۶ نکته راجع به فوکوس که احتمالاً نمی دانید اما باید بدانید – قسمت اول

چقدر سیستم فوکوس دوربین خود را می شناسید؟ در این مطلب لنزک می خواهیم نکاتی راجع به فوکوس بگوییم که شاید شما را متعجب کنند.

اگر تا به حال با سیستم فوکوس دوربین DSLR خود مشکل داشته اید، نگران نباشید، شما تنها نیستید. البته، معمولاً دلیل فوکوس نامناسب در عکس ها استفاده غلط عکاس از دامنه وسیع سیستم فوکوس دوربین است، نه سیستم فوکوس خود دوربین.

قدرت فوکوس عکس ها را می توانید به راحتی و با خواندن دفترچه راهنمای دوربین بالا ببرید، و طبیعتاً هر چه بیشتر از دوربین استفاده کنید و بیشتر در این راه تجربه کسب کنید بهتر می توانید راجع به نحوه صحیح استفاده از سیستم فوکوس دوربین تصمیم بگیرید.

اما مسائلی وجود دارد که بر روی قدرت و سرعت فوکوس دوربین تأثیر می گذارند اما آشکار نیستند. در ادامه به ۶ مورد راجع به فوکوس اشاره می کنیم که احتمالاً راجع به آنها اطلاعی ندارید…

۱

فوکوس خودکار با به روز رسانی Firmware می تواند تقویت شود

از به روز بودن نسخه بودن Firmware دوربین خود اطمینان حاصل کنید. علاوه بر برطرف کردن Bug ها ( اشکالات برنامه نویسی ) معمولاً شرکت ها در نسخه های جدید تر Firmware قدرت و سرعت فوکوس خودکار دوربین ها را هم تقویت می کنند.

برای مثال می توان به سیستم فوکوس خودکار دوبین Canon EOS 5D Mark III اشاره کرد. زمانی که این دوربین به بازار عرضه شد، حساسیت نقطه مرکزی آن تنها برای لنز هایی که دیافراگم آنها تا f/5.6 باز می شد، کارکرد داشت.

اگر بخواهید از مبدل لنز تله استفاده کنید باید به این نکته توجه داشته باشید، که ترکیب لنز و مبدل تله آن ممکن است دیافراگمی بالاتر از f/5.6 بدهد. برای مثال استفاده از یک مبدل ۱٫۴x با لنز ۴۰۰mm f/5.6 لنزی با مشخصات ۵۶۰mm f/8 را نتیجه خواهد داد که همانطور که می بینید دیافراگم این لنز بیشتر از f/5.6 است.

اگرچه بعد از مدتی نسخه ۱٫۲٫۱ Firmware این دوربین ارائه شد، که با نصب این نسخه از Firmware دوربین ۵D Mark III می توانست بر روی نقطه مرکزی فوکوس خودکار، تا دیافراگم f/8 هم کارکرد خوبی داشته باشد، همچنین در زمان استفاده از Canon Speedlite سرعت فوکوس این دوربین بالاتر می رود.

۲

ممکن است ترکیب دوربین و لنز شما با مشکل فوکوس جلو یا عقب مواجه باشد

گاهی اوقات دوربین به شما اعلام می کند که بر روی سوژه فوکوس کرده است، اما در عکس نهایی خواهید دید که سوژه در فوکوس نیست!

دلیل این مسأله این است که ترکیب بعضی دوربین ها با بعضی لنز ها در فوکوس در جلو ( وقتی که فوکوس جلوتر از سوژه انجام می شود ) یا فوکوس در عقب ( وقتی که فوکوس عقب تر از سوژه انجام می شود ) مشکل دارند.

برای بالا بردن دقت فوکوس، شرکت های سازنده دوربین در اکثر دوربین های DSLR قابلیتی با نام Autofocus Micro Adjustment یا AFMA وجود دارد که با استفاده از آن می توانید فوکوس دوربین را تنظیم کنید.

AF Micro Adjustments به شما این امکان را می دهد تا بتوانید اشتباه فوکوس را جبران کنید. می توانید با انجام آزمایشاتی جبران فوکوس خودکار دوربین را تنظیم کنید و یا می توانید با استفاده از نرم افزار های کالیبره فوکوس مانند FoCal جبران فوکوس خودکار دوربین را تنظیم کنید.

شما باید با هر ترکیب دوربین و لنز فوکوس خودکار دوربین را تنظیم کنید، همچنین باید AF Micro Adjustment را برای پایین ترین زوم و بالاترین زوم لنز هم تنظیم کنید، چرا که خطای فوکوس معمولاً در فاصله کانونی های مختلف متفاوت است.

۳

Focus Shift در دیافراگم بسته می تواند باعث خطا در فوکوس شود

تصویری که در نمایاب یا Visor دوربین های DSLR می بینید، تصویری است که با باز ترین مقدار ممکن دیافراگم لنز نمایش داده شده است ( مانند f/4 در لنز ۱۷-۴۰mm f/4 ) حتی اگر کوچکترین دیافراگم ممکن برای عکاسی انتخاب شده باشد.

دوربین با این کار بیشترین مقدار نور ممکن را به سنسور می رساند تا بتواند بهتر فوکوس کند. همچنین عمق میدان هم در کمترین حالت ممکن خواهد بود، در نتیجه سیستم خودکار دوربین می تواند بهتر و دقیق تر تفاوت بین نقاط داخل منطقه فوکوس و نقاط خارج از منطقه فوکوس را تشخیص دهد و در نهایت فوکوس دقیق تری خواهد داشت.

اگر برای عکاسی دیافراگم بسته تری را انتخاب کنید، در لحظه عکاسی دیافراگم دوربین به آن مقداری که شما تنظیم کردید تغییر اندازه می دهد.

اما با اینکه ممکن است لنز در بازترین حالت دیافراگم فوکوس دقیقی داشته باشد، باز هم ممکن است کمی فوکوس جلو یا فوکوس عقب در دیافراگم های بسته تر داشته باشد، این خطا با نام Focus Shift ( تغییر فوکوس ) شناخته می شود.

اگر دیافراگم خیلی بسته ای انتخاب کنید، عمق میدان بالا به شما اجازه می دهد تا بتوانید با جبران فوکوس خطای Focus Shift را اصلاح کنید. اگر چه در دیافراگم های باز خطای Focus Shift محسوس است.

لنز های ثابت یا Prime با دیافراگم بسیار بازی که دارند ( مانند f/1.2 و f/1.4 ) خطای Focus Shift در آنها بسیار مشهود است. پس بهتر است قبل از عکاسی عمق میدان واقعی ای که در عکس نهایی خواهید داشت را بررسی کنید و فوکوس عکس را در آن چک کنید. استفاده از قابلیت Live View این کار را برای شما ساده کرده است.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. pedram795

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۳

    مرسی
    ۱- فوکوس خودکار با به روز رسانی Firmware می تواند تقویت شود رو نمیدونستم
    هرچند ۵d MarkIII هم ندارم! (در مثال مناقشه نیست)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *