با تغییر نقطه دیدتان، ترکیب بندی خود را بهبود بخشید

قوانین، دستورالعمل ها، پیشنهادات، و ایده های زیادی در مورد یک ترکیب بندی عکاسی خوب وجود دارد. هر کسی زیبایی شناسی و طرز نگاه خاص خود را دارد، و پیدا کردن راهتان از میان تمام اطلاعات موجود به سمت مفهومی که برای شما جواب دهد، می تواند دشوار باشد.

با این حال، یک نکته ساده وجود دارد که ممکن است آسان ترین و سریع ترین راه برای بهبود تصاویر شما باشد. این روش رایگان است و معمولا نیازی نیست که هیچ چیزی بخرید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که توقف کنید، فکر کنید و یک انتخاب متفاوت داشته باشید. این انتخاب چیست؟ انتخاب تغییر نقطه دیدتان.

اکثریت قریب به اتفاق تصاویر از یک موقعیت ایستاده، و با نگاه رو به پایین به سمت سوژه گرفته می شوند. بنابراین، به جای انجام کاری که همه انجام می دهند، چرا یک چیز متفاوت را امتحان نمی کنید؟

نقطه دید خود را تغییر دهید

۱

پایین بروید

تا آنجا که می توانید بر روی زمین پایین بروید (بسته به قابلیت های فیزیکی خود یا آنچه که ممکن است سر راهتان باشد). این کار می تواند ارتباط بسیار صمیمانه تری با هر موجودی که در حال عکاسی از آن هستید به شما بدهد – هم سطح چشم بودن با سوژه همیشه ایده آل است.

هم سطح بودن با سوژه ای که روی زمین قرار دارد غیر منتظره است. ما اغلب جهان را از یک موضع ایستاده می بینیم، بنابراین این نقطه دید ما را به چالش می کشد.

من تا آنجا که می توانستم دولا شدم بدون این که این باندیکوت کنجکاو را بترسانم.

دراز کشیدن روی ماسه های مرطوب در ساعت ۶ صبح در یک جزیره گرمسیری، راه بدی برای شروع روز نیست.

من چند ساعت در اطراف با دست ها و زانوهایم روی لبه قبرستان راه رفتم (خزیدم)، و از این قارچ های کاملا رسیده عکس گرفتم.

۲

بالا بروید

از یک حصار، چند پله، یک درخت، یا یک نردبان بالا بروید و از آن ارتفاع برای به دست آوردن نتیجه بهتر استفاده کنید. مستقیم نگاه کردن رو به پایین به سمت سوژه، نمای بسیار بیگانه ای برای اکثر افراد است. به همین دلیل است که دِرون و عکاسی هوایی اینقدر محبوب است، چون به ما اجازه می دهد دنیای خود را به شیوه ای کاملا متفاوت ببینیم.

۳

از یک زاویه متفاوت ببینید

چند بار تا به حال دوربین را مستقیم رو به پایین گرفته اید؟ اکثر افراد به ندرت بلافاصله بالای سر خود را نگاه می کنند، بنابراین این یک تصویر کاملا متفاوت است. اگر اضافه کردن ارتفاع را با نگاه کردن به پایین ترکیب کنید، می توانید بسیار خلاق باشید چون این برای بیننده هایی که به طور معمول پای خود را از روی زمین برنمی دارند (از زمین فاصله نمی گیرند)، غیر منتظره است.

عاسی از اجسام بی جان از بالای سر با دراز کشیدن به صورت عمودی

گرفتن دوربین به طور مستقیم رو به پایین پله ها از طبقه بالا، زاویه منحصر به فردی ارائه می دهد.

استالاکتیت ها در یک غار آهکی درست بالای سر من

۴

لنز دیگری انتخاب کنید

تعویض لنز استانداردتان با یک لنز دیگر نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

استفاده از یک لنز ماکرو، یا یک لنز اولترا واید را امتحان کنید. بهتر است که از آنها محافظه کارانه استفاده نکنید. از لنز اولترا واید برای گرفتن عکس های ماکرو، و از لنز ماکرو برای گرفتن پرتره استفاده کنید.

تنها راه جای دادن این قطعه تجهیزات مزرعه واقعا عریض در کادر، عکاسی از نزدیک با یک لنز اولترا واید بود. این کار انتخاب خلاقانه گنجاندن تمام ابرهای شگفت انگیز در آسمان را نیز میسر کرد.

لنزهای ماکرو یک پنجره به دنیایی که ما به طور معمول نمی توانیم با دید استاندارد ببینیم، باز می کنند. جزئیات ریز جذاب، قابل مشاهده می شوند.

با یک لنز روسی عتیقه عکاسی کنید، این لنز اعوجاج دایره ای زیادی در اطراف لبه ها دارد، که وقتی به طور خلاقانه مورد استفاده قرار گیرد، می تواند موثر باشد. مزیت این لنزها این است که بسیار ارزان قیمت هستند و به راحتی در فروشگاه های عتیقه فروشی پیدا می شوند.

۵

از نزدیک عکس بگیرید

لنز را درست نزدیک به سوژه خود قرار دهید. تا جایی که می توانید کادر را با سوژه پر کنید. اگر دوست دارید کاملا انتزاعی عکس بگیرید، اما خودتان را از منطقه امنتان بیرون بکشید. تا جایی که می توانید نزدیک شوید و سپس باز هم نزدیک تر شوید.

۶

وقت بگذارید

نوردهی های طولانی می توانند بسیار سرگرم کننده باشند و تصاویر بسیار متفاوتی به شما بدهند. افکت های آب نرم در حال جریان خوب هستند، اما یک نوردهی واقعا طولانی که در آن آب مانند دود و مه به نظر برسد چطور است؟ بازی با نقاشی نور؟ ICM یا حرکت عمدی دوربین؟ آهسته کردن حرکت و ثبت آن می تواند سرگرمی خلاقانه زیادی ارائه دهد.

عکاسی با نور کم یا عکاسی شبانه فرصت های زیادی برای استفاده از نوردهی های طولانی به شیوه های خلاقانه ارائه می دهد. عکاسی از ستارگان در حال حاضر بسیار محبوب است و مستلزم استفاده از سه پایه و اغلب گرفتن چندین فریم نوردهی طولانی می باشد. رده های نور ترافیک در خیابان های شلوغ شهر یا یک ماشین که در حال بالا رفتن از یک جاده کوهستانی در دوردست است.

ایجاد این نوع تصاویر به زمان نیاز دارد، و شما باید از قبل در مورد آنها فکر کرده و برای آن برنامه ریزی کنید. صبر کردن برای رسیدن به آنها می تواند خسته کننده باشد، اما نتیجه زحمات شما برای ایجاد یک تصویر تحت شرایط دشوار بسیار ارزشمند است.

رقاصان آتش در ساحل

رقاص آتش از یک نوار نور رنگی استفاده می کند. این تصویر با نوردهی طولانی برای ثبت حرکت چرخشی گرفته شده است.

یک درخت تزئین شده با رشته های نور، تصویر بسیار متفاوتی می شود، وقتی که از حرکت عمدی دوربین استفاده شود. فقط یک زمان نوردهی کمی طولانی تر و یک تکان دادن مچ دست کافی است تا به این عکس برسید.

۷

عکس های انتزاعی بگیرید

واقعا نزدیک شدن به یک سوژه یا انتخاب تنها بخشی از آن برای قرار دادن در کادر، راه خوبی برای آوردن مفاهیم انتزاعی به کار شماست. شما تنها با مقدار کافی از سوژه توجه بیننده را جلب می کنید و آنها تعجب می کنند که این چیست. این اغلب آنها را به مدت طولانی تر با تصویر درگیر می کند، چون بیشتر به این که این تصویر چه چیزی می تواند باشد فکر می کنند.

بسته به سوژه شما، یک خط ظریف بین انتزاع کافی و بیش از حد وجود دارد. مطمئنا شما می خواهید یک تصویر بسیار انتزاعی به دست آورید که کاملا معتبر باشد، اما ممکن است مخاطب شما را به چالش کشیده و تعامل از بین برود.

این قسمت نوک انگشتان بسیار آسیب دیده یک جفت کفش باله است.

ن

نوبت شماست

وقت بگذارید و نگاهی به چیزهای اطراف خود بیاندازید، سپس در مورد این که چطور می توانید آنها را کادربندی کنید فکر کنید. خلاق باشید. از امتحان کردن چیزهای جدید نترسید. ممکن است کمی تمرین برای رسیدن به آنچه می خواهید لازم باشد یا ممکن است بلافاصله عاشق دیدن جهان اطراف خود به شیوه ای کاملا متفاوت شوید.

خودتان را برای رشد و بهبود به چالش بکشید. و لطفا نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

نویسنده: استیسی هیل (Stacey Hill)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *