آموزش کنترل نوردهی در عکاسی سیاه و سفید برای ایجاد کنتراست بالا

چطور برای گرفتن عکس های سیاه و سفید دراماتیک با کنتراست بالا نوردهی کنیم؟ سیاه و سفید یک ابزار کاملا هنری برای بیان است، و این بدین معنی است که شما واقعا می توانید نوردهی را کنترل کرده و آنچه را که ممکن است در مرحله عکاسی ارتقاء دهید. شما می توانید عمدا جزئیات را در سایه ها، هایلایت ها، یا تُن های میانی از دست بدهید – و گاهی اوقات دقیقا باید همین کار را بکنید تا به آن ظاهری که می خواهید برسید. برای مثال عکس را عمدا بیش از حد نوردهی (overexpose) کنید. در این آموزش عکاسی سیاه و سفید کوتاه اما مفید خواهید آموخت که چگونه برای گرفتن عکس های سیاه و سفید دراماتیک با کنتراست زیاد نوردهی کنید.

بسیاری از ویرایش های سیاه و سفید ناشیانه هستند، و بدون هیچ گونه ظرافت یا فکر کردن در مورد تُن های میانی تنها کنتراست و وضوح را افزایش می دهند. من فکر می کنم که برخی از بهترین تصاویر سیاه و سفید زیبایی شناسی پیچیده تری دارند که تنها با حذف اشباع رنگ (desaturate) و افزایش کنتراست به دست نمی آید.

روش هایی برای رسیدن به یک نتیجه بهتر وجود دارند، و اجرای آنها از لحاظ تکنیکی به هیچ وجه سخت نیست. همچنین یک فرمول خاص نیستند و به اندازه کافی اختیار کار را به اولویت های خود عکاس می سپارند تا وقتی که درک خوبی از ظاهر نوردهی های خود پیدا می کند، بتواند «ظاهر» سیاه و سفید مورد نظر خودش را ایجاد کند.

شاید واضح به نظر برسد، اما اولین گام به سمت ایجاد یک تصویر سیاه و سفید خوب این است که در وهله اول قصد انجام این کار را داشته باشید. به جای استفاده از سیاه و سفید برای نجات تصاویر رنگی غیر جذاب، یک تصویر سیاه و سفید خوب به طور هدفمند و با ویژگی های خاصی گرفته می شود که تبدیل را آسان تر می کند.

ایجاد یک عکس «تقلبی» با تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید (یا از طریق هر ترفند پس پردازش دیگری) به ندرت کارساز است؛ شما نمی توانید یک عکس خوب را در پس پردازش بسازید، تنها آنچه که در ابتدا دیده می شود را به شکل بهتری بیرون می کشید.

به عنوان مثال، یک تصویر با ترکیب بندی و شکل و زمینه و نوردهی خوب، بدون رنگ هم دقیقا به اندازه حالت رنگی خوب به نظر خواهد رسید. علت آن این است که این تصویر بر پایه اَشکال و نور است، که به خوبی به یک تصویر سیاه و سفید تبدیل می شود. تصویری با رنگ های واضح و زنده، یا المان های متضاد ظریف ممکن است با حذف رنگ آسیب ببیند، چون شاید رنگ تنها چیزی بوده که آن را ارزشمند یا جالب می کرده است.

این عکس وابسته به رنگ است، و بدون رنگ جذابیت خود را از دست می دهد.

این عکس وابسته به شکل است، و با تبدیل به سیاه و سفید چیز زیادی از دست نمی دهد.

به نظر من بهترین چیز در مورد عکس سیاه و سفید این است که یک نمایش واقعی از جهان نیست. سیاه و سفید یک ابزار کاملا هنری برای بیان است، و این بدین معنی است که شما واقعا می توانید نوردهی را کنترل کرده، و آنچه را که ممکن است در مرحله عکاسی ارتقاء دهید. شما می توانید جزئیات را در سایه ها، هایلایت ها، یا تُن های میانی از دست بدهید – و گاهی اوقات دقیقا باید همین کار را بکنید تا به آن ظاهری که می خواهید برسید.

کلید نوردهی های من برای عکاسی سیاه و سفید اغراق در مورد نوری است که استفاده می کنم. با بررسی دقیق و هدفمند صحنه ای که دارید با آن کار می کنید، می توانید تصمیم بگیرید که در سایه ها یا نور (قسمت های روشن) اغراق کنید و اجازه دهید یکی از آنها در صحنه غالب شود. یک راه خوب برای انجام این کار نورسنجی نقطه ای برای به دست آوردن همان نوری که می خواهید و سپس تنظیم نوردهی بر اساس آن می باشد.

استفاده از یک دوربین دیجیتال با عملکرد نمایش زنده یا live view، دیدن آن چیزی که با نوردهی خود به دست خواهید آورد را بسیار ساده تر می کند، و بنابراین یکی از بهترین راه ها برای عکاسی سیاه و سفید است.

ممکن است مدتی طول بکشد تا با از دست دادن هایلایت ها یا همان قسمت های روشن یک تصویر کنار بیایید، اما من اغلب متوجه شده ام که در تصاویرم «اکشن یا سوژه در حرکت» تقریبا هیچ وقت روشن ترین بخش صحنه ام نیست. اشخاص تاریک تر از آسمان یا هر منبع نور پس زمینه دیگری هستند، بنابراین نوردهی به این شکل یک سوژه بسیار تمیز و مینیمال ارائه می دهد. من ترجیح می دهم جزئیات را در آسمان یا تابلوهای تبلیغاتی یا چراغ های خیابانی از دست بدهم، و جزئیات بیشتری در شخصیت ها و موقعیت داشته باشم.

در این عکس ها، من دو پله یا استاپ بیش از حد نوردهی (overexpose) کردم. این کار رنگ های سفید زنده ای از ژاکت های فلورسنتی که پلیس پوشیده به من داد، و همچنین مقدار زیادی جزئیات در فرد بازداشت شده، که در غیر این صورت در سایه قرار می گرفت.

به همین ترتیب، اگر در سایه ها اغراق کنم، خوشحال می شوم که جزئیات را به نفع رنگ های سیاه غنی و هایلایت های جالب از دست بدهم.

به عنوان مثال، در این عکس من برای آسمان نوردهی کردم و توانستم سوژه هایم، از جمله شکل قلبی که او با انگشتانش ساخته بود را به صورت سیلوئت ثبت کنم. اگر من «به درستی» نوردهی کرده بودم، این احتمال وجود داشت که انگشتانش در مقابل آسمان بسوزند (بیش از حد نوردهی و روشن شوند).

در این تصویر، من برای آسمان نورسنجی کردم، سپس یک استاپ کمتر نوردهی کردم، که رنگ های سیاه عمیق و پراحساس زیبایی به من داد.

این دو تصویر آخر احتمالا ساده ترین و شاید رایج ترین راه ایجاد یک عکس سیاه و سفید دراماتیک را نشان می دهند – یک تصویر سیلوئت از زاویه پایین در مقابل آسمان.

گرفتن عکس های سیاه و سفید با دوربین های فیلم خور تجربه بسیار متفاوتی با گرفتن یک تصویر به صورت دیجیتالی و سپس تبدیل آن است. نحوه واکنش فیلم به نور به این معنی است که معمولا بهتر است یک صحنه زیادتر نوردهی شود نه کمتر، و به دست آوردن سایه های غنی بدون زمان ظهور طولانی تر دشوار است، که می تواند محدوده دینامیکی را کاهش دهد.

فیلم برای ثبت صحنه های پویا با مقدار زیادی تُن های میانی عالی است، و من برخی از بهترین کارهای فیلمی ام را در نور تخت انجام داده ام.

هنگام انتخاب یک فیلم سیاه و سفید بهتر است که نه تنها در مورد حد مجاز زمان ظهور/نوردهی، نویز (حالت دانه دانه) و «ظاهر» تحقیق کنید، بلکه بفهمید که در واکنش به نور کنتراست زیاد یا کنتراست کم ارائه خواهد داد. شما معمولا می توانید فیلم سیاه و سفید را زیاد دستکاری کنید، اما در ابتدا یادگیری این که هر امولسیون چه چیزی به شما ارائه می دهد، و بازی کردن با آن نقاط قوت، نقطه شروع بسیار خوبی است.

برای این مقاله، من از نمونه هایی از عکاسی خیابانی استفاده کردم، اما اغراق در نوردهی برای سیاه و سفید محدود به این ژانر نمی شود. یکی از عکاسان منظره مورد علاقه من (که خیلی مهم است، چون من معمولا عکاسی منظره را اصلا دوست ندارم!) جی ولچر (Jay Vulture) است.

عکاسی سیاه و سفید با نوردهی طولانی او (عکس فوق) یک دستکاری فوق العاده از صحنه است، و نتیجه آن چنین اثر زیبا و سورئالی می باشد.

روش های بسیار مختلفی برای استفاده از یک نور اغراق آمیز از طریق نوردهی «نادرست» عمدی برای ایجاد یک تصویر سیاه و سفید جذاب وجود دارد و امیدوارم آنچه در این آموزش مطرح شد به پیشرفت عکاسی سیاه و سفید شما کمک کند.

نویسنده: سیمون کینگ (Simon King)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *