آموزش عکاسی پرتره با نور پنجره

چگونه با نور پنجره پرتره های عالی بگیریم؟ هنگامی که یاد می گیرید با نور پنجره عکس های پرتره بگیرید، می توانید در هر جایی که یک پنجره وجود دارد یک استودیو برپا کنید. در این آموزش عکاسی پرتره، تمام اطلاعات مهم را در اختیار شما قرار خواهم داد، از جمله این که با اندازه های مختلف پنجره ها چه کنید، شخص را در کجا قرار دهید، و چگونه کاری کنید که چشم هایش بدرخشند. شما در این مقاله نمونه هایی از تصاویر نوزادان، کودکان، عکس های سر و شانه حرفه ای، و لحظات کاندید را خواهید دید.

هرچه پنجره بزرگ تر باشد، نور بهتر است

اولین چیزی که باید در مورد ایجاد پرتره با نور پنجره بدانید این است که هرچه پنجره بزرگ تر باشد، نور بهتر است. آنچه که هر عکاس به عنوان «نور خوب» در نظر می گیرد، نسبی است. اما بسیاری از عکاسان برای پرتره ها نور نرم می خواهند.

اگر شما نور نرم را برای پرتره های خود دوست دارید، به یک پنجره بزرگ نیاز دارید. اگر نور سخت می خواهید، به دنبال یک پنجره کوچک تر بگردید.

این اصل برای تمام منابع نور صادق است؛ هرچه منبع نور بزرگ تر باشد، نور بر روی سوژه شما نرم تر به نظر خواهد رسید.

لنزک: در انتهای مقاله لینک آموزش های مکمل، مثل تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره با نور پنجره، ارائه شده است.

توجه کنید که سایه ها در هنگام استفاده از یک پنجره کوچک (تقریبا ۳۰ سانتیمتر در ۳۰ سانتیمتر) چقدر تاریک و سخت هستند. ایزو ۱۶۰۰، دیافراگم f/2.5، سرعت شاتر ۱/۳۲۰ ثانیه.

اما اندازه پنجره در این عکس حدودا ۱۰ برابر بزرگ تر بود، که به نور روشن تر و سایه های نرم تر منجر شد. ایزو ۱۶۰۰، دیافراگم f/2.4، سرعت شاتر ۱/۵۰۰ ثانیه.

به یاد داشته باشید که پنجره های کوچک به احتمال زیاد نور سخت با سایه های تاریک و مشخص ایجاد می کنند، در حالی که پنجره های بزرگ تر نور نرم تر با سایه های ظریف و تدریجی ایجاد خواهند کرد.

یک پنجره بزرگ تر درخشش بیشتری نیز در چشم ها ایجاد خواهد کرد (نحوه انجام این کار را در ادامه یاد خواهید گرفت).

بیشتر بیاموزید: منابع نوری بزرگ و نحوه استفاده از آن ها

شخص را در کجا باید قرار دهید

اکنون می دانید که چطور برای پرتره های خود نور نرم یا نور سخت به دست آورید.

نکته بعدی که باید بدانید این است که شخص را برای پرتره کجا قرار دهید.

اگر نور نرم زیبایی داشته باشید، اما شخص را در جای اشتباهی قرار دهید، نور بر روی چهره شخص خوشایند به نظر نخواهد رسید.

نورپردازی پرتره معمولا زمانی که منبع نور در مقابل شخص، اما با کمی زاویه نسبت به او قرار داشته باشد بهتر به نظر می رسد. همچنین اگر منبع نور کمی بالاتر باشد به شما کمک می کند.

توجه کنید که پنجره در کنار نوزاد است و او کمی عقب قرار داده شده است.

این تصویر پرتره حاصل است. فاصله کانونی ۵۰mm، ایزو ۱۶۰۰، دیافراگم f/4.0، سرعت شاتر ۱/۵۰۰ ثانیه

در این مورد، من او را پایین قرار دادم و پنجره بالای سر او بود. من می توانستم او را کمی به یک طرف بچرخانم، اما تصمیم گرفتم این کار را نکنم، چون برق چشمی که در چشم های او ظاهر شد را دوست داشتم.

این تصویر پرتره حاصل با برق چشم یا کچ لایت های روشن است. فاصله کانونی ۵۰mm، ایزو ۱۶۰۰، دیافراگم f/4.0، سرعت شاتر ۱/۲۵۰ ثانیه

آموزش های مرتبط:

آموزش یک حقه ساده برای تشخیص جهت نور در عکاسی پرتره

آموزش عکاسی از نوزادان تازه متولد شده

آموزش عکاسی از نوزاد در منزل با تجهیزات محدود

او را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید

اگر نور مستقیم خورشید از پنجره می تابد، مطمئن شوید که سوژه خود را در نور مستقیم خورشید ننشانید. اگر این کار را انجام دهید، پنجره دیگر منبع نور مناسبی نخواهد بود؛ در عوض، اکنون نور شدید خورشید منبع نور خواهد بود.

به نحوه قرار دادن این دو دختر در این عکس توجه کنید. دختر سمت چپ در نور مستقیم خورشید قرار دارد، در حالی که دختر سمت راست بیرون از نور مستقیم خورشید است.

چگونه کاری کنید که چشم هایش بدرخشند

برق چشمی که در پرتره ها می بینید، کچ لایت (catchlight) نام دارد. شما با حصول اطمینان از این که پنجره در چشم های سوژه شما بازتاب می شود، کچ لایت ایجاد می کنید.

آیا برق را در گوشه سمت چپ بالای چشم های او می بینید؟ این بازتاب پنجره در چشم های اوست. فاصله کانونی ۵۰mm، ایزو ۱۶۰۰، دیافراگم f/4.0، سرعت شاتر ۱/۵۰۰ ثانیه

با توجه به این که بازتاب در کجای چشم های او باشد، می توانید بگویید که پنجره در کجا قرار دارد. اکنون که او سرش را برگردانده است، کچ لایت ها در قسمت پایینی چشم های او قرار دارند. فاصله کانونی ۵۰mm، ایزو ۱۶۰۰، دیافراگم f/4.0، سرعت شاتر ۱/۵۰۰ ثانیه

هنگام انجام عکاسی پرتره با نور پنجره، مطمئن شوید که با کچ لایت ها به پرتره خود روح و جان ببخشید.

چگونه از شر سایه های ناخواسته خلاص شوید

گرفتن پرتره با استفاده از یک پنجره بدون این که هیچ سایه ای روی صورت سوژه بیفتد، کار سختی است. اما شما می توانید آن سایه ها را پُر کنید یا با استفاده از یک رفلکتور کاری کنید که ناپدید شوند. به یاد داشته باشید که می توانید از هر سطح سفید بزرگی به عنوان یک رفلکتور استفاده کنید.

شما می توانید با استفاده از یک رفلکتور سایه ها را نرم کنید یا کاهش دهید. اگر یک رفلکتور حرفه ای ندارید، می توانید از یک ورقه کاغذ سفید بزرگ یا یک صفحه پوستر استفاده کنید.

نور پنجره برای عکس های سر و شانه

در این مرحله، می دانید که پنجره های بزرگ نور نرم ایجاد می کنند. شما می توانید از یک رفلکتور برای پر کردن سایه ها استفاده کنید، و آن کچ لایت ها درخششی در چشم ایجاد می کنند. به این ترتیب در مسیر به دست آوردن یک چیدمان استودیوی حرفه ای در اتاق نشیمن خود قرار خواهید گرفت!

این چیدمانی است که می توانید برای گرفتن پرتره های سر و شانه با نور پنجره از آن استفاده کنید.

بیشتر بیاموزید: آموزش نکات و ترفند هایی برای استودیو عکاسی خانگی دست ساز شما

در اینجا هم از همان اصول استفاده می شود؛ یک پنجره بزرگ نور نرم تری ایجاد می کند، سوژه خود را کمی کنار و پشت پنجره قرار دهید.

به نور نرم و کچ لایت های خوب توجه کنید. برای این پرتره از یک رفلکتور استفاده شده است.

نور پنجره در زندگی روزمره

اکنون که اصول را می دانید، می توانید از نور پنجره در عکاسی کاندید نیز استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که اغلب بهتر است که منبع نور از کنار بتابد. با این حال، می توانید پنجره را در پشت سوژه خود نیز قرار دهید تا تصاویر سیلوئت خلاقانه ای ایجاد کنید. همچنین می توانید خلاقیت به خرج داده و اجازه دهید تا نور خورشید مستقیم به سوژه شما بتابد.

آیا می دانستید که خانه شما پر از این منابع نور عالی است؟

فلاش یا استروب های استودیویی برای استفاده فوق العاده هستند، اما برای این که آنها را با خود به این طرف و آن طرف بکشانید همیشه مقرون به صرفه یا کاربردی نیستند.

هنگامی که اصول را بدانید، می توانید از پنجره ها نیز به اندازه فلاش به طور موثر و خلاقانه استفاده کنید.

هنگام ایجاد پرتره با نور پنجره این اصول را به خاطر داشته باشید:

– پنجره های بزرگ تر نور نرم تری ایجاد می کنند

– پنجره های کوچک تر سایه های سخت ایجاد می کنند

– سوژه خود را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید

– پنجره را در کنار و مقابل سوژه خود قرار دهید

– از یک رفلکتور برای پر کردن سایه ها استفاده کنید

– کچ لایت ها یک درخشش یا برقی در چشم ها ایجاد می کنند

– از یک پس زمینه برای پرتره های حرفه ای استفاده کنید

– برای نور پس زمینه و لحظات کاندید خلاقیت به خرج دهید

یکی از بهترین راه ها برای شروع، استفاده از یک اسباب بازی به عنوان مدل است. بروید کمی با این کار سرگرم شوید و در قسمت نظرات برایمان بنویسید که چه کردید!

ادامه یادگیری:

در اینجا چند آموزش عکاسی پرتره مفید دیگر به شما عزیزان معرفی می کنیم که می توانید در تکمیل یادگیری آنچه در این مقاله آموختید و یادگیری نکات بیشتر در عکاسی پرتره و نورپردازی پرتره استفاده نمایید:

۱۰ مورد مهمی که هنگام عکاسی پرتره باید در نظر بگیرید – قسمت اول (توصیه شده توسط لنزک)

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره با نور پنجره

ویدیو آموزش چند نوع چیدمان نورپردازی در عکاسی پرتره استودیویی

آموزش یک چیدمان نورپردازی تک نور ساده برای عکاسی پرتره

نویسنده: مت کوکر (Mat Coker)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *