۶ دلیل برای بهتر بودن دوربین های کامپکت یا CSC از دوربین های DSLR

روز به روز به محبوبیت دوربین های بدون آینه Compact System Camera یا CSC افزوده می شود. در این مطلب لنزک می خواهیم مواردی را بیان کنیم که در آنها این دوربین ها بهتر از دوربین های DSLR هستند. لطفا در بخش نظرات مدل دوربین خود یا دوربینی که مایلید داشته باشید را برای ما بنویسید.

۱

کوچک تر و سبک تر

دوربین های SLR دیجیتالی یا همان DSLR ها از آینه ای استفاده می کنند که نور را به سمت منشوری در بالای دوربین منعکس می کنند و در نهایت در نمایاب (Visor) نشان می دهند، اما دوربین های CSC آینه و منشور ندارند، همین امر به این دوربین ها اجازه می دهد که کوچک تر و سبک تر ساخته شوند.

مزیت این مسأله کاملاً روشن است، دوربین شما فضای کمتری اشغال می کند، سبک تر است و می توانید به راحتی آن را در کیف خود جای دهید.

بنابراین بر خلاف دوربین های DSLR که حمل آنها کمی مشکل تر است، دوربین های CSC را می توانید همیشه با خود حمل کنید و در نتیجه در هر شرایطی با آن ها عکس بگیرید.

کوچک بودن دوربین های CSC به این معنی نیست که عکس های کوچکتری هم می گیرند، بلکه در بعضی از این دوربین ها همان سنسور هایی به کار رفته که در دروبین های DSLR به کار رفته. هم سنسور های Full-Frame APS-C دارند و هم دوربین هایی با سنسور های سه چهارم CSC وجود دارد.

۲

بی سر و صدا

به دلیل نبودن آینه ای در بین راه نور و سنسور که در زمان عکاسی کنار برود، معمولاً دوربین های CSC بی سر و صدا تر از دوربین های DSLR هستند.

به همین دلیل این دوربین ها برای عکاسی خیابانی و مستند، زمانی که می خواهید کسی که از او عکس می گیرید متوجه شما نشود، گزینه های بسیار مناسبی هستند. همچنین برای عکاسی پرتره از اشخاص خجالتی هم بهتر هستند.

خیلی از مردم فکر می کنند دوربین های کوچک تر خیلی جدی نیستند، بنابراین این دوربین ها را جدی نمی گیرند و زمانی که دارید عکس می گیرید کمتر به شما جلب توجه می کنند و شما می توانید آنطور که می خواهید بدون مزاحمت عکس بگیرید.

۳

نمای زنده واکنشگرا

در حالت Live View در دوربین های DSLR تصویر مستقیماً از روی سنسور در صفحه اصلی نشان داده میشود، اما سرعت به روز رسانی صفحه پایین است و فوکوس خودکار کمی کند است، بنابراین سخت می توان در این حالت سوژه های متحرک را ترکیب بندی کرد.

دوربین های CSC، نمایاب مکانیکی ندارند و فقط می توانید با استفاده از حالت نمای زنده یاLive View عکس بگیرید به همین دلیل شرکت های سازنده این دوربین ها بر روی قدرت عملکرد فوکوس و سرعت تغییر آنی این صفحه تمرکز کرده اند، در نتیجه قدرت Live View این دروبین ها بالا است.

دوربین های Micro Four Thirds شرکت های Olympus و Panasonic در این زمینه بسیار قوی هستند و می توانید از سوژه های متحرک در حالی که از طریق Live View ترکیب بندی می کنید عکس بگیرید.

۴

چیزی که می بینید همان چیزی است که بدست خواهد آمد

به دلیل اینکه همیشه در دوربین های CSC به صورت نمای زنده (Live View) از سنسور تصویر را مشاهده می کنید، چه از LCD و چه از نمایاب الکترونیکی (EVF) این دوربین ها نگاه کنید، تصویر را با توجه به تنظیماتی که انجام داده اید مشاهده می کنید.

برای مثال زمانی که عکاسی به حالت سیاه و سفید را انتخاب می کنید، می توانید پیش نمایش عکس نهایی را هم در LCD و هم در نمایاب الکترونیکی مشاهده کنید و اگر نوردهی عکس را کم کنید می توانید همان لحظه تاریک تر شدن عکس را در EVF و LCD مشاهده کنید.

با توجه به اینکه لازم نیست عکس را پیش بینی کنید و همان عکس نهایی را می توانید قبل از گرفتن عکس ببینید و همچنین عکس را از طریق نمایاب به صورت Live View مشاهده کنید، این که بتوانید قبل از عکاسی تأثیر تنظیمات دوربین را روی عکس ببینید، می تواند به خلاقیت بیشتر شما کمک کند.

تنها راهنمای شما برای نوردهی یک عکس تجربه شما و چیزی که از LCD می بینید است.

اما ممکن است زمانی که از Visor دوربین نگاه می کنید، تصویری که به نظر شما نور مناسبی دارد از نظر دوربین بیش از حد روشن باشد.

همچنین می توانید با تغییر دادن تراز سفیدی، عکس هایی که می گیرید را به سمت گرما یا سرما ببرید.

۵

امکانات بیشتر

به دلیل اینکه در این دوربین ها مدام از حالت Live View استفاده می شود، شرکت های سازنده این دوربین ها امکاناتی به این حالت اضافه کرده اند که می تواند کمک بزرگی به عکاسی باشد.

برای مثال مد Live Bulb دوربین Olympus به شما این قابلیت را می دهد که روشن شدن و شکلگیری عکس هایی که به صورت طولانی مدت نوردهی می شوند را در طول نوردهی از LCD مشاهده کنید.

یعنی به جای محاسبه و حدس زدن می توانید عکسی که تولید می شود را در LCD ببینید و زمانی که احساس کردید نور عکس کافی است شاتر را ببندید.

Panasonic هم سیستمی دارد که می توانید با استفاده از آن تغییرات به وجود آمده سرعت شاتر را در تصویر ببینید و به راحتی تصمیم بگیرید که چقدر می خواهید عکس شما تار یا واضح ثبت شود.

شرکت های سازنده دوربین های CSC در قرار دادن امکانات ارتباطی بر روی دوربین ها کم نگذاشته اند، اکثر این دوربین ها از سیستم Wifi و NFC (ارتباط با وسایل در فاصله نزدیک یا Near Field Communication) بهره می برند، همچنین می توانید با استفاده از آنها عکس های خود را مستقیماً بر روی Facebook و Twitter به اشتراک بگذارید. همچنین با وجود سیستم WiFi اکثر این دوربین ها را می توانید با گوشی های هوشمند کنترل کنید. که این امر برای کاهش لرزش در هنگام عکاسی و یا عکاسی از سوژه های خجالتی یا ترسو بسیار مناسب است.

۶

وجود نداشتن ضربه آینه

نداشتن آینه مزیت دیگری برای این دوربین ها داشته است. برای عکاسی با نوردهی طولانی لازم نیست نگران حرکت آینه دوربین یا استفاده از قفل آینه یا Mirror Lock-up باشید.

اما باز هم بهتر است برای گرفتن این عکس ها از شاتر بیسیم استفاده کنید، اما با توجه به وجود WiFi در اکثر دوربین های CSC نیازی به تهیه شاتر بیسیم نیست و می توانید با استفاده از گوشی های هوشمند هم شاتر دوربین را فعال کنید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. Adel

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵

    سلام، من میخوام دوربینcanon EOS Mرو بخرم اگه میشه یکمی در موردش راهنماییم کنیم،این اولین تجربه دوربینم هست، آیا تو این رینج قیمت چیز بهتری هم هست؟
    به عکاسی تو طبیعت علاقه دارم.

  2. Mohammad

    ۴ فروردین ۱۳۹۴

    من خودم Fujifilm S4000 دارم و از همه نظر ازش راضیم به جز کیفیت با این که کیفیت در دوربین حرف اول و میزنه ولی دوربین های کامپکت فاقد کیفیت هستند بنظره من کسی که خرج دوربین میکنه فقط DSLR بخره کامپکت خوبیش اینه که همه چی و یک جا داره فقط همینش خوبه…

  3. marziye

    ۵ بهمن ۱۳۹۳

    سلام,راستش دوربین من Eos 600d فکر میکردم دوربین بدی نیست ولی وقتی یسری مطالب شمارو سطحی خوندم حس کردم اصلا خوب نیست,شما احیانا تنظیم این دوربینو دارین که من متوجه شم چون حس میکنم رو تایمر و من نمیدونم باید چیکار کنم

  4. طالب زبیری

    ۱۰ آذر ۱۳۹۳

    سلام. دوربین من:
    canon eos M

    1. اریا

      ۱۴ آذر ۱۳۹۳

      سلام -چگونه دوبینیه ؟ راضیی

      1. Madian

        ۷ دی ۱۳۹۳

        سلام
        من خودم این دوربین رو دارم
        دوربین خوبیه اما برای آماتور ها یا کسانی که به عنوان دوربین دوم ازش استفاده می کنن
        چون امکانات جانبیش کمه ک یه سری مشکلاتی که تو همه ی نقد ها بهش اشاره می کنن رو داره دیگه


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *