۹ اشتباه معمول در عکاسی منظره و چگونگی جلوگیری از آنها

مایکل لگرو یک عکاس طبیعت و سفر حرفه ای است که ۲۰ سال در این زمینه تجربه دارد. به عنوان یک عکاس تجاری که عکاسی آرشیوی (Stock photography) انجام می دهد، اکنون قصد دارد کارش را در زمینه فاین آرت گسترش دهد. مایکل در زمینه عکاسی آموزش هم می دهد، او کارگاه های عکاسی را در سراسر دنیا هدایت می کند و به افراد و عکاسان حرفه ای تازه کار و با اشتیاق آموزش می دهد. در مطلب امروز لنزک مایکل تعدادی از اشتباهات عکاسی منظره را به ما خواهد گفت. پس در این مصاحبه با مایکل لگرو با ما همراه باشید.

اشتباهات عکاسی منظره و روش های جلوگیری از آنها

چه چیزی یک عکس را عالی می کند؟ این مساله ای است که می توان روزها در مورد آن صحبت کرد، اما چه چیزی یک عکس را بد می کند؟

در این لیست، من قصد دارم که اصلی ترین اشتباهات عکاسی منظره را که در طول این سال ها آموخته ام برای شما بیان کنم. خود من این اشتباهات را مرتکب شده ام و در آینده نیز ممکن است دوباره آنها را تکرار کنم. امیدوارم که این توصیه ها به شما کمک کند تا عکس های بهتری بگیرید، به ویژه اگر عکاسی منظره را تازه شروع کرده اید. به یاد داشته باشید که هنر ذهنی است. اشتباه من ممکن است شاهکار شما باشد، بنابراین با ذهن باز به موضوع نگاه کنید. همیشه به یاد داشته باشید که شکستن قوانین معمولا می تواند به ایجاد خلاقیت بیشتر کمک کند.

۱- افق کج: دوربین را صاف نگه دارید. در یک عکس هیچ چیز بدتر از خط افقی کج نیست. بیشتر دوربین ها برای این منظور در نمایابیشان خطوط راهنمای مشبک (grids) دارند، از آنها استفاده کنید. اما اگر باز هم مرتکب این اشتباه می شوید و عکس های شما دارای افقی کج هستند، می توانید در مرحله ویرایش عکس آن را تصحیح کنید. اما مشکل این روش در این است که اگر عکس را برای درست کردن افق کراپ کنید (crop) ممکن است چیزهای مهمی از کناره های عکس حذف شوند. واضح ترین جزئیاتی که باید مراقب آنها باشید محل هایی است که آب به خشکی می رسد و درخت هایی که به صورت مورب قرار گرفته اند.

Nikon D700 35mm 1/60 f8 ISO 200

Nikon D90 25mm1/200 f6.3 ISO 200

2- استفاده از لنز نامناسب: مردم اغلب فکر می کنند که در عکاسی منظره فقط باید از لنزهایی با زاویه عریض (wide angle) استفاده کرد. هیچگاه خود را به این مساله محدود نکنید. من لنزهای با فاصله کانونی ثابت (پرایم یا prime) را در این قضیه مقصر می دانم. واقعیت این است که تعویض لنز کار آزار دهنده ای است و زوم کردن کار مورد علاقه ما است.

تصویر مورد نظرتان را پیدا کنید، آن را ترکیب بندی کنید و آنگاه خوب به آن نگاه کنید. در ۹۰ درصد موارد همیشه یک عنصر وجود دارد که اگر بر روی آن زوم کنید می تواند یک پانوراما عریض را به عکسی با هویت تبدیل کند. این غازهای برفی در عکس اصلی به صورت نقطه های ریزی دیده می شدند، اما وقتی زوم کردم تا آنها را برجسته تر نشان دهم، این یک ذره کار برای جان بخشیدن به عکس کافی بود.

Nikon D700 150mm 1/200 f 7.1 ISO 200

3- جزئیات مثلثی شکل در گوشه های عکس هایتان: این ها عمدا مرگ را به جان خریدن هستند. من این جمله را بارها شنیده ام. نمی گویم که با این حرف کاملا موافقم اما باید مراقب آن باشید. این وقتی اتفاق می افتد که شما عکسی می گیرید و زمانی که به آن نگاه می کنید، متوجه شکل مثلث در گوشه عکس می شوید، یک تخته سنگ، قسمتی از آب یا ابرها در گوشه ای از تصویر شکلی مثلثی ایجاد کرده است. شما می توانید تفسیر خودتان را داشته باشید، اما باید بدانید که برخی از افراد اگر چنین چیزی را در عکس شما ببینند آن را سرزنش می کنند. به نظر من که این بیشتر عقیده ای سیاسی است تا چیز دیگر، چون اگر قصد دارید در یک مسابقه شرکت کنید آنها از این قضیه بر علیه شما استفاده خواهند کرد. من این عکس را که در آلاسکا و سمت راست جاده گرفته ام بسیار دوست دارم. آیا قسمت صخره ای در گوشه عکس که به شکل مثلث دیده می شود اشتباه است؟

Nikon D3s 16mm 1/10 f8 ISO 200

4- عکاسی از آسمان صاف و خالی: آسمان خالی کسل کننده است. ابرها باعث ایجاد هیجان و احساس در عکس ها می شوند. ما به ابرها احتیاج داریم. آسمان صاف و بزرگ حواس پرتکن است و عکس را از بین می برد. اگر چاره ای ندارید عکس را بگیرید ولی تلاش نمایید تا در یک روز دیگر به همان محل بازگردید تا دوباره از آنجا عکاسی کنید. .می توانم تصور کنم که این کوه یخ با وجود یک آسمان طوفانی در پشت سر آن چه نمای خارق العاده ای را به وجود می آورد. یا اینکه عکس این کوه صخره ای بدون حضور ابر ها در غروب چقدر کسل کننده می شد؟

Nikon D4 600mm 1/1000 f22 ISO 1000

Nikon D800E 16mm 1/15 f8 ISO 200

5- عبور از کنار سوژه و گفتن این جمله که در راه برگشت از آن عکس می گیرم: همه مرتکب چنین اشتباهی شده اند. قانون اصلی من این است: هیچوقت برای برگشتن برنامه ریزی نکن. ماشین را کنار بزن و غرغرهای مسافران را تحمل کن و از آن عکس بگیر! دقیقا نمی دانم چطور این موضوع را توضیح دهم، اما باید بگویم که اتفاق ها ناگهانی هستند و نمی توانید آنها را بازگردانید. حتی اگر بازگردید نور متفاوت است، ممکن است بهتر یا بدتر باشد.

این اتفاق در نروژ برای من افتاد. به شمال سفر می کردیم که در کنار جاده صدها گوزن شمالی را مشاهده کردم. چند روز بعد در راه برگشت به جنوب تقریبا هیچکدام از آنها در آنجا نبودند. اگر در آن زمان تصمیم می گرفتم که در راه برگشت از آنها عکس بگیرم، بسیار پشیمان می شدم.

Nikon D4 200mm 1/2000 f85.6 ISO 400

مگر چند بار می توان یک بوفالو را دید که درست در مقابل یک چشمه آب گرم ایستاده باشد؟

Nikon D700 35mm 1/160 f22 ISO 200

6- نور بد هر عکسی را خراب می کند: گاهی اوقات مجبور هستید در هر صورت عکس را بگیرید. یک منظره فوق العاده پیش رو دارید، تاریک و گرفته است. باید تصمیم بگیرید که از آن حیوان با ISO 1600 عکاسی کنید یا اینکه یک عکس مات داشته باشید.

این قانون بسیار مهمی است: یک عکس نویز دار به خاطر ISO بالا بهتر از عکس نگرفتن است. علاوه بر این دوربین های امروزی می توانند نتایج مناسبی را در اختیار شما بگذارند، حتی در ISO های بیشتر از ۱۰۰۰٫ در طول مدتی که در گرینلند بودم، تقریبا هیچوقت در ایزو کمتر از ۸۰۰ عکاسی نکردم و نتایج بدست آمده فوق العاده بودند.

یا اینکه به عکس زیر از ساحل واشنگتن نگاه کنید. در حالی که از ایزو پایینی در آن استفاده شده و وضعیت هوا نیز افتضاح بود، اما روز پر سایه به همراه مه، حس رمز آلود و لطیفی به این منظره دریایی داده است.

Nikon D800e 1/60 f8 ISO 1600

Nikon D800e 1/250 f4 ISO 200

7- در حالیکه این یک اشتباه نیست، گاهی دوربین را پایین نگه دارید و به پرسپکتیو های مختلف توجه کنید: اشتباه وقتی رخ می دهد که موج بعدی به دوربین شما برخور کند! با این حال مراقب باشید. به نظر من ارزش ریسک کردن را دارد. من عاشق این عکس هستم!

Nikon D3x 16mm 1/1000 f8 ISO 400

8- در نظر نگرفتن یک عنصر اضافی در هر موقعیت: یک بار یکی از دوستانم به من گفت که در بسیاری از عکس هایم به یک اسب وحشی نیاز دارم. عکس شما ممکن است خوب به نظر برسد، ولی کمبود یک چیز کوچک برای جلب توجه در آن خودنمایی می کند. باید اعتراف کنم که برای بیان منظورم، در این عکس از فتوشاپ استفاده کردم. عکس اصلی آنیست که قایق دارد. در عکس بعدی مشاهده می کنید که تصویر بدون آن تا چه حد کسل کننده می شود.

Nikon D800E 80mm 1/125 f8 ISO 100

9- سفر به محل عکاسی در زمان بدی از سال: باید قبل از سفر به محل مورد نظرتان در مورد آنجا تحقیق کنید و در زمان مناسبی از سال به آنجا بروید. وضعیت آب و هوایی نقش مهمی در عکس های شما بازی می کند. برگ ها در پاییز تغییر رنگ می دهند و در زمستان برف همه چیز را می پوشاند. واقعا چه کسی می خواهد در ماه جولای به دره مرگ (Death Valley) برود؟ با این حال گاهی اوقات گرفتن عکس و نشان دادن تغییرات فصلی جالب است. این عکس های انتهایی از جزیره Deception در آنتارکتیکا گرفته شده اند که بود و نبود برف در زمان های مختلف سال را نشان می دهد. نه تنها برف ها رفته بودند، بلکه در پس زمینه هم یخ های شناور وجود داشت. آب و هوا تغییر می کند و معمولا بهتر می شود. از طبیعت لذت ببرید!

Nikon D800e 30mm 1/2250th f8 ISO 200

Nikon D3s 24mm 1/80 f7.1 ISO 800

یک توصیه بسیار مهم: همیشه یک دوربین به همراه خود داشته باشید! اگر دوربین نداشته باشید نمی توانید عکاسی کنید. بله، موبایلی که با خود حمل می کنید یک دوربین است، از آن استفاده کنید.

حتما در آینده و زمانی که به اشتباهات بیشتری پی بردم بخش دوم این مطلب را منتشر خواهم کرد. اما فعلا بر روی رفع این اشتباهات تمرکز نمایید و مهارت خود را در عکاسی بهبود بخشید.

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *