تمرین عکاسی از اجسام بی جان در خانه

این روز ها بسیاری از ما در خانه گیر افتاده ایم یا حداقل مثل قبل نمی توانیم به راحتی بیرون برویم. بنابراین چه کاری می توانیم انجام دهیم تا همچنان به تمرین مهارت های خود به عنوان یک عکاس ادامه دهیم، کمی تفریح کنیم و لذت ببریم، و شاید تکنیک های جدیدی یاد بگیریم؟ من پیشنهاد می کنم که عکاسی از اجسام بی جان (still life photography) را در خانه امتحان و تمرین کنید. در سراسر این مقاله، لینک آموزش های عکاسی مرتبط را به دقت آورده ایم که امیدواریم به یادگیری عمیق تر شما عزیزان کمک کنند.

تصاویر اجسام بی جان مانند این شبیه همان کاری است که نقاشان اغلب در گذشته قبل از این که عکاسی وجود داشته باشد، انجام می دادند. این عکس به هیچ تجهیزات فانتزی و تجملی نیاز نداشت. در این عکس «نقاشی شده با نور» فقط از یک چراغ قوه و یک نوردهی طولانی استفاده شده است. این تنها یکی از تکنیک هایی است که اگر بخواهید در خانه از اجسام بی جان عکس بگیرید، می توانید امتحان کنید. دوربین Canon 6D با لنز پرایم Canon 50mm، سرعت شاتر ۵ ثانیه، دیافراگم f/14، ایزو ۱۰۰

اگر شما یک عکاس منظره، ورزشی، فشن، پرتره، یا از آن نوع عکاسانی هستید که کارتان مستلزم بیرون رفتن از خانه است، کار در خانه و عکاسی از اجسام بی جان بر روی میز آشپزخانه می تواند تجربه جدیدی برای شما باشد. اجسام بی جان؟ واقعا؟ چرا؟ خب، در ادامه با من همراه باشید تا تمام چیزهایی که می توانید یاد بگیرید را با هم بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: از ژانر های کاملا متفاوت عکاسی چه چیزهایی می توانید یاد بگیرید

۱

ترکیب بندی

در اکثر ژانرهای عکاسی، شما با صحنه ای که پیدا می کنید سر و کار دارید. شاید یکی از بهترین چیزها در مورد عکاسی اجسام بی جان این است که شما بر آن کنترل کامل دارید. شما سوژه ها، چیدمان، و پس زمینه را انتخاب می کنید.

در این شاخه عکاسی شما نگران از دست دادن لحظه نیستید. بنابراین می توانید وقت بگذارید و مفاهیم ترکیب بندی مانند قانون یک سوم، قانون اعداد فرد، خطوط هدایتگر، فضای منفی، انتخاب پس زمینه، عمق میدان و … را یاد بگیرید.

شما چیدمان صحنه را تنظیم می کنید و کنترل کامل کار را در دست دارید. تعداد کمی از ژانرهای دیگر عکاسی چنین مزیتی را ارائه می کنند.

یک عکس ساده که برخی از قوانین ترکیب بندی استاندارد را بررسی می کند – قانون یک سوم، قانون اعداد فرد، خطوط هدایتگر، و غیره. در نسخه تک رنگ آن تصویر حتی ساده تر هم شده، که باعث می شود عکس بیشتر وابسته به اشکال، خطوط، تُن ها، و بافت ها باشد. دوربین Sony DSC-HX5V، سرعت شاتر ۱/۱۰۰ ثانیه، دیافراگم f/10، ایزو ۱۲۵

۲

نورپردازی

مورد دیگری که در عکاسی اجسام بی جان روی آن کنترل دارید، نورپردازی است. شما تصمیم می گیرید چه نوع، و چه تعداد منبع نور وجود داشته باشد و اینکه نورپردازی سخت یا نرم باشد. ممکن است یک نورپردازی رنگی با استفاده از ژل (طلق رنگی)، ظاهری که می خواهید را به شما بدهد؟

شما چطور از نور برای هدایت نگاه بیننده به جایی که می خواهید، استفاده می کنید؟

آیا استفاده از رفلکتور، برای اضافه کردن نور پرکننده یا تکمیلی (fill light) و مسدود کننده نور برای جلوگیری از تابیدن نور به بخش های خاصی از صحنه را بررسی کرده اید؟

آیا با مسدود کننده های نور با طرح دلخواه آشنایی دارید؟ گرید یا زنبوری (grid)، یا اسنوت زنبوری (gridded-snoot) چطور؟

عکاسی از اجسام بی جان در خانه به شما اجازه می دهد تا خودتان مسئول چیدمان و نورپردازی .

همه چیز وابسته به نورپردازی است. من از این ساعت در جلوی مانیتور یک کامپیوتر که تصاویری با مضمون ساعت بر روی آن نمایش داده شده، عکس گرفتم. خود ساعت را با استفاده از یک چراغ قوه، نقاشی با نور کردم. دوربین Canon 50D با لنز Tamron 17-50mm، سرعت شاتر ۱۰ ثانیه، دیافراگم f/18، ایزو ۱۰۰؛ برش های کیوی در یک ظرف شیشه ای قرار داده شده و از زیر با یک چراغ قوه LED نورپردازی شدند. دوربین گوشی موبایل LG G4، سرعت شاتر ۱/۳۰ ثانیه، دیافراگم f/1.8، ایزو ۲۰۰

۳

زوایای دوربین را بررسی کنید

یکی از تفاوت های بین یک عکاس فوری و یک عکاس حرفه ای این است که اولی یک صحنه را می بیند، دوربین را روی چشمش قرار می دهد، و یک عکس فوری می گیرد. او در مورد ترکیب بندی زیاد فکر نمی کند، و اکثر عکس ها از سطح چشم عکاس گرفته می شوند.

در دنیایی که ما در انبوه تصاویر بیشمار غرق شده ایم، متمایز کردن تصاویرتان تنها راه برجسته شدن و درخشیدن است. پیدا کردن پرسپکتیو هایی که دیگران به آنها فکر نکرده اند، یکی از راه های انجام این کار است.

یاد بگیرید که متفاوت ببینید. این عکس پرده یک پنجره است، که با نور خورشید صبحگاهی روشن شده. سپس عکس ۹۰ درجه در خلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده شده است. دوربین Canon 6D با لنز Canon 24-105 f4، سرعت شاتر ۱/۶۰۰۰ ثانیه، دیافراگم f/16، ایزو ۸۰۰

به جای این که همیشه از سطح چشم یا سه پایه عکس بگیرید، از زوایای متنوع عکس بگیرید. برای به دست آوردن یک نقطه دید چشم پرنده، بالا بروید و رو به پایین نگاه کنید. پایین بروید و یک نمای چشم حشره را امتحان کنید. تا به حال در مورد تکنیک زاویه کج یا زاویه هلندی (Dutch-tilt)» چیزی شنیده اید؟

شاید هم بتوانید نگاه کردن از میان اشیاء، و استفاده از آنها به عنوان قاب برای سوژه خود را امتحان کنید.

اکثر عکاسی های من کار منظره است، بنابراین من یک عکاس متخصص سه پایه هستم. البته، مزایای آن ثبات و تکرارپذیری است. من می توانم دوربین را در یک نقطه ثابت رها کرده و چیزهای دیگر مانند چراغ ها و سوژه ها را جابجا کنم، از نوردهای طولانی و متفاوت استفاده کنم و انواع مختلفی از یک عکس یکسان داشته باشم.

با این وجود، باید یک چیزی در مورد کنار گذاشتن سه پایه بگویم.

نگه داشتن دوربین در دست به شما کمک می کند تا راحت تر جابجا شده و زوایای مختلف را بررسی کنید. صرف نظر از کاری که انجام می دهید، بگذارید چیزی که قبلا گفتم را تکرار کنم… روی متمایز کردن تصویر خود کار کنید.

بیشتر بیاموزید: خلاقیت در عکاسی با زوایای دوربین

ببینید آیا می توانید این اشیاء خانگی را شناسایی کنید. هنگام عکاسی ماکرو، اگر متفاوت نگاه کنید، حتی وقتی که در خانه گیر افتاده اید، باز هم می توانید سوژه هایی برای عکاسی از اجسام بی جان پیدا کنید. (در جهت عقربه های ساعت از بالا سمت چپ – دوربین Canon 6D، لنز معکوس، سرعت شاتر ۱/۴۰ ثانیه، ایزو ۴۰۰؛ دوربین Canon 6D w، لنز معکوس، سرعت شاتر ۱/۴۰ ثانیه، ایزو ۴۰۰؛ دوربین Canon 6D با لنز ماکروی Tamron 90mm، سرعت شاتر ۱/۴ ثانیه، دیافراگم f/32، ایزو ۱۲۵۰؛ دوربین Canon 6D با لنز ماکروی Tamron 90mm، سرعت شاتر ۱٫۳ ثانیه، دیافراگم f/32، ایزو ۱۲۵۰

۴

انتخاب لنز

عکاسی از اجسام بی جان در خانه، زمان خوبی است تا بررسی کنید که لنزهای مختلف چگونه می توانند ظاهر متفاوتی به شما بدهند.

اکنون دیگر لازم نیست زیاد در مورد نشستن گرد و غبار بر روی سنسور در حین تعویض لنزها نگران باشید و جایی را دارید تا هنگام عوض کردن لنزها آنها را پایین بگذارید (به جای این که بترسید روی زمین بیفتند).

این مورد را امتحان کنید. توجه کنید که چطور یک لنز واید بر اندازه اشیائی که به لنز نزدیکتر هستند تاکید می کند، چطور یک لنز تله فضای بین اشیاء را فشرده می کند، یا چطور یک دیافراگم باز عمق میدان شما را کاهش می دهد. یاد بگیرید که «نقطه مطلوب یا بهینه (sweet-spot)» هر کدام از لنزهای شما چیست – دیافراگمی که در آن لنز در شارپ ترین حالت خود است.

عکاسی روی میز (Table-top photography) نیز یک فرصت عالی برای بازی با لنزهای پرایم، و جابجا کردن دوربین یا سوژه به جای زوم کردن است. من همیشه عاشق این بوده ام که از لنز پرایم کوچکم برای عکاسی از اجسام بی جان در خانه استفاده کنم. این لنز کوچک مقرون به صرفه ممکن است یکی از شارپ ترین لنزهای من باشد.

من با استفاده از کلکسیون سنگ ها و صدف های ساحلی ام و یک جفت از صندل های همسرم توانستم این عکس را که شبیه عکاسی از محصول است، بگیرم. توجه کنید که زاویه دوربین تقریبا به طور مستقیم رو به پایین است. دوربین Canon 6D با لنز پرایم Canon 50mm f/1.8، سرعت شاتر ۱/۸۰ ثانیه، دیافراگم f/20، ایزو ۲۰۰

۵

با عکاسی ماکرو به اشیاء نزدیک شوید

اگر تا به حال عکاسی ماکرو را امتحان نکرده اید، حبس شدن در خانه فرصتی عالی برای امتحان کردن آن است. این کار به تمرین زیاد و یک محیط کنترل شده نیاز دارد که در آن شما مسئول ترکیب بندی و نورپردازی هستید (و هیچ بادی نمی وزد). توانایی آرام کار کردن و توجه دقیق یک مزیت واقعی است، چون دقیق و باریک بین بودن کلید ایجاد عکس های ماکروی خوب است.

دوربین گوشی موبایل شما اغلب می تواند عکس های ماکروی عالی بگیرد. این پَر با گوشی تلفن همراه LG V30 من گرفته شده است.

لنز ماکرو ندارید؟ گزینه های جایگزین را امتحان کنید.

تکنیک ماکروی لنز معکوس یک راه عالی برای شروع عکاسی ماکرو با بودجه کم می باشد. همچنین متوجه خواهید شد هنگامی که از اشیاء خانگی در سطح ماکرو عکس می گیرید، به سوژه های جذابی تبدیل می شوند. فقط مراقب باشید – عکاسی ماکرو اعتیادآور است.

لنزک: برای یادگیری بیشتر درباره گزینه های جایگزین یا مقرون به صرفه تر نسبت به یک لنز ماکرو اختصاصی، مطلب «تجهیزات عکاسی ماکرو با بودجه کم» لنزک را مطالعه نمایید.

یک لنز ماکروی اختصاصی ندارید؟ این عکس ماکروی قوی (عرض قطره تنها حدود ۲ میلیمتر بود)، با لنز دوربین فیلم خور قدیمی Vivitar گرفته شده است. لنز معکوس در ۲۸mm با سه اکستنشن تیوب (۱۲mm، ۲۰mm، و ۳۶mm) ترکیب شد. این عکس یک انباشت فوکوس شامل ۲ تصویر نیز هست – یکی برای قطره و دیگری برای گل درون آن. اکستنشن تیوب ها بر روی دوربین Canon 6D من، سرعت شاتر ۱۵ ثانیه، لنز معکوس، ایزو ۱۰۰

۶

یک داستان بگویید

هنگام انتخاب سوژه های خود برای یک جلسه عکاسی از اجسام بی جان در خانه، به گفتن یک داستان فکر کنید. به جای این که فقط اشیاء تصادفی را انتخاب کنید، مانند یک کارگردان فیلم که از صحنه برای گفتن داستان استفاده می کند، فکر کنید.

از اشیاء خود، پس زمینه، نورپردازی، زاویه دوربین، و هر ترفند عکاسی دیگری که می توانید به کار ببرید، استفاده کنید. هدف شما این است که بیننده داستان را در عکس شما ببیند. یک تصویر می تواند ارزش هزاران کلمه را داشته باشد، اگر آن «کلمات» را با دقت انتخاب کنید.

لنزک: دیگر چه بخوانیم؟

نکاتی برای تبدیل اشیاء روزمره به صحنه های مفهومی

حال که صحبت از داستان سرایی در عکاسی اجسام بی جان شد، از شما دعوت می کنیم مقاله «نکاتی برای تبدیل اشیاء روزمره به صحنه های مفهومی» دینا بلنکو، عکاس خلاق و حرفه ای اجسام بی جان، را مطالعه نمایید. این مقاله خواندنی، نکات مفیدی را درباره داستان سرایی در عکاسی اجسام بی جان به شما آموزش می دهد.

دینا در ابتدای این مقاله می گوید: «دوست دارم به خودم به عنوان شخصی که داستان های جادویی درباره اشیاء روزمره می گوید، فکر کنم. شما به لوازم گران قیمتی برای عکاسی از اجسام بی جان (Still life photography) موفق نیاز ندارید. جهان بیشتر از آنچه فکر می کنید، فرصت های داستانسرایی در اختیار شما قرار می دهد. یک فنجان قهوه خیلی کسل کننده است، اما این بدین معنی است که می تواند به شما کمک کند تا هر داستانی که می خواهید بگویید. شاید این فنجان قهوه متعلق به یک ستاره شناس باشد و ستاره ها یا ماه گرفتگی را نشان دهد. یا ممکن است تصور کنید که متعلق به هنرمندی است که از روی حواس پرتی قلم موها و مدادهای خود را داخل فنجان قرار می دهد.»

مطالعه این مقاله

انتخاب دقیق سوژه های عکاسی از اجسام بی جان می تواند به شما اجازه دهد تا یک داستان خلق کنید. عناوین این عکس ها ممکن است به شما کمک کند تا آنچه را که در اینجا نشان داده ام، درک کنید. «در انتظار بابانوئل» – دوربین Canon 50D، لنز پرایم Canon 50mm، سرعت شاتر ۰٫۵ ثانیه، دیافراگم f/5.6، ایزو ۱۰۰؛ «عکس های آلبوم خانوادگی» – دوربین Canon 6D، لنز پرایم Canon 50mm، دیافراگم f/22، ایزو ۸۰۰؛ «دکتر براون در خانه ویزیت می کند» – دوربین Canon 50D، لنز XX، دیافراگم f/XX، ایزو XXX؛ «نرم تن شناسی» – دوربین Canon 6D، لنز Canon 24-105، سرعت شاتر ۱/۶ ثانیه، دیافراگم f/4، ایزو ۱۰۰

۷

ساده بهتر است

دوست عکاسی یکبار راجع به یک عکس خوب چیزی به من گفت – «هر چیزی که به عکس تو نمی افزاید، از آن می کاهد».

مهم است که با یک نگاه، بیننده بلافاصله «همه چیز را بگیرد (متوجه شود)». او باید بدون این که حتی فکر کند، بداند که سوژه مورد نظر شما چیست و چه چیزی را می خواهید منتقل کنید.

عکاسان منظره باید راه هایی برای ساده کردن صحنه هایی که از آنها عکس می گیرند پیدا کنند، اما شما به عنوان یک عکاس اجسام بی جان روی میز، کنترل کامل را در دست دارید.

با دقت در نظر بگیرید که چه چیزی را داخل کادر قرار داده و چه چیزی را بیرون بگذارید، نور را در کجا متمرکز کنید، چه چیزی را در سایه قرار دهید، و چه چیزی در فوکوس یا خارج از فوکوس باشد. قوی ترین عکس ها آنهایی هستند که یک پیام واحد و قدرتمند دارند.

گاهی اوقات ساده ترین تصاویر می توانند از همه قدرتمندتر باشند. دوربین Canon 50D، لنز پرایم ۵۰mm، سرعت شاتر ۸ ثانیه، دیافراگم f/22، ایزو ۱۰۰٫ (حرکت) با فلاش فریز شده است.

اشیاء معمولی می توانند با یک نورپردازی دراماتیک بسیار جالب تر شوند. این یکی با یک چراغ قوه، نقاشی با نور شده است. دوربین Canon 6D، لنز Canon 24-105، سرعت شاتر ۱۰، دیافراگم f/11، ایزو ۱۰۰

۸

نور را بر روی اشیاء منعکس کنید

انعکاس ها می توانند یک سوژه کسل کننده را به یک سطح جدید و هیجان انگیز ارتقاء دهند. هنگام عکاسی از اجسام بی جان در خانه، یک روش خوب برای ایجاد انعکاس، استفاده از یک تکه پلکسی گلاس (پلاستیک شیشه مانند) سیاه در زیر چیدمان شماست.

برخلاف آینه، که به دلیل سطح آن و خاصیت آینه ای شیشه، دو انعکاس ایجاد می کند، ورق اکریلیک فقط یک انعکاس ایجاد خواهد کرد. البته، یک عکاس مبتکر و خلاق می تواند روش های دیگری نیز برای ایجاد انعکاس پیدا کند.

یک قطعه پلکسی گلاس سیاه، نور را بر روی شیشه تیله ها منعکس می کند. رشته چراغ های کریسمس، پس زمینه ای از هایلایت های بوکه ایجاد می کنند. دوربین Canon 6D، لنز Canon 24-105، سرعت شاتر ۱/۸ ثانیه، دیافراگم f/4، ایزو ۸۰۰

۹

بوکه و نحوه استفاده از آن

«بوکه» (هر طور که آن را تلفظ می کنید)، به عنوان «یک ویژگی یا جلوه تار که در بخش خارج از فوکوس یک عکس گرفته شده با عمق میدان کم دیده می شود» تعریف می شود.

عکاسی از اجسام بی جان یک فرصت عالی برای بررسی نحوه استفاده از بوکه برای ساده کردن پس زمینه، جلب توجه بیننده به جایی که می خواهید، و تقویت داستانی است که می خواهید بگویید. همچنین می توانید بوکه با شکل یا طرح دلخواه تان را با استفاده از الگوهای برش خورده بر روی تکه های کاغذ و قرار دادن آن بر روی لنزتان، امتحان کنید.

آموزش های مرتبط:

چگونه به پس زمینه مات یا بوکه دست یابیم (شامل تعریف بوکه و انواعش)

آموزش ایجاد بوکه در عکاسی از گل ها

کتاب فارسی «بوکه»، آنچه نیاز دارید در مورد عکاسی بوکه بیاموزید

لنز پرایم Canon 50mm f/1.8 من که قیمت آن اغلب بیش از ۱۰۰ دلار نیست، یکی از شارپ ترین لنزهای من است. همچنین زمانی که با یک دیافراگم باز با آن عکس بگیرید، هایلایت های بوکه جالبی ایجاد می کند. دوربین Canon 50D، لنز پرایم Canon 50mm، سرعت شاتر ۱/۲۵ ثانیه، دیافراگم f/2.8، ایزو ۱۰۰

۱۰

عکاسی از مواد غذایی

عکاسی از مواد غذایی در اصل، زیر مجموعه عکاسی از اجسام بی جان است.

عکس های خوب از مواد غذایی را بررسی کنید تا سرنخ هایی از ترکیب بندی، نورپردازی، پس زمینه، لوازم صحنه، زوایای دوربین، و ترفندهای دیگر به دست آورید. سپس ببینید آیا می توانید آن ترفندها را تقلید کنید.

شاید بتوانید چند کلوچه و یک لیوان شیر بردارید، یا یک آبمیوه و کمی چوب شور، و ببینید چه کاری می توانید برای تقلید از عکس های عالی انجام دهید. با این کار نه تنها مهارت های عکاسی خود را تقویت می کنید، بلکه وقتی کارتان تمام شد، می توانید یک میان وعده خوشمزه میل کنید.

اگر مجبورید در خانه بمانید، قطعا باید آن را امتحان کنید. دوربین Canon 20D، لنز پرایم Canon 50mm، سرعت شاتر ۱/۲۵۰ ثانیه، دیافراگم f/4، ایزو ۲۰۰٫

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی از غذا

نویسنده: ریک اونزمن (Rick Ohnsman)

نظرات شما

  1. Nikond7100

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

    سلام.
    خسته نباشید…
    تو این شرایط خونه نشینی اجباری خلاقیت هم بیشتر میشه. قرار گرفتن در تنگناست که باعث تکاپو انسان برای خروج از شرایط موجوده. شاید تو این مدت بعضی از انواع عکاسی رو که تا حالا فرصت انجام دادنش رو نداشتم، با خیال راحت و فرصت کافی انجام دادم. هرچند کاملا آماتور، ولی به هرحال تجربه ش خالی از لطف نبوده.
    پیروز باشید…

    1. سامان نویسنده

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

      سلام خدمت شما

      کاملا موافقم و تشکر از شما برای به اشتراک گذاشتن تجربه تان. تکاپو برای خروج آدم رو سوق میده به سوی خلاقیت. همین که امید داشته باشیم به روز های بهتر، سعی کنیم در ساختن لحظه های خوب و تلاش کنیم برای ساختن و به پیش رفتن از نظر من عالیه. با اینکه نمی گم دوست دارم سختی بکشم، ولی می دونم تا بعضی سختی ها و موانع نباشند ما خیلی از کار ها رو انجام نمی دیم و خیلی از چیز ها خلق نمی شن.

      براتون بهترین ها را آرزومندم، موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *