آموزش عکاسی پرتره در خانه – گرفتن پرتره های کم نور جذاب در اتاق

در این آموزش عکاسی یاد می گیرید در خانه پرتره های سیاه و سفید دراماتیکی بگیرید که به نظر می رسد در یک استودیو گرفته شده اند! عکاسی پرتره، همیشه وابسته به چیدمان نورپردازی بیش از حد پیچیده و داشتن چندین استروب که همه با هم فایر شوند نیست؛ گاهی اوقات حفظ سادگی، برای ثبت تصاویر برجسته به همان اندازه موثر است.

در این آموزش ما قصد داریم از یک تعدیل کننده نور خانگی همراه با یک منبع نور واحد استفاده کنیم تا توجه بیننده را به طور موثر به سمت سوژه خود جلب کنیم. نتیجه یک پرتره دراماتیک است که انگار در استودیو گرفته شده.

از نظر چیدمان، تنها چیزی که نیاز دارید یک فضای باز خوب برای عکاسی و یک منبع نور واحد است. ما قصد داریم از فلاش Godox V860 استفاده کنیم، اما این تکنیک را می توان به راحتی با استفاده از فلاش های استودیویی یا حتی یک چراغ مطالعه رومیزی پُر نور نیز انجام داد.

علت آن این است که کلید به دست آوردن این جلوه نورپردازی لزوما خود منبع نور نیست، بلکه روشی است که آن را تعدیل (modify) می کنیم تا یک جعبه نور عالی برای روشن کردن بخش خاصی از صورت مدل ایجاد کنیم.

الف

مراحل عکاسی

۱

آماده سازی صحنه

یک فضای باز خوب برای کار پیدا کنید، در حالت ایده آل فضایی که یک دیوار بزرگ سفید یا یک رنگ خنثی بدون هیچ گونه قفسه کتاب یا قاب عکسی داشته باشد که بتوان در مقابل آن عکس گرفت. همچنین، می توانید به جای آن از یک پس زمینه استودیویی سفید یا حتی یک ملافه ساده که به دیوار وصل شده استفاده کنید تا همان جلوه را به شما بدهد.

۲

تنظیمات دوربین

هنگام گرفتن عکس های پرتره، مهم است که از یک نوع لنز مناسب برای این کار استفاده کنید. لنزی با فاصله کانونی ۵۰mm یا بلندتر ایده آل است، به طوری که ویژگی های صورت مدل شما دچار اعوجاج نشوند. لنزهای واید صورت را دچار اعوجاج کرده و یک ظاهر غیر واقعی ایجاد می کنند، بنابراین با لنز زیر ۵۰mm عکس نگیرید، مگر این که عمدا بخواهید به چنین جلوه ای برسید. ما از لنز Sigma f/1.4 DG HSM Art استفاده می کنیم.

۳

سطوح نورپردازی

شما چه از یک استروب استودیو، چه از فلاش و چه از یک چراغ رومیزی استفاده کنید، منبع نور شما باید به اندازه کافی روشن باشد تا بر نور محیط در اتاق غلبه کند. اگر نور شما به اندازه کافی روشن نباشد، ممکن است لازم باشد تمام چراغ های اتاق را خاموش کرده و پنجره ها را بپوشانید.

۴

نور را تعدیل کنید

برای دستیابی به یک باریکه نور، باید از یک تعدیل کننده نور برای محدود کردن انتشار نور استفاده کنیم. اگر یک اسنوت دارید، آن را متصل کنید – اگر ندارید، می توانید با استفاده از مقوا یک تعدیل کننده ساده بسازید!

۵

ماهر شوید

تنها چیزی که نیاز دارید یک جعبه مقوایی با اندازه مناسب، یک کارت سیاه ضخیم، یک تیغ موکت بری و یک نوار چسب است. با بریدن یک سوراخ در یک انتهای جعبه شروع کنید، به طوری که سر فلاش شما به راحتی در آن جای گیرد. سپس، با دقت یک شکاف کوچک روی کارت سیاه برش دهید – این کار یک جلوه نورپردازی به سبک جعبه نامه (صندوق پستی) ایجاد می کند. در آخر، یک سوراخ در انتهای دیگر جعبه ایجاد کرده و کارت سیاه را در آن قرار دهید، و با نوار چسب در جای خود ثابت کنید. تعدیل کننده نور خود را در انتهای فلاش قرار دهید، و حالا همه چیز تنظیم است!

۶

محل نور خود را تعیین کنید

پس از متصل کردن تعدیل کننده نور و قرار دادن سوژه در جای خود، نور خود را جابجا کنید تا وقتی که به شکل مطلوب بر روی صورت او بتابد. اگر فلاش نور مدلینگ دارد، از آن استفاده کنید تا شما را راهنمایی کند. اگر ندارد، چند عکس آزمایشی بگیرید و موقعیت نور را بر اساس آن اصلاح کنید.

۷

عکس بگیرید

قبل از این که شروع به گرفتن عکس ها کنید، مطمئن شوید که با فرمت Raw عکس بگیرید، چون بعدا در پس پردازش انعطاف پذیری بیشتری به شما خواهد داد. برای به دست آوردن جلوه های مختلف، زاویه و ارتفاع نور را تغییر دهید، و با برجسته کردن ویژگی های مختلف صورت، بیشتر آزمایش کنید.

لنزک: دیگر چه بخوانیم؟

آموزش عکاسی پرتره دراماتیک تنها با استفاده از نور یک پنجره

در این آموزش عکاسی چگونگی ایجاد عکس های پرتره دراماتیک عالی، تنها با استفاده از نور پنجره واقع در یک اتاق تاریک، را یاد می گیرید.

مطالعه این مقاله


ب

ویرایش عکس

۱

تبدیل به تک رنگ

با باز کردن تصویر Raw خود در فتوشاپ شروع کنید – با این کار رابط Adobe Camera Raw باز می شود. اسلایدر Saturation را بر روی ۱۰۰- تنظیم کنید تا همه رنگ ها حذف شوند، و تصویر به سیاه و سفید تبدیل شود.

۲

تُن ها را تخت (یکنواخت) کنید

اسلایدر Blacks را به ۱۰۰+ و Shadows را به ۱۰۰+ افزایش دهید و سپس Highlights را تا حدود ۲۵- کمی کاهش دهید. این کار محدوده دینامیکی تصویر را گسترده تر خواهد کرد، قبل از این که شروع به افزایش کنتراست کنیم.

۳

کنتراست را افزایش دهید

Clarity را بر روی ۱۰۰+ و Contrast را بر روی ۶۰+ تنظیم کنید تا به عکس تک رنگ خود عمق ببخشید. اگر رنگ های سفید در عکس شما کمی کسل کننده به نظر می رسند، اسلایدر Exposure را افزایش دهید تا وقتی که روشن شوند.

۴

در انتها تصویر را شارپ کنید

در نهایت، به سربرگ Detail (زیر هیستوگرام) بروید و Amount را بر روی ۵۰، Radius را بر روی ۳ و Detail را بر روی ۵۰ تنظیم کنید. مطمئن شوید که تصویر را به صورت JPEG ذخیره کنید، و کار شما تمام است!

نویسنده: Digital Photographer Magazine


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *