عکاسی از اجسام بی جان می تواند این سه چیز را به شما آموزش دهد

عکاسی از اجسام بی جان، نسبت به اکثر ژانرهای دیگر، کنترل بیشتری به شما می دهد. در هنگام عکاسی از اجسام بی جان، می توانید سوژه، مکان، نورپردازی، ترکیب بندی و غیره را کنترل کنید. در ادامه این مطلب لنزک با ما همراه شوید تا ببینیم عکاسی از اجسام بی جان (still life photography) چه چیز هایی می تواند به ما آموزش دهد.

عکاسی از اجسام بی جان می تواند این سه چیز را به شما آموزش دهد:

۱- ترکیب بندی

۲- نورپردازی

۳- اهمیت صرف وقت (وقت گذاشتن)

اگر هم اکنون از اهمیت عکاسی اجسام بی جان و چیز هایی که می تواند به شما آموزش دهد (سه شماره فوق) آگاهید، چرا سراغ آموزش های عکاسی اجسام بی جان نروید؟ اینجا کلیک نمایید.

تقریبا عکاسی از هر چیز دیگری کنترل به مراتب کمتری به شما می دهد، یا کنترل جلسه عکاسی بسیار سخت تر است. عکاسان منظره باید بر عوامل خارجی مانند آب و هوا و نقطه دید تکیه کنند. عکاسان ورزشی در این که چقدر می توانند به سوژه های خود نزدیک شوند، محدودیت دارند. عکاسان حیات وحش اغلب محدود به حرکات سوژه خود هستند. عکاسان پرتره با انواع حالات و احساسات مشتریان خود سر و کار دارند.

عکاسی از اشیاء بی جان می تواند در هر جایی صورت گیرد. نیازی به فضای استودیو نیست. شما می توانید از آشپزخانه خودتان استفاده کرده و چیدمان خود را روی میز قرار دهید. حیاط خلوت و پارک های عمومی می توانند مکان هایی عالی برای عکاسی از اجسام بی جان در فضای باز باشند.

تنوع سوژه ها بسیار گسترده است. شما به چه چیزی علاقه دارید؟ چیزی که دوست دارید را پیدا کنید – در این صورت کار برایتان جذاب تر خواهد بود. مدیریت اشیاء کوچک (اما نه خیلی کوچک) آسان تر است. عکاسی از اجسام بی جان با اقلام بزرگ مانند یخچال یا نیمکت پارک ها سخت تر است. کار شما فقط محدود به میوه یا دسته های گل نیست.

هر چیزی و هر جایی را که انتخاب کنید، با عکاسی از اجسام بی جان می توانید سه مهارت اساسی را بهبود بخشید.

۱

ترکیب بندی

شما برای قرار دادن و جابجا کردن سوژه خود آزادی نامحدود دارید. این می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از ترکیب بندی به دست آورید.

با جابجا کردن اشیاء خود، خواهید دید که آنها به طور متفاوت با یکدیگر ارتباط پیدا می کنند. شما می توانید آنها را روی هم قرار دهید یا هر یک را طوری قرار دهید که مستقل باشد و با دیگری ارتباطی نداشته باشد.

موقعیت دوربین می تواند چیدمان شما را از هر زاویه ای که تصور کنید، مشاهده کند. با زوایای بالا و پایین آزمایش کنید. ببینید که چطور این کار می تواند به طور چشمگیری بر ترکیب بندی شما تاثیر بگذارد. انجام این کار در شرایطی که شما کنترل و آزادی برای جابجایی و حرکت دارید، به شما کمک خواهد کرد تا یاد بگیرید این کار را در مواقع دیگری که عکس می گیرید نیز انجام دهید.

لنزک: دینا بلنکو در «آموزش عکاسی از دود به شکل آبشاری» برای جذاب تر شدن حالت دود در عکس اجسام بی جانش صحنه را برعکس می کند!

پس زمینه ها می توانند متنوع باشند. شما می توانید فقط از محیط طبیعی استفاده کنید یا پس زمینه خودتان را اضافه کنید. اگر محیط اتاق برای تصاویری که می خواهید بگیرید مناسب است، از آن استفاده کنید. با این حال، اگر در پشت چیدمان شما المان های حواس پرت کننده وجود دارد، یک پس زمینه از خودتان در آنجا قرار دهید. این پس زمینه می تواند یک تکه مقوا یا پارچه یا چیز دیگری باشد که به بهبود ترکیب بندی شما کمک می کند.

امیدوارم عکاسی از اجسام بی جان تخیل شما را برانگیزد. داشتن آزادی برای دستکاری ترکیب بندی، به طور کلی کیفیت عکاسی شما را ارتقاء خواهد داد.

۲

نورپردازی

کار با اشیاء بی جان فرصتی عالی برای یادگیری بیشتر در مورد نورپردازی است. با وجود افراد، حیوانات و چیزهای دیگری که حرکت می کنند، ایجاد ثبات و سازگاری در نورپردازی می تواند سخت باشد. عکاسی منظره و معماری ممکن است نیاز به نورپردازی پیچیده تری داشته باشند.

اگر در عکاسی تازه کار هستید، شروع کار با یک چیدمان نور ساده می تواند خوب باشد. مثلا پنجره آشپزخانه، اگر اشیاء شما روی میز آشپزخانه هستند. شروع به گرفتن مجموعه عکس های خود کنید و سپس درب آشپزخانه را باز کنید تا اجازه دهید نور از جهت دیگری وارد شود. عکس های خود را با هم مقایسه کنید و تغییراتی که اضافه کردن نور بیشتر در تصاویر شما ایجاد می کند را مشاهده کنید.

استفاده از یک منبع نور مصنوعی، امکان کنترل بیشتری به شما می دهد. از یک لامپ یا چراغ قوه استفاده کنید. برخلاف استفاده از فلاش دوربین، اینها به شما اجازه می دهند تا اثر نور را ببینید. موقعیت نورها را تغییر دهید. آنها را بالاتر ببرید یا پایین تر بیاورید. دورتر کردن آنها مقدار نور روی اشیاء شما را کاهش خواهد داد.

لنزک: تماشای ویدیو «آموزش نکات و ترفند هایی برای استودیو عکاسی خانگی دست ساز شما» و «آموزش ۳ تکنیک نورپردازی اولیه که برای هر سوژه ای کارساز هستند» در زمینه نورپردازی به شما عزیزان کمک می کند.

استفاده از رفلکتور ها در عکاسی از اشیاء بی جان می تواند خوب باشد. حتی یک ورقه کاغذ چاپ A4 سفید هم می تواند رفلکتور موثری باشد. سطوح بازتابنده (رفلکتور) مختلف با اندازه های مختلف را امتحان کرده و تفاوتی که آنها بر روی صحنه شما دارند را بررسی کنید.

به جهت نور و سایه ها نگاه کنید. زمانی که شما بیش از یک منبع نور دارید، آنها چطور بر یکدیگر اثر می گذارند؟

با امتحان کردن منابع نور و چیدمان های مختلف، دید بهتری برای تشخیص و درک نور در موقعیت های دیگری که عکس می گیرید، به دست خواهید آورد. این کار می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه موقع باید یک منبع نور یا رفلکتور دیگر اضافه کنید.

۳

صرف وقت

برپا کردن چیدمان یک جلسه عکاسی از اجسام بی جان در جایی که می توانید چند روز یا چند هفته آن را رها کنید، مزایای خودش را دارد. مردم اغلب عجله دارند که یک عکس بگیرند و بروند. وقت بگذارید، و مانند یک نقاش به آرامی کار کنید. هیچ عجله ای نیست.

این که بتوانید چیدمان اشیاء بی جان خود را رها کنید و دوباره نزد آن بازگردید، به شما اجازه می دهد تا روز بعد یا هفته بعد آن را با نگاه تازه ای ببینید.

شاید رابطه بین المان ها را طور دیگری ببینید. اگر از نور طبیعی استفاده می کنید، نورپردازی از صبح تا بعد از ظهر تغییر می کند. ممکن است بخواهید شیء دیگری را به صحنه اضافه کنید که واقعا عکس را عالی می کند. ایده هایی به ذهنتان خطور خواهد کرد که در ابتدا به آنها فکر نکرده بودید.

تغییر فاصله کانونی لنز نیز برای آزمایش خوب است. مقایسه کنید که وقتی اشیاء را با لنزهای متفاوت می بینید، چگونه با یکدیگر و با پس زمینه ارتباط برقرار می کنند.

با برپا کردن چیدمان در فضای باز، می توانید در اوقات مختلف شبانه روز عکس بگیرید تا اثرات نورهای مختلف را ببینید. آیا نور ماه جالب ترین نورپردازی را برای ترکیب بندی شما ارائه می کند؟ یا نور اول صبح بهتر است؟

ن

نتیجه گیری

جایی را برای خودتان پیدا کنید. برخی از زیباترین وسائل خود را کنار هم جمع کنید. برای جابجا کردن آنها و تغییر نورپردازی وقت بگذارید. در مورد چگونگی ارتباط اشیاء با یکدیگر فکر کنید. به نتایج مختلفی که با تغییر نورپردازی به دست می آورید فکر کنید. اگر یک روز عکسی که گرفتید را دوست نداشتید، یک روز دیگر برگردید و چند عکس دیگر بگیرید.

لطفا عکس هایی که از اجسام بی جان گرفته اید را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: کوین لندور یوهان (Kevin Landwer-Johan)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *