۷ گام برای ایجاد عکس سیلوئت در عکاسی خیابانی

در عکاسی خیابانی، گرفتن یک عکس سیلوئت (ضد نور) عالی و بی نقص لحظه بسیار لذت بخشی است. درست مانند موارد دیگر در عکاسی خیابانی، برای یک عکس سیلوئت جالب نیز هر سوژه ای مناسب نیست. چند نکته ای که در ادامه این آموزش عکاسی خیابانی مطالعه می نمایید به شما کمک می کنند در عکاسی بعدی خود، یک عکس سیلوئت جالب بگیرید.

توجه: در این مطلب لنزک، لینک آموزش های عکاسی مرتبط فراوانی را آورده ایم، هم در متن و هم در انتهای مقاله. لطفا به آن ها توجه داشته باشید و مواردی که مایلید را بوکمارک نمایید تا بعدا مطالعه کنید.


۱

دوربین خود را تنظیم کنید

برای گرفتن یک عکس سیلوئت باید اول کنترل دوربین خود را در دست بگیرید. فلاش باید خاموش باشد. در حالت ایده آل نوردهی بر اساس هایلایت ها یا قسمت های روشن (پس زمینه) تنظیم می شود. اگر نوردهی خود را بر روی سوژه تنظیم کنید، دوربین سعی می کند سوژه شما را به درستی نوردهی کند. در نتیجه جزئیات زیادی را در سوژه نشان داده و هایلایت ها را در پس زمینه می سوزاند و سفید می کند.

اگر دوربین شما بر روی نورسنجی نقطه ای (spot metering) تنظیم شده باشد، نوردهی برای هایلایت ها به راحتی انجام می شود. همچنین می توانید از نورسنجی میانگین استفاده کرده و با کم کردن جبران نوردهی، دوربین خود را فریب دهید تا سوژه تاریک باقی بماند.

فوکوس کردن در اینجا می تواند مشکل باشد. شما می توانید بر اساس هایلایت ها نورسنجی نقطه ای انجام داده و به صورت دستی بر روی سوژه خود فوکوس کنید. یا اگر در مُد اولویت دیافراگم عکس می گیرید، یک دیافراگم کوچک (F/stop با عدد بزرگ( تنظیم کنید تا بیشتر صحنه در فوکوس باشد (عمق میدان زیاد).

مهم است که هایلایت ها در تصاویر سیلوئت طلوع و غروب خورشید نسوزند (بیش از حد روشن و سفید بدون جزئیات نشوند).

۲

از سوختن هایلایت ها نترسید

خب، من همین الآن به شما گفتم که به درستی نوردهی کنید تا از سوختن هایلایت ها جلوگیری کنید. این قطعا نکته خوبی است که باید در ذهن داشته باشید اگر مثلا در مقابل طلوع، غروب یا نور ماه عکس می گیرید. در مواقع دیگر، بهتر است که هایلایت ها را بسوزانید و جلوه دراماتیک تری به دست آورید، مگر این که جزئیات در پس زمینه به داستان عکس شما چیزی بیافزاید. عکس سیلوئت شما در یک پس زمینه سفید و ساده بیشتر برجسته خواهد شد.

لنزک (۱): در مقاله «عکس‌کاوی شماره ۱۵ – خطا های عکاسی گاهی عامل موفقیت یک اثر می شوند» نیز عکاس از پس زمینه بیش از حد نوردهی شده اش به عنوان یک جلوه خواستنی یاد می کند و توصیه می کند لازم است گاهی اشتباه کنیم.

لنزک (۲): در آموزش عکاسی «۳ روش برای جلب توجه بیشتر به سوژه» نیز به نوردهی بیش از حد (overexposing) پس زمینه برای ایجاد کنتراست و تضاد با سوژه و روشی برای جلب توجه بیشتر بیننده به او اشاره شده است.

جزئیات پس زمینه نباید حواس بیننده را از سوژه سیلوئت شما پرت کند.

۳

یاد بگیرید که یک عکس سیلوئت خوب را بشناسید

اکنون تکنیک پایه برای گرفتن یک عکس سیلوئت را می دانید، این بخش راحت کار بود. مهم ترین بخش آن این است که بتوانید یک سوژه قوی بالقوه پیدا کنید، بنابراین دقیق و هوشیار باشید! در اینجا نکات زیادی وارد کار می شوند. این که طرح کلی سوژه به خوبی مشخص باشد مهم است، شما باید بتوانید شکل آن را بلافاصله تشخیص دهید. اگر سوژه رو به شما قرار دارد، یا پشتش به سمت شماست، باید بین بازوها و بدن فاصله باشد، پاها نیز باید به خوبی مشخص باشند. اگر از شخصی عکس می گیرید که نیمرخش به سمت شماست، ویژگی های چهره اش باید کاملا واضح باشد.

ثبت ژست درست، یک المان کلیدی برای به دست آوردن یک عکس سیلوئت موفق در عکاسی خیابانی است.

۴

از موانع اجتناب کنید

از قرار دادن موانع در مقابل، و پشت سوژه خود جلوگیری کنید. زمانبندی مهم است. صندوق های پست، تابلو، درخت یا موانع دیگر می توانند عکس شما را خراب کنند. با در نظر گرفتن این مسئله، در جایی قرار گیرید که بهترین عکس ممکن را به دست آورید.

لنزک: از آنجا که در عکاسی سیلوئت، بدن سوژه به صورت سایه نما ثبت می شود، باید مراقب باشید شکل چیز های دیگر در صحنه با آن ترکیب نشوند. به عبارت ساده تر، شکل و فرم سوژه تان را حفظ کنید.

زمانبندی همه چیز است، به خصوص در یک محیط شلوغ و به هم ریخته.

۵

چند افکت دیگر را امتحان کنید

یک افکت ستاره ای نور خورشید یا سان برست (sunburst) می تواند مزیت دیگری برای یک عکس سیلوئت باشد، و یک چالش مضاعف برای شما، یعنی عکاس.

می دانید چطور با نور خورشید افکت ستاره ای ایجاد کنید؟

«آموزش عکاسی گام به گام افکت ستاره ای زیبای نور» در این زمینه به شما کمک می کند.

با افکت ستاره ای نور خودتان را بیشتر به چالش بکشید.

۶

یک رویکرد مینیمال را امتحان کنید

یک معماری جالب یا منظره شهری پیدا کرده و منتظر بمانید تا کسی وارد کادر شما بشود. المان انسانی، حتی اگر کوچک باشد، نقطه کانونی عکس شما می شود.

یک رویکرد مینیمال یا ساده گرایانه برای گرفتن یک عکس سیلوئت، می تواند یک تصویر قوی ایجاد کند.


سادگی

ذهن ما یک تصویر را در ساده ترین شکل آن می بیند. قانون سادگی توضیح می دهد که ساده سازی یک تصویر برای کمک به چشم و ذهن مهم است، تا در تفسیر آنچه که ما سعی داریم نشان دهیم احساس راحتی کنند. بنابراین زمانی که ما از یک صحنه عکس می گیریم، سعی داریم ساده ترین شکل آن را پیدا کنیم تا آن را برای ذهن جالب و «هضم» آن را آسان کنیم.

برگرفته از مقاله «آموزش نظریه گشتالت در عکاسی خیابانی».


۷

عکس خود را در پس پردازش تنظیم و اصلاح کنید

اگر از لایت روم استفاده می کنید، به راحتی می توانید عکس خود را با استفاده از اسلایدرهای contrast، highlights، shadows، و black برای ویرایش نهایی و به دست آوردن ظاهری که می خواهید، بهبود بخشید.

اکنون، دوربین خود را بردارید و به خیابان ها بروید!

عکاسی خیابانی «مراقبه راه رفتن» است

عکاسی خیابانی تطهیر و آزاد کردن ذهنتان است. عکاسی خیابانی لذت بردن از قدم هایتان (به آرامی) با دوربین در دستتان است. عکاسی خیابانی پیدا کردن زیبایی در جهان طبیعی است. عکاسی خیابانی مربوط به چیزهای معمولی و ساده است.

من قبلا به عکاسی خیابانی مانند «شکار» نگاه می کردم. اکنون عکاسی خیابانی را به عنوان «مراقبه راه رفتن» می بینم – فرصتی برای این که به آرامی راه بروم، ذهنم را آزاد، و افکارم را خالی کنم. من تک تک قدم هایم را با توجه، آرامش و در سکوت بر می دارم.

من بر تنفسم تمرکز می کنم، و از مناظر اطرافم لذت می برم. من به بالا، پایین، چپ، و راست نگاه می کنم. من به افرادی که از کنارم می گذرند لبخند می زنم، به بچه ها سلام می کنم، و هر موقع که ندای قلبم به من بگوید درست است، عکس می گیرم.

متن فوق برگرفته از مقاله «چگونه به سبک مراقبه ذن عکاسی کنیم» نوشته عکاس خیابانی حرفه ای اریک کیم. مطالعه آن را به شما توصیه می کنیم.

*

یادگیری را ادامه دهید

اگر به مطالعه در زمینه عکاسی خیابانی علاقه مندید، در مطلب «۱۰ مقاله برتر آموزش عکاسی خیابانی» شماری از بهترین آموزش های عکاسی خیابانی سایت لنزک را خواهید یافت.

و اگر مایلید در مورد عکاسی سیلوئت بیشتر مطالعه کنید، این موارد برای شما هستند:

آموزش گام به گام گرفتن عکس ضد نور یا سیلوئت

آموزش عکاسی سیلوئت هنگام ظهر

نکاتی برای گرفتن عکس های سیلوئت جذاب

آموزش عکاسی خلاقانه از ماه: چگونه در شب عکس پرتره جالبی بگیریم

نویسنده: والری جاردین (Valerie Jardin)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *