آموزش استفاده از ترکیب بندی شعاعی در عکاسی برای ایجاد عمق و تاثیر

ترکیب بندی شعاعی (radial composition)، ابزاری است که می تواند به عکس های شما عمق بخشیده و آن ها را تاثیرگذار تر کند. استفاده از خطوط، اشکال، و فرم های شعاعی چشم انسان را به یک نقطه مرکزی در داخل تصویر جلب یا هدایت کرده، و تاکید ایجاد می کند. ترکیب بندی شعاعی همچنین می تواند کاری کند که بیننده در یک تصویر ثابت، حرکت واقعی را احساس کند. در ادامه این مقاله، نگاهی به برخی از نکات ترکیب بندی شعاعی در عکاسی خواهیم انداخت.

دیافراگم f/2.8، سرعت شاتر ۱/۱۰۰۰ ثانیه، ایزو ۵۰۰

ترکیب بندی شعاعی چیست؟

شعاع به فاصله بین مرکز یک دایره و لبه بیرونی آن گفته می شود. بنابراین، ترکیب بندی شعاعی به معنی تصویری است که از یک نقطه خاص به بیرون شعاع می افکند.

یک نمونه متداول از آن چرخ است، که در آن پره یا میله های چرخ از توپی مرکزی به بیرون شعاع می افکنند (متشعشع می شوند).

یک نمونه دیگر گل ها هستند، که گلبرگ های آنها از سر گل به بیرون کشیده شده اند.

استفاده از خطوط، اشکال، و فرم های شعاعی، چشم انسان را به یک نقطه مرکزی در داخل تصویر جلب کرده، و تاکید ایجاد می کند. به این ترتیب، ترکیب بندی شعاعی (radial composition) می تواند یک حس حرکت جذاب به وجود آورده، و باعث ایجاد حرکت بصری شود. برخی از ترکیب بندی های شعاعی حتی چشم را به حس حرکت واقعی در یک تصویر ثابت فریب می دهند.

علاوه بر این، خطوطی که از یک نقطه مرکزی به بیرون واگرا یا از هم دور می شوند نیز، حس عمق بیشتری در عکس ایجاد می کنند. با این حال، به خاطر داشته باشید که لازم نیست همه ترکیب بندی های شعاعی از دایره ساخته شده باشند!

در یک زمینه مناسب، شما می توانید از مستطیل ها، مثلث ها، امواج، خطوط، مارپیچ ها، یا فرم های دیگر برای ایجاد ترکیب بندی شعاعی استفاده کنید.

تاریخچه ترکیب بندی شعاعی

ترکیب بندی شعاعی (radial composition) به دلیل انرژی بصری اش، حضور ماندگاهی در هنر و فرهنگ تجسمی داشته است. به عنوان مثال، نقوش باستانی حک شده بر روی سنگ ها، مارپیچ ها و هزارتوها و همچنین خطوطی را نمایش می دهند که از یک نقطه کانونی مرکزی به بیرون شعاع افکنده اند.

ماندالا که غنی از نمادگرایی و معانی مقدس است، در ادیان و مذاهب بی شماری وجود دارد. در اساطیر یونان، هلیوس خدای خورشید اغلب با تاجی از خطوط متشعشع به تصویر کشیده میشد. این خطوط برای نشان دادن نور ساطع شده به کار رفته، و نشانگر پرتوهای خورشید بودند.

در دوره رنسانس، از ترکیب بندی شعاعی برای تاکید بر چهره های مهم در یک صحنه استفاده میشد. در نقاشی مریم مقدس اثر تایتان، سوژه ها در اطراف چهره اصلی (مریم) قرار دارند و دایره ای از نور ساطع شده، قسمت فوقانی بدن او را در برمی گیرد. در مدرسه آتنز اثر رافائل، با ویژگی های شعاعی معماری محیط اطراف، بر فیلسوفان مشهور تاکید شده است.

دیافراگم f/4، سرعت شاتر ۱/۶۴۰ ثانیه، ایزو ۳۲۰

هنر مدرن

قطعا، ترکیب بندی شعاعی یک ویژگی ترکیب بندی قوی در هنر بصری مدرن بوده است. یک نمونه مشهور، نقاشی های دایره ای کاندینسکی است که پالس های رنگ را ساطع می کند. اثر هنرمند مارسل دوچامپ با نام «چرخ دوچرخه» نیز از ساختار شعاعی چرخ بهره می برد تا هم حس حرکت و هم ایستایی را نشان دهد.

در عکاسی، تنوع بی شماری در استفاده از ترکیب بندی شعاعی وجود دارد. مثلا در سال ۱۹۲۰، «ایزادورا دونکن در دروازه پارتنون» اثر ادوارد استایکن از ترکیب بندی شعاعی برای تاکید بر سوژه در پارتنون باستانی استفاده می کند. در عکس زیر با عنوان «کودکان در ویرانه ها بازی می کنند» از آثار اولیه هنری کارتیه برسون، سوژه های کودک با یک حفره در دیوار خرابه های یک شهر کادربندی شده اند.

چگونه ترکیب بندی های شعاعی ایجاد کنیم

ترکیب بندی شعاعی مربوط به المان های بصری است که از یک نقطه مرکزی در یک تصویر گسترش یافته یا حول آن متمرکز هستند. چشم ها، گل ها، صدف حلزون ها، درهای ورودی، آتش بازی، حلقه های درختان و… فرصت های زیادی برای ثبت سوژه های شعاعی وجود دارد.

المان های شعاعی نرم و روان، یک جریان هماهنگ در سرتاسر تصویر ایجاد می کنند، در حالی که خطوط تیز و نامنظم یک حس حرکت پرانرژی به تصویر می دهند.

طاق ها، راه پله ها، انعکاس ها، گیاهان و… شما می توانید ویژگی های شعاعی را در همه ژانرهای عکاسی پیدا کنید. حتی می توانید تصاویر شعاعی را از طریق حرکت عمدی دوربین یا انتزاع ایجاد کنید.

بیشتر بیاموزید: آموزش چهار راه برای عکاسی از رد یا دنباله نور انتزاعی

همچنین می توانید از ترکیب بندی شعاعی به عنوان ابزاری برای تاکید بر یک سوژه خاص استفاده کنید. کادربندی یک هواپیما در راستای هاله پرتوهای خورشید، یا گرفتن یک پرتره با قرار دادن سوژه در داخل قاب یک پنجره یا در می تواند بسیار آسان به نظر برسد. با این حال، جای دادن المان های شعاعی ساده در ترکیب بندی می تواند عمق و تاثیر بسیار بیشتری به تصویر شما ببخشد.

دیافراگم f/6.3، سرعت شاتر ۱/۴۰۰۰ ثانیه، ایزو ۱۰۰

ن

نتیجه گیری

از مناظر گرفته تا معماری و هر چیزی بین این دو، ترکیب بندی شعاعی می تواند به عکاسی شما عمق و تاثیر ببخشد.

زیر نظر داشتن فرصت های ترکیب بندی شعاعی می تواند به اثر جذابی منجر شود که نگاه بیننده را به طور موثرتر در اطراف تصویر هدایت می کند.

لطفا دیدگاه خود درباره این آموزش کوتاه را با ما به اشتراک گذاشته و به ما بازخورد دهید.

نویسنده: مگان کندی (Megan Kennedy)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *