آموزش عکاسی: چگونه عکس های کاندید با ارزش بگیریم

اکثر افراد توافق دارند که «لحظه» مهم ترین بخش یک عکس است. حتی وقتی که به نوردهی یا ترکیب بندی عالی دست می یابید، احساس نمی کنید که لحظه از دست رفته را جبران می کند. جالب اینجاست که اگر لحظه خوبی را ثبت کنید، مردم علیرغم اشتباهات تکنیکی مانند تاری حرکتی یا نوردهی ناکافی، از عکس شما لذت خواهند برد. بله هدف آموزش امروز لنزک، ثبت لحظات خوب به صورت کاندید است. در این آموزش عکاسی کاندید (candid photography)، می گوییم عکاسی کاندید چیست و نکات مفیدی برای ثبت لحظه های بی هوا یا کاندید یاد می گیرید – عکس هایی که بدون ژست دهی به سوژه گرفته می شوند.

من با تماشای عکس گرفتن مادرم، ثبت لحظات کاندید را یاد گرفتم. او لحظات را قبل از این که اتفاق بیفتند می دید و آنها را با دوربین کامپکت فیلم خور خود ثبت می کرد. او این عکس را از مادربزرگم هایم گرفت که به هم کمک می کردند تا یک عکس بگیرند.

عکاسی کاندید چیست؟

لنزک:

عکاسی کاندید یا بی هوا (candid photography) ثبت لحظه های خودجوش و اتفاقی است. در عکاسی کاندید، عکاس وقتی با سوژه جالبی رو به رو می شود، بدون ژست دهی به سوژه و جلب توجه او به دوربین آن لحظه را ثبت می کند – که نتیجه خلق عکس های طبیعی تر است. برای همین ما به این نوع عکاسی بی هوا نیز می گوییم. گاهی عکاس آن سوژه را زیر نظر می گیرد تا لحظه مناسبی برای گرفتن عکس فرا برسد و ثبتش کند.

حتی طبیعت (گل ها، مناظر، آب) نیز لحظات کاندید دارد. از این گذشته، ما به طور معمول عکس های طبیعت خود را ژست دهی نمی کنیم. ما متوجه می شویم که طبیعت دارد کار جالبی انجام می دهد و یک عکس می گیریم – برای مثال تغییر زمان روز یا آب و هوا. در انتهای مقاله، به ثبت عکس های کاندید از طبیعت نیز می پردازیم.

شما احتمالا متوجه شده اید که عکس های دوستانتان در شبکه های اجتماعی چقدر بازخورد می گیرند. این عکس ها می توانند بدترین عکس از لحاظ تکنیکی (تاریک، تار، با فوکوس اشتباه) باشند و مردم طوری رفتار می کنند که انگار این بهترین عکسی است که تا به حال دیده اند. شگفت انگیز است! شما به عنوان یک عکاس گله و شکایت می کنید، چون همه آن اشتباهات را می بینید. اما این احتمال وجود دارد که آنها یک لحظه خوب را ثبت کرده باشند. و آن لحظه خوب همه چیزهای دیگر را تحت الشعاع قرار داده است.

ما به عنوان عکاس (آماتور یا حرفه ای) باید استاندارد بالاتری داشته باشیم. ما صرفا دغدغه لحظه را نداریم، بلکه باید جنبه های تکنیکی را نیز در نظر بگیریم.

با توجه به این که لحظه بسیار مهم است، بیایید بر روی آن تمرکز کنیم. و بیایید به طور خاص بر روی لحظات بی هوا یا کاندید تمرکز کنیم.

اغلب اوقات، عکاسی خبری یا عکاسی سبک زندگی به شدت وابسته به لحظات کاندید هستند. همانطور که عکاسی خیابانی، عکاسی سفر و حیات وحش نیز هستند.

به منظور ثبت لحظات کاندید خوب، شما باید دو مهارت مهم را یاد بگیرید:

۱ – توانایی دیدن رویدادهای آینده قبل از این که اتفاق بیفتند

۲ – دانستن «تنظیمات دوربین» مناسب برای ثبت آن رویدادها

به دست آوردن این مهارت ها به کمی تمرین نیاز دارد، اما یادگیری دیدن آینده آنقدر که فکر می کنید غیرممکن نیست.

من به طور اتفاقی متوجه این پرنده مادر شدم که داشت به بچه هایش غذا می داد. او مدت طولانی بال هایش را در هوا نگه داشته بود، بنابراین من دوربینم را پیدا کردم و منتظر ماندم تا برگردد. در حالی که منتظر بودم، تنظیمات خوب برای نوردهی را پیدا کردم. سپس فقط باید تماشا می کردم و منتظر می ماندم تا برگردد. پاهایم خواب رفته بود و بیش از یک بار او را از دست دادم. اما در نهایت چند عکس گرفتم که آنها را دوست داشتم.

۱

چگونه آینده را ببینیم

در ابتدا، ممکن است احساس کنید که هیچ کنترلی بر لحظات ندارید. همه چیز بی نظم و آشفته است و شما هیچ نظری ندارید که چه موقع یک لحظه قرار است اتفاق بیفتد. اما با تمرین، احساس خواهید کرد که در واقع کنترل زیادی بر لحظات ناخودآگاه یا خودجوش دارید.

به منظور ثبت لحظات کاندید خوب، باید بتوانید آینده را ببینید. دیدن آینده به معنی پرورش توانایی پیش بینی وقایع پیش از وقوع آنهاست.

پیش بینی برخی چیزها آسان است، چون بسیار قابل پیش بینی هستند. خورشید هر روز طلوع و غروب می کند. اگر شما یک عکس خوب از طلوع خورشید بخواهید، دقیقا می دانید که چه موقع اتفاق خواهد افتاد.

اما در مورد لحظات کمتر قابل پیش بینی چطور؟ شما دقیقا نمی دانید که چه موقع طوفان به پا خواهد شد یا دقیقا چه شکلی خواهد بود. اگر بخواهید از طوفان ها عکس بگیرید، باید در طول فصول مختلف نحوه رفتار آنها را تماشا کنید. جایی که من زندگی می کنم، احتمال وقوع طوفان رعد و برق بسیار نادر است، اما وقتی یکی از آنها در شرف وقوع باشد می توانید آن را در هوا احساس کنید.

با این حال چیزهای دیگر، مانند مردم، کاملا غیر قابل پیش بینی به نظر می رسند. به عنوان مثال کودکان نوپا را در نظر بگیرید. چه کسی می داند آنها در هر لحظه چه کاری می خواهند انجام دهند؟

اما حتی چیزی به ظاهر تصادفی و بی نظم مانند رفتار کودکان نوپا نیز قابل پیش بینی است. فقط کمی بیشتر طول می کشد تا متوجه الگوی آن شوید.

۲

الگوها کلید دیدن لحظات، قبل از وقوع آنها هستند.

الگوها به فرهنگ، روابط و شخصیت ما گره خورده اند.

به چیزهایی که دوست دارید از آنها عکس بگیرید توجه کنید، الگوها را به دقت زیر نظر بگیرید، و یادداشت برداری کنید. اگر به طور منظم مشاهده و تمرین کنید، به مرور زمان توانایی شما برای پیش بینی لحظات بیشتر خواهد شد.

من متوجه شده ام که هر وقت خانه ساکت می شود، کودک نوپای من کار جالبی برای انجام دادن پیدا می کند. من قبل از این که به دنبال او بگردم، دوربینم را برمی دارم و سعی می کنم مزاحم کاری که انجام می دهد نشوم.

با گشتن به دنبال الگوها، یاد بگیرید که لحظات را پیش بینی کنید. زمانی که بتوانید این کار را انجام دهید، قادر به دیدن آینده خواهید بود (که مزایایی فراتر از عکاسی دارد). هنگامی که احساس می کنید یک لحظه در شرف وقوع است، بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آن را مختل کنید.

۳

این چه نوع لحظه کاندیدی است؟

آگاه بودن از نوع لحظه به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید راحت تر آن را تشخیص دهید.

برخی از لحظات مملو از اکشن (تحرک)، احساسات، یا حس رمز و راز هستند.

اکشن – جنب و جوش

احساسات

رمز و راز

۴

طبیعت نیز لحظات کاندید دارد

حتی طبیعت (گل ها، مناظر، آب) نیز لحظات کاندید دارد. از این گذشته، ما به طور معمول عکس های طبیعت خود را ژست دهی نمی کنیم. ما متوجه می شویم که طبیعت دارد کار جالبی انجام می دهد و یک عکس می گیریم.

لحظات طبیعت دائما در حال تغییر هستند. به یک منظره ساده فکر کنید. آن منظره بسته به زمان روز، از فصلی به فصل دیگر، و در آب و هوای مختلف، کاملا متفاوت به نظر خواهد رسید.

من فقط داشتم وقت کُشی می کردم و منتظر بودم تا شب شود که متوجه شدم آسمان چقدر سریع در حال تغییر است.

۵

ترکیب لحظات انسانی با لحظات طبیعت

هنگام عکاسی از افراد، می توانید لحظه آنها را با یک لحظه خوب از طبیعت ترکیب کنید تا لحظه کاندید قوی تری ایجاد کنید.

این عکس ترکیبی از بچه هایی است که دارند در ساعت طلایی در برف بازی می کنند، در حالی که برادر کوچکتر به آنها نگاه می کند. ترکیبی از لحظات انسانی و طبیعت.

این لحظات انسانی را:

اکشن

احساسات

رمز و راز

با این لحظات طبیعت ترکیب کنید:

فصل

آب و هوا

زمان روز

بیشتر بیاموزید: ۵ دلیل خوب برای اضافه کردن افراد به عکاسی منظره

۶

تنظیمات دوربین «بدون خطا»

بهترین تنظیمات دوربین برای ثبت لحظات کاندید خوب چه هستند؟

اگر دوربین خود را خیلی خوب درک نمی کنید، در این صورت با مُد خودکار شروع کنید. استفاده از مُد خودکار به این معنی است که اصلا نیازی نیست در مورد تنظیمات دوربین فکر کنید. فقط می توانید بر دیدن آینده و آماده بودن برای لحظات تمرکز کنید. مشکل این است که مُد خودکار اغلب اوقات شما را ناامید می کند و عکس هایی به شما می دهد که کم یا زیادی نوردهی شده اند یا تار هستند.

بنابراین باید شروع به یادگیری در مورد ایزو، دیافراگم و سرعت شاتر کنید. زمانی که این سه چیز را درک کنید، به بسیاری از مشکلات تکنیکی عکس های خود پی خواهید برد.

زمانی که آماده بودید تا از مُد خودکار دست بکشید، به شدت توصیه می کنم که از مُد اولویت دیافراگم همراه با جبران نوردهی استفاده کنید. دیافراگم را متناسب با جلوه خلاقانه ای که می خواهید انتخاب کنید (f/1.8 برای عمق میدان کم – f/16 برای عمق میدان بیشتر). اجازه دهید دوربین خودش بقیه چیزها را تشخیص دهد. سپس فقط بر ثبت لحظه تمرکز کنید. هنگامی که عکس ها بیش از حد تاریک یا روشن می شوند، از جبران نوردهی استفاده کنید.

بیشتر بیاموزید: آموزش تمرین عمق میدان در خانه

این عکس کاندید سر میز شام در مُد اولویت دیافراگم گرفته شده است. دیافراگم بر روی f/2.8 تنظیم شده، که باعث می شود پس زمینه خارج از فوکوس باشد (بیشتر بیاموزید – بوکه). دیافراگم f/16 بخش عمده پیش زمینه را در فوکوس قرار می داد.

در f/11 بخش عمده پیش زمینه و پس زمینه در فوکوس قرار دارند.

زمانی که برای چالش آماده بودید، به سراغ مُد نوردهی دستی (M) بروید. اما حتی وقتی که با مُد دستی راحت هستید، ممکن است متوجه شوید که در حین تلاش برای ثبت لحظات کاندید، بیش از حد تنظیمات را تغییر می دهید.

هنگامی که در پیش بینی لحظات ماهر می شوید، می توانید چند عکس آزمایشی بگیرید و به نوردهی نگاه کنید. شما می توانید دوربین را تنظیم کرده و برای ثبت لحظه ای که می دانید در شرف وقوع است آماده باشید.

هنگامی که به نحوه کار دوربین خود کاملا عادت کنید، دیگر در آن لحظه خاص به آن فکر نمی کنید.

۷

با نور موجود کار کنید

در هنگام عکاسی کاندید، احتمالا نمی توانید نور را زیاد دستکاری کنید. شما می توانید از فلاش بالاجهنده یا فلاش اکسترنال خود استفاده کنید، اما ممکن است متوجه شوید که این کار آن لحظه را مختل می کند. من ترجیح می دهم از هر گونه نور محیطی که وجود دارد استفاده کنم و با آن خلاقیت به خرج دهم.

بیشتر بخوانید: استفاده از اسپیدلایت ها در عکاسی خیابانی

چند فریم اول من طوری نوردهی شدند که شما می توانستید تمام جزئیات را در این صحنه ببینید. اما پس از آن متوجه پتانسیل موجود برای یک عکس سیلوئت جالب شدم.

خودِ نور بود که توجه مرا به این لحظه جلب کرد.

۸

لحظات کاندید وابسته به حضور و اکتشاف هستند

لحظات کاندید وابسته به حضور هستند. شما باید آنجا و بخشی از لحظه باشید. بله، شما عقب می ایستید تا یک عکس بگیرید، اما شما هم درست به اندازه افراد و مکان هایی که در عکس شما هستند، بخشی از لحظاتی هستید که ثبت می کنید.

شما قرار نیست که وارد یک صحنه شوید، یک عکس کاندید شگفت انگیز فوری بگیرید و بروید. شما باید آنقدر آن اطراف بمانید تا بفهمید که در آنجا چه می گذرد و کم کم آینده را ببینید.

این لحظه هرگز همان لحظه ای نیست که شما فکر می کنید. شما آنچه قرار است اتفاق بیفتد و حتی زمان مناسب برای ثبت یک لحظه عالی را پیش بینی می کنید، اما اتفاقات بیشتری در راه است. همانطور که شروع به دیدن الگوهای جدیدی می کنید که قبلا متوجه آنها نشده بودید، بعضی از آنها شما را کاملا شگفت زده می کنند. الگو ها بسیار عمیق می شوند و شما باید قبل از این که الگو های عمیق تر خودشان را آشکار کنند، بتوانید برخی از الگو های ساده را ببینید.

آیا متوجه شده اید که کودکان نوپا چطور از همه تقلید می کنند؟ بعد از این که مامان تمرین های کششی خود را تمام کرد، این پسر کوچک جلو آمد و همان کارهای او را انجام داد.

بیشتر بیاموزید: چگونه به سبک مراقبه ذن عکاسی کنیم (مرتبط با «حضور» که در بالا مطرح شد)

ن

نتیجه گیری

عکاسی کاندید، چه عکاسی خبری باشد، چه سبک زندگی، عکاسی خیابانی، حیات وحش، یا عکاسی سفر، نیازمند اکتشاف است. بنابراین فقط یک عکس نگیرید و بروید. قبل از این که آن لحظه خاص واقعا اتفاق بیفتد شروع به گرفتن عکس ها کنید و بعد از این که آن لحظه گذشت نیز همچنان به عکس گرفتن ادامه دهید. برای تمام لحظات دیگری که در شرف آشکار شدن هستند، هوشیار و آماده باشید.

در حالت ایده آل، شما زمانی باید بروید که چیزی یاد گرفته باشید. مثلا زمانی که الگوی عمیق تری دیده اید، یک لحظه را بهتر پیش بینی کرده اید، یا برای این که زودتر به آنجا رفتید و مدت طولانی تری ماندید، با یک عکس عالی پاداش گرفته اید.

آیا این مقاله برایتان آموزنده و مفید بود؟ آیا از مطالعه آن لذت بردید؟ ما تمام پیام های شما عزیزان را می خوانیم و به ما انرژی و بازخورد برای انتخاب مطالب بعدی لنزک می دهند. سپاس از همه شما عزیزان لنزکی که ما را همراهی می نمایید.

نویسنده: مت کوکر (Mat Coker)

نظرات شما

  1. علی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۸

    شما کارتون درسته مگه میشه از مقالات شما استفاده نکنیم و لذت نبریم
    درود به شما و یک دنیا ممنون

    1. سامان نویسنده

      ۱۱ آذر ۱۳۹۸

      درود بر شما

      باعث خوشحالی ماست و یک دنیا تشکر از شما و محبتی که به سایت خودتون دارید.

      با آرزوی بهترین ها


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *