ترکیب بندی در عکاسی معماری: فضا، الگو، آبستره و خطوط

بناها سوژه هایی پر از تنوع و فراوانی هستند. هر عکاسی دوست دارد که عکس‌هایش منحصر به فرد باشند. با وجودی که اکثر اوقات ما با دیدی کلی گرایانه به اطراف نگاه می‌کنیم ولی در این مطلب لنزک به شما می‌آموزیم که چگونه با دقت بیشتری به سوژه‌ها و محیط اطرافتان بنگرید تا عکس‌هایی خاص و کم نظیر را ثبت نمایید.

خطوط راهنما

خطوط راهنما نگاه بیننده را به سمت مشخصی معطوف می‌کنند. شما می‌توانید با این خطوط چشمشان را به محل مشخصی بچرخانید. مثلا این عکس پلکان چشم بیننده را به سمتِ در هدایت می‌کند:

استفاده از خطوط راهنما برای معطوف کردن نگاه بیننده

همچنین با خطوط راهنما شما می‌توانید چشم بیننده را به اطراف بچرخانید:

محیط‌های شهری پر از خطوط راهنما، خطوط شطرنجی و الگوهای مختلف هستند. اگر در شهر بزرگی زندگی می‌کنید در طول روز با تعداد بی شماری از آنها روبرو می‌شوید.

بالا را نگاه کنید

گاها آنقدر در جستجوی صحنه‌ای برای عکاسی هستیم که فراموش می‌کنیم بالای سرمان را نگاه کنیم. گاها در آسمان اشکال و جلوه‌های جالبی پیدا می‌شوند.

گاهی نیز پنجره‌ها و سقف‌ها اشکال جالبی را به وجود می‌آورند:

تقارن

در بناها برای ایجاد فضا از تقارن استفاده می‌شود. تقارن همیشه ما انسان‌ها را جلب کرده است. برخی بر این باورند که علت این علاقه‌ی ذاتی، قرینه بودن شکل بدنمان است.

آرامگاهی در موناستیر کشور تونس که تقارن را به نمایش می‌گذارد

مسیرهای قرینه‌ای که در انتهایشان به ساختمانی قرینه ختم می‌شود، تصویر بسیار زیبایی را ایجاد می‌کنند. در میانه‌ی مسیر ساختمان عکس را بگیرید به صورتی که فاصله‌تان از هر دو طرف به یک اندازه باشد. به این صورت هر دو کناره‌ی مسیر، نگاه بیننده را به شاهکار هنری موجود در صحنه معطوف می‌نماید.

مارپیچ‌ها و انحناها

پلکان‌های مارپیچی زیبا هستند و به راحتی می‌توانید از بالا و پایین عکشان را ثبت نمایید.

مارپیچ به خوبی نگاه شما را در چارچوب یک‌سوم حفظ می‌کند

‌نقطه‌ی عطف منحنی را پیدا کنید. برای نمونه در عکس بالا انحناها شکلی از قانون یک‌سوم را نمودار کرده‌ و حالت چشم نوازی را به وجود آورده‌اند. رنگ‌های خنثی و قرمز نیز حس زیبایی به عکس بخشیده اند.

برخورد خطوط با انحناها

برج شیشه‌ای Reichstag در برلین که نمونه‌ی بارزی از معماری مدرن است

معماری مدرن آکنده از تلاقی خطوط است. در معماری مدرن کمتر به تقارن و بایدها و نبایدهای سنتی توجه می‌شود و هر شکل عجیب و یا حتی نا هماهنگی برای ساخت بناها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود تفاوت اعظم معماری مدرن با معماری کلاسیک ولی همچنان قانون یک‌سوم در آن نیز صدق می‌کند. عمق میدان عکستان را طوری تنظیم نمایید که چنین فرصت‌هایی را از دست ندهید. حتما فضای کافی برای بریدن (کراپ) عکس و ویرایش‌های ثانویه را باقی بگذارید.

فضای منفی

مفهوم فضای منفی معمولا برای بناهای طراحی شده به کار می‌رود. بنابراین به فضاهای خالی که چیزی را متمایز می‌کنند توجه داشته باشید.

سقف آرامگاه به خاطر آسمان متمایز شده است.

یا اینکه با زوم کردن بر سوژه‌ها، مثلا بر المانی که در مقابل دیوار بی رنگی قرار گرفته، فضای منفی بسازید.

سه در بر روی دیواری بی رنگ که فضای منفی عکس را ایجاد کرده است.

فردی که تصادفاً در حال عبور بود به عکس جان بخشیده است.

زمانی که در حال عکاسی بودم خانمی وارد میدان دید دوربینم شد. به جای اینکه صبر کنم تا از کادر خارج شود، زمانی که بین درها بود عکس را گرفتم. من این عکس را بیشتر دوست دارم. از شکستن قوانین نترسید، اگر اتفاق غیر منتظره‌ای روی داد آن را ثبت کنید. اگر از عکس خوشتان نیامد می‌توانید آن را کنار بگذارید. ولی اگر لحظه را از دست دهید دیگر نمی‌توانید آن را برگردانید.

نتیجه گیری

بناها تنوع و فروانی بسیاری دارند. این مطلب تنها به بخش کوچکی از موضوعات مرتبط با عکاسی از بناها پرداخته است. شما می‌توانید از انعکاسها، مقیاس‌ها و سیلوئت (ضدنور( و بسیاری موارد دیگر برای عکاسی از بناها استفاده نمایید. بنا را از زوایای مختلف بررسی کنید، با دقت به جزئیات آنها بپردازید و حتما بالای سرتان را برای پیدا کردن صحنه‌های زیبا نگاه کنید!

م

منبع

برگرفته از: tutsplus


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *