عکاسی از شهر: ۵ راه عالی برای گرفتن عکس های خلاقانه از نمای شهری – قسمت دوم

همه ما بار ها شاهد عکس های معمولی از شهر و نماهای شهری بوده ایم، مانند یک عکس معماری معمولی در اینستاگرام، اما با توجه به نکاتی ریز و بعضا ساده می توان عکس های فوق العاده ای به ثبت رساند. در ادامه این مطلب لنزک به شما ۳ نکته برای عکاسی از شهر (Urban photography) خواهیم گفت.

ایده عکاسی از شهر ۰۱: از افکت Tilt-Shift استفاده کنید

لنز های Tilt-Shift در اصل برای راست کردن خطوط همگرای عمودی در عکس های معماری (architectural images) استفاده می شود، اما در عین حال می توان از این لنز ها به شکلی خلاقانه برای ایجاد پیچ در عکس های چشم انداز شهر استفاده کرد.

نکات اولیه

با استفاده از لنز Tilt-Shift می توانید پرسپکتیو عکس را تغییر دهید و منطقه فوکوس را اریب کنید.

این لنز ها از دو قابلیت خاص بهره می برند؛ حرکت انتقالی، این لنز ها را می توان به طرف بالا و پایین موازی با سنسور حرکت داد، که با استفاده از این قابلیت می توان از ساختمان های بلند طوری عکس گرفت که خطوط کناری ساختمان همگرا نباشند.

یک قابلیت دیگر این لنز ها حرکت چرخشی آنهاست، این قابلیت لنز اجازه می دهد تا لنز زاویه خود را تغییر دهد، که این امر باعث می شود زاویه فوکوس تغییر کند، یعنی فوکوس در یک سطح موازی با سطح سنسور نباشد، در نتیجه عمق میدان عکس هم به نوار کم پهنایی در صحنه محدود می شود، مانند عکسی که در بالا مشاهده می کنید، این عکس از Thermae Bath در UK گرفته شده است.

نکات حرفه ای

در این عکس، از ترکیب حرکت انتقالی و چرخشی استفاده شده تا پرسپکتیو و سطح فوکوس تغییر کند.

اگر به فوکوس این عکس توجه کنید متوجه می شوید که فوکوس موازی با سنسور نبوده و فوکوس در سمت راست جلوتر بوده و هر چه به سمت چپ کشیده می شود عقب تر می رود.

دلیل این امر این است که لنز دوربین طوری چرخیده و حرکت داشته که فوکوس به این شکل تغییر کرده است.

بدون نگاه کردن از داخل دوربین در حالی که لنز را حرکت می دهید و می چرخانید سخت می شود تأثیر حرکت آن را بر روی عکس را پیش بینی کرد، باید این شرایط را تجربه کنید تا متوجه تأثیر آن بشوید، برای دیدن تأثیر دقیق این لنز بر روی عکس باید از نمایاب، LCD و دکمه پیش نمایش عمق میدان بر روی دوربین (Depth of Field Preview button) استفاده کنید، تا به طور کامل متوجه تأثیر آن بشوید.

برای عکاسی با لنز Tilt-Shift از دیافراگم باز ( مانند f/2.8 ) استفاده کنید تا عمق میدان کوچکی ایجاد کنید، دوربین را روی حالت Manual بگذارید و سرعت شاتر مناسبی انتخاب کنید.

در عکسی که ما گرفتیم ISO را روی ۱۰۰ گذاشتیم ( تا حداقل نویز ممکن را داشته باشیم )، حالت نورسنجی دوربین را روی Evaluative گذاشتیم و آنقدر سرعت شاتر را پایین آوردیم تا پیکان روی نورسنجی در پایین کادر بر روی ۰ قرار بگیرد.

چون در همه قسمت های تصویر ما میزان روشنایی تقریباً به یک مقدار است، با حالت نورسنجی نقطه ای یا Spot هم به همین نتیجه می رسیدیم! بعد از تنظیم نوردهی به صورت دستی بر روی ساختمان فوکوس کردیم.

وسایل مورد نیاز

لنز های Tilt-Shift اصلاً لنز های ارزانی نیستند، برای مثال، قیمت لنز Canon 24mm tilt-shift 1,999$ است، اما این لنز ها را می توان با قیمتی نزدیک به ۷۵$ برای یک هفته کرایه کرد.

مشابه با این افکت را می توانید با استفاده از لنز های Lensbabye ( www.lensbaby.com ) با قیمت بسیار پایین ۱۷۹$ بدست بیاورید.

ایده عکاسی از شهر ۰۲: تا غروب صبر کنید

اینکه بدانید چه زمانی و کجا خورشید غروب می کند، و اینکه چه زمانی باید عکاسی کنید، نکاتی کلیدی هستند که با استفاده از آنها می توانید از نور های شهر در پس زمینه غروب خورشید عکس بگیرید.

نکات اولیه

برخلاف چیزی که فکر می کنید، خورشید همیشه دقیقاً در سمت غرب غروب نمی کند. موقعیت غروب خورشید به روز سال و اینکه کجای جهان قرار دارید بستگی دارد.

برنامه Photographers’ Ephemeris ( جدول نجومی عکاس ها ) با قیمت ۴٫۹۹$ کمک بزرگی به شماست، که با استفاده از آن می توانید بفهمید خورشید دقیقاً کجا طلوع و غروب می کند و در نتیجه بتوانید بهترین کادر را در عکس داشته باشید.

خیلی سخت می توان تشخیص داد که با طلوع خورشید نور بهتر می شود یا بدتر، بنابراین شما باید در زمان مناسب در موقعیت مناسبی قرار بگیرید، و در طول زمان طلوع به عکاسی ادامه دهید تا بهترین نور ممکن را از دست ندهید.

نکته کلیدی در گرفتن عکس های زمان غروب این است که باید بگذارید خورشید به طور کامل غروب کند، اما به زودی بعد از غروب آسمان به طور کامل سیاه می شود. بهترین زمان برای عکاسی نیم ساعت تا یک ساعت بعد از غروب خورشید است.

این ساعت طلایی است، ساعتی که آسمان نه تیره تر و نه روشن تر از پیش زمینه است، در این ساعت می توان بدون استفاده از فیلتر های Graduated ND نور آسمان و زمین را متعادل در عکس ثبت کرد.

نکته های حرفه ای

سخت می توان گفت چه زمانی تعادل نوری بین آسمان و زمین برقرار است، بنابراین تا زمانی که آسمان کاملاً تیره نشده به عکاسی ادامه دهید.

حتی زمانی که آسمان به دید چشم تیره شده است، با عکاسی با سرعت شاتر پایین می توان رنگ هایی در آسمان دید.

بهتر است از مکانی که خورشید غروب می کند هم عکس بگیرید، چرا که در این مکان خورشید بیشترین رنگ را از خود نشان می دهد، و همچنین این مکان جایی است که نور بیشترین دوام را می آورد.

حواستان به تنظیمات نوردهی دوربین باشد، چرا که در زمان غروب خورشید نور به سرعت تغییر می کند.

اگر مقدار ISO و دیافراگم را ثابت نگه دارید، باید سرعت شاتر را در هر ۱۵ دقیقه کم کنید ( یعنی نوردهی را در بازه طولانی تری انجام دهید )، در غیر این صورت عکس های شما تاریک تر و تاریک تر خواهند شد.

درست زمان بندی کنید، و ترکیب خوبی از آسمان آبی و رنگ قرمز در افق را در عکس قرار دهید، و در کنار آن از چراغ های سطح شهر که مشغول به روشن شدن هستند عکس بگیرید. مانند عکسی که ما از Shard در London گرفتیم.

ما این عکس را از پشت بام One New Change گرفته ایم، یکی از معدود مکان هایی که می توان بدون نگرانی از مؤاخذه شدن توسط پلیس امنیتی انگلیس سه پایه دوربین را باز کرد.

ما با سه سرعت شاتر مختلف عکس گرفته ایم، ۱/۳ ثانیه، ۱/۱۳ ثانیه و ۱/۵۰ ثانیه، و با تنظیمات f/5.6 و ISO 100. بعد از عکاسی این سه عکس را در برنامه Photoshop CS5 و با استفاده از Merge to HDR با هم ترکیب کردیم.

در عکس نهایی جزئیات زیادی هم در قسمت های بسیار تیره، هم در قسمت های بسیار روشن و هم در قسمت های معمولی دیده می شود.

وسایل مورد نیاز

برنامه های مختلفی برای ترکیب کردن عکس های با نوردهی مختلف و ساخت عکس HDR وجود دارند. Photoshop CS5 و Photoshop CS6 یک قابلیت بسیار قوی در داخل خود با نام Merge to HDR Pro ( در قسمت File -> Automate menu ) دارند، که با استفاده از این قابلیت توانستیم نور عکس را آنطور که می خواستیم در بیاوریم. در برنامه Photoshop Elements، قابلیت The Photomerge Exposure هم مشابه به Merge to HDR Pro در Photoshop CS عمل می کند.

ایده عکاسی از شهر ۰۳: ابر ها را متحرک ثبت کنید

عکاسی با سرعت شاتر پایین فقط برای ایجاد نور های خطی (مثل رد پای نور ماشین ها یا ستارگان آسمان) مناسب نیست، از این تکنیک می توان برای ایجاد جلوه بیشتر به ابر ها هم استفاده کرد.

نکات اولیه

نکته کلیدی در ثبت حرکت ابر ها عکاسی در زمان عصر است، زمانی که ابرها در آسمان به سرعت حرکت می کنند.

اگر هوا نیمه ابری باشد بهتر می توانید حرکت ابر ها را ثبت کنید، چرا که پس زمینه تیره آسمان کمک می کند تا حرکت ابر ها در عکس بهتر دیده شود، مانند عکس ما که از St Paul’s Cathedral در London گرفته شده است.

برای ثبت کردن حرکت، باید از سرعت شاتری نزدیک به ۳۰ ثانیه یا طولانی تر استفاده کنید، بستگی به سرعت ابر ها دارد.

با پایین آوردن مقدار ISO تا ۱۰۰ ایجاد نویز در عکس را به حداقل برسانید ( این امر در عکاسی در شب اهمیت بیشتری دارد، چرا که تاریکی در ایجاد نویز تأثیر بیشتری دارد تا روشنایی )، سپس مقدار مناسبی برای دیافراگم تنظیم کنید.

اگر امکانش را داشتید از دیافراگمی نه خیلی باز و نه خیلی بسته استفاده کنید، مانند f/8 یا f/11.

استفاده از دیافراگم های خیلی بسته، مانند f/22 یا f/29، باعث مشکلی با عنوان Lens Diffraction ( انعکاس نور در لبه های لنز ) می شود، که در نهایت عکس شما وضوح خیلی خوبی نخواهد داشت، این در حالی است که استفاده از دیافراگم خیلی باز، مانند f/5.6 و f/4، عمق میدان خیلی کمی به شما می دهد، یعنی تمام تصویر در منطقه فوکوس نخواهند بود و تنها قسمت کمی از عکس فوکوس است.

نکات حرفه ای

اگر از LCD دوربین برای چک کردن عکس ها استفاده می کنید، از قسمت تنظیمات دوربین روشنایی LCD دوربین را کم کنید.

در شب، عکس های داخل LCD روشن تر از آن چه که هست دیده می شوند، و تصویری که در LCD روشن می بینید ممکن است در مانیتور خیلی تیره تر دیده شود.

عکس ما مثال خوبی است: این عکس در LCD دوربین روشنایی بسیار خوبی دارد، اما بعد از عکاسی که عکس را در Adobe Camera Raw باز کردیم متوجه شدیم که عکس به اندازه ۲ stop روشناییش کمتر از آن چیزی بوده که در LCD دیده بودیم.

همیشه برای داشتن نور دقیق تر در عکس هیستوگرام (Histogram) عکس را بررسی کنید، بهتر است از تصویری که در LCD می بینید فقط برای کادر بندی استفاده کنید.

به همین دلیل خیلی مهم است که در شب حتماً با فرمت Raw عکس بگیرید. وقتی با فرمت Raw عکس می گیرید می توانید تا ۲ stop از نور عکس بدون اینکه تغییری در کیفیت عکس ایجاد شود کم یا زیاد کنید.

برنامه Adobe Camera Raw به شما اجازه می دهد تا ۴ stop نور عکس را کم یا زیاد کنید، اما ما توصیه می کنیم این کار را نکنید، چرا که تغییر نور عکس بیش از ۲ stop می تواند باعث ایجاد نویز در عکس شود.

اگر چنین تغییراتی را روی عکس های JPEG انجام دهید، در نهایت عکسی پر از نویز خواهید داشت و جزئیات زیادی هم از عکس از دست می رود.

یکی از مزیت های دیگر عکاسی با فرمت RAW این است که بعد از عکاسی به راحتی می توانید تراز سفیدی یا White Balance عکس را تنظیم کنید.

نور های شهر معمولاً به همه چیز ته رنگ نارنجی رنگ می دهند، بنابراین با پایین آوردن نوار Temperature در Adobe Camera Raw می توانید عکس را سرد تر کنید و تصویر را به آنچه که با چشم دیده بودید نزدیک تر کنید.

برای اینکه این رنگ نارنجی را در مرحله عکاسی و در دوربین از بین ببرید حالت White Balance دوربین خود را روی Tungsten یا Incandescent قرار دهید.

این تغییر لزوماً تن نارنجی رنگی که در عکس ایجاد می شود را به طور کامل از بین نمی برد، اما برای شروع مناسب است، و بعد از عکاسی در Camera Raw بهتر و دقیق تر می توانید White Balance عکس را تنظیم کنید.

وقتی در شب می خواهید عکس بگیرید، اینکه روشنایی عکس کمتر باشد، خیلی بهتر از این است که روشنایی عکس بیشتر باشد.

عکس های تیره تر را راحت تر می توان در Photoshop اصلاح کرد. عکس های تیره جزئیات بیشتری در خود دارند، تا عکس هایی که خیلی روشن شده اند.

البته همیشه بهترین حالت این است که از همان ابتدا نوردهی عکس را درست انجام دهید! با این وجود بهتر است در عکاسی شب از قابلیت براکت (Exposure bracketing) در دوربین ها استفاده کنید.

با استفاده از قابلیت براکتینگ یا پرانتز گذاری نوردهی، دوربین چند عکس خواهد گرفت ( عکسی که از تنظیماتی که انجام داده اید تیره تر است، عکسی با همان تنظیماتی که شما خواسته اید – نوردهی مناسب از نظر شما – و عکسی که روشن تر از تنظیماتی است که شما انجام داده اید )، با این شرایط احتمال اینکه عکسی با نوردهی دقیق و مناسب داشته باشید بیشتر می شود.

بعد از این کار می توانید عکس هایی که گرفته اید را در Photoshop ببینید و بهترین عکس را پیدا کنید، در حقیقت این کار تضمینی است برای داشتن عکسی با نوردهی دقیق!

وسایل مورد نیاز

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اگر بعد از تاریکی عکس می گیرید، ممکن است دکمه های دوربین را به خوبی نبینید، یا وسایلی که از داخل کیف دوربین لازم دارید را پیدا نکنید.

به همین دلیل، فکر خوبی است که همیشه یک چراغ قوه کوچک در کیف خود داشته باشید، چراغ قوه های LED می توانند خیلی گزینه مناسبی باشند، چرا که هم نور قوی ای دارند و هم قیمت آنها به صرفه تر است.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *