اهمیت داشتن سبک عکاسی

همه هنر هایی که ما از آنها لذت می بریم در یک چیز مشترک هستند: هر کدام از هنر ها سبک های متفاوتی دارند که باعث خاص شدن آن ها می شود. در مطلب امروز لنزک در مورد اهمیت داشتن سبک (Style) در عکاسی صحبت می کنیم.

هنر عکاسی هم سبک، فرم و ژانر های بسیار متنوعی دارد که ما می توانیم آنها را کشف کنیم. اما چرا اهمیت دارد که ما این سبک ها را درک کنیم؟ جواب ساده این سوال این است که با داشتن سبکی خاص و ثابت، عکس های شما جلوه بالایی پیدا می کنند و خاص می شوند که این امر در شرایط امروز که بازار عکاسی به شدت رقابتی است، اهمیت بالایی دارد.

بعضی افراد سبک یا استایل را به عنوان شاخه ای خاص از عکاسی در نظر می گیرند. منظور ما از سبک، ظاهر یا حسی است که در یک یا مجموعه ای از عکس ها وجود دارد. اما منظور از ژانر، دسته یا شاخه ای از عکاسی است، مانند عکاسی از منظره یا عکاسی پرتره.

اگر نگاهی به تاریخ و عکاس هایی که بیشترین نفوذ را بر بیننده داشته اند بیاندازیم، خواهیم دید که تمام آنها سبک خاص خود را در عکاسی داشتند. آنسل آدامز (Ansel Adams) به دلیل عکس های با کنتراست بالا و عکس های منظره سیاه و سفید شهرت داشت و امروزه Peter Lik با عکس های منظره ای که غلظت رنگی بالایی دارند شناخته می شود.

Ansel Adams به عکس های منظره سیاه و سفید با کنتراست بالا معروف است. عکس از II Fatto Quotadiano

هر دو این عکاس ها ژانر طبیعت را برای عکاسی انتخاب کرده اند. ممکن است هر کدام از آنها به صورت تفننی شاخه های دیگر عکاسی هم انجام داده باشند، اما با عکس های طبیعت و منظره شان شهرت پیدا کرده اند. آنها به این ژانر علاقه زیادی داشته اند، استعداد خود را در این زمینه کشف کردند و به این راه خود پایبند بوده اند.

سبک به یک فرم خاص از عکاسی محدود نمی شود، بلکه هر حس یا ظاهر خاصی در هر فرم و ژانر از عکاسی سبک محسوب می شود. پس عکاسی شامل چه ژانر هایی می شود؟ چرا یک ژانر ثابت و داشتن سبکی خاص اهمیت بالایی دارد؟ به عنوان یک عکاس این چه مزیتی برای شما دارد؟ بیایید کمی بیشتر در این زمینه اطلاعات کسب کنیم.

ژانر های عکاسی

همه ما ژانر ها را در موسیقی می شناسیم، منظور نوع موسیقی است، مانند راک، کانتری یا پاپ. اما ژانر در عکاسی به چه معناست؟

ژانر در عکاسی به معنی شاخه یا دسته است، مانند عکاسی از منظره، پرتره، عکاسی از عروسی یا عکاسی ماکرو. ژانر عکس توسط مهم ترین سوژه عکس تعیین می شود. برای مثال یک عکاس منظره بیشتر زمان خود را صرف پیدا کردن یک عکس خوب از کوه، دشت، دریا، ابر یا سایر مناظر طبیعت می کند.

عکاسی از غذا با هدف تبلیغاتی مثالی از یک ژانر محبوب برای تبلیغات است. عکس از SimplyAIM

اما عکاس پرتره ترجیح می دهد بر روی عکاسی از افراد در محیط های مختلف تمرکز داشته باشد، چه فضا طبیعی باشد (مانند عکاسی خیابانی) چه فضای ساختگی (عکاسی در استودیو یا در عروسی).

ده ها ژانر در عکاسی وجود دارد. بعضی از شاخه های محبوب در عکاسی عبارتند از:

  • عکاسی از ستارگان
  • عکاسی تبلیغاتی
  • عکاسی از غذا
  • عکاسی از سخنرانی
  • عکاسی پانوراما
  • عکاسی خبری
  • عکاسی مستند اجتماعی
  • عکاسی ورزشی
  • عکاسی خیابانی
  • عکاسی از سفر
  • عکاسی از زیر آب

بعضی از ژانر ها می توانند به سبک تبدیل شوند، مانند عکاسی سیاه و سفید. عکاس های بسیار زیادی وجود دارند که به عکس های سیاه و سفید خود شهرت دارند، اما چون عکس سیاه و سفید می تواند ظاهر و حس خاصی به عکس ها بدهد، می توان از آن به عنوان یک سبک نیز نام برد.

سبک های عکاسی

همانطور که گفتیم، سبک به حس و ظاهری خاص در عکس گفته می شود. سبک خیلی به تفکر شخصی بستگی دارد و معمولاً مانند ژانر آنقدر ثابت نیست. با وجود اینکه سبک را می توان در ژانر ها قرار داد، عکاس ها معمولاً الگو خاص خود را دارند و روش خاص خود را در نشان دادن سوژه ها دارند و ایده های خاص خود را در عکس ها پیاده می کنند و به همین دلیل سبک شخصی تر از ژانر است و به خود عکاس مربوط می شود.

عکاسی HDR برای چند سال به سبکی محبوب تبدیل شده بود، اما رفته رفته از محبوبیت آن کاسته شد. عکس از Jeff Wallace

سبک های معمول عبارتند از: سیاه و سفید، Vintage، Lomography، آبستره، نوردهی طولانی و عکاسی HDR یا High Dynamic Range.

خود را جدا کنید

عکاسی بازاری بسیار رقابتی دارد و روز به روز هم بزرگتر می شود. می توانید عکاس های نزدیک به خود را با جستجو کردن در Google پیدا کنید و اگر در منطقه ای خیلی کم جمعیت نباشید، خواهید دید که تعداد کسانی که مایلند برای عکاسی پول دریافت کنند کم نیست.

برای اینکه شهرت پیدا کنید و دیگران متوجه شما شوند، کار شما باید به نحوی متفاوت باشد. در غیر این صورت باید دست مزد کمی دریافت کنید. باید به مشتری چیز هایی پیشنهاد کنید که سایر عکاس ها پیشنهاد نمی کنند. که این کار هم خیلی دشوار است، چرا که امروزه همه این ترفند ها انجام شده و چیز جدیدی برای رو کردن وجود ندارد.

پس چه کار باید بکنیم؟ باید یک هویت برای خود کسب کنیم. یعنی با یک سبک یا ظاهر خاصی در عکس های خود شناخته شوید، معمولاً در یک شاخه از عکاسی، طوری عکس بگیرید که بتوانید همان شکل و همان ظاهر را در تمام عکس هایی که می خواهید برای مشتری های خود بگیرید پیاده کنید. برای وسعت دادن به هویت خود، بهتر است روی چند ژانر مختلف عکاسی کار کنید و در تمام عکس ها با ژانر های مختلف، سبک خاص خود را پیاده کنید.

دو عکس زیر نمونه ای از یک سبک عکاسی در دو عکس متفاوت هستند. سوژه عکاسی در هر دو عکس مشابه است (عکاسی از منظره)، و تن رنگی و حسی که در دو عکس احساس می شود یکی است.

این عکس دارای هویت است، که هویت اصلی آن تن و رنگ های خاص آن است که همراه با کمی گرما و ظاهری Vintage همراه شده است. عکس از Tim Gilbreath

در این عکس سعی شده همان حس و تن رنگی مشابه عکس قبلی به کار گرفته شود. با انجام دادن چنین کاری روی عکس هایتان مشتری ها شما را با سبک خاص عکاسی خواهند شناخت و با دیدن چنین عکسی متوجه عکاسی شما خواهند شد. عکس از Tim Gilbreath

وقتی این کار را کردید، از یک عکاسی معمولی به عکاسی تبدیل می شوید که ساختاری ثابت و قوی دارد. عکاسی که روی یک سبک خاص تمرکز کرده و با معلومات در محدوده ای خاص از عکاسی حرفه ای شده است. مشتری های واقعی به چنین عکاس هایی علاقه شدیدی دارند.

به مرور زمان خود را بالا بکشید

آیا اینکه فقط برای خود یک هویت بسازید کافی است؟ البته که نه! اگر هویتی که ساخته اید ۱۰ سال پیش و بر اساس علایق عمومی آن زمان ساخته شده باشد، هویت شما عمر طولانی ای نخواهد داشت. یکی از نکات بسیار مهم در ماندگاری سبک این است که با زمان همراه شوید و بتوانید مشتری های واقعی خود را جذب کنید.

یادتان بیاید که همه ما تا چند سال پیش چقدر از HDR لذت می بردیم؟ باور بکنید یا نکنید علاقه مندان این سبک بسیار کم شده اند. خیلی ها با انجام دادن این کار و دادن تغییرات بیش از حد نمایی غیر واقعی به عکس دادند که شاید این مسأله یکی از عوامل مؤثر در کم شدن محبوبیت این سبک باشد.

عکس های سیاه و سفید با کنتراست بالا دوباره محبوب شده اند. به گونه ای که به سبکی همگانی تبدیل شده! عکس از U.S. Army

ممکن است این سبک روی عکس های عروسی یا عکس های پرتره اعمال نشود، اما مثال خوبی است که نشان می دهد یک سبک محبوب عکاسی چطور می تواند به این سرعت محبوبیت خود را از دست داده و محو شود. تحقیق کنید و همیشه سعی کنید بالاتر از انتظار افراد عمل کنید.

اما همیشه تنها یک راه در سر نداشته باشید

با تمام این گفته ها، با وجود اینکه کشف سبک خاص خود اهمیت بسیار زیادی دارد، بدون در نظر گرفتن سبک که می تواند سیاه و سفید، پرتره های Vintage یا عکاسی مدرن از غذا باشد، همیشه باید فکر دیگری در ذهن خود داشته باشید: خودتان را محدود نکنید.

با اینکه داشتن یک سبک و ژانر حالت ایده آلی است، اینکه در سبک ها و ژانر های دیگر فعالیتی نداشته باشید و در آنها رقابت نکنید ریسک بزرگی است. روی سبک خود تمرکز کنید، اما سعی کنید مشتری های سبک ها و ژانر های دیگر را هم به کار های خود علاقه مند کنید. تا جایی که می توانید یاد بگیرید و در چیزی که یاد می گیرید حرفه ای شوید.

م

منبع

برگرفته از: Photodo

نظرات شما


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *