بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره

در این آموزش عکاسی بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره، برای عکس گرفتن در نور طبیعی و عکاسی با فلاش را به شما عزیزان معرفی می کنیم. شما چه در عکاسی پرتره تازه کار باشید و چه حرفه ای، از نکات مفید این آموزش نفع خواهید برد. همچنین در این مقاله لینک های فراوانی قرار داده ایم که می توانند آموزش شما را توسعه داده و به یادگیری عمیق تر شما کمک کنند.

عکس گرفتن در نور طبیعی رایج تر است، بنابراین ما اول با آن تنظیمات دوربین شروع می کنیم.

۱

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره

من پیشنهاد می کنم دوربین خود را بر روی مُد نوردهی دستی (M) تنظیم کنید تا کنترل خلاقانه تری بر نوردهی به شما بدهد. مطمئنا کار با این مُد وقت بیشتری خواهد گرفت، اما شما خیلی بهتر از دوربین می توانید تشخیص دهید که می خواهید تصویر نهایی چطور به نظر برسد.

بیشتر بیاموزید: درک نوردهی – همراه با توضیح ISO، دریچه دیافراگم و سرعت شاتر

ایزو

اول ایزوی (ISO) خود را انتخاب کنید، که برای عکاسی در نور طبیعی تنظیم پایین ترین ایزو توصیه می شود، که معمولا در اکثر دوربین ها پایین ترین تنظیمات ایزو ۱۰۰ است. بعضی از دوربین های نیکون ایزوی پایین تری دارند و امکان انتخاب یک ایزوی داخلی ۶۴ را به شما می دهند. برای جلوگیری از ایجاد نویز اضافی و آن ظاهر زبر و دانه دانه ای که در صورت استفاده از تنظیمات ایزوی بالاتر به وجود می آید، ایزو را تا حد ممکن پایین تنظیم کنید.

دیافراگم

مرحله دوم، تصمیم بگیرید که می خواهید از چه دیافراگمی استفاده کنید. برای به دست آوردن یک پس زمینه خارج از فوکوس (مات یا تار)، از یک دیافراگم باز مانند f/1.4 استفاده کنید. اگر می خواهید مقدار بیشتری از پس زمینه در فوکوس باشد یا به عبارت دیگر تصویر واضح و شارپ تری می خواهید، با یک دیافراگم بسته تر و ترجیحا در نقطه مطلوب لنز یا شارپ ترین نقطه لنز (f/7.1 تا f/13) عکس بگیرید.

لنزک: شارپ ترین دیافراگم لنز شما – که به عنوان نقطه بهینه یا نقطه مطلوب (sweet spot) شناخته می شود – در فاصله دو یا سه f/stop از بازترین دیافراگم قرار دارد. بنابراین، شارپ ترین دیافراگم بر روی لنزی مثل ۳۵-۱۶ میلیمتر f/4 بین f/8 و f/11 قرار دارد. یک لنز سریعتر، مانند ۱۴-۲۴ میلیمتر f/2.8 دارای یک نقطه مطلوب بین f/5.6 و f/8 است. اگر کنجکاو شدید که این اعداد از کجا آمده اند، مقاله «بهترین دیافراگم برای عکاسی منظره» چگونگی محاسبه نقطه مطلوب لنز را به شما آموزش می دهد.

بیشتر بیاموزید: ۶ دلیل برای شارپ نبودن عکس های شما

سرعت شاتر

هنگامی که ایزو را تنظیم کرده و دیافراگم خود را انتخاب کردید، مرحله بعدی این است که به نورسنج دوربین خود نگاه کرده و سرعت شاتر را بسته به آن تنظیم کنید، تا وقتی که یک خوانش مرکزی به دست آورید (نشانگر نورسنج نزدیک یا روی عدد ۰ قرار بگیرد). سپس یک عکس آزمایشی بگیرید و نگاهی به صفحه نمایش LCD و هیستوگرام دوربین خود بیاندازید.

لنزک: مواقعی نیز وجود دارند که نورسنج دوربین به عکاس اطلاعات صحیحی ارائه نمی کند بنابراین «۷ موقعیتی که نباید به نورسنج دوربین توجه کنید» را مطالعه نمایید.

بیشتر بیاموزید: نورسنجی در عکاسی – نورسنج دوربین چگونه کار می کند و استفاده از آن برای رسیدن به نوردهی دلخواه

نمودار هیستوگرام عکسی که گرفته اید را بررسی نمایید تا مطمئن شوید که هایلایت ها (قسمت های روشن) در تصویر بیش از حد نوردهی نشده باشند، همچنین سایه های بدون جزئیات (سیاه) یا با نوردهی ناکافی نداشته باشید. برای دیدن چند نمونه که هیستوگرام بر روی صفحه نمایش LCD شما چطور باید باشد، و کسب آموزش بیشتر در زمینه هیستوگرام اینجا کلیک نمایید.

یک قانون کلی این است که سرعت شاتر را دو برابر فاصله کانونی لنز خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر از یک لنز پرایم ۱۰۰mm استفاده می کنید، برای جلوگیری از لرزش دوربین و تاری تصویر، باید سرعت شاتر ۱/۲۰۰ ثانیه یا سریع تر را تنظیم کنید.

بیشتر بیاموزید: راهنمای سرعت شاتر – کمترین سرعت شاتر زمانی که دوربین را با دست گرفته اید

استثنائاتی در مورد این قانون وجود دارد. اگر از سه پایه استفاده می کنید یا تثبیت کننده داخل دوربین دارید، مانند آنچه که برخی دوربین های بدون آینه دارند، یا از لنزی استفاده می کنید که تثبیت کننده تصویر توکار دارد، آنگاه می توانید با سرعت شاترهای آهسته تر عکس بگیرید.

۲

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره با استفاده از فلاش

وقتی بحث عکاسی با استفاده از فلاش مطرح باشد، چند انتخاب مختلف وجود دارد که امروزه استفاده از آنها رایج است. اسپیدلایت های کوچکتری وجود دارد که بر روی کفشک دوربین شما نصب می شوند و استروب های استودیویی بزرگتر نیز وجود دارند.

بیشتر بیاموزید: اسپیدلایت ها در مقابل استروب ها یا فلاش های استودیویی

همچنین برخی از فلاش ها به شما اجازه عکس گرفتن در سرعت شاترهای سریع تر از ۱/۲۰۰ ثانیه (سرعت همگام سازی دوربین) را نمی دهند. تنظیمات (چیدمان های) استروب دیگر به شما اجازه می دهند تا از چیزی به نام «مُد همگام سازی با سرعت بالا – High speed sync mode» برای عکس گرفتن با فلاش با سرعت شاتر ۱/۸۰۰۰ ثانیه استفاده کنید.

اگر عمده کار عکاسی پرتره شما در فضای باز صورت می گیرد، من استروبی مانند Godox AD600 Pro را توصیه می کنم که برای گرفتن اکثر تصاویر این مقاله از آن استفاده کرده ام. Godox AD600 Pro به شما اجازه می دهد تا از همگام سازی با سرعت بالا و فلاش با سرعت شاتر حداکثر ۱/۸۰۰۰ ثانیه استفاده کنید.

نکته: اگر فلاش فعلی شما قابلیت عکس گرفتن با سرعت شاترهای سریع تر از ۱/۲۰۰ ثانیه را ندارد، می توانید از فیلتری مانند فیلتر کاهنده نور یا ND سه استاپ B+W استفاده کنید که به شما اجازه می دهد تا در سرعت شاتر ۱/۲۰۰ ثانیه عکس بگیرید، اما همچنین با دیافراگمی که ۳ پله یا استاپ (stop) بازتر است استفاده کنید – که بدون این فیلتر نمی توانستید.

به عنوان مثال، با یک فیلتر ND سه استاپ، می توانید به جای f/8 در f/2.8 عکس بگیرید و نوردهی یکسانی به دست آورید.

نکته مهم دیگری که در صورت عکاسی در فضای باز باید به خاطر بسپارید این است که اگر نزدیک طلوع یا غروب آفتاب که نور خورشید کمتر سخت است عکس بگیرید، نتایج بهتری به دست خواهید آورد.

تصویر بالا یک ساعت قبل از غروب خورشید در سایه گرفته شده است و نور دلپذیر و یکنواختی بر روی چهره سوژه دارد. اگر نور نرم تری می خواهید، از عکاسی در وسط روز اجتناب کنید یا اگر از نعمت عکاسی قبل از غروب خورشید برخوردار نیستید، به سایه بروید.

۳

نکات این آموزش را تمرین کرده و خلاقیت خود را کشف نمایید

آخرین نکته ای که برای شما دارم این است که سطح روشنایی صفحه نمایش LCD دوربین خود را بر روی ۴ یا ۵ تنظیم کرده و بگذارید همانجا بماند. مطمئن شوید که روشنایی صفحه نمایش LCD شما بر روی خودکار تنظیم نشده باشد. علت آن این است که اگر روشنایی صفحه نمایش LCD دائما در حال تغییر باشد، سنجش سطح نوردهی برای شما دشوار خواهد بود.

تنظیمات دوربین خود را بررسی کرده و سطح روشنایی صفحه نمایش LCD را به صورت دستی تنظیم کنید و برای جلسات عکاسی بعدی آن را روی همان تنظیمات نگه دارید.

لنزک: این آموزش عکاسی از سری آموزش های «تنظیمات دوربین» لنزک می باشد. شما عزیزان می توانید برای یادگیری بیشتر مقاله های این بخش را مرور نمایید.

نتیجه گیری

اگر در عکاسی در مُد نوردهی دستی تازه کار هستید، این کار ممکن است در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد. اما با کمی تمرین، مانند یک حرفه ای عکس خواهید گرفت.

نویسنده: کریگ بکتا (Craig Beckta)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *