آموزش عکاسی از برف: ۱۳ نکته راهنما برای مبتدیان

آیا قلب شما در یک روز زیبای زمستانی کمی تندتر می تپد؟ آیا آماده اید که فورا از خانه بیرون بروید و شروع به عکاسی کنید؟ می دانم چه احساسی دارید، من هم عاشق عکاسی از برف هستم. در این آموزش عکاسی از برف چند نکته ارائه شده که باید آنها را در ذهن داشته باشید – نکات این مقاله به شما کمک خواهند کرد تا عکس های زیبایی در برف بگیرید، و دوربین خود را ایمن نگه دارید.

۱

بر روی کنتراست فوکوس کنید

زمانی که همه چیز سفید است، فوکوس خودکار به سختی می تواند قفل شود. در این مواقع، فوکوس کردن بر روی یک چیز تیره، مانند پوست درختی که درست در زیر انبوهی از برف بر روی یک شاخه درخت قرار دارد، می تواند به شما کمک کند. سیستم فوکوس خودکار دوربین شما برای فوکوس به کنتراست (تضاد بین روشنایی و تاریکی) نیاز دارد، بنابراین یک تپه برف سفید ساده ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

دکمه شاتر خود را تا نیمه فشار دهید. اگر فوکوس قفل نشد، نقطه فوکوس خود را به قسمت تاریک تری از سوژه جابجا کرده، و دوباره امتحان کنید. این کار معمولا جواب می دهد.

بیشتر بیاموزید: بهترین تکنیک های فوکوس

۲

تنظیمات دوربین

دوربین خود را بر روی عکاسی با فرمت RAW تنظیم کنید. وقتی با فرمت RAW عکس می گیرید، در هنگام ویرایش بیشتر می توانید روی آن کار کنید. فایل های JPEG فشرده شده اند، و امکان ویرایش زیادی ندارند. دلایل عکاسی با فرمت RAW را از اینجا بخوانید.

نورسنجی ارزیابی کننده (Evaluative یا Matrix در نیکون) را انتخاب کنید. نورسنجی ارزیابی کننده خوب عمل می کند. من برای تمام عکس های این مقاله از همین حالت نورسنجی استفاده کردم. اگر هوا کاملا آفتابی باشد، می توانید نورسنجی نقطه ای (Spot) یا جزئی (Partial) را نیز امتحان کنید تا ببینید آیا نور را بهتر کنترل می کنند یا نه.

بیشتر بیاموزید: نورسنجی در عکاسی – نورسنج دوربین چگونه کار می کند و استفاده از آن برای رسیدن به نوردهی دلخواه

جبران نوردهی – دوربین شما سعی می کند کاری کند که برف خاکستری به نظر برسد، بنابراین جبران نوردهی را بر روی ۱+ یا ۲+ تنظیم کنید. این کار باعث می شود که برف همچنان سفید به نظر برسد. همچنین می توانید در هنگام ویرایش جبران نوردهی را تنظیم کنید.

بیشتر بیاموزید: جبران نوردهی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

۳

در مُد اولویت دیافراگم عکس بگیرید

مُد اولویت دیافراگم (AV در کانن، A در نیکون) به شما اجازه می دهد تا عمق میدان خود را فورا تغییر دهید. هنگام عکاسی در مُد اولویت دیافراگم دوربین ایزو (اگر دوربین بر روی حالت ایزوی خودکار تنظیم شده باشد) و سرعت شاتر را انتخاب می کند، بنابراین تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تنظیمات دیافراگم را انجام دهید. این مسئله در هوای سرد عالی است، و خلاقیت زیادی به شما می دهد.

۴

برف را تا وقتی تازه است، ثبت کنید

هیچ چیزی مثل برف تازه نیست.

اگر برف سالم و بدون رد پا می خواهید، می توانید برنامه ریزی کنید که چه عکس هایی قصد دارید بگیرید، و به چه ترتیبی می خواهید آنها را بگیرید. این ممکن است به معنای این باشد که صبح خیلی زود، قبل از بیدار شدن بچه ها بیرون بروید.

۵

باتری های خود را گرم نگه دارید

در آب و هوای سرد باتری های شما زیاد دوام نمی آورند. دو باتری شارژ شده با خود به همراه ببرید، و یکی از آنها را در جیب داخلی لباس خود نگه دارید. زمانی که یکی از آنها در دوربین شما تقریبا خالی شد، آن را با باتری گرم جابجا کنید. سپس باتری خالی را در جیب خود قرار دهید، ممکن است وقتی گرم شد بتوانید دوباره از آن استفاده کنید.

۶

دوربین خود را در کیسه قرار دهید

وقتی دوربین را از هوای سرد بیرون به داخل خانه می آورید، ممکن است باعث ایجاد چگالش (جمع شدن قطرات آب) در داخل و بیرون دوربین شما شود. این ترسناک است، اما به راحتی می توانید از آن اجتناب کنید.

وقتی می خواهید بیرون بروید، یک کیسه زیپ دار بزرگ با خود به همراه ببرید. من معمولا یک کیسه در داخل کیف دوربینم یا جیب ژاکتم نگه می دارم. وقتی آماده بودید که به داخل خانه بیایید، دوربین خود را داخل کیسه قرار دهید، و مطمئن شوید که محکم بسته شده است. سپس، وقتی به داخل خانه آمدید، دوربین را در جایی قرار دهید که بتواند به آرامی گرم شود. وقتی به دمای اتاق رسید، می توانید آن را از کیسه بیرون آورده و مثل همیشه از آن استفاده کنید.

من در هنگام عکس گرفتن کیف دوربینم را داخل ماشین می گذارم. قبل از بازگشت به ماشین، دوربینم را در کیسه زیپ دار، و سپس در کیف دوربین قرار می دهم. به این ترتیب دوربین به آرامی به دمای اتاق می رسد و چگالش به وجود نمی آید.

اینگونه، با ورود به محیط گرم داخل، هرگونه چگالشی در خارج کیسه شکل خواهد گرفت و نه بر روی (و گاهی داخل) بدنه دوربین و لنز شما.

۷

اجازه ندهید هوای سرد مانع کار کردن شما بشود

مناظر برفی زیبا هستند، هم در هوای آفتابی و هم ابری.

در روزهای ابری، وقتی که همه چیز سفید است، المان هایی را در عکس خود بگنجانید که رنگ سفید را شکسته، و به عکس شما جذابیت ببخشند. اگر برف می بارد، از یک چتر برای محافظت از دوربین خود استفاده کنید. یا اگر هوا آنقدر سرد است که نمی شود بیرون رفت، پنجره ماشین خود را پایین بیاورید، عکس بگیرید، و دوباره آن را بالا بکشید.

اگرچه من دوربینم را در هوای خیلی سرد بیرون نمی برم، اما برخی از افراد این کار را می کنند. اطلاعات بیشتر در مورد محافظت از دوربینتان و خودتان در هوای سرد را در مقاله «عکاسی در هوای سرد زمستان» بخوانید.

۸

سریع عمل کنید

برف می تواند به سرعت تغییر کند. بارش آن می تواند در یک لحظه شروع شده، یا تمام شود. وقتی خورشید بیرون می آید، برف می تواند خیلی سریع ذوب شود. آن درختان زیبای خیره کننده می توانند بلافاصله یکنواخت و کسل کننده شوند.

منتظر نمانید. بیرون بروید و عکس بگیرید.

۹

صبور باشید

نور نیز می تواند خیلی سریع تغییر کند. خورشید می تواند پشت یک ابر بزرگ برود و ظاهر برف را به کلی عوض کند. شاید لازم باشد منتظر بمانید تا خورشید دوباره بیرون بیاید. این کار وقتی هوا سرد است می تواند سخت باشد، اما ارزشش را دارد!

نور خورشید و سایه ها، به صحنه برفی زیبایی و دارم می بخشند.

۱۰

تمام تصاویر خود را نگه دارید

هیچ عکسی را از دوربین خود حذف نکنید. تا وقتی که گرم و راحت جلوی کامپیوتر خود بنشینید، صبر کنید. در کامپیوتر می توانید عکس های خود را واضح تر ببینید، و انگشت هایتان یخ نمی زنند.

۱۱

با پرسپکتیو بازی کنید

زوایای عکاسی مختلف را امتحان کنید. سعی کنید نشان دهید که برف چطور مثل یک پتو زمین را پوشانده، همه چیز را رو به پایین آویزان کرده، و به همه چیز چسبیده است.

مراقب برف در حال بارش باشید. اصلا خوب نیست که یک وجب برف روی دوربینتان بنشیند.

۱۲

با سرعت شاتر بازی کنید

مُد اولویت شاتر به شما اجازه می دهد تا سرعت شاتر خود را انتخاب کنید، در حالی که دوربین به بقیه موارد رسیدگی می کند. با یک سرعت شاتر سریع می توانید برف در حال بارش را در وسط هوا متوقف یا فریز کنید. با یک سرعت شاتر آهسته، می توانید آن دانه های برف را به نوارهای سفید بلند تبدیل کنید.

لنزک: کتاب الکترونیکی فارسی «آهسته – آموزش عکاسی با نوردهی طولانی» آنچه نیاز دارید درباره عکاسی با نوردهی طولانی یا سرعت شاتر آهسته بیاموزید، آموزش می دهد.

۱۳

کمی بوکه ثبت کنید

یک روز زمستانی آفتابی، زمان خوبی برای ایجاد بوکه است. با وجود آن همه برف و یخ درخشان، این کار نباید زیاد سخت باشد.

برای ایجاد بوکه در عکس های خود، به دنبال سوژه ای بگردید که چیز درخشان یا براقی در پس زمینه آن وجود داشته باشد. این چیز می تواند نور منعکس شده از یخ، برف در حال ذوب شدن یا نقاط نور (اشعه) آفتاب باشد. از یک دیافراگم باز (یک عدد کوچک مانند f/3 یا f/5) استفاده کنید، و مطمئن شوید که بین سوژه شما، و اشیاء درخشان پس زمینه فاصله وجود داشته باشد.

با یک عمق میدان کم (حاصل از دیافراگم باز)، سوژه شما در فوکوس خواهد بود، اما اشیاء پس زمینه نه. که این باعث ایجاد بوکه می شود.

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی بوکه – چگونه به پس زمینه مات یا بوکه دست یابیم

بگذارید برف ببارد

شما دفعه بعدی که برف ببارد بیرون می روید و تمرین می کنید؟ من که دارم برای آن برنامه ریزی می کنم. از عکاسی از برف لذت ببرید. با تنظیمات دوربین مختلف آزمایش کنید. فقط به یاد داشته باشید که لباس گرم بپوشید، و دوربین خود را در کیسه قرار دهید.

امیدوارم نکات مورد نظر خود را نیز با ما به اشتراک بگذارید و با ارسال نظرات خود این مقاله را کامل تر کنید.

نویسنده: دینا هینز (Dena Haines)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *