۴ گام برای بهبود ترکیب بندی در عکاسی

اگر برایتان سوال است که ترکیب بندی دقیقا به چه معناست، در واقع المان هایی است که شما انتخاب می کنید تا در یک عکس جای دهید، و جایی که تصمیم می گیرید آنها را در کادر قرار دهید. در این مقاله آموزشی لنزک طی ۴ مرحله نکاتی را برای ایجاد تصاویر با ترکیب بندی چشم گیر تر با شما عزیزان مطرح خواهیم کرد. این نکات قطعا به عکاسان مبتدی کمک خواهند کرد و البته می توانند برای عکاسان حرفه ای نیز یادآوری باشند.

هنگام ترکیب بندی یک عکس شما باید چند چیز را در نظر بگیرید:

۱- داستانی که سعی دارید بگویید چیست؟ به عبارت دیگر، می خواهید بیننده وقتی به عکس شما نگاه می کند، چه چیزی را ببیند یا احساس کند؟

۲- مرکز توجه یا نقطه کانونی شما چیست؟

۳- چه المان هایی از همه بیشتر از آن داستان پشتیبانی می کنند؟

۴- چطور می توانید آن المان ها را به حداکثر برسانید؟

بیایید هر یک از این موارد را جداگانه بررسی کنیم.

داستانی که سعی دارید بگویید چیست؟

به عبارت دیگر می خواهید وقتی بیننده شما عکس را می بیند، چه چیزی را بفهمد یا تجربه کند؟

چند ایده، اگر دارید از کودکان خود عکس می گیرید:

  • ممکن است بخواهید بینندگان ببینند که آنها چقدر ناز هستند.
  • ممکن است بخواهید بینندگان ببینند که آنها چقدر باهوش هستند.
  • ممکن است بخواهید بینندگان ببینند که آنها چقدر خواهر یا برادر یا سگ کوچولوی جدید خود را دوست دارند.

هر کدام از این ایده ها بر نحوه انتخاب ترکیب بندی تصویر شما تاثیر خواهد گذاشت. در مثال اول، شما ممکن است تصمیم بگیرید یک لباس صورتی به دختر خود بپوشانید و او را بر روی تخت پرنسسی اش بنشانید. اگر می خواهید نشان دهید که کودک شما چقدر باهوش است، ممکن است تصمیم بگیرید از او در حین بازی با لوله های آزمایش عکس بگیرید. البته، اگر داستان عکس رابطه جدید او با سگ کوچولویش است، باید از لحظه ای که او سگش را بغل می کند، یا سگ صورت او را لیس می زند، عکس بگیرید.

یک نمونه دیگر، عکاسی از مناظر است. فرض کنید که شما می خواهید یک عکس از یک دریاچه زیبا در یک پارک، در وسط یک شهر بگیرید. داستانی که می خواهید بگویید چیست؟ تجربه ای که می خواهید بیننده شما وقتی عکستان را می بیند کسب کند چیست؟

اینها چند ایده هستند:

  • می توانید دریاچه را جدا کرده و طوری از آن عکس بگیرید که به نظر برسد در وسط ناکجاآباد است.
  • می توانید با منظره شهر در پس زمینه از دریاچه عکس بگیرید تا آن را به عنوان بهشتی در وسط یک شهر کثیف نشان دهید.
  • می توانید احساس آرامش یا سکون دریاچه را تنها با تمرکز بر روی یک نیمکت خالی در پارک، یا بازتاب یک درخت در آب نشان دهید.

در هر موقعیتی، داستان ها و ترکیب بندی های مختلف زیادی وجود دارد. دانستن این که داستان چیست، و شما می خواهید چه چیزی بگویید، گام اول در ترکیب بندی یک عکس است. کم کم متوجه می شوید که نیت شما در مورد عکس، در ترکیب بندی آن اهمیت پیدا می کند.

انتخاب یک نقطه کانونی

با توجه به این موضوع، گام بعدی که باید در مورد آن فکر کنید این است که مرکز توجه یا نقطه کانونی شما چیست؟ به عبارت دیگر، المانی که می خواهید بیننده شما اول از همه ببیند چیست؟ می خواهید کدام المان برجسته باشد؟

اگر دارید از کودکان خود عکس می گیرید، این بسیار ساده است، شما می خواهید فرزندتان برجسته باشد. ما در ادامه درباره چند استراتژی برای انجام این کار صحبت خواهیم کرد، اما اول اجازه دهید نگاهی به نمونه های دیگر بیاندازیم.

اگر شما دریاچه ای را دیدید که به سمت آن کشیده شدید، ابتدا داستان آن را از خودتان بپرسید، و سپس از خودتان سوال کنید چه المانی می تواند سوژه باشد؟ آیا سوژه یک درخت یا سنگ در دریاچه است؟ یک خانه بر روی دریاچه است؟ ماه است که دارد در بالای دریاچه طلوع می کند؟ چمن است که در کنار دریاچه رشد می کند؟

چه المان هایی از داستان پشتیبانی می کنند؟

همانطور که صحنه را می بینید، از خودتان می پرسید، «چه المان هایی از داستانی که می گویم پشتیبانی می کنند؟» همانطور که از میان منظره یاب نگاه می کنید، چشم های خود را در اطراف کادر بیرونی عکس حرکت دهید، سپس به داخل آن کادر نگاه کنید و از خودتان بپرسید آیا چیزی در عکس وجود دارد که به آنجا تعلق نداشته باشد.

به عنوان مثال زمانی که دارید یک عکس از کودک خود می گیرید، از خودتان بپرسید آیا لازم است میز ناهارخوری در پس زمینه باشد؟ آیا لازم است ماشینتان در پس زمینه باشد؟ چه چیزی مهم است؟ چه المان هایی به جذابیت سوژه می افزایند و کدام یک توجه بیننده را از آن منحرف می کنند؟

چطور می توانید آن المان ها را انتخاب کنید؟

در بخش بعدی، نگاهی به نمونه ها انداخته و در مورد دو روش ساده که می توانید عکس های خود را تمیز (اصلاح) کنید، صحبت خواهیم کرد.

تصویر بالا عکسی از یک فانوس دریایی است. این یک صحنه بسیار زیباست، اما با المان هایی پر شده که واقعا به ترکیب بندی کمک نمی کنند. المان هایی از جمله یک سیم در بالای سر و یک جایگاه اطلاعات در جلو وجود دارند، که هیچ چیزی به احساس این مکان اضافه نمی کنند.

این یکی بهتر است. عکس اول با یک لنز بازتر گرفته شد. در این عکس، من چند قدم به سمت راست برداشتم، و کمی زوم (بزرگنمایی) کردم. زوم کردن نه تنها کمی از پیش زمینه را حذف می کند، بلکه پرسپکتیو را نیز تغییر می دهد. می توانید ببینید که چطور تصویر فشرده تر به نظر می رسد؟ همچنین، سیم ها به طرز جادویی با فتوشاپ از تصویر حذف نشدند، من تصمیم گرفتم که بالای درخت را از کادر حذف کنم.

این یک پرسپکتیو متفاوت دیگر است. برای عکس بالا، من از یک لنز حتی بلندتر استفاده کرده، و بیشتر به سمت راست حرکت کردم. مهم ترین المان برای من، یعنی داستان، فانوس دریایی است. درخت تاریک به خوبی آن را کادربندی می کند، و به جذابیت پرسپکتیو می افزاید. این عکس، در مقایسه با اولی، بسیار تمیزتر است.

اکنون، من می توانستم انتخاب کنم که با لنز واید نزدیک تر شوم، اما در این صورت فانوس دریایی شروع به کج (خم) شدن می کرد، و این باعث تاکید بر خطوط برق می شد.

زوایای مختلف نیز می توانند به تمیز کردن پس زمینه ها کمک کنند، بنابراین از خودتان بپرسید:

  • آیا برداشتن یک یا دو قدم در یک جهت دیگر باعث می شود تصویر از شر برخی حواس پرتی ها خلاص شود؟
  • آیا کمی بالاتر یا پایین تر رفتن به ترکیب بندی کمک می کند؟
  • آیا تغییر فاصله کانونی به ترکیب بندی کمک می کند؟

این یک صحنه عالی از یک کلبه مه آلود بر روی یک دریاچه است. این دریاچه در کنار یک بزرگراه بسیار شلوغ قرار دارد، بنابراین من زاویه ای را انتخاب کردم که شما نمی توانید هیچ ماشینی را ببینید. در نمونه اول، تاکید بر روی علف هاست. من از یک لنز بازتر استفاده کردم و به دنبال مقداری علف برای پیش زمینه گشتم که یک الگوی زیبا ایجاد می کرد. علف ها نگاه بیننده را به سمت عکس هدایت می کنند. و کلبه دورتر به نظر می رسد.

در تصویر دوم، من تصمیم گرفتم درست بر روی بازتاب و آرامش صحنه تمرکز کنم. من زاویه ای را پیدا کردم که از آن می توانستم بدون هیچ علفی در کادر عکس بگیرم. تمرکز من تغییر کرد، احساس عکس هم تغییر کرد. شما کدام یک را بیشتر دوست دارید؟

این یک صحنه زیبا با پتانسیل زیاد است. اما چشم شما واقعا هیچ جایی ندارد که برود. یک حس جذابیت قوی در آن وجود ندارد. داستان در مورد آرامش و یک مکان عالی برای ماهیگیری است.

برای بهبود ترکیب بندی، من منتظر ماندم تا چند ماهیگیر به محل مناسب برسند. در عکس دوم، می توانید ببینید که چطور نگاهتان جایی برای رفتن دارد؟ نگاه شما بلافاصله به سمت ماهیگیران در قایق قرمز رنگ کشیده می شود.

شما می توانید با کادربندی یک عکس و انتظار برای قرار گرفتن المان های مناسب در کنار یکدیگر، ترکیب بندی عکس های خود را به طرز چشمگیری بهبود ببخشید.

بنابراین اکنون، همانطور که با عکاسی خود جلو می روید، چند ایده عالی دارید که با آنها کار کنید:

  • در نظر بگیرید که چه داستانی را با عکس هایتان می گویید.
  • مطمئن شوید که یک مرکز توجه داشته باشید.
  • تصمیم بگیرید چه المان هایی از داستان پشتیبانی می کنند.
  • با تغییر موقعیت و فاصله کانونی، تنها المان هایی که مهم هستند را به تصویر بکشید

نویسنده: ویکی لویس (Vickie Lewis)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *