آموزش عکاسی بهتر از کودکان

چگونه از کودکان خود عکس های بهتری بگیرید؟ این آموزش عکاسی به شما کمک خواهد کرد تا مهارت های خود در عکاسی از بچه ها را بهبود بخشید. در ابتدای مقاله یاد می گیرید که عکاسی کاندید یا بی هوا چیست و چگونه از کودکان عکس های کاندید بگیرید. سپس به ثبت شخصیت و احساسات کودک می پردازیم و نکات بیشتری را برای بهبود عکاسی از کودکان خواهید آموخت.

۱

عکس های ژست دهی شده در مقابل عکس های کاندید

اولین چیزی که ممکن است بپرسید این است که «منظور از کاندید چیست و چطور قرار است به من کمک کند تا عکس های بهتری از بچه ها بگیرم؟»

سوال خوبی است.

اکثر ما با عکس های مرسوم آشنا هستیم. در این عکس ها عکاس به شما می گوید به طرز خاصی، رو به دوربین بنشینید. اغلب اوقات آنها از شما می خواهند که بگویید «سیب»، و در نهایت با یک خنده بسیار غیر طبیعی مواجه می شوید. در این سبک عکس ژست دهی شده، سوژه کاملا آگاه است که عکاس دارد از او عکس می گیرد.

عکاس اکثر جنبه های عکس را کاملا تحت کنترل دارد و ممکن است سوژه را هدایت کند تا عکسی که می خواهد را به دست آورد. در بسیاری از موارد، این شیوه عکس گرفتن به خوبی کارساز است. به خصوص اگر برای یک جلسه عکاسی با سبک خاص مانند عکاسی مُد و فشن باشد. بسیاری از افراد این سبک عکاسی را در مراسم های عروسی نیز دوست دارند، هرچند امروزه خیلی ها دارند به یک سبک عکاسی کاندید یا بی هوا گرایش پیدا می کنند.

۲

عکاسی کاندید چیست؟

در عکاسی کاندید یا بی هوا (candid photography)، عکاس کنترل بسیار کمتری بر عکاسی دارد. او باید زیاد به این طرف و آن طرف برود و سوژه ممکن است حتی نداند که دارند از او عکس می گیرند.

نتیجه این است که شما لحظات و حالات بسیار طبیعی تری را ثبت می کنید. اینها اغلب لحظاتی هستند که اگر از روش مرسوم ژست دادن به سوژه استفاده می کردید، هیچ وقت آنها را ثبت نمی کردید.

در عکس اول، من سعی داشتم تمام جنبه های عکسی که داشتم می گرفتم را کنترل کنم، اما دخترم تحت تاثیر قرار نگرفت. در عکس دوم، من زوم کردم و یک عکس طبیعی از او که داشت به دانه های برف نگاه می کرد، گرفتم. شما کدام یک را ترجیح می دهید؟

بیشتر بیاموزید: چگونه عکس های کاندید با ارزش بگیریم

۳

تنها کافی است به صورت مخفیانه و نامحسوس عکس بگیرید

هیچ چیز پیچیده ای در مورد این کار وجود ندارد. نیازی نیست که شما سررشته ای در روانشناسی کودک داشته باشید تا درک کنید که بچه ها دوست دارند بازی کنند. این علت اصلی وجود آنها از نظر خودشان است. در بهترین تصاویری که من از کودکان دیده ام، بچه ها غرق بازی بوده اند یا در لحظاتی ثبت شده اند که برای آنها طبیعی است. این ممکن است چیزی شبیه یک آشپزخانه گِلی و آشفته، ساخت لگو، خانه ساختن، یا نوازش آرام پدر قبل از خواب باشد. هر چه که هست، از فرصت استفاده کنید و دوربین یا گوشی خود را بی سر و صدا بیرون آورید.

در برابر این اصرار که به آنها سفارش دهید لبخند بزنند یا آنها را وادار کنید رو به سمت دوربین برگردانند مقاومت کنید، چون این کار بلافاصله آنها را نسبت به این ایده دلزده می کند. در عوض، شما یا با چهره های بدخلق و پنهان شدن، یا یک چهره احمقانه مواجه خواهید شد. در نتیجه نه تنها غیر طبیعی به نظر خواهند رسید، بلکه این تقریبا به معنی زمان زیادی انتظار است تا وقتی که نیات شما را برای ثبت عکس آنها بدون این که متوجه شوند، فراموش کنند.

۴

به چه تجهیزاتی نیاز دارم؟

اکثر گوشی های موبایل دوربین های خوبی دارند، اما اگر بخواهم صادقانه بگویم، برای این نوع عکاسی اصلا با یک DSLR و یک لنز بلندتر قابل مقایسه نیستند. استفاده از یک لنز بلند (فاصله کانونی زیاد) به این معنی است که شما می توانید خیلی از سوژه خود فاصله بگیرید و زوم کنید. و این نیز بدین معنی است که احتمال کمتری وجود دارد که متوجه شوند دارید از آنها عکس می گیرید، اما هنوز هم به نظر می رسد که دارید یک کاری انجام می دهید.

۵

پیش بینی…

یکی از بزرگترین سلاح های مخفی در عکاسی کاندید، استفاده از پیش بینی است. برخی از بهترین عکاسانی که من می شناسم از این مهارت خیلی خوب استفاده می کنند، آنها همیشه می توانند یک عکس را دقیقا در همان لحظه ای که اتفاق مهمی می افتد بگیرند.

من در مورد آن لحظه در یک گفتگو صحبت می کنم که همه از خنده منفجر می شوند. یا آن لحظه ای که کودک برای اولین بار لبخند می زند. برخی از بهترین عکس هایی که من توانسته ام بگیرم زمانی بوده اند که داشتم به بچه هایم نگاه می کردم یا در یک عروسی بودم، و یک «لحظه خاص» در حال وقوع بوده است. داشتن مهارت پیش بینی این که این لحظات چه موقع اتفاق می افتند، به شما به عنوان یک عکاس کاندید کمک خواهد کرد.

بیشتر بیاموزید: ۴۳ راه نشاندن لبخند بر لب و ژست دهی طبیعی در عکاسی پرتره

۶

شخصیت را ثبت کنید

از طرف دیگر، من دوست دارم بچه هایم را تشویق کنم که تا حد امکان خودشان باشند. بنابراین اگر بچه شما هم مثل بچه من است، ذهنیت او را بپذیرید! این چیزی است که آنها هستند! سعی نکنید با این تقاضا که دست از دیوانه بازی بردارند، بیش از حد بر آنها حکمرانی کنید (مسلط شوید)!

با این کار در نهایت رفتار طبیعی آنها را سرکوب خواهید کرد، آیا رفتار طبیعی دقیقا همان چیزی نیست که سعی دارید ثبت کنید؟ از این گذشته، در نود و نُه درصد از مواقعی که آنها کار احمقانه یا دیوانه واری انجام می دهند، چند ثانیه بعد از آن «از ته دل» می خندند و لبخند می زنند. اینها لحظاتی هستند که شما باید پیش بینی کنید و زمانی است که باید دکمه شاتر را فشار دهید.

۷

این ایده را عملی کنید

برای آن دسته از شما که نسبتا با این ایده ها راحت هستید، چند روش وجود دارد که می توانید کار خود را واقعا بهتر کرده و شروع به گرفتن تصاویر بسیار دوست داشتنی و ارزشمند کنید. اولین روشی که من پیشنهاد می کنم این است که در مورد محیط اطراف خود فکر کنید. اگر در خانه خود عکاسی می کنید، چرا در یک روز خوب به باغ (حیاط) نمی روید؟ بچه ها را به باغبانی یا کندن خاک گلدان ها برای پیدا کردن کرم مشغول کنید. یا می توانید زمین بازی محله خود یا ساحل یا جنگل را امتحان کنید. بیرون بروید و به نحو احسن از این فرصت استفاده کنید!

۸

فوران احساسات

یکی از چیزهایی که من بر آن تاکید دارم، ارتباط انسانی است. آن تعامل اجتماعی بین انسان ها با کسانی که دوستشان دارند. برای خیلی ها، این ارتباط می تواند با عزیزانشان باشد، و برای بسیاری دیگر، می تواند ارتباط آنها با حیوانات خانگیشان باشد. همه اینها بسیار مهم هستند و همه سوژه های خیره کننده ای برای عکاسی شما می باشند.

جنبه عاطفی آن آسان است، تنها از لبخندها عکس نگیرید. از این گذشته، اگر ما داریم زندگی خود را مستندسازی می کنیم، ممکن است بخواهیم فقط قسمت های جالب و شاد آن را ببینیم، اما زندگی فقط شادی نیست. غم و اندوه، ناامیدی، و خشم نیز در این میان وجود دارد. اگر می توانید سعی کنید طیف وسیعی از احساسات را ثبت کنید، اما به یاد داشته باشید که به آنها احترام بگذارید. یک روش هوشمندانه برای گرفتن عکس های بهتر از کودکانتان این است که تمام احساسات مختلف آنها را ثبت کنید.

۹

آنها به چه چیزی نگاه می کنند؟

یک روش بسیار خوب برای ثبت لحظات این است که زمانی از بچه ها یا عزیزانتان عکس بگیرید که همه آنها به یک چیز نگاه می کنند. این «تمرکز یا فوکوس مشترک» نام دارد و آن چیز را در صحنه می گنجاند، که دید گسترده تری از آنچه که در حال وقوع است به بیننده می دهد.

حتی می توانید با استفاده از دوربین به عنوان یک نقطه دید در زندگی کودک، یک قدم فراتر بروید. مثلا می توانید از بالای شانه کودک خود در حالی که دارد نقاشی می کشد عکس بگیرید، یا بر روی انگشتانش در حالی که دارد بند کفش هایش را می بندد زوم کنید. تمام این کارها به گفتن داستان کودکی آنها کمک می کنند و خاطراتی هستند که در آینده بسیار از آنها تقدیر خواهد شد. گرفتن عکس های بهتر از کودکانتان فقط به معنی عکس گرفتن از صورت آنها نیست!

۱۰

یک جا نایستید، فعال باشید و جابجا شوید

همانطور که قبلا اشاره کردم، هنگامی که دارید به صورت کاندید عکس می گیرید، کنترل زیادی بر محیط اطراق یا شرایط روشنایی نخواهید داشت. نکته مهم این است که حتما حرکت کنید و جابجا شوید! نحوه تابیدن نور به صحنه یا سوژه شما تاثیر زیادی بر تصاویری که می گیرید دارد. مطمئن شوید که با بررسی تمام نقطه دیدهای مختلفی که در دسترس شما قرار دارد، از مزایای آن بهره مند می شوید. از دراز کشیدن بر روی زمین یا عکس گرفتن از زوایای مختلف برای ایجاد جذابیت بیشتر نترسید. این تفاوت بین یک عکس معمولی و یک عکس حماسی است.

یک نکته دیگر در اینجا این است که یک عکس آزمایشی بگیرید تا مطمئن شوید که نوردهی تان درست است. این مسئله به خصوص اگر در شرایط نورپردازی از پشت عکس می گیرید یا اگر هوا خیلی تاریک یا روشن است، مهم می باشد. در صورت لزوم همیشه می توانید دوباره عکس بگیرید.

بیشتر بیاموزید: آموزش خلاقیت در عکاسی با استفاده از زوایای دوربین

۱۱

چیزهای غیرضروری را حذف کنید

برخی افراد دوست دارند همه چیز را همانطور که هست رها کنند و از سبک مستندسازی واقعی استفاده کنند، با این جال برخی دیگر دوست دارند قبل از آن کمی تمیزکاری انجام دهند. هر روشی را که انتخاب می کنید، همه چیز کاملا به شما بستگی دارد. من معمولا هنگام گرفتن عکس مطمئن می شوم که هر مورد ناخوشایندی از دید خارج شود.

من عکس های زیادی را دیده ام که خراب شده اند چون تیرهای چراغ برق از وسط سر افراد بیرون زده اند! وقتی دارید عکس خود را ترکیب بندی می کنید محیط اطراف را به دقت بررسی کنید و تصمیم بگیرید که آیا از تمام چیزهایی که در دید شما قرار دارد راضی هستید یا نه. به حس سبک شخصی شما بستگی دارد که ببینید آیا این راه گرفتن عکس های بهتر از کودکانتان هست یا نه!

۱۲

فقط عکس بگیرید

بسیاری از اوقات شما تنها کسری از ثانیه برای عکس گرفتن فرصت دارید، قبل از این که آن لحظه خاص از دست برود. اگر اینطور است، مطمئن شوید که دوربین خود را به درستی برای شرایطی که در آن عکس می گیرید، آماده کرده باشید. برای خیلی ها، این کار فقط یک ضربه سریع بر روی گوشی تلفن همراهشان است، اما اگر این کار را با یک دوربین DSLR انجام می دهید (که به شدت توصیه می کنم همین کار را بکنید)، مطمئن شوید که اصول اولیه را رعایت می کنید.

لنزک: مقاله «آموزش قابلیت جبران نوردهی دوربین و کاربرد آن در عکاسی» به شما در گرفتن عکس های سریع تر کمک می کند (تنظیم سریع تر نوردهی). همچنین اگر مایلید درباره تنظیمات دوربین بیشتر بیاموزید، مطلب «بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره» شما را راهنمایی می کند.

در نهایت، عکاسی کاملا وابسته به نور و کیفیت آن نور است. مطمئن شوید که نور کافی برای گرفتن عکس داشته باشید. اگر ندارید، مطمئن شوید که نحوه ایجاد نور مصنوعی را درک می کنید یا می دانید چطور ایزو را بالا ببرید تا اجازه ورود نور بیشتری را به داخل سنسور دوربین خود بدهید. این به شما اجازه می دهد تا سرعت شاتر خود را افزایش دهید، به طوری که بتوانید چیزهای متحرک را ثبت کرده و آنها را فریز یا متوقف کنید (اگر این کاری است که می خواهید انجام دهید). تنها دانستن چندتا از این موارد کیفیت عکاسی شما را بسیار بهبود خواهد داد.

ادامه یادگیری

در اینجا چند آموزش عکاسی مفید دیگر برای عکاسی از کودکان معرفی می کنیم که امیدواریم برای شما عزیزان مفید واقع شوند:

چگونه از تار شدن عکس بچه ها جلوگیری کنیم

آموزش عکاسی از کودکان در نور شدید

آموزش انتخاب رنگ در عکاسی از کودکان

نکات عکاسی کودکان

۱۵ اشتباه رایج در عکاسی پرتره که باید از آنها اجتناب کنید

در نهایت، بهترین راه برای یادگیری انجام دادن است. بنابراین فقط کافی است بیرون بروید و عکس بگیرید!

نویسنده: هالیانا نایتز (Haleana Knights)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *