۱۲ نکته ساده و مبتدی برای بهبود عکاسی پرتره

شما عکاسی پرتره را چطور انجام می دهید که باعث شگفتی بیننده شود؟ ثبت پرتره های خیره کننده اغلب سخت به نظر می رسد، اما زمانی که چند نکته و ترفند را بدانید، در واقع بسیار آسان می شود. در این مقاله، من ۱۲ تکنیک مورد علاقه ام برای عکاسی پرتره، از جمله نکاتی برای نورپردازی، ترکیب بندی، پرسپکتیو، و غیره را با شما به اشتراک می گذارم.

امیدوارم بعد از خواندن این مقاله به عکاس پرتره با اعتماد به نفس تری تبدیل شوید – و از بیرون آوردن دوربین و گرفتن تصاویر زیبای خودتان هیجان زده شوید.

قسمت های بیشتر بیاموزید در پایین نکات با معرفی آموزش های مکمل، برای یادگیری عمیق تر شما عزیزان آورده شده اند.

بیایید شروع کنیم.

۱

پرسپکتیو خود را تغییر دهید

اکثر پرتره ها هم سطح با سوژه گرفته می شوند، که در آن لنز دوربین دقیقا با چشم های سوژه هم تراز است.

و اگرچه در اکثر مواقع این ایده خوبی است، اما اگر می خواهید همه چیز را بهتر کنید، توصیه می کنم زاویه ای که از آن عکس می گیرید را کاملا تغییر دهید.

به عنوان مثال، می توانید بالا بروید و رو به پایین از سوژه خود عکس بگیرید:

در اینجا، چند گزینه مختلف دارید. می توانید از سوژه خود بخواهید که روی زمین دراز بکشد و سپس دوربین خود را رو به پایین بگیرید (این کار هنگام عکاسی در استودیو یا روی زمین تمیز عملی است، اما چیزی نیست که هنگام عکاسی در یک دریاچه بتوانید آن را امتحان کنید!). همچنین می توانید یک نقطه دید خوب پیدا کنید، مانند یک بالکن یا حتی یک سقف، سپس از سوژه خود بخواهید رو به بالا نگاه کند. و اگر واقعا بر گرفتن یک عکس هوایی (از بالای سر) مصر هستید، می توانید یک چهارپایه یا نردبان با خودتان به محل عکاسی بیاورید.

یک زاویه عالی دیگر برای عکاسی پرتره:

پایین بیایید و رو به بالا عکس بگیرید. با این کار سوژه خود را قوی و قدرتمند نشان می دهید.

واضح است که زوایای مختلف هر کدام برای نوع خاصی از تصویر مناسب هستند؛ مدیران کسب و کار از قدرت پرتره ای با زاویه پایین قدردانی می کنند، اما احتمالا نمی خواهند در حالت دراز کشیده روی چمن از آنها عکس گرفته شود. بنابراین با دقت به سوژه خود و محیط اطراف توجه کنید، سپس زوایایی را انتخاب کنید که صحنه را کامل می کنند. منطقی است؟

بیشتر بیاموزید:

آموزش خلاقیت در عکاسی با استفاده از زوایای دوربین

انواع پرسپکتیو در عکاسی

مجموعه عکس هایی با پرسپکتیو های مختلف

۲

با تماس چشمی بازی کنید

شگفت انگیز است که جهت چشم های سوژه شما چقدر می تواند بر یک تصویر تاثیر بگذارد.

زمانی که شما تازه کار عکاسی پرتره را شروع می کنید، به شدت توصیه می کنم بر روی به دست آوردن تماس چشمی عالی (با چشم هایی که در فوکوس واضح و شارپ باشند) کار کنید. این جلوه عالی به نظر می رسد، و می تواند یک حس واقعی ارتباط بین سوژه و کسانی که تصویر را مشاهده می کنند، ایجاد کند.

با این حال، هنگامی که شما به عکاس پرتره پیشرفته تری تبدیل می شوید، چند تکنیک دیگر هم هست که ارزش امتحان کردن دارند.

بیشتر بیاموزید: نکته سریع – آموزش ۳ نوع ارتباط چشمی در عکاسی

۳

نگاه کردن به خارج از دوربین

از سوژه خود بخواهید که بر چیزی بیرون از کادر تمرکز کند (یک درخت در سمت چپ، یک خانه در سمت راست، و غیره). این می تواند یک حس کاندید و بی هوا بودن به تصویر بدهد، به علاوه می تواند کمی جذابیت و کشش ایجاد کند؛ بیننده عکس تعجب می کند که سوژه دارد به چه چیزی نگاه می کند، که باعث می شود بیشتر با تصویر درگیر شود.

این جذابیت به خصوص زمانی که سوژه کمی احساس از خودش نشان می دهد، قوی تر می شود. بیننده خواهد پرسید، «چه چیزی باعث خنده او شده؟» یا «چه چیزی باعث تعجب او شده؟» که می تواند به روایت های جالب و ارتباطات احساسی منجر شود.

اما مراقب باشید؛ هنگامی که سوژه شما به بیرون از کادر نگاه می کند، نگاه بیننده را به سمت لبه تصویر هل می دهید، و ممکن است حواس او را از نقطه جذابیت اصلی، یعنی سوژه خود دور کنید، مگر این که عکس خود را با دقت ترکیب بندی کرده باشید.

۴

نگاه کردن به داخل کادر

همچنین می توانید از سوژه خود بخواهید به چیزی در داخل کادر نگاه کند. کودکی که به یک توپ نگاه می کند، زنی که به نوزاد جدید خود می نگرد، یا مردی که با گرسنگی به یک بشقاب بزرگ پاستا زل می زند؛ اینها چند نمونه هستند!

ببینید، این تکنیک یک نقطه جذابیت دوم، و همچنین رابطه ای بین سوژه شما و یک المان کلیدی دیگر در صحنه ایجاد می کند، که به نوبه خود به ایجاد یک داستان کمک می کند. (و در عکاسی، داستان ها تقریبا همیشه چیز خوبی هستند!)

در اینجا، مادر دارد به کودک خود نگاه می کند، که رابطه آنها را برجسته کرده و بر ارتباط عاطفی آنها تاکید می کند:

بیشتر بیاموزید: قرارگیری چشم سوژه ها در عکس و وزن بصری

۵

از قوانین ترکیب بندی پرتره استفاده کنید، سپس آنها را نقض کنید

قوانین ترکیب بندی زیادی در عکاسی پرتره وجود دارند (در واقع دستورالعمل هستند)، و من همیشه یک رابطه عشق و نفرت با آنها داشته ام. از یک طرف، قوانین برای مبتدی ها عالی هستند؛ از طرف دیگر، همانطور که پیشرفت می کنید، قوانین کم کم شما را عقب نگه می دارند. بنابراین در این بخش، من با ارائه چند قانون مفید شروع می کنم، و سپس راه های ساده برای نقض آنها را توضیح می دهم.

اینها چند دستورالعمل ترکیب بندی هستند که در هنگام ترکیب بندی عکس های پرتره به شما کمک خواهند کرد:

قانون یک سوم (Rule of Thirds) به شما می گوید تا سوژه خود را در فاصله یک سوم از لبه کادر قرار دهید، قرار دادن چشم های سوژه پرتره در امتداد خط یک سوم بالای تصویرتان اغلب می تواند مفید باشد.

قانون فضا (Rule of Space) به شما توصیه می کند که سوژه خود را رو به سمت فضای خالی قرار دهید، نه پشت به آن. به عبارت دیگر، سوژه شما باید به سمت لبه دورتر کادر نگاه کند.

– نظریه ترکیب بندی مثلثی (Triangular Composition Theory) نشان می دهد المان هایی که به صورت یک مثلث قرار می گیرند، معمولا عالی به نظر می رسند. بنابراین می توانید سه سوژه را با قرار دادن سرهایشان در نقاط یک مثلث ترکیب بندی کنید، یا می توانید سر و شانه ها یا بازوهای سوژه را به صورت مثلثی قرار دهید.

سپس، همانطور که در مهارت های خود پیشرفت می کنید، باید شکستن این قوانین را امتحان کنید. به عنوان مثال، قرار دادن سوژه در مرکز کادر قانون یک سوم را نقض می کند، اما گاهی اوقات می تواند تصویر قدرتمندی ایجاد کند (به خصوص هنگامی که در کادر تقارن وجود داشته باشد):

و قانون فضا، هنگامی که نقض شود، می تواند سطحی از رمز و راز و کشش را ایجاد کند:

بنابراین قوانین عکاسی را یاد بگیرید، سپس یاد بگیرید که آنها را نقض کنید!

۶

نورپردازی های مختلف را آزمایش کنید

در عکاسی پرتره، نورپردازی کلیدی است، و به معنای واقعی کلمه هزاران پست وبلاگ و دوره ویدئویی به نورپردازی پرتره اختصاص داده شده است.

اما در حال حاضر، من فقط توصیه می کنم اصول اولیه را یاد بگیرید.

به عنوان مثال، نور نرم به طور کلی بهترین نور است، که می توانید آن را با یک سافت باکس ایجاد کنید، یا در یک روز ابری آن را پیدا کنید (ساعت طلایی هم می تواند به خوبی کارساز باشد).

در مورد جهت نورپردازی: بهتر است از نور جلو اجتناب کنید، چون معمولا تصاویر بسیار تخت و کسل کننده ای ایجاد می کند. در عوض، برای به دست آوردن پرتره های خوب، من نور جانبی را توصیه می کنم، که به تصویر حالت سه بعدی می دهد. همچنین نور پس زمینه را نیز توصیه می کنم، که می تواند رمز و راز زیادی ایجاد کند.

در عکس زیر سوژه به طور کامل از کنار نورپردازی شده است. متوجه حس درام آن شدید؟

(برای به دست آوردن تصویری با نور جانبی ظریف تر، می توانید از یک رفلکتور یا نور پرکننده در طرف دیگر سوژه خود استفاده کنید، یا می توانید نور را به طرف جلوی سوژه بیاورید، به طوری که در زاویه ۴۵ درجه نسبت به صورت او قرار گیرد.)

هنگامی که اصول نورپردازی را به خوبی درک کردید، شروع به آزمایش کنید. می توانید از نور لبه یا حاشیه ای برای ثبت تصاویر سیلوئت ظریف تر استفاده کنید، و حتی می توانید از نقاشی با نور با نوردهی طولانی لذت ببرید، که عکس های پرتره ای مانند این به شما می دهد:

۷

سوژه خود را از منطقه امنش خارج کنید

سوژه های شما احتمالا در مقابل دوربین کمی (یا خیلی!) معذب خواهند بود. و یک سوژه معذب باعث ایجاد عکس های معذب می شود.

برای این که سوژه شما بیشتر احساس راحتی کند، با چند عکس «سافت بال» شروع کنید. از سوژه خود در حالت ایستاده یا نشسته عکس بگیرید، از چیدمان های نورپردازی ساده استفاده کنید، و هیچ گونه درخواست غیرعادی از آنها نکنید. بعد از هر چند عکس از آنها تعریف و تمجید کنید (حتی اگر عکس ها بد باشند).

سپس، همانطور که سوژه کم کم گرم می شود و شما تمام عکس های اصلی تان را کامل می کنید، از او بپرسید که آیا می توانید تصاویر جالب تری بگیرید. البته، به آنها فشار نیاورید – شما نمی خواهید آنها را به جای اول برگردانید – بلکه به آرامی به آنها پیشنهاد دهید که کارهای متفاوتی انجام دهند. به عنوان مثال، می توانید از آنها بخواهید که بپرند، بدوند، برقصند، ادا در بیاورند، از درختان بالا بروند، و غیره.

در ضمن، فکر نکنید که این عکس های آزمایشی تر باید متناسب با سبک کلی جلسه عکاسی باشند. هنگامی که عکس های استاندارد خود را به دست آوردید، اشکالی ندارد که کمی خلاقیت به خرج دهید. مثلا می توانید از یک خانواده بخواهید که اداهای خنده دار در بیاورند، یا حتی از یک صاحب کسب و کار بخواهید از روی سنگ ها بپرد:

۸

به صورت کاندید و بی هوا عکس بگیرید

گاهی اوقات، عکس های ژست دهی شده می توانند تا حدودی خشک و کسل کننده به نظر برسند. و اگرچه عکس ژست دهی شده هیچ اشکالی ندارد، به خصوص اگر برای یک بروشور شرکتی باشد، اما اگر سوژه شما در حالت ژست دهی شده بی روح به نظر می رسد، چرا یک رویکرد کاندید (بی هوا – بدون ژست دهی سوژه و عکاسی از او وقتی در حال و هوای خودش است) را امتحان نکنید؟

از سوژه خود بپرسید که آیا می توانید در محل کار، با خانواده، یا در حال انجام کاری که دوست دارد، از او عکس بگیرید. این کار حس راحتی بیشتری به آنها می دهد، و ممکن است در نهایت عکس های فوق العاده ای بگیرید که در آن سوژه شما به طور طبیعی به موقعیت واکنش نشان می دهد.

(نکته حرفه ای: اگر رویکرد کاندید جواب می دهد و شما می خواهید خودتان را کاملا از سر راه بردارید، سعی کنید از یک لنز ۷۰-۲۰۰mm استفاده کنید تا فضای زیادی به سوژه خود بدهید.)

من متوجه شدم که رویکرد کاندید به خصوص هنگام عکاسی از کودکان می تواند خوب عمل کند، اما حتی هنگام عکاسی از بزرگسالان نیز، ارزش گرفتن یک عکس را دارد!

۹

از لوازم صحنه استفاده کنید

عکاسان پرتره عاشق لوازم صحنه هستند – و دلیل خوبی هم برای آن دارند. لوازم صحنه می توانند به یک تصویر حس داستان و مکان بدهند، می توانند به سوژه شما کمک کنند تا احساس راحتی بیشتری کند، می توانند به تصویر جذابیت، رنگ، بافت و… ببخشند.

بنابراین از آوردن تعدادی لوازم صحنه به جلسه عکاسی پرتره خود نترسید. سپس چند تا از آنها که به نظر می رسد با صحنه و/یا شخصیت سوژه ها تناسب دارند را به آنها بدهید، و عکاسی کنید!

با این حال، یک هشدار: اجازه ندهید که لوازم صحنه بر سوژه اصلی شما غلبه کنند. هدف، عکاسی از مدل با لوازم صحنه به عنوان یک نقطه قوت است، نه برعکس. اگر از لوازم صحنه زیادی استفاده کنید، یا لوازم شما حواس پرت کننده باشند (از لحاظ بصری یا به طور کلی)، وقت آن است که لوازم صحنه را رها کرده و به اصول اولیه بازگردید.

۱۰

بر روی یک قسمت بدن تمرکز کنید (و عکس های کلوزآپ بگیرید!)

این یک راه جالب برای ایجاد عکس های پرتره منحصر به فرد است:

از یک لنز بلند استفاده کنید (هر چیزی در محدوده ۱۰۰mm به بالا مناسب است)، سپس زوم کنید تا چند عکس باجزئیات بگیرید.

من در مورد تصاویری از دست ها، چشم ها، دهان، کفش ها، یا لباس سوژه شما صحبت می کنم، که همه آنها می توانند یک داستان جالب بگویند، به علاوه نتایج بسیار چشمگیرتر از پرتره های سر و شانه استاندارد خواهند بود.

این تصویری از دست یک سوژه است؛ این عکس یک المان هنری و جذاب دارد که به ندرت در عکاسی پرتره معمولی پیدا می شود:

البته، می توانید از این هم انتزاعی تر کار کنید؛ با یک لنز ماکرو، می توانید بر روی جزئیات ریز، مانند خطوط دست سوژه یا نور روی موهایش فوکوس کنید.

۱۱

بخشی از سوژه خود را پنهان کنید

در طول این مقاله، من بر ارزش داستان سرایی، رمز و راز، و جذابیت در عکاسی پرتره تاکید کردم.

خب، راه دیگری هم برای افزودن رمز و راز به تصویر وجود دارد، و انجام آن بسیار ساده است:

سوژه خود را بپوشانید.

به عنوان مثال، می توانید صورت او را با لباس یا موها بپوشانید، یا می توانید از کلاه یا روسری برای پوشاندن سر استفاده کنید. معمولا ایده خوبی است که برخی ویژگی های قابل تشخیص را در معرض دید قرار دهید، اما اگر می خواهید همه چیز واقعا جالب باشد، می توانید سوژه خود را به طور کامل بپوشانید (به عنوان مثال، می توانید کل صورت سوژه را در موهایش بپیچید!).

یک لنز با قابلیت فوکوس از نزدیک یا ماکرو در اینجا کمک بزرگی خواهد بود، چون هرچه بتوانید از نزدیکتر فوکوس کنید، بیشتر می توانید کادر را ببندید و ویژگی های خاص را جدا کنید. در تصویر زیر، فوکوس از نزدیک ضروری بود (به علاوه، یک جلوه عمق میدان کم دوست داشتنی ایجاد کرد که واقعا بر چشم های سوژه تاکید می کرد):

۱۲

برای ثبت حرکت (اکشن) یک سری عکس بگیرید

هر زمان که از سوژه های پرتره فعال عکس می گیرید – دوندگان در حال حرکت، مانند تصویر زیر، افرادی که با حیوان خانگی خود بازی می کنند، یا حتی کودکانی که سرگرم هستند – به شدت توصیه می کنم از حالت عکاسی پشت سر هم یا پیوسته (burst mode) استفاده کنید.

حالت عکاسی پشت سر هم به شما اجازه می دهد تا یک سری عکس را به صورت پی در پی و با سرعت ثبت کنید (مشخصات آن به دوربین شما بستگی دارد، اما این روزها، ۱۰ فریم بر ثانیه یا بیشتر متداول است). و این کار دو مزیت برای عکاسی پرتره شما دارد:

۱ – به شما اجازه می دهد تا آن لحظات و حالات یکتا و تکرار نشدنی در زندگی را ثبت کنید، مانند زوجی که با شور و اشتیاق به یکدیگر نگاه می کنند، یا کودکی که برگ ها را در هوا پرتاب می کند.

۲ – به شما اجازه می دهد یک سری عکس بگیرید که می توانند مانند یک داستان منحصر به فرد با هم به نمایش درآیند.

من پیشنهاد نمی کنم که همیشه از حالت عکاسی پشت سر هم استفاده کنید، مگر این که فضای ذخیره سازی زیادی داشته باشید و بررسی هزاران تصویر بعد از هر بار عکاسی برایتان اهمیتی نداشته نباشد.

اما وقتی که انتظار حرکتی را دارید، از حالت عکاسی پشت سر هم استفاده کنید. و از ثبت تصاویر در کسری از ثانیه لذت ببرید!



س

سخن نهایی

ثبت پرتره های خیره کننده آسان است – تا زمانی که چند مورد از این نکات ساده را به خاطر بسپارید!

بنابراین شروع به فکر کردن در مورد قوانین ترکیب بندی کنید (و یاد بگیرید که آنها را بشکنید). شروع به فکر کردن در مورد نورپردازی کنید. شروع به فکر کردن در مورد زوایا کنید.

و عکاسی پرتره را تمرین کنید!

حالا نوبت شماست:

شما به کدام یک از این نکات عکاسی پرتره بیشتر علاقه دارید؟ آیا قصد دارید در عکاسی بعدی خود از آنها استفاده کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!

نویسنده: دارن راوز (Darren Rowse)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *