آموزش عکاسی: ۳ عادت لازم یک عکاس فضای باز

آیا تا به حال پیش آمده که برای عکاسی از یک غروب آفتاب زیبا از خانه بیرون بروید، و متوجه شوید که نمی توانید این کار را انجام دهید، چون باتری های شما شارژ ندارند؟ یا شاید به خانه آمدید و عکس های خود را وارد کامپیوتر کردید، و متوجه شدید که همه آنها به دلیل وجود هزاران نقطه گرد و غبار غیر قابل استفاده هستند؟

نگران نباشید. اکثر ما دقیقا همین چیزها را تجربه کرده ایم. خوشبختانه، عادت های خاصی وجود دارد که می توانید در خود پرورش دهید تا دیگر هیچ وقت یک عکس را هم از دست ندهید. هیچ یک از آنها وقت گیر نیستند، بنابراین واقعا هیچ بهانه ای برای اجرا نکردن آنها در روند کارتان وجود ندارد.

۱

باتری های خود را شارژ کنید

ممکن است واضح به نظر برسد که باید باتری های خود را شارژ کنید، اما تعجب می کنید اگر بدانید که من اغلب اوقات افرادی را می بینم که بدون داشتن شارژ باتری در محل عکاسی هستند. در واقع، حدس می زنم که شما هم چنین تجربه ای داشته اید (نگران نباشید،من و اکثر عکاسان دیگر نیز داشته ایم).

حدود یک سال پیش من تصمیم گرفتم هفت ساعت تا آندالسنس در نروژ رانندگی کنم، که برای منظره دیدنی اش، و به خصوص جاده نمادینش، شناخته شده است. من قبلا چند بار به آنجا رفته بودم، اما آب و هوا هیچ وقت ایده آل نبود، بنابراین می خواستم دوباره برگردم و حداقل یک تصویر خوب بگیرم. هنگامی که به آن جاده خوش منظره رسیدم به طرف نقطه ای که قصد داشتم از آنجا چند عکس بگیرم رفتم، اما خیلی زود شارژ باتری ام تمام شد. با خودم فکر کردم عجیب است، اما مشکلی نیست، هنوز دو باتری اضافی دارم. اما از قضا معلوم شد که هر دوی آنها نیز خالی بودند. حدس میزنم که می توانید ناامیدی مرا تصور کنید، زمانی که متوجه شدم کل این سفر، فقط به خاطر این که فراموش کرده بودم باتری هایم را شارژ کنم، خراب شد.

قبل از این که شارژ باتری ام تمام شود، موفق شدم یک عکس رضایت بخش بگیرم.

بعد از آن اتفاق، برای من به یک عادت تبدیل شد که همیشه بعد از این که از یک سفر یا عکاسی در فضای باز به خانه می آیم، باتری هایم را شارژ کنم. من حتی قبل از این که عکس ها را به کامپیوتر منتقل کنم باتری ها را به شارژ می زنم، چون می دانم که اگر بلافاصله این کار را نکنم، ممکن است فراموش کنم.

۲

تجهیزات خود را تمیز کنید

تمیز کردن تجهیزات دوربین (به خصوص برای عکاسان فضای باز)، نه تنها برای افزایش طول عمر تجهیزات شما، بلکه برای بهبود کیفیت تصاویر نیز بسیار مهم است. من همیشه کمی ناراحت می شوم وقتی یک تصویر زیبا را می بینم که به دلیل وجود هزاران نقطه گرد و غبار کوچک (یا چند نقطه بزرگ) خراب شده است. اصلا لزومی ندارد که چنین اتفاقی بیفتد، و به راحتی می شود از شر آن خلاص شد، پس چرا باید اجازه دهید دیگران فکر کنند که شما به اندازه کافی بااستعداد نیستید.

در واقع، شما به چیزی بیش از یک دستمال میکروفایبر ارزان برای پاک کردن گرد و غبار و کثیفی از روی لنز و فیلترهای خود نیاز ندارید. با وجود این که در اغلب موارد همین کافی است (و چیزی است که باید همیشه در کیف دوربین شما باشد)، توصیه می کنم یک لنز پاک کن مایع هم بخرید، چون به شما کمک می کند تا از شر تمام لکه ها و به خصوص ذرات نمک خلاص شوید.

بعد از یک آب و هوای بد در ایسلند، لنز من پر از نقطه های گرد و غبار شد، همانطور که می توانید از اینجا در لایت روم ببینید.

برای من عادت شده است که بعد از هر سفر عکاسی که بیش از یک روز طول می کشد، تجهیزاتم را تمیز کنم. اگر در فضای باز در حال عکاسی از مناظر دریایی یا در شرایط باد و باران باشم، معمولا پس از آن یک دقیقه وقت اضافی می گذارم تا از شر بدترین لکه ها خلاص شوم. تبدیل شدن این کار به یک عادت به صرفه جویی در مقدار زیادی از وقت شما در پس پردازش با استفاده از ابزارهایی مانند Spot Removal در لایت روم، کمک خواهد کرد.

اگر قصد دارید کار عکاسی خود را به طور جدی دنبال کنید، و شاید حتی شروع به فروختن یکی دو تا عکس چاپی کرده اید، خلاص شدن از شر آن لکه های زشت و زننده حتی مهم تر هم هست. فقط تصور کنید که یک عکس چاپی بزرگ را بفروشید، آن وقت ببینید آن نقاط کوچک ناگهان بزرگ به نظر می رسند و حواس بیننده را از خود تصویر پرت می کنند. چنین اشتباهی نکنید!

۳

قبل از تمام شدن کار محل عکاسی را ترک نکنید

آخرین عادت من شاید یکی از مهم ترین توصیه های من برای هر عکاس فضای باز است.

یک غروب آفتاب غیر منتظره در نروژ

این عادتی است که من مجبور شدم از راه سختی یاد بگیرم. زمانی که من یک عکاس آماتور بودم این اتفاق چندین بار افتاد که من فکر می کردم یک منظره طلوع یا غروب آفتاب به هیچ چیز خوبی تبدیل نمی شود چون هوا کمی بد به نظر می رسید. بنابراین به جای این که بیشتر در آن محل بمانم، ترجیح می دادم به خانه بروم و امیدوار باشم که دفعه بعد شرایط بهتر باشد. چه اتفاقی می افتاد وقتی من راهی خانه می شدم؟ آسمان برای چند دقیقه به رنگ قرمز در می آمد.

با وجود این که شرایط کمی کسل کننده به نظر می رسد، اما به این معنی نیست که حتی چند دقیقه هم نور خوب نمی شود. خب، در اکثر موارد به چیز جذابی تبدیل نمی شود، اما در موارد اندکی که این اتفاق می افتد، آرزو می کنید کاش ۲۰-۱۰ دقیقه بیشتر آنجا مانده بودید.

پس دفعه بعد که می خواهید بیرون بروید این را به یاد داشته باشید: تا وقتی کارتان تمام نشده، دست از کار نکشید. کمی بیشتر بمانید، شاید با نور فوق العاده ای مواجه شوید که به تصاویر ارزشمند برای مجموعه نمونه کار شما منجر شود. ارزشش را دارد!

پرنده در حال پرواز در میان یک غروب آفتاب طوفانی در Liencres، کانتابریا (اسپانیا).

شما این ۳ عادت را ندارید؟ آیا عادت دیگری، چه در محل عکاسی و چه وقتی که به خانه برمی گردید، برای خودتان ایجاد کرده اید؟ اجازه دهید ما هم آنها را بدانیم!

نویسنده: کریستین هویبرگ (Christian Hoiberg)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *