کنید

  12. kiyan

    ۴ مهر ۱۳۹۳

    برادر علیرضا عکساتون من دیدم خیلی عالیه عکساتون کادر بندیهاتون خوبه فقط این عکسهای زیبا کمی کنتراس رنگ میخاد که بشه محشر مرسی

  13. سامان

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۳

    این دوربین اصلا عکس نمیندازه
    کارت پستال به معنای واقعی میندازه
    فیلمبرداریشم در حد شبکه های کیفیت بالای ماهواره ای کیفیت داره
    لنزک جان سپاس
    عاشق وب سایتت شدم
    خیلی کارت تاپ و حرفه ایه

    1. زری

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

      الان این چیزایی ک راجب این دوربین گفتین خوب بودن یا بد؟

  14. امین

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳

    با سلام
    تشکر بابت نقد و برسی من این دوربین و تقریباً یک ساله که دارم و خیلی ازش راضیم و فقط تنها چیزی که لازم داره چند تا لنز خوب برای این دوربین.
    خواهشاً لنز هایی که به این نوع دوربین میخوره را معرفی کنید.
    اینم از پیج عکس هایی که گرفتم : (البته هنوز تو عکاسی آماتورم )
    https://www.facebook.com/pages/MAD-photo/153415108195256?ref_type=bookmark

    1. محمد ناعمی

      ۲۵ آذر ۱۳۹۵

      سلام عکسهاتو دیدم تو بعضیا حرفه ای بودی ولی تو یکی دو تا اصلا خوب نبودی علتش هم عدم فوکوس مناسب بود به هر حال عالیه

  15. علیرضا

    ۲۲ تیر ۱۳۹۳

    سلام وقت شما خوش

    من بعد کلی تحقیق با توجه به بودجه ای که داشتم این دوربین رو انتخاب کردم و باید اعتراف کنم واقعا عکس هاش شگفت انگیزه flickr.com/photos/100045142@N04
    نمونه عکس های من با این دوربین

    1. Nima

      ۲۳ تیر ۱۳۹۴

      علیرضا خان عکساتو دیدم عالی بود واقعا.ادیت دارن عکسا؟ واین که این عکسا در حالت تمام صفحه کامپیوتر همین کیفیتو داره؟؟


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *