هک و ترفند های عکاسی: جلوگیری از تشکیل لنز فلیر با سیم و مقوای مشکی

البته وقتی هوا آفتابی باشد، اگر بخواهید دوربین را برای ثبت عظمت ساختمان‌ها رو به آسمان بگیرید لکه‌های نوری یا لنز فلیر (lens flare) بر عکس شما پدید می‌آید که حتی هود لنز (Lens Hood) نیز نمی‌تواند از تشکیل شدن آن جلوگیری نماید. در ادامه این مطلب لنزک ساختن نورگیر را آموزش میدهیم.

عکاسی از بناها یکی از ژانرهای سرگرم کننده است و شما می‌توانید آبستره‌های زیبایی با آنها بسازید. گشت و گذار در شهر به ویژه هنگام مساعد بودن هوا و نور بسیار لذت بخش است.

استفاده از دست نیز برای جلوگیری از تشکیل لنز فلیر در عکس بسیار دشوار است، پس همراه داشتن وسیله‌ای کمکی برای اینکار، آزادی عمل و تمرکز بیشتری برای عکاسی در اختیارتان می‌گذارد.

مقداری مفتول پیدا کنید

چند مفتول ضخیم پیدا کنید و با اسپری مشکی آن را رنگ بزنید تا هر گونه انعکاس نوری را کاهش دهید. با یک انبر دم باریک انتهاهای آن را خم کنید تا دایره‌ای برای عبور پیچ ایجاد شود.

گیره

برای اتصال و جدا سازی راحت‌تر نورگیرها از گیره‌‌ی فلزی استفاده می‌کنیم که به عنوان پایه به سه پایه متصل می‌شود. با اسپری مشکی آن را رنگ زده و گیره را به مفتول پیچ کنید.

کلیپس

در انتهای دیگر مفتول کلیپسی را متصل نمایید. از کلیپسی استفاده کنید که سوراخی بر دسته‌اش داشته باشد تا بتوانید آن را با مفتول پیچ کنید. بعد از متصل کردن کلیپس با اسپری مشکی آن را رنگ بزنید.

قرار دادن نورگیر

از یک صفحه مقوا یا پلاستیک مشکی استفاده کرده و نورگیرهایی با اندازه‌های مختلف بسازید. حتما انحنایی در نورگیر ایجاد کنید تا در صورت لزوم بتوانید آن را به لنز نزدیک نمایید.

ایجاد سایه

دوربین را به سمت آسمان بگیرید و با نورگیر از برخورد مستقیم اشعه‌ی نور به لنز جلوگیری نمایید. برای پایداری بیشتر نورگیر، مفتول را به لنز تکیه دهید. برای دیدن نتیجه‌ی کارتان توسط منظره یاب تغییرات رخ داده را بررسی نمایید.

تفاوت را بررسی کنید

اگر به خوبی از برخورد مستقیم نور به لنز جلوگیری شود المان‌های تصویر به شکلی واضح و شفاف ثبت شده و کنتراست خوبی خواهند داشت. با اینکار دیگر نیازی به ویرایش عکس و حذف لکه‌های نوری (lens flare) با Clone Stamp نخواهید داشت!

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. محسن

    ۷ مرداد ۱۴۰۰

    ترکیب مفتول و پیچ با گیره عالی بود … خیلی جاهای دیگه هم بدرد میخوره


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *