بررسی کامل دوربین Canon EOS100D – قسمت اول

با ورود ۱۰۰D یک مقوله تقریباً جدید در دنیای دوربین ها به وجود آمد. ۱۰۰D دیگر آن سیستم مدل بندی قدیمی دوربین های Canon را نداشت به این معنی که شماره مدل پایین تر به این معنی بود که دوربین پیشرفته تر شده است. در ادامه این مطلب لنزک دوربین کانن EOS100D را بررسی خواهیم کرد.

امتیاز:

[lenzak_rating number=”4″ product=”Canon EOS100D” desc=”امتیاز این مدل کانن بر اساس رتبه بندی سایت PocketLint عدد ۴ از ۵ است”]

نقاط قوت

  • سایز کوچک دوربین
  • فوکوس خودکار روان
  • کیفیت تصویر عالی
  • تصویر زنده سریع و کارآمد
  • صفحه نمایش لمسی
  • مهندسی شگفتی ساز در بسیاری از زمینه ها
  • باتری با زمان کارکرد مناسب

نقاط ضعف

  • سایز دوربین کوچک است
  • سیستم فوکوس خودکار در مقایسه با ۷۰۰D و مدل های مشابه دیگر Canon کمتر پیشرفته است
  • در مقایسه با مدل ۷۰۰D و مدل های مشابه دیگر دارای امکانات کمتر است
  • تنظیمات منظره یاب آن واضح نیست
  • در بعضی نقاط فوکوس خودکار مناسب عمل نمی کند

وقتی که Canon تصمیم گرفت تا مدل EOS 650D DSLR خود را بروز کند، چیزی که ارائه داد در حدی که از آن انتظار می رفت نبود: بعد از آن مدل جالب و محبوب EOS 700D وارد بازار شد ولی در مدل EOS 100D تغییرات جالب زیادی به وجود آمد. این مدل به هم فشرده نسبت به مدل DSLR آن ۲۵% کوچک تر و ۲۸% سبک تر است.

اگر ساکن ایالات متحده باشید این دوربین در آنجا تحت نام Canon SL1 به بازار عرضه می شود. چه چیزهایی در مورد دوربین فشرده Canon EOS M وجود دارد؟ آیا مدل ۱۰۰D نواقص و معایب EOS M را ندارد و با کوچک شدن سایز دوربین این مشکلات رفع شده است؟ آیا انتخاب ۱۰۰D به جای دوربین ۷۰۰D کار عاقلانه ای است؟

فکر بزرگی در پس کوچک شدن دوربین وجود دارد

وقتی برای اولین بار دوربین EOS 100D را در دست می گیرید حس می کنید که کاملاً از لحاظ اندازه با سایر دوربین های DSLR تفاوت دارد، این مدل واقعاً شیک به نظر می رسد. اندازه این دوربین برای بعضی ممکن است کاملاً ایده آل باشد در حالیکه از نظر عده دیگری کوچک به نظر می رسد.

متاسفانه جایی برای قرار دادن انگشت در هنگام گرفتن دوربین وجود ندارد و این مسئله برای زمان های طولانی بسیار خسته کننده خواهد بود. حتی برای کسانی که قدرت دست آنها زیاد است نیز مسئله ساز خواهد بود. این دوربین برای کسانی که از انگشت سوم خود برای نگه داشتن آن استفاده می کنند کاملاً کافی و مناسب است.

ولی سایز کوچک دوربین باعث نشده که Canon از بسیاری از ویژگی های مهم آن غافل شود . این دوربین در واقع یک مدل بارز در زمینه مهندسی می باشد. مکانیسم شاتر دوربین به علت کوچک شدن آن دوباره طراحی شده و همین طور ماژول سنسور آن همان مدل APS-C 18مگاپیکسلی مدل ۷۰۰D است ولی به خاطر سایز کوچک دوربین وسایل جانبی در برگیرنده سنسور کوچک تر انتخاب شده اند و این یک کار هوشمندانه است.

اگر چه سایز دوربین از جهاتی بر روی ویژگی های اصلی آن تاثیر دارد، ولی این ویژگی ها تفاوت چندانی با مدل EOS 700D ندارند. اصلی ترین تفاوت بین این دو دوربین سیستم فوکوس خودکار ۹ نقطه ای آنها است که در ۱۰۰D این سیستم فقط یک سنسور در مرکز تصویر دارد و این در حالی است که تمام ۹ نقطه در سیستم اتوفوکوس ۷۰۰D از نوع سنسورهای کراس (Cross-Type به معنی سنسور ضربدری بوده و با علامت + نشان داده می شود و در دوربین های با دقت بالا استفاده می گردد) هستند.

این مسئله باعث شده است که ۱۰۰D در فرمت پرتره برای نقاطی که خارج از نقاط اصلی اتوفوکوس (فوکوس خودکار) قرار دارند کمتر حساس باشد و البته این مسئله به شدتی که به نظر می رسد مشکل ساز نیست.

منظره یاب نوری داخل دوربین مانند دوربین EOS 700D در حدود ۹۵% تصویر را پوشش می دهد ولی این منظره یاب مقدار بسیار کمی از اندازه EOS 700D کوچک تر است. تشخیص این مقدار بسیار مشکل است مگر اینکه این دو دوربین را در کنار هم مقایسه کنید و به نظر می رسد که یک مقدار از نظر حاشیه ای منظره یاب ۱۰۰D کوچک تر است.

سایز دوربین تاثیر چندانی در استفاده از آن ندارد ولی در استفاده طولانی مدت آن در شرایط متفاوت، صفحه تنظیمات دوربین از روشنی کافی برخوردار نخواهد بود و دیافراگم و اندازه شاتر در حدی که بایستی باشند نیستند و در نور خورشید نیز از کیفیت لازم برخوردار نخواهند بود.

در مدل مورد استفاده دریافتیم که برای سه نقطه پایینی فوکوس نقطه های قرمز رنگ علامت تنظیم روشن نشدند اگرچه این مشکل مهمی نیست ولی وقتی چند سوژه در تصویر باشند ممکن است تصویر از زیبایی کافی برخوردار نباشد.

طراحی ۱۰۰D یک حالت پیچیده و ظریف از طراحی دوربین DSLR قدیمی Canon می باشد. دکمه ها بسیار شبیه همان دکمه های دوربین های قبلی هستند فقط در سایز کوچک تر ولی در این سایز هم هنوز رضایت بخش و پاسخگو هستند و یک چرخ اصلی در بالای دوربین وجود دارد و برای تنظیمات غیر فوری پد چرخشی نوع d (D-pad نوعی از دکمه است که به صورت دایره است مانند دکمه جهت در دسته کنسول های بازی) قرار داده نشده است.

اگر دکمه ها برای تنظیمات کافی نباشند صفحه نمایش لمسی دوربین بسیار کارآمد خواهد بود. این صفحه مشابه صفحه نمایش لمسی در دوربین ۷۰۰D نیست و قابل چرخش در زوایای مختلف نمی باشد ولی به اندازه کافی نسبت به لمس کردن حساس است. با استفاده از صفحه نمایش لمسی، نقاط اتوفوکوس را به راحتی می توان انتخاب کرد یا سریعاً به تنظیمات مختلف منو دست یافت.

نظر شما در مورد دوربین Canon EOS100D چیست؟ چه دوربینی بهتر از این مدل است؟ لطفا در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما و دوستان لنزکی خود مطرح نمایید.

م

منبع

برگرفته از : PocketLint


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *