۵۲ پروژه عکاسی: در سال ۲۰۱۵ هر هفته یک ایده‌ جدید داشته باشید – قسمت اول

شروع یک پروژه عکاسی راه بسیار خوبی برای کنار گذاشتن عادت‌های تکراری عکاسی و ارتقای مهارت‌های عکاسیتان می‌‌باشد. همچنین اینکه خود را مقید کنید که از چه چیز هایی عکس بگیرید یا از چه تجهیزاتی برای عکاسی استفاده کنید، شما را وادار می کند که خلاق تر شوید. لنزک اینبار برایتان ۵۲ ایده‌ی عالی برای عکاسی را آماده کرده است که می‌توانید در سال جدید هر روز یکی از آنها را امتحان نمایید.

ما این پروژه‌ها را به سه بخش تقسیم کرده‌ایم: پروژه‌های آسان که همین امروز می‌توانید امتحانشان کنید، ایده‌هایی که در تعطیلات و در فضای باز می‌توانید به کار بگیرید و چند پروژه عکاسی طولانی مدت که می‌توانید همین امروز آغازشان کنید ولی باید در هفته‌ها یا حتی ماه‌های آینده نیز آن ها را ادامه دهید.

در خبرنامه لنزک مشترک شوید تا ایده‌های تازه و بدیع برای عکاسی بگیرید. همچنین می توانید لنزک را در اینستاگرام دنبال نمایید.

پروژه‌های عکاسی خانگی:

۱

هنر عکاسی از قطره آب – water drop art

برای انجام این پروژه شما به یک ظرف حاوی مایع نیاز دارید، سپس باید بگذارید قطرات آب از یک منفذ کوچک بر روی آن بیفتد تا از برخورد قطره بر آب عکس بگیرید. مهمترین عنصر در این نوع عکاسی زمان بندی شاتر در هنگام برخورد قطره به مایع می‌باشد. ما برای عکاسی از دو فلاش بر پایینترین قدرتشان (۱۲۸/۱ام) و دیافراگم f/22 استفاده کردیم و همچنین آب را با صمغ گزانتان یا زانتان (xanthum gum) مخلوط کردیم تا محلولمان کشش سطحی بیشتری داشته باشد. ما همچنین از یک SplashArtKit نیز استفاده کردیم (تهیه شده از phototrigger) تا بتوانیم اندازه و سرعت قطرات را بهتر تنظیم کنیم.

۲

عکاسی از پاشیده شدن قطرات آب (splash) در فضای بسته – indoor splash shots

برای این پروژه شما به یک فلاش اکسترنال برخوردار از ریموت، محفظه‌ی شیشه‌ای برای آب، پس زمینه‌ی رنگی و یک سه پایه نیاز دارید. ابتدا محفظه و پس زمینه را قرار دهید، سپس فلاش را در بالای محفظه تنظیم نمایید. دوربین را بر سه پایه گذاشته و آن را بر فوکوس و نوردهی دستی تنظیم کرده و دیافراگم f/8، ایزو ۲۰۰ و سریعترین سرعت شاتر که با فلاشتان کار می کند را انتخاب نمایید. شیء مورد نظرتان را در آب بیندازید و به محض برخوردش به آب دکمه‌ی شاتر را فشار دهید.

۳

هنر عکاسی از دود – smoke art

عکاسی از دنباله‌های دود در بین عکاسان ژانر اشیای بی جان طرفداران بسیاری دارد. ولی شما می‌توانید با استفاده از فتوشاپ آن را به سطح دیگری ارتقا دهید. بعد از اینکه چند عکس خوب از دود گرفتید، یک سند خالی در فتوشاپ باز کرده و یکی از عکس‌های دود را در آن کپی کنید. مد ترکیب رنگ (Blending mode) را بر Screen قرار داده و با استفاده از Warp Transform شکل آن را تغییر دهید. همین فرایند را ادامه دهید و عکس‌های دود دیگری را نیز به عکس اضافه نمایید.

۴

عکاسی کراس پلاریزه – Cross-Polarisation

این پروژه بر اثر نور پلاریزه بر پلاستیک تکیه دارد. برای این نوع عکاسی شما به دو فیلتر پلاریزه نیاز دارید و ترجیحا بهتر است یکی از این دو فیلتر یک برگ فیلم پلاریزه باشد. یک برگ فیلم پلاریزه‌‌ی Lee 239 قیمتی معادل ۵۰ پوند دارد. برگه‌ فیلم را بر روی لایت باکس یا در برابر منبع نورتان قرار دهید. صفحه نمایش iPad و بسیاری از نمایشگرها از فیلتر پلاریزه برخوردارند پس اگر فیلم پلاریزه در اختیار ندارید می‌توانید بر روی نمایشگرتان یک صفحه‌ی سفید را باز کنید. فیلتر پلاریزه را به لنز دوربین متصل کنید و آن را بچرخانید تا رنگ‌ها در اشیای پلاستیکی نمایان گردد.

اگر مایلید تا افکت کراس پلاریزه را به صورت یک ترفند انجام دهید به مطلب «استفاده از نور تبلت و لپتاپ به عنوان منبع نور» مراجعه نمایید.

۵

مناظر غذایی – food landscapes

جلوه‌ی دیگری به عکاسی از غذاها ببخشید! برای این عکاسی تنها به عروسکهای کوچک و آدمک های اسباب بازی نیاز دارید. مهمترین موضوع که باید در این نوع عکاسی در نظر بگیرید وجود داستانی خوب برای عکس هاست. همانطور که می‌بینید در این عکس گفت و گویی بین شخصیت‌ها وجود دارد و به طور مثال کوهنورد دارد توسط همکارش از پایین راهنمایی می‌شود.

۶

عکاسی فاین آرت از خوراکی ها – fine-art food

شما تنها با یک لایت باکس و یک چاقوی تیز می‌توانید مواد غذایی را به عکسی هنری تبدیل نمایید. سبزیجات و مرکبات را به نازکترین حد ممکن ببرید و سپس آنها را بر روی لایت باکس قرار دهید. دوربین را در بالای آن قرار دهید و با استفاده از نمای زنده یا Live View بر روی جزئیات سوژه‌تان فوکوس نمایید. دیافراگم را بر f/8 قرار دهید تا عمق میدان کافی را برای عکاسی داشته باشید و برای جلوگیری از تیره شدن عکس جبران نوردهی را بر ۱+ یا ۳+ تنظیم نمایید (چراکه نور روشن می تواند دوربین را گول بزند و عکس تیره شود).

۷

عکاسی از گل درون یخ

این یک روش ارزان قیمت برای خلق یک عکس ماکرو و اثر هنری جالب می‌باشد. گل را در محفظه‌ی پلاستیکی حاوی آب مقطر بریزید. چگالی گل کمتر از آب است و بر روی آن معلق باقی می‌ماند پس سعی کنید با اضافه کردن وزنش یا گره زدنش به انتهای ظرف آن را زیر آب نگه دارید. قطعه یخ را روی یک کاسه یا لیوان شیشه ای که روی سینک یا بشقابی سفید قرار دارد بگذارید تا نور بتواند از پایینش بازتاب یابد. فلاش را در یک طرف آن قرار دهید و زاویه را به سمت قطعه یخ تنظیم نمایید و از طرف دیگر عکاسی کنید.

۸

آبستره در روغن – abstracts in oil

روغن معلق روی آب، آبستره‌های خیره کننده‌ای را به وجود می‌آورد. این پروژه از خاصیت شکست نور (Refraction) روغن و حباب‌ها برای تغییر رنگ‌ها و برجسته کردن آنها استفاده می‌کند. برای این عکاسی تنها کافی است مقداری روغن پخت و پز را بر سطح آب در یک کاسه‌ی شیشه‌ای بریزید. کاسه را به صورتی قرار دهید که حداقل ۲۵ سانتی متر با میز فاصله داشته باشد سپس کاغذهای رنگی را در زیر آن گذاشته و با استفاده لامپ یا فلاشی به کاغذ نور بتابانید.

۹

انعکاس‌های روغنی

در این پروژه نیز مانند پروژه قبلی از روغن استفاده می‌شود ولی در اینجا برای ایجاد نقش و نگارها، دیگر از پس زمینه‌ی رنگی استفاده نمی‌کنیم و در عوض پوششی طرح دار را مقابل منبع نور می‌گذاریم. به این صورت که توسط مقوا، طلق رنگی و چسب الگویی درست می کنید و جلو منبع نور یا لامپتان قرار می دهید. با استفاده از نوارچسب پوشش را به لامپ متصل نمایید ولی دقت کنید که به لامپ نچسبد و در زمان استراحتتان لامپ را خاموش کنید. سطل پر از آبی را در مقابل لامپ قرار دهید، چند قطره روغن آشپزی روی آن بریزد. روغن را به هم زده، دوربین را نزدیک کنید و عکس بگیرید.

برای مطالعه آموزش کامل این عکاسی به مطلب «چگونه از انعکاس ایجاد شده در آب و روغن عکس بگیریم» مراجعه نمایید.

۱۰

لایه نازک صابون – soap film

از این پروژه‌ می‌توانید برای خلق عکس‌های پر از رنگ و یا آبستره برای پس زمینه دسکتاپ استفاده نمایید. برای این پروژه شما به مایع صابونی مخلوط شده با گلیسرین، حلقه سیمی، پارچه مشکی برای پس زمینه و یک لنز ماکرو حداقل ۱۰۰میلیمتری نیاز دارید. رنگهای ایجاد شده تنها در صورت درست بودن زاویه‌ی برخورد نور تشکیل می‌شوند، بنابراین مایع را در مقابل پنجره‌ی شمالی منزلتان قرار دهید و با زاویه‌ی ۴۵درجه عکس بگیرید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. yasin

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

    عالی و فوق العادست خیلی این مطلب رو دوست داشتم
    عالیــــــــــــــــــــــــــــــــــ بود

  2. solmaz

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    شما بهترینید .تو ۴سال دانشگاه اینقدر چیزی یاد نگرفتم که از سایت شما یاد گرفتم

    1. سامان نویسنده

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      تشکر از اینکه در سایت خودتان نظر می دهید و برایمان انرژی می فرستید، موفق باشید

  3. فاطمه ف

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

    مرسی -واقعاً خوبین


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *