آموزش عکاسی و تکنیک فوکوس استکینگ یا انباشت فوکوس در فتوشاپ

در عکاسی اجسام بی جان و عکاسی از محصولات (تبلیغاتی و تجاری) اغلب لازم است کل سوژه شما واضح یا شارپ باشد. دستیابی به این هدف در داخل دوربین می تواند دشوار باشد، چون اگر از نزدیک عکس بگیرید، همیشه نمی توانید مقدار زیادی از سوژه را در فوکوس به دست آورید. و انتخاب یک دیافراگم خیلی بسته منجر به پدیده ای ناخواسته به نام پَراش نور و تاری تصویر می گردد. راه حل چیست؟ شما می توانید با نقاط فوکوس مختلف عکاسی کرده و توسط تکنیک فوکوس استکینگ یا انباشت فوکوس که برخی از آن با عنوان فوکوس کشی نیز یاد می کنند توسط نرم افزار های مخصوص فوکوس استکنیگ (مانند Zerene Stacker یا Helicon) یا فتوشاپ عکس ها را با هم ترکیب کنید. نتیجه تصویری خواهد بود که در آن کل سوژه در فوکوس قرار دارد. در این مقاله، مراحل عکاسی برای انباشت فوکوس و سپس پس پردازش انجام انباشت فوکوس در فتوشاپ را به شما آموزش خواهیم داد.

نکته: بستن دیافراگم (عدد f-stop بالاتر) لزوما به شما کمک نمی کند تصویر شارپ تری به دست آورید – و می تواند منجر به پدیده ای به نام تفرق یا پَراش نور (Diffraction) گردد (بیشتر بخوانید).

انباشت فوکوس یا فوکوس استکینگ (focus stacking) یک تکنیک ویرایشی یا پس پردازش است که در آن چندین تصویر با نقاط فوکوس مختلف با هم ترکیب می شوند تا تصویری ایجاد کنند که در آن کل سوژه واضح یا شارپ بوده و در فوکوس قرار دارد.

این راه نهایی برای به دست آوردن شارپ ترین تصاویر، و یک تکنیک بسیار مهم برای عکاسی از اجسام بی جان یا عکاسی از محصولات است که در این مطلب لنزک به طور کامل و گام به گام به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

لنزک: تکنیک فوکوس استکینگ یا انباشت فوکوس در عکاسی منظره، ماکرو و طبیعت نیز کاربرد دارد، و مراحل انجام آن در فتوشاپ مشابه این آموزش است. برای مطالعه آموزش های انباشت فوکوس در عکاسی منظره دو مقاله «آموزش انباشت فوکوس در عکاسی منظره» و «آموزش تکنیک انباشتن فوکوس یا Focus Stacking در عکاسی منظره» به شما کمک خواهند کرد. دو نرم افزار دیگر برای انجام انباشت فوکوس یا فوکوس استکینگ، Helicon و Zerene Stacker هستند که می توانید پس از عکاسی با نقاط فوکوس متفاوت، عکس ها را در این نرم افزار ها وارد و استک نمایید.

چرا نمی توانید عکس های بسیار شارپ به دست آورید

دیافراگم، فاصله کانونی و فاصله شما از سوژه، همه بر وضوح تصویر تاثیر می گذارند.

عکاسی با ضریب اف ها (f-stop) بالاتر مانند f/22، به دلیل پدیده پَراش نور لنز که منجر به نرمی عکس می گردد، به شما کمک نمی کند تا تصاویر شارپ تری در عکاسی از اجسام بی جان یا عکاسی تجاری و تبلیغاتی به دست آورید. مهم نیست لنز شما چقدر خوب باشد – به دلیل این قانون فیزیک، تصاویر شما در دیافراگم های f/16 و بالاتر کمتر شارپ خواهند بود. هرچه دیافراگم را بیشتر ببندید، جزئیات ظریف تر بیشتر تار می شوند. پراش نور لنز معمولا در لنزهای زوم بدتر از لنزهای پرایم است، چون لنزهای زوم چندین بخش متحرک دارند.

بیشتر بخوانید: پراش نور یا تفرق نور چیست؟

مشکل عمق میدان

در عکاسی اجسام بی جان و عکاسی تجاری، شما اغلب باید به سوژه خود نزدیک شوید. این به معنی یک عمق میدان (DOF) کمتر است.

اگر از اجسام کوچک مانند جواهرات، یا اشیایی که باید کادر را پر کنند عکس می گیرید، معمولا آنقدر نزدیک می شوید که کل عمق آن نمی تواند در فوکوس باشد.

استفاده از یک لنز ماکرو مانند لنز ۱۰۰mm یا ۱۱۰mm نیز عمق میدان کمی به شما خواهد داد.

اگر عکاسی از مواد غذایی انجام می دهید و پس زمینه تاری که در این ژانر مورد نظر است را می خواهید این لنز فوق العاده است، اما برای انواع دیگر اجسام بی جان، مشکل ایجاد می کند.

عکاسی برای فوکوس استکینگ یا انباشت فوکوس

به منظور فوکوس استکینگ یا انباشت فوکوس در نرم افزار فتوشاپ، شما باید به شیوه ای خاص و با ابزارهای خاص عکس بگیرید.

اول از همه، به یک سه پایه محکم نیاز دارید، چون سوژه شما «باید» در تمام عکس ها دقیقا در یک موقعیت یکسان باشد تا بعدا بتوان عکس ها را با موفقیت در فتوشاپ با هم ترکیب کرد.

اگر به طور اتفاقی سه پایه خود را تکان دادید، باید دوباره از اول شروع کنید.

استفاده از یک ریموت کنترل شاتر برای فعال کردن شاتر توصیه می شود. فشار دادن شاتر با دست ارتعاش خفیفی ایجاد می کند که می تواند باعث لرزش دوربین شده و موجب شود که عکس ها در فتوشاپ هم تراز (هماهنگ) نشوند.

هرچند، کار فتوشاپ در هم تراز کردن لایه هایی که کمی ناهماهنگ هستند، عالی است.

من شخصا دوست دارم دوربینم را به لایت روم یا Capture One وصل کنم و شاتر را از داخل برنامه فعال کنم.

برای عکاسی جهت فوکوس استکینگ، با ترکیب بندی عکس ها و تعیین نوردهی خود شروع کنید. شما باید از مُد نوردهی دستی (Manual یا M) استفاده کنید، تا نوردهی شما در تمام عکس ها یکسان باشد.

  • یک نقطه را بر روی سوژه خود برای فوکوس کردن انتخاب کنید و یک عکس بگیرید.
  • بر روی نقطه دیگری روی سوژه خود فوکوس کنید، بدون این که دوربین را جابجا کنید یا هر گونه تنظیماتی را تغییر دهید.
  • نقطه بعدی را انتخاب کنید و نوردهی نهایی را بگیرید.

نکته: اغلب سه عکس برای پوشش دادن هر قسمت از عمق میدان کافی است، اما بسته به تصویر شما ممکن است متفاوت باشد.

آموزش گام به گام فوکوس استکینگ یا انباشت فوکوس در فتوشاپ

برای ترکیب کردن تصاویر با هم در فتوشاپ، با خروجی گرفتن (Export) از فایل های PSD در یک فولدر یا بر روی صفحه دسکتاپ شروع کنید، تا بتوانید آنها را به راحتی پیدا کنید.

  • فتوشاپ را باز کنید.
  • به منوی File بروید و Scripts را انتخاب کنید.
  • Load Files into Stack را انتخاب کنید.
  • بر روی Browse کلیک کرده و تمام تصاویر را از جایی که ذخیره کرده اید، انتخاب کنید.
  • گزینه Attempt to Automatically Align Source Images را تیک بزنید.
  • بر روی OK کلیک کنید. هر یک از تصاویر به عنوان یک لایه جدید در فتوشاپ باز خواهد شد.
  • کلید Shift را پایین نگه دارید و بر روی لایه بالایی در پنل Layers کلیک کنید تا تمام لایه ها هایلایت شوند.
  • از منوی Edit، گزینه Auto Blend-Layers را انتخاب کنید.
  • گزینه Stack Images و همچنین Seamless Tones and Colors را تیک بزنید. گزینه Content Aware را «تیک نزنید». بر روی OK کلیک کنید.
  • تصویر نهایی را ذخیره کنید.

اگر تصاویر زیادی را بارگذاری کرده اید، تصویر نهایی را با انتخاب Layer -> Flatten Image -> Save به یک لایه تبدیل کنید.

نتیجه گیری

انباشت فوکوس یا فوکوس استکینگ برای عکاسی از محصولات ضروری است، اما برای انواع دیگر عکاسی از اجسام بی جان نیز مفید است – حتی عکاسی از مواد غذایی. اگر تازه کار با فتوشاپ را شروع کرده اید، نترسید. انباشت فوکوس بسیار آسان تر از چیزی است که فکر می کنید و بدون شک از نتایج کار خود راضی و خوشنود خواهید شد.

نویسنده: دارینا کاپکوک (Darina Kopcok)

نظرات شما

  1. مجید طریقتی

    ۱۹ دی ۱۳۹۷

    با سلام
    خیلی مطلب عالی است و کاربردی میباشد.
    در صورت امکان ارزوی همکاری با صفحه شما را دارم.
    با تشکر


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *