انواع فیلترهای لنز دوربین

فیلترهای لنز شیشه های شفاف یا نیمه شفاف یا قطعه های ژلاتینی هستند که جلوی لنز نصب می شوند. آنها از لنز دوربین محافظت می کنند، علاوه بر آن خصوصیات نور عبوری را تغییر داده و یا افکت های ویژه و رنگ های خاص به عکس می دهند. آنها دو نوع اساسی دارند: فیلتر های پیچی – فیلتر های کشویی.

A

فیلترهای پیچی

فیلترهای پیچی مستقیما بر سر لنز قرار می گیرند و روی لنز پیچیده می شوند. هر فیلتر پیچی یک قطر خاص دارد پس برای لنز های مختلفی (که قطر آنها متفاوت باشد) که دارید، به فیلتر های مختلفی نیاز خواهید داشت. فیلترهای پیچی ایده آل هستند و تعویض فیلترهای پولاریزه و UV را راحت می کنند.

B

فیلترهای کشویی

برای استفاده از فیلترهای کشویی، یک نگه دارنده فیلتر بر روی لنز نصب می شود و فیلتر ها داخل نگه دارنده گذاشته می شوند. نگه دارنده ها معمولا حلقه های قابل تعویض دارند پس برای استفاده روی لنزهایی با قطر متفاوت مناسب خواهند بود. نگه دارنده ها معمولا سه یا چهار شیار دارند که شما بتوانید بیشتر از یک فیلتر روی آن ها قرار دهید. مزیت فیلتر های کشویی این است که شما می توانید فیلتر های مناسب را به سرعت کم یا زیاد کنید و فیلتر های بزرگتر روی لنز های کوچکتر نیز به راحتی قرار می گیرند.

۱

فیلتر UV

فیلترهای فرابنفش، فیلتر های شفافی هستند که عبور نور فرابنفش را سد می کنند تا حالت مه گونه ای که در برخی عکاسی های طول روز ایجاد می شود را کاهش دهند. فیلتر های UV بر روی نور مرئی عبوری تاثیری نخواهند داشت پس بهترین محافظ لنز شما هستند و روی نوردهی (اکسپوژر) تاثیر نمی گذارند. برخی فیلتر های UV قوی در از بین بردن حالت مه گونه جو و کاهش دادن حاشیه های بنفشی که در برخی عکس ها به وجود می آید بسیار موثر هستند. حاشیه ی بنفش (purple fringing) یک شبح بنفش رنگ است که گاهی روی لبه های سوژه ای که در فوکوس نیست خواهید دید.

۲

فیلتر پولاریزه

فیلتر پولاریزه (پولارایزر) می تواند روشنایی بیش از حد آسمان را تاریک کند تا تضاد بین آسمان و ابرها نمایان تر شود. مانند فیلتر UV، فیلتر پولارایزر حالت مه گونه را کاهش می دهد، همچنین نور بازتابی خورشید را نیز کاهش خواهد داد. عمومی ترین کارکرد این فیلتر حذف بازتاب نور از آب و شیشه است. وقتی فیلتر به درستی زاویه دار یا چرخانده شود، مانع بازتاب نور از یک پنجره شیشه ای یا آب خواهد شد. به صورت عملی تجربه کنید تا مطمئن شوید. دو نوع از این فیلتر وجود دارد: خطی و دایره ای.

۳

فیلتر تعادل رنگ

همان طور که می دانید نور مرئی از طیفی از رنگ ها تشکیل شده است. اما در عکاسی مجبورید که تعادل رنگ سفید (white balance) دوربین را یا برای ثبت صحیح رنگ آبی نور روز یا نارنجی متمایل به قرمز نور تنگستن تنظیم کنید (یا موارد دیگر مثل نور فلورسنت). فیلتر های تعادل رنگ برای تصحیح رنگ نوری که در عکس متفاوت ثبت می شود به کار می آیند ( به طور مثال نور روز سردتر است و به نظر آبی می رسد در حالی که نور لامپ تنگستن گرمتر است و نارنجی مایل به قرمز به نظر می رسد). فیلتر ۸۵B (گرم کننده/نارنجی) و ۸۰A (فیلتر سرد کننده/ آبی) دو فیلتر استاندارد برای تصحیح رنگ نور (که در عکس ثبت می شود) هستند. فیلتر ۸۵B شما را قادر می سازد تا در نور روز در حالی که تعادل رنگ سفید دوربین روی تنگستن تنظیم شده است، عکاسی کنید. بدون این فیلتر عکس شما یک قالب کلی آبی رنگ خواهد داشت. فیلتر ۸۰A شما را قادر می سازد تا زیر نور تنگستن با تعادل رنگ سفید که روی نور روز تنظیم شده عکاسی کنید. بدون این فیلتر، عکس شما به طور غیر عادی گرم/نارنجی مایل به قرمز خواهد بود. این روزها اینگونه فیلتر ها از رونق افتاده اند چراکه اصلاح رنگ عکس به راحتی با نرم افزارهای پردازش تصویر مثل فوتوشاپ قابل انجام است. برخی عکاسان برای ایجاد جلوه های هنری از این فیلتر ها استفاده می کنند.

۴

فیلتر کاهنده نور

فیلتر کاهنده نور (ND) نور ورودی به لنز را به طور یکنواختی کاهش می دهد. فیلتر ND در مواقعی که تضاد بین سایه ها و هایلایت ها آنقدر زیاد است که کیفیت عکس کاهش میابد، کاربرد دارد. همچنین این فیلتر شما را قادر می سازد تا یک ماتی حرکت (motion blur) بیشتر و همچنین جزئیات عکس زیاد تری ثبت کنید. یعنی به شما این امکان را می دهد تا سرعت شاتر های کمتر یا گشودگی دیافراگم بیشتری انتخاب کنید. متغیری در این فیلتر وجود داشته که ND تدریجی نام دارد. این متغیر کاهش نور ورودی را به صورت تدریجی از ۰ تا ۱۰۰ درصد در طول فیلتر تغییر می دهد. این فیلتر برای عکسبرداری از منظره ها و دریا پیشنهاد می شود چرا که می توانید روشنایی آسمان را در حالی که روشنایی زمین یا دریا را تقریبا بدون تغییر نگه می دارید، کاهش دهید.

۵

فیلتر مات کننده ملایم

فیلتر مات کننده ملایم (SF) شارپ بودن یا وضوح عکس را کاهش می دهد اما نه اینقدر زیاد که قابل توجه باشد. این فیلتر ها برای عکاسی کلوزآپ از چهره مردم مناسب است. به کمک اندکی پخش کنندگی، قسمت هایی از پوست با شرایط نامناسب با قسمت های سالم پوست ترکیب می شود که در کل پوست را بهتر نشان خواهد داد. به خاطر داشته باشید که از این فیلتر برای عکاسی منظره و آثار تاریخی نیز می توانید استفاده کنید.

۶

فیلتر هایی برای عکاسی سیاه و سفید

فیلترهای خاصی برای عکاسی سیاه و سفید وجود دارند که یک طیف خاص از نور مرئی را سد می کنند که در نتیجه نمای تک رنگ عکس بهبود میابد. فیلتر های قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی برای عکاسی سیاه و سفید موجودند. برای مثال، فیلتر قرمز ۲۵، نور قرمز را سد می کند و نور آبی را افزایش می دهد که به شما آسمانی عمیق می دهد. شاید یک آسمان شوم! فیلتر سبز آسمان را تاریک می کند و شاخه و برگ های سبز را روشن تر می کند تا نسبت به آسمان نمایان تر شوند (مناسب برای عکاسی از درخت). یک ایده خوب این است که این فیلتر ها را به همراه تنظیم سیاه و سفید دوربین (B&W setting) امتحان کنید تا اینکه در حالت رنگی عکس بگیرید و بعدا در نرم افزار ویرایش تصویر آن را به سیاه و سفید تبدیل کنید.

ج

جمع بندی

فیلترهای عکاسی به عکس های شما جلوه داده و حال و هوای آن ها را تغییر می دهند. شما می توانید جلوه های مشابهی را با امکانات وسیع فوتوشاپ (یا نرم افزار های ویرایش تصویر دیگر) به عکستان بدهید. اما هنگام استفاده از فیلتر می توانید فورا تغییر را درون نمایاب دوربین خود لمس کنید. تاثیرات این فیلترها در حالت عکاسی سیاه و سفید بیشتر قابل ملاحظه بوده و تاثیرات دراماتیک تری روی عکس می گذارند. به عنوان ابزار هر عکاس، تمرین و تجربه کلید گسترش توانایی های ذهن خلاق شماست.

نظرات شما

  1. anonymous

    ۱۶ دی ۱۳۹۸

    سلام. آیا با فیلتر پولاریزه میشود انعکاسِ روی سنگ های سیقل خورده و شفاف رو گرفت؟ مثل سنگ های قبر؟

  2. yalda

    ۲۸ مهر ۱۳۹۸

    سلام ممنون از توضیحات خوبتون.. فقط سوالی داشتم میشه بهترین مارک های فیلتر های NDرو معرفی کنید بترتیب که بتونیم خرید معقولی داشته باشیم.. ممنون از زمانی که میگذارید??

  3. طاهره

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸

    فقط میخوام تشکر کنم ار سایت خوبتون، من تازه دارم وارد دنیای عکاسی میشم و لنزک یه همراه فوق العاده س
    مرسی ?

    1. سامان نویسنده

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۸

      سلام خدمت شما

      انشاالله که کلی پیشرفت کنید در عکاسی، از مقاله ها و آموزش های لنزک بیاموزید و لذت ببرید و اینکه همیشه با سایت خودتون همراه باشید.

      برامون بنویسید.

      موفق باشید

  4. سهند

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    برای عکاسی پورتریت از کودوم فیلتر استفاده کنم؟ تو سایتای خارجی فیلترهای nd رو معرفی میکنن ولی واقعا خروجی فیلتر nd با توجه به توضیحاتی که اینجا در مورد این فیلتر خوندم چه تأثیری میتونه داشته باشه؟

    1. سامان نویسنده

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

      درود بر شما

      در سایت «فیلتر ND» را جستجو و در موردش بیشتر مطالعه فرمایید.

      در مورد سوال اولتان نیز، پیشنهاد می کنم در بخش پرسش و پاسخ مطرح فرمایید.

      موفق باشید

  5. mah

    ۵ شهریور ۱۳۹۶

    مطلب خوبی هست ولی به نظرم خیلی کم و جزیی درباره فیلترها صحبت شده

  6. alirezabyt

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    واقعا جالب بود مرسی خیلی ممنون از سایتتون همیشه و همیشه از این مطالب بزارید

  7. وحید

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

    ببخشید یه سوال داشتم من یه دوربین بریج مدل Nikon Coolpix L340 خواستم ببینم میشه روش فیلتر نصب کزد؟ اگه میشه از چه مدلی پیچی یا کشویی؟ ممنون میشم جواب بدین

  8. امیر

    ۱۳ دی ۱۳۹۴

    سلام وعرض ادب
    یه سوال داشتم
    مدل فیلتر برای دوربین نیکون دی۳۲۰۰با لنز۱۸/۵۵ vrllچی هستش ؟

  9. amir

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    سلام مطلب خیلی جالبی بود.
    من می خوام برای دوربین canon sx530 لنز uv بخرم اما نمیدونم باید چه شماره ای بگیرم که به لنز دوربینم بخوره.
    لطفا راهنمایی کنید چطوری می تونم شماره شو متوجه بشم. شما می تونید بهم کمک کنید ؟
    با سپاس

  10. hamidreza

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    سلام این نوع فیلترها روی دوربین ها سوپرزوم مثل canon powershot SX60 HS هم کارایی داره و قابل نصبه؟

    1. سامان نویسنده

      ۱۴ آذر ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      برای مدل دوربین شما دقیقا نمی دانم (از نظر نصب شدن)، اما کار فیلتر ها تغییر کیفیت نور است، مثلا فیلتر ND کاهنده نور می باشد. بنابراین فیلتر در مقابل هر لنزی که قرار بگیرد وظیفه اش را انجام می دهد. شما حتی می توانید برای یک افکت منحصر به فرد، شیشه عینک آفتابی را مقابل لنز دوربین قرار دهید.

      موفق باشید

  11. سیامک برآورده

    ۲۴ تیر ۱۳۹۴

    در پاسخ به دوست عزیزمون اقای امیر حسین باید عرض کنم بله میشه استفاده کرد.

  12. امیرحسین

    ۱۸ تیر ۱۳۹۴

    سلام. لطفا یکی بهم بگه که ایا از هود ها و فیلتر ها میشه روی دوربین Sony hx300 هم استفاده مرد یا نه؟؟؟

    1. سامان نویسنده

      ۲۱ تیر ۱۳۹۴

      درود

      لطفا این سوال را در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

      موفق باشید

      با تشکر

  13. محسن

    ۱۰ تیر ۱۳۹۴

    با سلام و احترام
    من یک دوربین nikon مدل ۵۳۰۰ دارم که تصاویری که یگیره اگه توی فضای ازاد باشه خوبه ولی داخل ساختمان با نور مصنوعی عکس ها نارنجی یا ابی میشه ….فیلتر هم ندارم
    لطفا کمکم کنید چه کاری باید انجام بدم
    ممنون

    1. ناشناس

      ۱۵ آبان ۱۳۹۴

      از تراز سفیدی دوربین استفاده کنید

  14. نا شناس

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴

    با سلام
    آیا اینگونه فیلتر ها روی canon x530 هم نصب میشن؟
    ممنون میشم جوابو ایمیل کنید

  15. ahmad

    ۸ دی ۱۳۹۳

    سلام، یک سوال داشتم، دوربین ۷۰ دی کانن عکس پاناروما میگیره یا خیر ؟

  16. Saafa

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

    سلام
    این فیلتر ها برای دوربین های شبه SLR هم هستند؟
    یا فقط DSLR ها دارند؟ :/

    1. زند

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      این فیلتر ها روی لنز ها نصب می شوند و سایز بندی و نحوه اتصال خاصی دارند، اما از آنجایی که جنس آن ها همینطور که در مطلب اشاره شده شیشه ای است شاید بتوان روی بعضی دوربین ها به گونه ای آن ها را تعبیه کرد (روی لنز دوربین) گرچه بنده لینک خاصی در این مورد پیدا نکردم که مطمئن در موردش صحبت کنم یا آن را در اختیارتان بگذارم. موفق باشید.

      1. saafa

        ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

        ممنون از جوابتون. 🙂

    2. مسعود

      ۴ مهر ۱۳۹۳

      بله همچین فیلتر هایی برای دوربین های شبه slr وجود دارد دقت کن و ببین روی لنز دوربینت دنده کاری شده یا نه مال من sx20 canon isj و میتونم براش نصب کنم.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *