راهنمای کامل مبتدیان در عکاسی با نور زیاد (High Key)

امروز می خواهیم همه چیز را درباره ی اینکه عکاسی با نور زیاد چیست و چگونه آنرا ایجاد کنیم، آموزش دهیم. ما به سراغ ابزاری که نیاز دارید و اینکه چگونه باید تنظیمات را انجام دهید تا نتایج خوبی بگیرید خواهیم رفت.

عکاسی با نور زیاد (High Key) چیست؟

عکاسی با نور زیاد از نورپردازی شدید غیر طبیعی استفاده می کند تا اغلب یا همه ی سایه های خشن درون تصویر را از بین ببرد. روش نور زیاد ابتدا به عنوان راهکاری برای نمایشگر های با کنتراست پایین به وجود آمد ولی بعدا به عنوان یک سبک قابل انتخاب توسعه یافت.

تصاویر با نور زیاد معمولا حسی مثبت و خوش بینانه را منتقل می کنند. این روش برای سوژه های بامزه، بشاش یا زیبا مناسب است.

شما high key را معمولا در عکاسی مدل ها، گل ها، و دیگر سوژه های درون طبیعت که مربوط به جنس زن می شوند، می بینید. موضوع دیگری که برای high key عالی است عکاسی از محصولات است. از دیدگاه علمی، محیط روشن عکس محصول را برجسته می کند و می تواند با ایجاد تضاد در محیط، یک جذبه خاص در محصول ایجاد کند. از دیدگاه روانی، محصولی که در فضایی سفید نمایش داده می شود، میل دارد نشان دهد که دارای کیفیتی عالی است یا شیئی مجلل می باشد.

تصویر دوربین Nikon بالا، احتمالا در ذهن شما چندین تصویر از تبلیغات کالاهای لوکس این چنینی مانند iPhone را زنده می کند. Apple علاقه زیادی به استفاده از هنر عکاسی high key برای به نمایش گذاشتن دستگاه های الکترونیکی فوق العاده شیک خود دارد.

نقطه مقابل عکاسی با نور زیاد، عکاسی با نور کم (Low Key) می باشد. به جای از بین بردن سایه ها که در عکاسی با نور زیاد به کار می رود، عکاسان low key از صحنه های تاریک و کنتراست های شدید استفاده می کنند تا حسی دراماتیک یا گاهی بدبینانه را منتقل کنند.

وسایل نورپردازی

عکاسی موثر با تکنیک high key در فضای بسته، اگر وسایل مناسب نورپردازی نداشته باشید اصلا آسان نخواهد بود (در فضای باز در یک روز آفتابی آسان تر و ارزان تر خواهد بود). اگر می خواهید چنین استودیویی با نمایی سپید به دست بیاورید، شما به چندین ست نورپردازی استودیویی نیاز دارید.

شروع به کار با وسایل نورپردازی استودیو می تواند کاملا گران باشد. خیلی از کیت های ابتدایی از چندین تولید کننده در دسترس هستند. بسته به کیفیت و مقدار وسایلی که نیاز دارید باید انتظار هزینه ای بین ۲۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار یا حتی بیشتر را باید داشته باشید.

بحث در مورد نورپردازی می تواند به سرعت پیچیده شود، اما من سعی می کنم آنرا ساده نگه دارم. اصولا شما دو انتخاب اصلی دارید: نورپردازی متوالی یا فلاش. در نورپردازی متوالی می توانید از بین تنگستن (نور گرم) یا فلئورسنت (نور سرد) انتخاب کنید. نور تنگستن معمولا واقعا گرم است و نمایی گرم تر ایجاد می کند در حالی که فلئورسنت نسبتا سرد است و در مقایسه، نوری بیشتر شبیه به نور روز تولید می کند.

مشکل هر دوی اینها، کم توانی نسبی آنهاست که حتی اگر به اندازه کافی خوب باشند، ایجاد عکس های high key را مشکل می کنند. در عوض، فلاش ها بیشتر انعطاف پذیر و قدرتمند هستند و بنابراین تنها انتخاب بسیاری از عکاسان استودیو خواهند بود.

نهایتا، قبل از اینکه با یک کیت کار نکنید نمی توانید درک خوبی از آن داشته باشید. اگر آنلاین خرید می کنید بهترین کار این است که تحقیقتان را بکنید و مقدار زیادی بررسی در مورد آن بخوانید. در زیر تعدادی انتخاب مقرون به صرفه به همراه اجزاء هر یک برای آغاز تحقیقتان آورده شده است.

CowboyStudio 330 Watt Three Light Kit: $290.99

  • 3 Monolight Studio Flash/Strobes
  • 3 Softboxes
  • 1 Boom Kit w/Sandbag
  • 1 24″ Photo Tent

Smith-Victor FL-130 3 Light Studio Flash Kit: $338.95

  • 3 Monolight Kits
  • 2 Black-Backed White Umbrellas Are Included
  • 3 Aluminum Stands
  • 1 Hard Carrying Case

Britek Flash Light Kit with Boom – total kit 576 wt: $534.99

  • 2 HS-600 Flash Lights 168 w/s
  • 2 PS-200 Flash Light s120w/s
  • 4 Modeling Lamps for HS,PS Series
  • 4 Reflectors
  • 4 Modeling Lamps for HS,PS Series
  • 2 32″ Silver Photo Umbrellas

تنظیمات نورپردازی

وقتی تجهیزات نورپردازی خوبی به دست آوردید، نیاز دارید تا محیط استودیوی خود را برپا کنید. اشتباه نکنید که اطلاعات زیر تنها روش درست عکاسی high key است. مکان ها و راه های بسیاری برای گرفتن یک عکس خوب high key وجود دارند که این آموزش تنها به شما ایده ای خوب از محبوب ترین روش های ساختن این جلوه را می دهد.

برای یک عکس ایده آل شما حداقل سه نور و اگر وسایل لازم را دارید، چهار نور نیاز دارید. همچنین به یک پرده پس زمینه یکدست نیاز دارید. اکثر حرفه ای ها رولی از کاغذ با عرض ۳ متر را روی پایه نصب می کنند و آنرا بر روی پس زمینه تا کف صحنه پهن می کنند. اگر بودجه کافی ندارید یا عجله دارید از یک پارچه (حواستان به چروک ها باشد) یا یک دیوار خالی استفاده کنید.

سوژه ی خود را در وسط پرده ی پس زمینه جای دهید و مطمئن شوید که کادر عکس در محدوده ی پرده قرار می گیرد و هیچ فاصله یا شکافی نشان داده نمی شود. بعد نور کلیدی و نور پوشش دهنده را تنظیم کنید. نور کلیدی به یک جهت می تابد و منبع نور اصلی سوژه است. مطمئن شوید نورپردازی سوژه نسبتا مسطح باشد. هرچند عجیب به یاد داشته باشید که نمی خواهید در اینجا تضاد ایجاد کنید و هدف ایجاد روشنایی سراسری است.

داشتن نور اصلی در یک سمت سوژه، احتمالا در سمت دیگر سایه های خشن ایجاد می کند. پس در اینجا از نور پوشش دهنده ی کم توان تری استفاده می کنیم تا این مناطق را ملایم و هموار کند. عکاسی با تنها این دو نور باعث ایجاد یک پس زمینه خاکستری رنگ سایه پوش می شود. از آنجایی که ما به دنبال سفید خالصیم، شما مجبور به حذف این سایه ها با استفاده از یک یا دو فلاش به سمت پس زمینه تان هستید.

کلید کار در اینجا، آزمون و خطا است. از اینکه در ابتدا به عکس های بدی می رسید نگران نشوید، این می تواند عملا ساعت ها به طول بینجامد تا اطلاعات مفید برای نورپردازی به دست بیاورید (اگر در کار با فلاش های استودیو، جدید هستید).

یک چیزی که باید به آن اهمیت دهید نور بازتابیده شده از پرده پس زمینه است که می تواند باعث ایجاد هاله ای عجیب اطراف سوژه شود. در همین زمان شما در حال سعی برای روشن کردن کافی پس زمینه هستید تا تقریبا سفید خالصی ایجاد کنید. Deborah Wolfe از استودویی با نام Studio On a Shoestring پیشنهاد می کند که نور پس زمینه را حداقل یک ضریب f بیشتر از نوپردازی سوژه قرار دهید و نورپردازی سوژه را طوری تنظیم کنید تا باعث ایجاد f/11 در تنظیمات دوربین شود.

تنظیمات دوربین

برای تعیین تنظیمات دوربین در یک تکنیک داده شده، من همیشه ترجیح می دهم که به یک مثال واقعی نگاه کنم و بررسی کنم که عکاس چه کرده تا این عکس به دست بیاید.

این عکس با یک دوربین سونی DSLR-A350 با سرعت شاتر ۱/۵sec، گشودگی دیافراگم f/5.6، ایزوی ۱۰۰ و جبران نوردهی +۲ EV گرفته شده است. توجه داشته باشید که همه این تنظیمات در مقدار زیادی از نور ارزیابی شده و به دست آمده اند.

سرعت شاتر ۱/۵ sec کاملا طولانی است و معمولا به یک عکس مات شده منجر می شود اگر چند نکته را رعایت نکنید. اول، سوژه متحرک نباشد. خوشبختانه، گل ها در حین عکس برداری شما کاملا ثابت می مانند (در صورت عدم وزش باد). متاسفانه، این ویژگی را برای عکس برداری از مردم در اختیار ندارید.

دوم، دوربین روی سه پایه باشد. برای سرعت شاترهای پایین مثل این شما بهتر است در هر جایی که امکانش هست از سه پایه استفاده کنید تا از لرزش دوربین جلوگیری کنید. نهایتا، فلاش باعث ثابت شدن سوژه در جای خود می شود حتی اگر در حال عکاسی از مردم با دوربینتان در دست باشید و از نوردهی طولانی استفاده کنید پس با این کار نسبتا ساده می توانید به یک عکس شفاف برسید.

دیافراگم ۵٫۶ نه بیش از حد زیاد است و نه کم. عکس هایی مثل این نباید کمتر از f/3 گرفته شوند ولی به دلیل اینکه سوژه بسیار نزدیک است، عمق میدان حتی با f/5.0 نیز به نظر کم می رسد که باعث می شود علاوه بر ورود نور کافی به لنز، پیش مینه مات شده خود را نیز فدا نکنید.

در نهایت، ایزوی ۱۰۰ به ما می گوید که ما واقعا مقدار زیادی از نور را در اختیار داریم و جبران نوردهی روشنایی را حتی بیشتر نیز می کند.

چیزی که می توانید یاد بگیرید این است که شما قطعا می خواهید با ایزوی ۱۰۰ تا ۲۰۰ در یک محیط روشن با ضریبی از f که به شما اجازه می دهد صحنه ای واقعا روشن داشته باشید عکس بگیرید. اگر هدف شما ایجاد پس زمینه مات شده نیست یا اینقدر نور در اختیار ندارید که سطح را کاملا بپوشاند، در استفاده از f های بالا، حتی بیشتر از f/11، راحت باشید. نکته دیگر اینکه تا جایی که جزئیات لازم را از دست نمی دهید و باعث ایجاد ماتی در عکس به خاطر لرزش دوربین یا حرکت سوژه نمی شوید، زمان نوردهی را زیاد کنید.

نتیجه گیری

برای جمع بندی، عکاسی high key به دنبال حذف سایه های خشن و ایجاد محیطی روشن است. همچنین به دنبال رساندن حسی از خوشبینی یا زیبایی سوژه است اما می تواند انواعی از حس ها و مفهوم ها را منتقل کند.

اگر می خواهید در محیط بسته عکاسی high key انجام دهید، عالی است که مقداری تجهیزات نورپردازی استودیویی در اختیار داشته باشید، ترجیحا ۳ تا ۴ فلاش: دو تا بر روی سوژه و دو تا برای پس زمینه. همچنین مطمئن شوید که تنظیمات دوربین تان اجازه می دهد مقدار زیادی از نور ثبت شود. از روشنایی زیاد صحنه بدون سفید شدن سوژه اطمینان حاصل نمایید.

نظرات شما

  1. فاطمه93

    ۷ مهر ۱۳۹۴

    مرسی عال عالی هستین.آرزو می کنم همیشه لنزک همی جوری باشه عالی عالی

  2. فرهاد

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۳

    ممنون از اموزش خوبتون


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *