آموزش عکاسی از صحنه های زمستانی – نکات و موارد مهمی که باید در نظر بگیرید

زمستان فصلی عالی برای عکاسی و زمان جادویی سال برای بیرون رفتن از خانه است. عکاسی از صحنه های زمستانی می تواند فرصت هیجان انگیزی برای ثبت تصاویر منحصر به فرد و شگفت انگیز باشد، به خصوص هنگامی که یک صحنه آشنا در روکشی از برف پوشیده می شود و منظره کاملا متفاوتی به وجود می آورد. در ادامه این آموزش لنزک چند نکته در مورد نحوه عکاسی از صحنه های زمستانی خواهید آموخت.

لنزک (سخن سردبیر): چیزی به شروع فصل زمستان نمانده و آب و هوای برخی از مناطق کشورمان ایران هم اکنون و برخی از مدتی پیش کم و بیش زمستانی شده. ما لنزکی ها نیز با تزئین سایت و انتشار اولین مقاله زمستانی به استقبال این فصل زیبا می رویم. به دوستان سرمایی لنزکی هم که عاشق آفتاب و گرما هستند همینجا قول می دهم که بهار و تابستان نیز تم خودشان را داشته باشند و حسابی فرا رسیدن شان را تکریم کنیم 🙂 ، خب حالا که صحبت دوست داشتن فصل ها شد، شما هم برایمان در قسمت نظرات پایین مطلب بنویسید که کدام فصل را از نظر آب و هوایی شخصا بیشتر دوست دارید و برای عکاسی کدام فصل را بیشتر ترجیح می دهید؟ امیدوارم با خواندن مطلب پیش رو، بیاموزید و انرژی مثبت بگیرید.

۱

از طلوع و غروب های طولانی تر زمستان حداکثر استفاده را ببرید

علیرغم هوای سردتر، یکی از لذت های زمستان این است که معمولا در آن طلوع و غروب خورشید بیشتر طول می کشد. همچنین خورشید در طول روز در آسمان پایین تر می ماند، که نور فوق العاده ای را فراهم می کند.

اگر در طول زمستان بتوانید برای ثبت این لحظات جادویی بیرون بروید، احتمالا جلسه عکاسی پرباری داشته و برای تلاش های خود پاداش خواهید گرفت.

یکی از مزایای عکاسی در طلوع و غروب آفتاب در زمستان این است که طلوع نسبت به تابستان خیلی دیرتر، و غروب خیلی زودتر است.

منظره زمستانی، آکسفوردشایر

۲

کنتراست پیدا کنید

هنگام عکاسی از صحنه های زمستانی مانند برف، معمولا نمایشی از کنتراست یا تضاد قوی بین سوژه ها و رنگ ها وجود دارد که می تواند تصاویر خیره کننده ای ایجاد کند. به عنوان مثال، سفیدی برف در مقابل تاریکی یک درخت سیلوئت شده واقعا خوب برجسته می شود و با یک خورشید رنگارنگ ترکیب زیبایی به وجود می آورد.

از طرف دیگر، یک آسمان زمستانی گرم با تُن سردترِ برف به خوبی در کنار یکدیگر قرار می گیرند. اگر به دنبال پیدا کردن و عکاسی از این نوع کنتراست ها در تصاویر خود باشید، نتایج شما از نظر بصری خیره کننده تر خواهند شد.

آکسفوردشایر، انگلستان

لنزک: نوع اول کنتراست (Contrast) که اول به آن اشاره شد، سفیدی برف در مقابل تاریکی یک درخت سیلوئت شده، به تضاد بین روشنایی و تاریکی اشاره دارد. نوع دوم کنتراست به تضاد بین تُن رنگ های گرم (مثل نارنجی) و سرد (آبی) اشاره دارد.

برخی از انواع کنتراست یا تضاد که در عکس ها خوب عمل می کنند، تضاد بین قدیمی و جدید، روشنایی و تاریکی، زبر و نرم، واضح و مات یا گرم و سرد هستند.در «این آموزش ترکیب بندی» به انواع کنتراست اشاره شده است.

اما اگر مایلید، در مقاله «استفاده از سایه و کنتراست برای ایجاد تصاویر دراماتیک» می توانید درباره کنتراست بین روشنایی و تاریکی بیشتر بیاموزید.


۳

از صحنه های روشن و رنگارنگ عکس بگیرید

از نور زمستانی بیشترین استفاده را بکنید و از صحنه های روشن عکس بگیرید. برف سفید روشن، زیبایی خاصی به یک صحنه زمستانی می بخشد و می تواند یک سوژه کسل کننده را جالب تر کند. یک زمان عالی برای عکاسی از صحنه های زمستانی رنگارنگ وقتی است که خورشید می درخشد.

یوسمیتی، آمریکا

به دنبال مناظر و چشم اندازهای رنگارنگی بگردید که ممکن است شامل یک حیوان، یک درخت، اشخاص، یک خانه، یک ساختمان، یا حتی یک آدم برفی باشد. رنگ های گرم آنها را در نور درخشان ثبت کنید.

اگر تصاویرتان کمی تاریک شدند، ممکن است لازم باشد کمی بیشتر نوردهی کنید تا عکس ها کمی روشن تر شوند.

در ادامه درباره چگونگی افزایش نوردهی با جبران نوردهی خواهید خواند.

ایسلند

۴

تعداد زیادی باتری با خود به همراه ببرید

باتری ها معمولا در هوای سرد، به خصوص هنگام عکاسی از صحنه های زمستانی، زودتر خالی می شوند.

مطمئن شوید که قبل از عازم شدن آنها را به طور کامل شارژ کنید تا زمان عکاسی خود را به حداکثر برسانید، و آنها را در یک جای گرم، مانند جیب داخلی لباس خود نگه دارید.

۵

خودتان را گرم نگه دارید

یکی از مهم ترین چالش های عکاسی از صحنه های زمستانی این است که خودتان را گرم نگه دارید. شگفت انگیز است که وقتی در هوای سرد بی حرکت می ایستیم و عکاسی می کنیم، دمای بدنمان چقدر سریع می تواند کاهش یابد.

چند لایه لباس بپوشید تا گرما را در داخل لباس خود نگه دارید (لباس های حرارتی و پشمی واقعا خوب هستند). با دستکش و کلاه خودتان را گرم بپوشانید و گرم کن دست را هم در نظر داشته باشید. این گرم کن ها برای گرم کردن دست های شما عالی هستند، به خصوص اگر مجبورید برای کار کردن با دکمه های دوربین در هنگام عکس گرفتن، دستکش های خود را درآورید.

برخی دستکش های زمستانی وجود دارند که به طور خاص برای عکاسان طراحی شده اند. قسمت انگشت شست و سبابه این دستکش ها عقب می روند تا شما بتوانید تنها انگشتان مورد نیازتان برای گرفتن عکس را بیرون آورید و اینگونه دست های شما گرم خواهند ماند. اگر زیاد در برف و هوای سرد کار می کنید، خریدن یک جفت از این دستکش های عکاسی را مد نظر قرار دهید.

همچنین، خوراکی و آب با خود به همراه ببرید تا انرژی و آب بدن خود را حفظ کنید.

۶

چگونه از برف عکس بگیریم:

برف منظره را روشن کرده و باعث می شود همه چیز در فضای باز شگفت انگیز به نظر برسد.

با این حال، عکاسی از برف چالش های خاص خودش را دارد. اینها چند نکته مفید هستند که خوب است هنگام عکاسی از برف آنها را در نظر داشته باشید:

– تنظیم تراز سفیدی بر روی « Cloudy White Balance» یا تنظیم کلوین (Kelvins) بر روی طیف گرمتر به جبران سایه رنگ مایل به آبی برف کمک خواهد کرد. این مسئله به خصوص در روزهای ابری، که ممکن است برف در تصاویر شما یک سایه رنگ آبی به خود بگیرد، مشهود است.

ایسلند

– هنگام عکاسی از برف، زیاد نوردهی کنید تا برف به جای «خاکستری» سفید شود.

در هنگام استفاده از سیستم نورسنج خودکار دوربین، برف می تواند نورسنج دوربین شما را به کم یا ناکافی نوردهی کردن (underexposure) فریب دهد.

به منظور دستیابی به نوردهی صحیح، شما باید با اضافه کردن ۱ تا ۲ استاپ جبران نوردهی مثبت (افزایش نوردهی به سمت مثبت)، آن را جبران کنید. علامت جبران نوردهی در دوربین یک مثبت و منفی +/- می باشد که یا دکمه جداگانه دارد یا در تنظیمات باید آن را پیدا کنید. مقدار نوردهی افزایش یافته کمک می کند تا برف به جای یک رنگ خاکستری کسل کننده، سفیدتر به نظر برسد. در نتیجه تصاویر شما دقیق تر بوده و نمایش بهتری از صحنه پوشیده از برفی که در مقابل خود می بینید، ارائه خواهند داد.

این مسئله هم در زمان بارش برف و هم بعد از این که روی زمین نشست، صدق می کند.

همچنین، استفاده از یک فیلتر پلاریزه را هم در نظر بگیرید – که می تواند روشنایی شدید و انعکاس خیره کننده برف را در هوای آفتابی کاهش دهد. همچنین به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید جریان های آب را ببینید، چون انعکاس های روی سطح آب را کاهش می دهد.

آموزش های مرتبط

جبران نوردهی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

آموزش راه رسیدن به نوردهی مناسب هنگام عکاسی از برف

یلواستون، آمریکا

ن

نتیجه گیری

زمستان می تواند فصل درخشانی برای عکاسی باشد، چه در نزدیکی خانه خود عکس بگیرید و چه در مکان های غریب دورافتاده تر. از چالش هایی که هنگام عکاسی از صحنه های زمستانی با آنها مواجه می شوید، نترسید. امسال زمستان بیرون بروید و با دوربین خود خوش بگذرانید، و از این نکات برای ثبت عکس های عالی که می توانید به آنها افتخار کنید، بهره ببرید.

لطفا هر نکته دیگری که فکر می کنید به بهبود این مقاله کمک می کند را در قسمت زیر با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: جرمی فلینت (Jeremy Flint)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *