آموزش ۶ نکته عکاسی از دنباله نور یا رد نور چراغ ماشین ها در شب یا ساعت آبی

عکاسی از نور چراغ ماشین ها با سرعت شاتر آهسته به ثبت رد نور یا دنباله های نور زیبا و خیره کننده ای منجر شده که عکاسی از رد نور یا دنباله نور (light trail photography) نامیده می شود. من آن را جزئی از خانواده عکاسی با نوردهی طولانی می دانم. با این حال، برای ثبت رده های نور، لازم نیست نوردهی خیلی طولانی باشد – معمولا زیر ۳۰ ثانیه. در این آموزش عکاسی از دنباله نور لنزک، ۶ نکته مهم برای عکاسی از رد نور ماشین ها در شب و یا هوای گرگ و میش (ساعت آبی) خواهید آموخت.

اگرچه سبک عکاسی با نوردهی طولانی مورد علاقه من مناظر شهری ساحلی با یک جلوه آب نرم ابریشمی است، اما از عکاسی دنباله نور نیز لذت می برم – و طی سال های متمادی این کار را زیاد انجام داده ام. بنابراین دوست دارم برخی از نکاتی که تا کنون یاد گرفته ام را با شما به اشتراک بگذارم تا خیلی زود به رد نور های بهتری در عکس های خود دست یابید.

۱

مکانی با یک نمای شهری عالی و ترافیک زیاد پیدا کنید

این مورد پیش نیاز عکاسی دنباله نور عالی است. اگرچه ممکن است کاملا واضح به نظر برسد، اما همیشه پیدا کردن یک مکان عالی آسان نیست، چون چیزهای بیشتری از آنچه که چشم می بیند، وجود دارد. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح خواهم داد.

۱۸mm، دیافراگم f/10، سرعت شاتر ۲۵ ثانیه (سرعت شاتر پایه ۳ ثانیه، با فیلتر ND سه استاپ متصل)، ایزو ۱۰۰، هفت دقیقه قبل از غروب آفتاب گرفته شده است. عکس از: Joey J

2

از کمی بالاتر از سطح زمین عکس بگیرید (مثلا از روی یک پل پیاده رو)

به جای این که در سطح ماشین های در حال حرکت باقی بمانید، بالاتر رفتن به شما اجازه می دهد تا تصاویر پویاتری بگیرید.

عکاسی از روی یک پل پیاده رو راهی آسان برای بالاتر رفتن از سطح ماشین های در حال حرکت است. من عکس بالا را به همین نحو گرفتم، با اتصال گیره Manfrotto Super Clamp به نرده پل پیاده رو. عکس از: Joey J

3

خیابان های پیچ و خم دار نتیجه مطلوب تری به شما می دهند

عکس هایی که در جاده های پیچ و خم دار گرفته می شوند، در مقایسه با عکس های رد نور در جاده های مستقیم، خوشایند تر به نظر می رسند (حداقل برای من)، یک مثال عکس زیر است:

۱۸mm، دیافراگم f/8، سرعت شاتر ۲۵ ثانیه (سرعت شاتر پایه ۳ ثانیه، با فیلتر ND سه استاپ متصل)، ایزو ۱۰۰، پنج دقیقه قبل از غروب آفتاب گرفته شده است.

۴

چراغ جلو، چراغ عقب، یا هر دو؟

بسته به جاده ای که از آن عکس می گیرید (خیابان یک طرفه یا خیابان دو طرفه)، ممکن است تنها چراغ های جلو یا چراغ های عقب در دید شما باشند. یا هر دوی آنها نیز ممکن است در دسترس باشند.

من شخصا چراغ های جلو را ترجیح می دهم، چون از نظر بصری چشمگیرتر هستند. همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید، ترافیک یک طرفه با فقط چراغ های عقب زیاد تاثیرگذار و چشمگیر نیست.

۱۸mm، دیافراگم f/13، سرعت شاتر ۱۰ ثانیه (سرعت شاتر پایه ۱٫۳ ثانیه، با فیلتر ND سه استاپ متصل)، ایزو ۱۰۰، هشت دقیقه قبل از غروب آفتاب گرفته شده است. عکس از: Joey J

5

دنباله نور وسایل نقلیه بلند را ثبت کنید

اکثر دنباله های نور توسط وسایل نقلیه کم ارتفاع مانند ماشین های شخصی و تاکسی ها ایجاد می شوند. با این حال، زمانی که وسایل نقلیه بلند (مانند اتوبوس ها و کامیون ها) در میان کادر حرکت می کنند، رده های نور در نقطه بسیار بالاتری ثبت می شوند، و جذابیت بیشتری به عکس های شما می بخشند.

من عکس های زیر را از کنار یک خیابان شلوغ در سئول کره جنوبی گرفتم. با دیدن اتوبوس های عمومی که به طور مکرر از آنجا رد می شدند، زمان نوردهی را طولانی کردم تا نور چراغ های آنها را ثبت کنم. من عاشق نتیجه این کار شدم!

۲۴mm، دیافراگم f/8، سرعت شاتر ۳۰ ثانیه (سرعت شاتر پایه ۴ ثانیه، با فیلتر ND سه استاپ متصل)، ایزو ۱۰۰، یک دقیقه قبل از غروب آفتاب گرفته شده است. عکس از: Joey J

22mm، دیافراگم f/13، سرعت شاتر ۸ ثانیه (سرعت شاتر پایه ۱ ثانیه، با فیلتر ND سه استاپ متصل)، ایزو ۱۰۰، ده دقیقه قبل از غروب آفتاب گرفته شده است. عکس از: Joey J

راستی، من یک داستان جالب دارم که می خواهم برای شما تعریف کنم.

هنگامی که من عکس های بالا را می گرفتم، یک ساعت تمام مشغول عکاسی در دمای منفی ۱۰ درجه سلسیوس در زمستان شهر سئول بودم. از آنجا که دستکش به همراه نداشتم، دست هایم از سرما کاملا بی حس شده بودند. بعد از اتمام عکاسی، حتی نمی توانستم درپوش لنزم را به درستی نگه دارم. من سعی داشتم با دست های لرزان آن را روی لنز قرار دهم، و چندین بار آن را انداختم. این مثل یک شوخی به نظر می رسد، اما انجام همین کار ساده مدت زیادی طول کشید!

۶

از فیلتر ND با قدرت کم استفاده کنید

شما می توانید عکاسی رد نور را در ساعت آبی یا همان هوای گرگ و میش، بدون استفاده از هر گونه فیلتر کاهنده نور یا ND نیز انجام دهید. اما برای اینکه رده های نور کافی ثبت کنید، زمان نوردهی تان احتمالا خیلی کوتاه خواهد بود (در حد چند ثانیه).

اگر فیلتر ND ندارید، با یک دیافراگم کوچک (مثلا f/13) عکس بگیرید تا سرعت شاتر را طولانی تر کنید (در حالت ایده آل بیشتر از ۱۰ ثانیه).

یک فیلتر ND با قدرت ایده آل برای عکاسی از رده های نور، حدود ۲ یا ۳ استاپ است. به عنوان مثال، سرعت شاتر پایه ۲، ۲٫۵، و ۳ ثانیه (یعنی زمانی که هیچ فیلتری وصل نشده است)، با اتصال یک فیلتر ND سه استاپ، به ترتیب به ۱۵، ۲۰ و ۲۵ ثانیه افزایش خواهد یافت. این مدت زمان برای ثبت تعداد زیادی رد نور در جاده های شلوغ کافی است. جهت اطلاع، من تقریبا تمام عکس های این مطلب را با اتصال یک فیلتر ND سه استاپ B+W (77mm) گرفتم.

فیلترهای ND به کاهش نور ورودی به لنز کمک کرده و به شما اجازه می دهند تا سرعت شاتر را به اندازه چند پله یا استاپ (مثلا ۳ استاپ) آهسته تر تنظیم کنید. عکس از: Joey J

یک مزیت استفاده از یک فیلتر کاهنده نور سه استاپ (۳stop ND) این است که می توانید عکس های دنباله نور بیشتری گرفته و بیشتر امتحان کنید – چراکه زمان هر نوردهی زیاد طولانی نخواهد بود.

هنگام استفاده از یک فیلتر متراکم تر مانند فیلتر کاهنده نور شش استاپ (۶stop ND)، که ورود نور را خیلی بیشتر کاهش می دهد، سرعت شاتر پایه ۳-۲ ثانیه به نوردهی ۳-۲ دقیقه تبدیل می شود. این امر تعداد عکس هایی که می توانید در طول ساعت آبی بگیرید را به شدت محدود می کند.

به علاوه، هنگامی که نوردهی خیلی طولانی می شود، شما نمی توانید نوردهی خود را برای ثبت نورهای خاص (مانند نور وسایل نقلیه بلند) تنظیم کنید.

۱۸mm، دیافراگم f/13 سرعت شاتر ۱۶۱ ثانیه (سرعت شاتر پایه ۲٫۵ ثانیه، با فیلتر ND شش استاپ متصل)، ایزو ۱۰۰، هفت دقیقه قبل از غروب آفتاب گرفته شده است. با اتصال فیلتر ND شش استاپ B+W (77mm)، من به مدت ۱۶۱ ثانیه نوردهی کردم، و کلی رد نور را در یک عکس واحد ثبت کردم. عکس از: Joey J

لنزک: با مطالعه شماره ۶ آموزش «۸ نکته ای که احتمالا در مورد عکاسی با نوردهی طولانی نمی دانید»، اطلاعات بیشتری در مورد فیلتر ND و درجات آن کسب نمایید.
همچنین مقاله «آموزش ساخت فیلتر ND با شیشه جوشکاری» در مورد ساخت و کارکرد فیلتر کاهنده نور اطلاعات مفیدی به شما عزیزان می دهد.

ن

نتیجه گیری

امیدوارم که نکات این آموزش عکاسی به شما کمک کنند تا رده های نور خیره کننده ای را در شب یا ساعت آبی ثبت کنید. در واقع، نوشتن این مطلب باعث شد که خودم هم بخواهم عکس های بیشتری از دنباله های نور بگیرم.

مثل همیشه، لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید و تیم لنزک را با بازخورد های سازنده خود همراهی کنید. از عکاسی لذت ببرید!

نویسنده: جوئی جی (Joey J)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *