آموزش استفاده از فوکوس انتخابی در عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو با فوکوس انتخابی

در عکاسی کلوزآپ یا ماکرو، از فوکوس انتخابی (selective focus) برای جلب توجه بیننده به یک قسمت خاص تصویر استفاده می شود. این کار با استفاده از یک عمق میدان کم انجام می شود. این روش برای اشاره کردن به یک المان خاص در یک صحنه ایده آل است، در حالی که همه چیزهای دیگر تار می شوند تا حواس پرتی به حداقل برسد. در این آموزش عکاسی کوتاه لنزک به استفاده از فوکوس انتخابی در عکاسی ماکرو می پردازیم.

این عکس نمونه ای از فوکوس انتخابی را در عمل نشان می دهد. توجه کنید که دیدن پیام عکاس در این تصویر چقدر آسان است.

عکاسی ماکرو با فوکوس انتخابی

۱۰۰mm, 1/250, f/2.8, 400

پیش نیاز این آموزش عکاسی

برای یادگیری نکات این آموزش عکاسی لنزک، نیاز است بدانید «عمق میدان چیست» و «چه عواملی بر عمق میدان تاثیر گذارند».

برای یادگیری بیشتر سایر آموزش های عکاسی ماکرو لنزک را با کلیک روی لینک زیر مرور نمایید:

مطالب عکاسی ماکرو لنزک


شما می توانید با نزدیک شدن به سوژه های خود، یک عمق میدان کم ایجاد کنید، که برای عکاسی ماکرو و کلوزآپ مورد نیاز است. اما می توانید از یک دیافراگم بزرگ یا باز (ضریب اف یا f/stop با عدد کوچک مثل f/2.8) استفاده کنید تا عمق میدان خود را واقعا به حداقل برسانید، و نقطه فوکوس خود را کاملا ایزوله یا متمایز کنید. برخی از مزایای استفاده از این روش عبارتند از:

دیافراگم های باز یا بزرگ برای عکاسی در شرایط کم نور ایده آل هستند. این تنظیماتِ نوردهی، شما را قادر می سازد تا از سرعت شاترهای سریع تر (که برای کاهش تاری حرکتی ایده آل است)، و مقادیر ایزوی کم (که برای به حداقل رساندن نویز دیجیتالی در تصاویر شما عالی است) استفاده کنید.

هنگامی که شما با فوکوس انتخابی عکس می گیرید، المان های حواس پرت کننده در پس زمینه تار می شوند. این باعث می شود که شما کمتر در مورد آنچه که در پس زمینه اتفاق می افتد نگران باشید و بیشتر بر سوژه مورد نظر تمرکز کنید.

بینندگان جذب کنتراست (تضاد) ناشی از یک المان واضح یا شارپ احاطه شده با المان های تار می شوند. بنابراین فوکوس انتخابی باعث می شود مردم مدت طولانی تری به تصویر شما نگاه کنند.

هشدار: هنگام کار با یک عمق میدان کم، باید نقطه فوکوس خود را دقیقا همان جایی که می خواهید در کادر باشد قرار دهید، در غیر این صورت کاملا واضح است که نتیجه مورد نظر را به دست نمی آورید. مردم خیلی سریع تر از آن که متوجه کارهای موفق شوند، متوجه اشتباهات ترکیب بندی خواهند شد.

به عنوان مثال، اگر از فاصله خیلی نزدیک از یک حیوان کوچک عکس می گیرید، مطمئن شوید که چشم ها را در فوکوس قرار دهید. اگر به جای آن قسمت گردن، یا گوش را در فوکوس قرار دهید، حواس بیننده پرت می شود و تعجب خواهد کرد که چرا بر روی آنجا فوکوس کرده اید.

به یاد داشته باشید: در یک ترکیب بندی فوکوس انتخابی، جایی که باید نقطه کانونی خود را در آن قرار دهید مهم ترین تصمیمی است که با آن روبرو می شوید. در اکثر موارد، باید فوکوس را در قسمتی قرار دهید که به نظر شما از همه جالب تر است، یا در قسمتی که فکر می کنید از همه مناسب تر است.

برای انتخاب دقیق نقطه فوکوس، از حلقه فوکوس دستی بر روی لنز خود استفاده کنید. برای این کار لازم است با چشم خود قضاوت کنید تا مطمئن شوید که نقطه کانونی دقیقا در جایی که می خواهید قرار گیرد. در عکاسی ماکرو و کلوزآپ، فوکوس دستی نسبتا آسان است، چون سوژه های شما در کادر بسیار بزرگ به نظر می رسند.

لنزک: نقطه تاکید یا نقطه کانونی (focal point) نقطه ای از تصویر است که بیشترین توجه را به خود جلب می کند که احتمالا می خواهید سوژه یا قسمتی از سوژه اصلی تان باشد.

اگر ترجیح می دهید از تنظیمات فوکوس خودکار روی دوربین خود استفاده کنید، مطمئن شوید که لنز شما بر روی فوکوس خودکار تنظیم شده باشد، نقطه کانونی را در مرکز کادر خود قرار دهید، دکمه شاتر را تا نیمه قشار داده و نگه دارید، کادر خود را دوباره ترکیب بندی کنید، و دکمه شاتر را تا انتها فشار دهید. این تکنیک فوکوس را بر روی المان انتخابی شما قفل می کند، حتی بعد از این که ترکیب بندی را دوباره تنظیم کردید – لنزک: این تکنیک عکاسی، فوکوس و ترکیب بندی مجدد نام دارد که در مطلب بهترین تکنیک های فوکوس به شما عزیزان آموزش داده ایم.

نکته: اگر بعد از این که فوکوس را قفل کردید و قبل از این که عکس را بگیرید سوژه شما حرکت کرد، ممکن است نقطه کانونی شما دیگر در جای درست قرار نگیرد. حرکت دوربین نیز می تواند بر نقطه کانونی شما تاثیر بگذارد، اگر به جای استفاده از سه پایه دوربین را در دست نگه دارید. هنگام استفاده از فوکوس انتخابی چند عکس بگیرید تا مطمئن شوید که حداقل یکی از آنها یک نقطه کانونی مناسب دارد که پیام شما را منتقل می کند.

بیشتر بیاموزید: ۵ نکته برای عکاسی دوربین در دست بدون سه پایه و آموزش ۴ نکته برای عکاسی دوربین در دست با ثبات تر

نویسنده: توماس کلارک (Thomas Clark)

نظرات شما

  1. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

    عالی بود مرسی

    1. سامان نویسنده

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

      سپاس از اینکه دیدگاهتان را به اشتراک می گذارید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *