۵ نکته برای بهبود ترکیب بندی عکاسی شما

چطور در ترکیب بندی عکاسی بهتر عمل کنید؟ نکات این مقاله به شما کمک می کنند. با عمل کردن به توصیه های اندرو گیبسون در این آموزش و تمرین آن ها قادر خواهید بود نگاه یا دید خود برای ترکیب بندی را تقویت کنید. اندرو به شما می گوید که به چه المان هایی هنگام ترکیب بندی بیشتر توجه کنید، برای مثال الگوها، خطوط و فضای منفی، و اینکه حذف رنگ چطور دیدن همه این چیزها را آسان تر می کند. نکاتی ساده برای بهبود ترکیب بندی عکاسی شما.

۱

از یک لنز تنها استفاده کنید

لنزها تاثیر بسیار زیادی بر ظاهر یک عکس می گذارند، و بهترین راه برای فهمیدن این که دقیقا چه تاثیری دارند این است که کمی وقت صرف استفاده از تنها یک لنز بکنید. در حالت ایده آل این لنز باید یک لنز پرایم باشد، اما اگر یک لنز زوم دارید می توانید از یک تکه نوار چسب برای ثابت کردن لنز بر روی یک فاصله کانونی خاص استفاده کنید (بعضی از لنزها یک دکمه قفل دارند که می توانید از آن استفاده کنید).

اگر از یک فاصله کانونی واحد استفاده کنید، به خوبی با ویژگی های آن آشنا خواهید شد.

اگرچه خوب است که چند لنز داشته باشید، اما امکان تعویض آنها ممکن است به این معنی باشد که شما هیچ کدام از آنها را خیلی خوب نمی شناسید. این تمرین به شما کمک می کند تا بر آن تمایل غلبه کنید.

لنزهای واید (در این مورد ۳۳mm بر روی یک دوربین فول فریم) به شما کمک می کنند تا بخش بیشتری از صحنه را در کادر جای دهید. این لنزها برای ثبت کادرهای عریض مناسب هستند. با یک لنز واید شما می توانید بخش بیشتری از پس زمینه را در عکس داشته باشید.

لنزهای تله (در اینجا، یک لنز ۲۰۰mm بر روی یک دوربین فول فریم) به شما کمک می کنند تا پس زمینه را با کراپ کردن و استفاده از یک دیافراگم باز برای خارج کردن آن از فوکوس، حذف کنید. عکس از Alora Griffiths.

2

در حالت سیاه و سفید کار کنید

توصیه مورد علاقه من برای یادگیری بیشتر در مورد ترکیب بندی این است که در حالت سیاه و سفید کار کنید.

رنگ چنان المان قدرتمندی است که در اغلب عکس ها غالب می شود. با وجود رنگ دیدن و درک لایه های زیربنای ترکیب بندی مانند بافت، خط، الگو و کنتراست تُن ها دشوارتر است. اگر رنگ را حذف کنید دیدن همه این چیزها آسان تر می شود؛ هنگامی که از آنها آگاه باشید، می توانید برای بهبود ترکیب بندی عکس های خود از آنها استفاده کنید.

به عنوان مثال، در عکس سیاه و سفید بالا، آیا متوجه اَشکال موجود در عکس شدید؟ منظورم مستطیل سفید صفحه سینما (بله، این یک صفحه سینماست!)، اَشکال حروف چینی و الگوی لوزی در سنگ های روی زمین است. دیدن همه این موارد در حالت سیاه و سفید آسان تر است.

۳

الگوها و اَشکال تکراری

مورد دیگری که باید به آن توجه کرد الگوها و اَشکال تکراری است. زمانی که من عکس بالا را گرفتم، متوجه شدم که اَشکال تکراری کارت ها یک ترکیب بندی جالب ایجاد کردند.

دو المان قوی در این عکس وجود دارد. اولی الگوی شکل گرفته توسط خطوط کارت هاست. دومی خطوط ایجاد شده توسط لبه های قفسه و خود کارت هاست. من عکس را با یک زاویه گرفتم، تا خطوط ایجاد شده توسط قفسه ها به صورت مورب در میان کادر حرکت کنند.

۴

خطوط

اکثر عکس ها دارای خطوطی هستند که به نوعی سراسر (میان) عکس حرکت می کنند.

خطوط مستقیم، مانند خط افق، از یک طرف تصویر به طرف دیگر کشیده می شوند. خطوط افقی می توانند یک حس آرامش ایجاد کنند، در حالی که خطوط مورب هیجان انگیز و پویا هستند. خطوط عمودی چیزی بین این دو هستند.

خطوط منحنی کمی آرام تر هستند و در میان تصویر پیچ و تاب می خورند به جای این که مستقیما در میان آن حرکت کنند. شما اغلب ترکیبی از خطوط منحنی و خطوط مستقیم را در عکس های منظره می بینید، که در آن یک منحنی ملایم در پیش زمینه و خط افق با هم یک عکس منظره آرامش بخش ایجاد می کنند.

عکس بالا از خطوط مورب استفاده می کند که از میان منظره عبور کرده و به خط افق (خط دیگر) منتهی می شوند. من از یک لنز واید (۱۸mm بر روی یک دوربین APS-C) برای اغراق در پرسپکتیو و افزودن عمق به صحنه استفاده کردم.

آموزش های مرتبط:
آموزش استفاده از قدرت خط برای بهبود ترکیب بندی عکاسی

آموزش استفاده از نقش و مفهوم انواع خطوط در عکاسی

آموزش تکنیک ترکیب بندی خطوط هدایتگر در عکاسی منظره



۵

فضای منفی

فضای منفی، فضای خالی در یک عکس است. ممکن است قبلا جایی خوانده باشید که می توانید با نزدیک تر شدن به سوژه، یک عکس را بهبود بخشید. این مسئله اغلب درست است، اما مواقعی وجود دارد که باید یک قدم عقب بروید و به سوژه فضایی برای تنفس بدهید.

در این عکس من از یک لنز واید (۲۴mm بر روی یک دوربین فول فریم) استفاده کردم تا بیشترین میزان ممکن از این منظره بیابانی و وحشی را در کادر جای دهم. پیکرهای انسانی در دوردست یک حس مقیاس و فضا به تصویر می دهند.

شن های خاکستری و ابرها فضای منفی را تشکیل می دهند که پیکرها و تپه های پوشیده از علف در آن قرار می گیرند. فضای منفی یک حس فاصله و فضای فیزیکی ایجاد می کند.

یادگیری دیدن و استفاده از فضای منفی ابزار دیگری به شما می دهد که می توانید هنگام ترکیب بندی عکس ها از آن استفاده کنید.

بیشتر بیاموزید: درک و استفاده از فضای منفی در عکاسی

ن

نوبت شماست

اینها برخی از ایده های مورد علاقه من جهت پرورش نگاه شما برای ترکیب بندی است، اما ایده های شما چه هستند؟ شما چه تمرین هایی را به خوانندگان ما پیشنهاد می کنید؟ لطفا در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew S. Gibson)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *