آموزش ترکیب بندی عکاسی با استفاده از هندسه

در این آموزش ترکیب بندی، پا را از قوانین راهنمای ترکیب بندی ابتدایی که شما اغلب در ابتدای یادگیری ترکیب بندی عکاسی آن ها را فرا می گیرید، مثل قانون یک سوم، پُر کردن کادر، خطوط هدایتگر و…، فراتر می گذاریم و به سراغ یک ایده ترکیب بندی پیشرفته تری می رویم. استفاده از هندسه در ترکیب بندی عکاسی، مبحثی جالب و مفید که یادگیری اش ساده است و می تواند به بهبود و پیشرفت ترکیب بندی شما کمک کند.

دنیای ترکیب بندی هنری در واقع فراتر از آن چیزی است که شما فکر می کنید. نگران نباشید، لازم نیست ترکیب بندی پیچیده باشد. درست مانند قوانین پایه ترکیب بندی، می توانید چشمان خود را عادت دهید تا اصول دیگر ترکیب بندی را نیز شناسایی کند، و عکس هایتان را از چیزی که فکر می کردید امکان پذیر است، پویاتر کنید.

یادگیری ترکیب بندی با استفاده از هندسه، ساده تر از چیزی است که فکر می کنید. تنها کافی است که بر یک کلمه تمرکز کنید: هندسه.

بله. این درسی که شما در دبیرستان گذراندید در واقع می تواند تاثیر زیادی در ترکیب بندی عکاسی شما داشته باشد. خب بیایید ببینیم هندسه چطور می تواند ترکیب بندی عکس های شما را بهبود بخشد:

۱

مستطیل ها:

استفاده از مستطیل ها شباهت زیادی به قانون یک سوم دارد. با این حال، به جای این که بخش های کادر خود را مساوی نگه دارید، می توانید از مستطیل هایی با اندازه های مختلف برای قرار دادن سوژه خود استفاده کنید. در این تصویر مستطیل ها نیمه پایین کادر و سمت چپ کادر را تشکیل می دهند، و تیر چراغ برق را به عنوان سوژه جدا می کنند.

۲

دایره ها:

من عاشق استفاده از دایره در عکس ها هستم. شما می توانید انرژی خاصی را با حرکت یک خط دایره ای ثبت کرده، و چشم خود را نیز در میان کادر هدایت کنید. می توانید از دایره های کامل، یا نیم دایره ها برای ترکیب بندی با آن منحنی ها استفاده کنید. استفاده از دایره ها در این عکس شما را به عمق صحنه می کشاند، و به شما اجازه می دهد تا آب و بازتاب، و پس زمینه کوه ها را با تمام وجود حس کنید.

۳

مثلث ها:

شاید در هنگام ترکیب بندی تصاویرتان ساده ترین شکلی که می توانید پیدا کنید مثلث باشد. برگردید و به عکس های خود نگاه کنید، و ببینید آیا می توانید در آنها مثلث پیدا کنید. این سه گوشه ها به طور طبیعی یک عمق ترکیب بندی و جذابیت در عکس های شما ایجاد می کنند. نواحی جداگانه در امتداد حصار یک جریان طبیعی برای چشم شما ایجاد می کند تا به سمت کوه برود – و حتی کوه هم شکل یک مثلث است.

۴

چند ضلعی ها:

اگرچه شما احتمالا هیچ وقت به میان منظره یاب خود نگاه نمی کنید و با خودتان بگویید که «من باید از یک چند ضلعی برای این تصویر استفاده کنم»، اما ممکن است متعجب شوید که چطور استفاده از آن اَشکال کمک می کند تا تصاویرتان از لحاظ بصری معنی دار باشند. در این تصویر یک چند ضلعی توسط گل ها در پس زمینه – و همچنین کنتراست بین قسمت های روشن و تاریک – ایجاد شده است.

۵

مربع ها:

مربع ها کادرهای عالی می سازند، و همچنین با تکرار، جذابیت باورنکردنی ایجاد می کنند. در این تصویر، مربع درست در مرکز کادر است، و توسط صندلی ها و سوژه من ایجاد شده است. همچنین با وجود کتاب ها و قفسه های کتاب، مربع ها بخشی از پس زمینه نیز هستند.

۶

قوس ها:

قوس ها حرکت طبیعی مشابهی با دایره ها دارند، اما اینها ممکن است به جای این که خودشان یک شکل کامل باشند، بخشی از پس زمینه باشند. شکل قلبی دست ها در پس زمینه سه قوس ایجاد می کند – که خود گل را نیز کادربندی می کند.

۷

خطوط موازی و خطوط همگرا:

استفاده درست از خطوط می تواند بسیار دشوار باشد. اما نه تنها امکان پذیر است، بلکه این خطوط موازی و همگرا می توانند برای ترکیب بندی المان های پس زمینه بسیار موثر باشند. در این عکس هر دو نوع خط وجود دارد. ردیف خطوط آینه یکدیگرند، و جهت آنها شما را به سمت سوژه سوق می دهد.

۸

فضا: رابطه و تعادل

داشتن درک کاملی از فضا، قدرت و داستان پردازی بیشتری به عکس های شما خواهد بخشید. همانطور که در این تصویر می بینید – که از نظر ترکیب بندی بسیار ساده است – این که بیننده چقدر به نیمکت نزدیک باشد، و چقدر فضای خالی در پشت آن وجود داشته باشد، کاملا حساب شده و معقول است. این المان ها می توانند بیننده را به ایجاد یک داستان بر اساس تجربه و احساسات خود سوق دهند.

هر بار برای یک المان وقت بگذارید، و این تکنیک های ترکیب بندی خود را تمرین کنید. ممکن است فورا بر ترکیب بندی با استفاده از هندسه مسلط نشوید، اما قطعا از این چالش لذت خواهید برد!

لنزک (سخن سردبیر): امیدوارم از این مقاله نکات مفیدی فرا گرفته باشید، به پیشرفت شما در عکاسی کمک کند و همچنین از مطالعه اش لذت برده باشید. ابتدا احساس کردم که خطوط روی تصاویر مقاله کمی سر سری کشیده شده اند، و فکر کردم شاید بهتر باشد آن ها را با تصاویری دارای خطوط صاف و تمیز تر مثل «آموزش ۲۰ تکنیک ترکیب بندی» عوض کنیم. اما وقتی مقاله را دقیق تر خواندم دیدم تصاویر حس خودمانی دست ساز و مثبتی دارند و به سادگی نکات مطلب می خورند – پس آن ها را همینطور که بودند نگه داشتیم. فکر می کنم اینگونه تصاویر در ذهن ماندگار تر می شوند و یادگیری را نیز تسهیل می کنند.

نویسنده: کریستینا دیکسون (Christina N Dickson)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *