ترفند عکاسی از محصولات به کمک نقاشی با نور توسط iPhone و iPad

از زمانی که عکاسی را آغاز کردم، به نقاشی با نور (light painting) علاقه زیادی داشته و خیلی امتحانش می کردم، چراکه قابلیت های این تکنیک بی انتهاست. یک شب به سرم زد که خود را به چالش کشیده و صرفا با گجت هایی که در دست داشتم، نقاشی با نور را انجام دهم.

تصمیم گرفتم که از iPhone به عنوان منبع نور اصلی استفاد کرده و با آن سوژه را روشن کنم و iPad را به عنوان پس زمینه بکار گیرم. از قضا اپلیکیشنی روی iPad داشتم که حاوی الگوهای فوق العاده ای بود که می شد از آنها به عنوان کچ لایت (catchlight) استفاده کرد. در میان این الگوها به الگویی برخوردم که می دانستم اگر برای نقاشی با نور استفاده شود، نتیجه بی نظیر خواهد شد.

ابزارهای موردنیاز

سه پایه یا هر چیزی که بتوانید دوربینتان را رویش مستقر سازید.

نور فلاش، تبلت، یک موبایل با صفحه ی لمسی.

اتاقی که امکان تاریک سازی کاملش را داشته باشید.

تنظیمات مورد نیاز

شاتر طولانی (۱۰ ثانیه یا حتی بیشتر، که به مدتی که قصد دارید نقاشی با نور را ادامه دهید بستگی دارد)

مقدار ایزو (iso) و دیافراگم به قدرت فلاشتان بستگی دارد، نقاشی با نور درواقع سعی و خطاست، بنابراین یک بار آزمایشی عکس بگیرید تا متوجه شوید به نور کم تر یا بیشتری نیاز دارید.

نحوه ی انجام کار

قبل از خاموش کردن چراغ ها، دوربینتان را در جهتی که رو به سوژه باشد روی سه پایه قرار دهید. مطمئن شوید که امکان تاریک کردن کامل اتاق وجود داشته باشد.

قبل از خاموشی چراغ ها روی سوژه فوکوس کنید: روی سوژه فوکوس کرده و سپس فوکوس لنز یا دوربین را به حالت دستی تغییر دهید تا تنها کاری که برای بعد از خاموش شدن چراغ ها باقی مانده باشد، فشردن دکمه شاتر باشد.

معمولا در آغاز کار من از تنظیمات ایزوی ۲۰۰، دیافراگم f/8 و شاتر ۲۰ ثانیه ای استفاده می کنم، اما در ادامه بسته به اینکه نوردهی حاصله مناسب است یا خیر، تنظیمات و زمان نوردهی را تغییر می دهم.

نکات

هر چه مدت بیشتری در یک محوطه نور بتابانید، نور جاری در محیط بیشتر شده و در نتیجه نوردهی حاصله نیز بیشتر خواهد بود، بنابراین:

نقاشی طولانی تر و کند تر با نور = نور بیشتر

سریع تر = نور کمتر

بهره گیری همزمان از iPhone و iPad جهت ایجاد افکت پس زمینه

ترفند جالبی که می توانید بکار گیرید این است که ابتدا الگویی برای نمایش روی iPad فراهم کرده، سپس آنرا پشت سوژه بچرخانید تا پس زمینه زیبایی خلق شود.

عکس حاصل از این ترفند

در ادامه، صرفا از iPad به عنوان پس زمینه، و جهت تامین نور اصلی از فلاش استفاده کردم. شما هم امتحان کنید، با الگوهای متفاوت می توانید پس زمینه های مختلفی ایجاد کنید.

نمونه های بیشتر

م

منبع

برگرفته از: DIY photography

نظرات شما

  1. علیرضا شهبازی

    ۹ بهمن ۱۳۹۳

    خیلی خوب بودن


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *