نکات آموزشی عکاسی نقاشی با نور در چهارشنبه سوری

به نام خدا. علی تقوایی هستم، ۴ سال است که مشغول به فعالیت عکاسی هنری می باشم، عکاسی نقاشی با نور (Light Painting) که نوعی عکاسی با نوردهی طولانی است. برای ایام چهارشنبه سوری و عید سال جدید برای عکاسان علاقه مند به این تکنیک بسیار هیجان‌انگیز و خلاقانه عکاسی، در ادامه این مطلب لنزک یک‌ سری نکات آموزشی کوتاه مطرح می کنم. در این مقاله، نقاشی با نور سیم ظرف شویی آتشین، از نحوه آماده سازی تا تنظیمات دوربین آموزش داده شده و اگر قصد دارید در چهارشنبه سوری عکاسی کنید، نمونه عکس های این مطلب که اغلب با نوردهی طولانی گرفته شده اند، به شما ایده خواهند داد.

لنزک: تکنیک عکاسی نقاشی با نور چیست؟

عکاسان برای اجرای نقاشی با نور (light painting)، بسته به تاریکی هوا، یک سرعت شاتر آهسته یک تا چند ثانیه ای (حتی دقیقه) تنظیم می کنند که به این، عکاسی با نوردهی طولانی گفته می شود.

طی نوردهی طولانی، که شاتر دوربین هنوز باز است، عکاس منبع نور که می تواند چراغ قوه یا یک فشفشه یا… باشد را مقابل دوربین حرکت می دهد و همچون یک قلم مو با آن نقاشی می کند. درست همچون یک نقاش، عکاس می تواند با منبع نور خود، کلمه یا عبارتی را نوشته و یا طرحی را بکشد – برای مثال یک قلب.

بیشتر بیاموزید: آموزش مقدماتی تکنیک عکاسی نقاشی با نور

البته گاهی از نقاشی با نور، برای نورپردازی بخشی از منظره نیز استفاده می شود. برای مثال هنگام عکاسی از آسمان شب و عکاسی از ستارگان (آموزش ویدیویی)، گاهی عکاس می خواهد یک نقطه جذابیت دیگر همچون یک درخت را به پیش زمینه عکس اضافه کند تا عکسش جالب تر شود. در اینجا می توان از یک چراغ قوه بزرگ برای نور انداختن روی درخت و نورپردازی آن طی نوردهی طولانی استفاده کرد – یا با اصطلاح آن را نقاشی با نور کرد.

در عکاسی نقاشی با نور، جا برای خلاقیت بسیاری وجود دارد و شما عزیزان می توانید با مطالعه «مقاله ها و آموزش های لنزک در زمینه نقاشی با نور» برای عکاسی خود ایده بگیرید.

بیشتر بیاموزید: ۵ تجربه ساده اما فوق العاده از تکنیک عکاسی نقاشی با نور برای مبتدی ها

در ادامه از شما عزیزان برای مطالعه نکات آقای تقوایی برای نقاشی با نور در شب چهارشنبه سوری دعوت می کنیم:

سیم‌ ظرفشویی آتش داده شده، یکی از چیز هایی هست که از قدیم‌الایام در ایران هنگام چهارشنبه‌سوری استفاده می‌کردند که جرقه ‌های آتشین می‌سازد و به هر سوی می‌روند.

لنزک: عکاسی از سیم ظرفشویی آتشین، یکی از سوژه های محبوب نقاشی با نور است.

نکات نقاشی با نور سیم ظرف شویی آتشین

نکته ایمنی

سوئی‌شرت کلاه‌دار برای اینکه جرقه‌های آتشی به شما برخورد نکنند و دستکش برای محافظت از دست های شما لازم می باشند. همچنین مراقب باشید که در محل چرخاندن سیم ظرف شویی آتشین، آتش‌سوزی ایجاد ننمایید و کپسول آتش‌نشانی در دسترس داشته باشید.

زمان عکاسی

در موقع غروب خورشید عکاسی با کیفیت بهتری انجام خواهد شد.

تجهیزات عکاسی مورد نیاز

سه پایه، ریموت کنترل شاتر، دوربین دی اس ال آر (DSLR) و ترجیحا لنز واید

لنز کیت (۱۸-۵۵ میلیمتر) هم برای این نوع عکاسی مناسب است. همچنین برای شروع این نوع عکاسی احتیاج به دوربین حرفه‌ای نداریم و با دوربین‌های معمولی هم قابل انجام می باشد.

تنظیمات دوربین پیشنهادی

دوربین و فوکوس را را باید روی حالت دستی (M) قرار داد.

مثال: سرعت شاتر ۱۵ ثانیه، دیافراگم f/8 و ایزو ۱۰۰

نحوه فوکوس

فوکوس عکس در نقاشی با نور می‌تواند با گرفتن یک نور جایی که قرار است نقاشی با نور انجام شود و از پیش فوکوس کردن روی آن انجام پذیرد. و از دو حالت فوکوس می توانیم استفاده کنیم (یکی به صورت دستی و یکی به صورت فوکوس اتوماتیک). اگر از فوکوس اتوماتیک استفاده می کنید، بعد از فوکوس، فوکوس را روی حالت دستی یا M قرار دهید تا دیگر تغییر نکند.

ساختن سیم‌ ظرفشویی و چرخاندن آن

یک هم‌زن (فقط سر فلزی آن) خریده و سیم ظرف شویی را به آن وصل می‌کنید. سپس یک زنجیر یا طناب بر آن می ‌بندید که بتوانید بچرخانید. پیش از عکاسی، از ژل آتش‌زنه و فندک استفاده کنید تا آن را روشن کنید و از یک دوست یا دستیار برای چرخاندن آن کمک بگیرید (یا دوربین را روی تایمر گذاشته و خودتان این کار را انجام دهید.

لنزک: شما می توانید کل نکات نقاشی با نور سیم ظرف شویی را در این آموزش (اینجا کلیک کنید) و ویدیو آن مشاهده نمایید و بیشتر بیاموزید.

دو عکس بالا در چهارشنبه سوری گرفته شده اند – عکاس: پوریا علی (اینستاگرام)

تمام هیجان و لذت خود را از این نوع عکاسی در چهارشنبه‌سوری ببرید. خوبی عکاسی در چهارشنبه سوری این است که اینقدر سوژه های آتشین متنوع، حتی احتمالا همین سیم ظرف شویی آتشین، وجود دارد که احتمالا نیاز نیست خودتان این کار را انجام دهید.

در این عکس نقاشی با نور از فشفشه استفاده شده است

شما می‌توانید از فشفشه هم استفاده کنید که خطر کمتری دارد و حتی می‌توانید در خانه هم این نوع عکاسی با فشفشه را انجام دهید. چه برای گرفتن عکس‌های عاشقانه، چه عکس‌های خلاقانه و ایده‌پردازی.

عکس گرفتن از آتش

برای درست کردن یک مشعل، پارچه را به دور چوب بسته و به نفت آغشته می‌کنیم و سپس با اشتعال مشعل می‌توان در پس زمینه از آن استفاده کرده و عکس‌های جالبی بدست آورد و حتی می‌توان از شعبده بازی که از دهان آتش را به بیرون هدایت می‌کند نیز کمک بگیرید که یک عکس خاص گرفت.

امیدوارم از این تکنیک ها در عکاسی و مخصوصا در چهارشنبه‌ سوری لذت ببرید و عکس‌های خوبی بگیرید.

عکس های نقاشی با نور دیگر از علی تقوایی

لنزک: کلیه عکس های این مطلب، به جز دو موردی که نام عکاس آن ها زیر عکس ها آمده، توسط آقای علی تقوایی به ثبت رسیده اند.

نویسنده: علی تقوایی

صفحه اینستاگرام علی تقوایی

instagram.com/alitaghvaei5

لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *