آموزش عکاسی از حباب های صابون

به آموزش عکاسی از حباب های صابون خوش آمدید. اول در مورد لوازمی صحبت می کنیم که برای عکاسی از حباب های صابون نیاز دارید. این عکس ها را می توانید با هر DSLR یا حتی دوربین کامپکتی که قادر به فایر کردن یک فلاش اکسترنال باشد، بگیرید. و برای لنز، بهتر است که از یک لنز ماکرو استفاده کنید، اما اگر لنز ماکرو ندارید، هر لنزی به خوبی جواب خواهد داد.

اکثر ما با حباب های صابون مسحور می شویم و از دوران کودکی عاشق بازی با آنها بودیم. تماشای ردیف حباب های شناور در هوا چیزی است که هر کودک و حتی بزرگسالی از آن لذت می برد. حباب های صابون طیف هیجان انگیزی از رنگ ها و بافت ها دارند. هنگامی که نور بر روی یک حباب می درخشد، رنگ های زنده ای را نشان می دهد که به سرعت تغییر می کنند. با وجود این که ما این حباب ها را در همه جا می بینیم، اما هیچ وقت آنقدر از نزدیک آنها را نمی بینیم که از زیبایی هیجان انگیز آنها لذت ببریم.

آنها خیره کننده، سرگرم کننده و مسحور کننده هستند، اما عمر بسیار کوتاهی دارند. حباب های صابون معمولا فقط چند ثانیه دوام می آورند و پس از آن یا خودشان یا در اثر تماس با یک شیء دیگر می ترکند. بنابراین چطور می توانید از این حباب های صابون زیبا عکس بگیرید و آن را برای همیشه نگه دارید؟ در ادامه خواهیم فهمید.

یک منبع نور بزرگ تهیه کنید یا بسازید

مهم ترین جنبه عکاسی از حباب صابون منبع نور است نه دوربین. این کار به یک منبع نور بزرگ نیاز دارد. اگر شما یک نور استودیویی با یک سافت باکس یا بیوتی دیش بزرگ داشته باشید عالی است. اما اگر ندارید، به این معنی نیست که نمی توانید از این نوع عکس ها بگیرید. این کار را می توانید با استفاده از یک فلاش خارج از دوربین با یک سافت باکس دست ساز نیز انجام دهید.

برای ساخت سافت باکس، یک قاب دو در دو فوت با استفاده از چوب یا سیم آهنی بسازید و آن را در پارچه کتان سفید یا کاغذ روغنی بپیچانید. این قاب، همراه با یک فلاش جدا از دوربین، همان اثر فلاش استودیویی بر روی یک سافت باکس را خواهد داشت.

و اگر فلاش اکسترنال ندارید، می توانید این قاب را نزدیک پنجره قرار دهید (یا یک ملافه سفید را بر روی یک پنجره آویزان کنید) و از نور خورشید به عنوان منبع نور خود استفاده کنید. امکانات بی پایان هستند، شما فقط باید از قوه تخیل خود استفاده کنید.

ویدیو: آموزش نکات و ترفند هایی برای استودیو عکاسی خانگی دست ساز شما

دوربین را محکم کنید

شما به یک سه پایه نیز نیاز دارید تا بتوانید دوربین خود را بر روی آن ثابت کرده و دست هایتان را آزاد کنید تا بتوانید حباب درست کنید. اگر یک کابل کنترل شاتر (تریگر ریموت) دارید، می توانید از آن هم استفاده کنید.

لوازم دیگر

به غیر از این، از یک تکه پارچه یا کاغذ سیاه به عنوان پس زمینه استفاده کنید. شما همچنین به یک محلول آب و صابون نیز برای درست کردن حباب نیاز دارید. شما می توانید آن را از فروشگاه های محلی بخرید یا در خانه با اضافه کردن دو قاشق غذاخوری صابون مایع و یک قاشق غذاخوری گلیسیرین در نصف فنجان آب آن را درست کنید و بگذارید به مدت یک شب بماند.

روند کار

بسیار خب، اکنون همه چیز آماده است، بیایید شروع به عکاسی کنیم. اول از همه، سیستم موزیک خود را روشن کرده و آلبوم مورد علاقه خود را پخش کنید. این کار ضروری نیست اما همیشه خوب است که هنگام عکاسی به موسیقی گوش دهید.

حالا محلول صابون را در یک کاسه کوچک بریزید و آن را بر روی یک میز قرار دهید. یک پارچه یا کاغذ سیاه در پشت آن قرار دهید و منبع نور خود را تنظیم کنید. نور شما باید بسیار نزدیک به حباب باشد (فقط ۷-۵ سانتیمتر فاصله داشته باشد). اگر می خواهید حباب های شما مانند یک سیاره شناور به نظر برسند، منبع نور را درست در بالای حباب قرار دهید، در غیر این صورت آن را ۴۵ درجه رو به پایین قرار دهید.

دوربین خود را بر روی سه پایه قرار دهید و کابل کنترل شاتر را وصل کنید. یک دیافراگم باریک بین f/11-f/16 تنظیم کنید، به طوری که بتوانید عمق میدان زیادی به دست آورید و کل حباب در فوکوس باشد. به صورت دستی فوکوس کرده و تنظیمات دیگر مانند سرعت شاتر و ایزو را با توجه به نور تغییر دهید. حالا از یک نِی برای فوت کردن حباب ها استفاده کرده و شروع به گرفتن عکس کنید.

مشکلات و راه حل ها

هنگامی که حباب ها را فوت می کنید، متوجه خواهید شد که آن چرخش رنگی که انتظار داشتید را ندارند. چند ثانیه صبر کنید، رنگ ها ظاهر خواهند شد، که نشانه آن است که باید شروع به گرفتن تصاویر کنید.

هچنین، یک نگاه دقیق به سطح حباب بیاندازید. اگر شروع به شفاف شدن کرد، به این معنی است که حباب در حال ترکیدن است. برای افزایش طول عمر آن، از یک نِی استفاده کنید و کمی بر روی حباب فوت کنید. این کار بافت منحصر به فردی نیز به آن خواهد بخشید.

اگر از یک محلول صابون خانگی استفاده می کنید که با استفاده از فرمولی که در بالا در مورد آن صحبت کردم ساخته اید، حباب های صابون طول عمر بیشتری خواهند داشت اما اگر از محلول صابون دیگری استفاده می کنید، حباب ها در زمان بسیار کمی می ترکند. اگر این اتفاق افتاد، اضافه کردن چند قطره گلیسیرین طول عمر آن را افزایش خواهد داد.

من همچنین متوجه شدم که درجه حرارت و رطوبت اتاق نقش مهمی در افزایش عمر یک حباب صابون ایفا می کند. اگر درجه حرارت اتاق گرم یا هوا خیلی خشک باشد، حباب ها خیلی سریع می ترکند. علت آن این است که در حباب های صابون یک لایه آب بین دو لایه نازک صابون قرار دارد و زمانی که آب تبخیر می شود، می ترکد. به همین دلیل است که در محیط های گرم و خشک طول عمر کوتاه تری دارد.

بنابراین، با اضافه کردن گلیسیرین و کاهش دمای اتاق، می توانید طول عمر حباب را تا پنج دقیقه افزایش دهید. حباب های صابون از زمان تشکیل شدن تا ترکیدن، طیف وسیعی از رنگ ها و بافت ها را نشان می دهند. هر ثانیه شما رنگ ها و الگوهای متفاوتی خواهید دید و می توانید عکس های مختلف زیادی با تنها یک حباب بگیرید.

پس پردازش

اگر همه چیز به درستی تنظیم شده باشد، هیچ نیازی به پس پردازش سنگین نیست. فقط تنظیمات level، کمی تمیزکاری، کراپ و شارپ کردن کافی است و تصویر شگفت انگیز شما حاضر است.

در نهایت، به تلاش خود ادامه دهید تا وقتی که نتایج مطلوب خود را به دست آورید و عکس های خود را در اینستاگرام با هشتگ lenzak# به اشتراک بگذارید.

نویسنده: راماکانت شاردا (Ramakant Sharda)

نظرات شما

  1. ghaffari

    ۸ خرداد ۱۳۹۷

    سلام من یک تله کانورتر سیگما خریدم به بدنه کنون متصل میشه اما به لنز متصل نمیشه لنزم ۵۵-۲۵۰کنون مبدل تله apo tele converter 2x ex میشه راهنمایی کنید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *