ترفند‌های عکاسی: استفاده از آکواریوم برای عکاسی در زیر آب

خریداری لوازم گران قیمت برای عکاسی زیر آب الزامی نیست. در این مطلب لنزک یاد می‌گیرید که چگونه تنها با یک آکواریوم معمولی عکس‌های منظره‌ی نیمه آبی زیبایی را ثبت نمایید.

عکاسی از زیر آب دریچه‌ جدیدی از عکاسی منظره را به رویتان باز می‌کند، ولی اینکار معمولا به معنای صرف هزینه‌ی بالا برای خریداری دوربین‌های ضد آب و یا پوشش‌های ضدآب گران قیمت ‌می‌باشد.

البته وجود این تجهیزات الزامی نیست و حتی با لوازم ارزان قیمت نیز می‌توانید این نوع عکاسی را تجربه کنید.

قرار دادن دوربین در آکواریوم و عکاسی از منظره شاید مسخره به نظر برسد و مهمتر از همه اینکار شجاعت شما را می‌طلبد!

البته اگر با کمی احتیاط و دقت بیشتر می‌توانید عکس‌های بی نظیری از ترکیب زیر آب و منظره را ثبت نمایید.

البته شانس تاثیر زیادی در ثبت این گونه عکس‌ها دارد ولی اگر خوش شانس باشید، با کمی تمرین می‌توانید عکس ترکیبی زیبایی را از منظره و آب ثبت نمایید.

برای این تکنیک بهتر است از لنزهایی زاویه‌ باز استفاده نمایید. همچنین دوربین را بر حالت دستی قرار دهید تا کنترل بیشتری بر نتیجه‌ی عکستان داشته باشید.

وقتی دوربین را در آکواریوم قرار دادید و آماده‌ی عکاسی بودید، از آنجایی که در این حالت نگاه کردن درون منظره یاب یا صفحه نمایش و کادربندی صحنه ممکن نیست از تمامی زوایا عکس بگیرید.

مهتر از همه شما باید در همه حال مراقبت دوربین‌تان باشید که هیچ مواجهه‌ای با آب نداشته باشد. در ضمن هنگام بلند کردن آکواریوم محکم آن را بگیرید تا از دستتان نیفتد.

۱

آماده سازی آکواریوم

پیش از شروع کار از نفوذ ناپذیری آکواریوم مطمئن شوید. قبل از قرار دادن دوربین تا نیمه آن را در آب فرو ببرید. اگر مشکلی حس نکردید آکواریوم را خشک کرده و شیشه‌ی سمتی که لنز قرار می‌گیرد را کاملا تمیز کنید.

۲

تنظیم دوربین

دوربین را بر حالت فوکوس و نوردهی دستی قرار دهید. از دیافراگمی بسته، مثلا f/11 استفاده کنید تا عمق میدان بیشتری داشته باشید و سرعت شاتر را برای نوردهی مورد نظرتان تنظیم نمایید. اگر از لنزی زاویه باز استفاده می‌کنید باید فوکوس را در حدود سه متر قرار دهید. در پایان ریموت شاتر را به دوربین متصل کنید.

۳

آماده سازی نهایی

حالا دوربین را در آکواریوم قرار دهید. تا جایی که امکان دارد لنز را به شیشه نزدیک کنید تا از ایجاد اثر انعکاس شیشه جلوگیری شود. با هر وسیله‌ای که در دسترس بود، دوربین را سرجایش محکم کنید. ریموت را جایی قرار دهید تا در دسترس باشد.

۴

زیر آبی!

به آرامی وارد آب شوید تا لباس‌هایتان کثیف نشوند، خیلی آرام آکواریوم را وارد آب کنید تا جایی که آب نیمی از لنز را فرا گیرد. چند عکس امتحانی بگیرید و دوربین را تراز نگه دارید. اگر قطرات آب بر روی شیشه ریخت، آکواریوم را بیرون آورده و آنها را پاک کنید و عکاسی را از نو آغاز نمایید.

نکته

شما می‌توانید با استفاده از فیلترهای کاهنده نور تدریجی یا ND grad کنتراست بین دو منظره را کاهش دهید.

حفظ ثبات

اگر مشکل قلبی دارید استفاده از این تکنیک توصیه نمی‌شود! مطمئنا نگه داشتن آکواریوم در بالای آب خیلی راحت‌تر از فرو کردنش درون آب می‌باشد. بهتر است این تکنیک‌ را در آب‌های آرام و بدون موج به کار ببرید تا نگران پاشیده شدن قطرات آب بر آکواریوم نباشید.

حالت‌های دیگر عکاسی از زیر آب

اگر به آکواریوم برای نگهداری دوربین اعتماد ندارید، چند راه دیگر نیز برای عکاسی زیر آب وجود دارد.

۱

دوربین‌های کامپکت ضد آب

دوربین‌های کامپکت ضد آبی همچون Nikon AW110 (به قیمت ۲۵۰پوند/۳۰۰دلار) برای عکاسی از زیر آب قیمت مناسبی دارند. البته قطر کوچک لنز قرار دادن دوربین را برای عکس‌های منظره‌ی نیمه آبی دشوار می‌سازد.

۲

کیف ضد آب

کیف‌های ضد آب در اندازه‌‌های متنوعی عرضه شده‌اند. مثلا برای دوربین D7100 که شما می‌توانید Ewa Marine U-A را به قیمت ۲۰۰پوند/۲۷۰دلار خریداری نمایید.

۳

پوشش دوربین ضد آب

اینگونه پوشش‌ها توسط شرکت‌هایی همچون Ikelite و Nauticam عرضه می‌شوند و با آن‌ها می‌توانید بدون کوچکترین نگرانی در زیر آب عکس بگیرید. مدل مختص به دوربین خودتان را خریداری کنید. قیمت این پوشش‌ها از ۱۰۰۰پوند/۱۵۰۰دلار شروع می‌شود.

۴

دوربین‌های Action

بسیاری از دوربین‌های اکشن (Action یا ورزشی) همچون GoPro Hero3 (به قیمت ۲۰۰پوند/۲۰۰دلار) پوشش ضد آبی همراه دارند. این دوربین‌ها از لنزهای زاویه‌ی بازی برخوردارند که عکس‌هایی خیره کننده را رقم می‌زنند.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. amir

    ۱۶ آذر ۱۳۹۳

    با سلام
    مطلب خوبی بود. فقط فکر کنم اولین جمله پاراگراف «حفظ ثبات» اشتباه تایپی داره یا یه جمله ای از قلم افتاده.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *