۵۲ پروژه عکاسی: در سال ۲۰۱۵ هر هفته یک ایده‌ جدید داشته باشید – قسمت دوم

در این قسمت از پروژه های عکاسی لنزک، به شما ۱۰ ایده جدید برای عکاسی خواهیم داد. از نقاشی با نور و عکاسی بوکه گرفته تا پرتره های پانوراما و ساختار شکنی در عکاسی منظره. برای گرفتن ایده های جدید عکاسی به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

برای مطالعه قسمت اول پروژه های عکاسی اینجا کلیک نمایید.

۱

هنر عکاسی از شکست نور – refractive art

نور هنگام عبور از آب می‌شکند و به این صورت شکل اشیای پشت آن تغییر می‌کند. به این اتفاق انکسار یا شکست نور (refraction) گفته می‌شود و شما می‌توانید از این پدیده در پروژه‌های عکاسی خود استفاده نمایید. برای این پروژه شما تنها به چند لیوان، فلاش، سه پایه، و یک پس زمینه‌ الگو دار سیاه و سفید چاپ شده نیاز دارید. پس زمینه را پشت لیوان‌ها قراردهید. لیوان‌ها را با مقادیر متفاوت آب پر نمایید و پس زمینه را حرکت دهید تا به افکت مورد نظرتان دست یابید.

۲

کلوزآپ در آشپزخانه- kitchen close-ups

آشپزخانه یک مکان ایده آل برای عکاسی پروژه‌های ماکرو می‌باشد. سطوح براق آن می‌توانند پس زمینه‌ عالی برای عکس‌هایتان باشند و با یک عمق میدان کم ژرف شما می‌توانید ظاهر متفاوتی به اشیا ببخشید. با خلق عکس‌های سه بخشی می‌توانید تابلوی بی نظیری برای آشپزخانه‌تان بسازید، ولی باید قبل از شروع عکاسی به مرتبط بودن تصاویر فکر کنید. در این عکس ما از یک چنگال، یک کاسه غلات و کیک قهوه استفاده کردیم و زاویه عکاسی در هر سه آنها یکسان بوده و حس مرتفع بودن اشیا سه عکس را به هم مرتبط ساخته است.

۳

عکاسی بوکه‌ از اجسام بی جان – still-life bokeh

حتی یک تیکه فویل آلمینیومی نیز می‌تواند پایه‌ی یک پروژه‌ی عکاسی خلاقانه باشد. سوژه‌ خود را بر شیشه‌ای با پس زمینه‌ی تیره قرار دهید. فویل آلمینیومی را مچاله کرده و دوباره صافش کنید و آن را به عنوان پس زمینه کار قرار دهید. با چراغ قوه یا چراغ مطالعه بر فویل نور بتابانید، دوربین را بر سه پایه قرار داده و بازترین دیافراگم ممکن را انتخاب نمایید. در زمان نوردهی با چراغ قوه به سوژه نور بتابانید.

۴

عکاسی بوکه حباب‌ها – bokeh bubbles

هایلایت‌های کوچک گاها بوکه‌های زیبایی را خلق می‌کنند، بنابراین اشکال جادویی نور برای پروژه عالی هستند. تا جایی که ممکن است منبع نور را از سوژه دور کنید تا در دیافراگم باز کاملا محو شوند. سوژه یا همان لیوان را در نزدیکی دوربین آورده و بر آن فوکوس کنید. لیوان را به صورتی قرار دهید که به نظر برسد حباب‌های رنگی در حال خارج شدن از آن می‌باشند. از این تکنیک می‌توان برای شبیه سازی خارج شدن بخار از نوشیدنی‌های داغ نیز استفاده کرد.

۵

عکاسی از دنباله‌های نور اجسام بی جان – still life light trails

دنباله‌های نور (light trails) در تمامی ژانرهای عکاسی قابل استفاده هستند، ولی بهترین کاربرد آنها در پروژه‌های عکاسی از اشیای بی جان می‌باشد. شما می‌توانید از یک چراغ قوه‌ی معمولی استفاده کنید، ولی بهتر است درپوش آنها را در آورید تا لامپ نور مستقیم‌تری داشته باشد. با نوار چسب پوسته‌ رنگی آبنبات را بر روی آن بچسبانید تا مانند یک ژل برایتان عمل کند. سرعت شاتر دوربین را بر ۳۰ثانیه (نوردهی طولانی) و دیافراگم را بر f/8 قرار دهید سپس پیش از فشردن دکمه شاتر چراغ قوه را در کادرتان حرکت دهید. همین حرکت را در زمان نوردهی ادامه دهید. در این عکس ما چراغ قوه را از یک نخ آویزان کردیم و به آرامی آن را دور بطری چرخاندیم.

آموزش نقاشی با نور به زودی در فروشگاه لنزک منتشر خواهد شد.

۶

مارپیچ‌های نور – light spirals

برای این نوع عکاسی باید چراغ قوه را به طنابی متصل کرده و از سقف آویزانش کنید. وایدترین لنزی که در اختیار دارید را استفاده کنید و دوربین را بر روی سه پایه رو به سقف قرار دهید. در زمانی که چراغ روشن است اتوفوکوس را بر لبه‌ چراغ قوه تنظیم کرده و لنز را بر روی فوکوس دستی بگذارید تا قفل شود. دیافراگم را بر f/11 یا f/16 تنظیم کرده و با استفاده از مد Bulb و ریموت، شاتر را حدود یک دقیقه باز نگه دارید و به طور همزمان چراغ را خاموش کرده و اجازه دهید تا چراغ قوه در تاریکی به چرخشش ادامه دهد.

آموزش ویدیویی این تکنیک نقاشی با نور نیز در «پکیج نقاشی با نور» لنزک موجود است.

پروژه‌های عکاسی فضای باز:

۷

پرتره‌های برنایزر- Brenizer

متد برنایزر (Brenizer method) یا همان پرتره‌های پانوراما یا بوکه-راما (bokeh-rama) پایه‌ی بسیار خوبی برای پروژه‌های عکاسی پرتره می‌باشد. این روش توسط عکاس عروسی رایان برنیزر (Ryan Brenizer) ابداع شده است که با آن قادر خواهید بود عکس‌هایی ثبت کنید که به نظر می‌رسند با لنزی با ماکسیمم دیافراگم بسیار بازتری ثبت شده‌اند. روش عکاسی به این صورت است که شما باید چندین عکس تله فوتو از بخشهای مختلف صحنه با بازترین دیافراگم ممکن ثبت کرده و سپس با استفاده از ابزار Photomerge فتوشاپ به صورت موزاییکی آنها را کنار هم قرار دهید.

توجه داشته باشید که در تمامی عکس‌ها تمامی تنظیمات از جمله تراز سفیدی (white balance) و فوکوس باید به صورت دستی انجام بگیرند تا عکس‌ها با همخوانی داشته باشند. سعی کنید ۳۰ الی ۸۰ عکس مختلف بگیرید و سعی کنید هر عکس یک سوم عکس کناری را بپوشاند.

۸

پروژه عکاسی زمان درست، لنز غلط

لنزی بر خلاف روال عادی کارتان انتخاب کنید. برای نمونه از لنز زاویه عریض (wide-angle) برای عکاسی در باغ وحش استفاده نمایید و یا اینکه از بلندترین فاصله کانونی ممکن برای عکاسی منظره استفاده نمایید.

۹

ساختار شکنی در عکاسی منظره

روش جدیدی را برای ترکیب کردن عکس‌های مناظرتان امتحان کنید. تنها کافی است بیست دقیقه به گشت و گذار بپردازید و عکس بگیرید.از تجهیزات و تنظیمات ساده استفاده کنید و زحمت استفاده از سه پایه، فیلتر و یا تکنیک‌های حرفه‌ای را نیز به خود ندهید. با مد تقدم دیافراگم (Aperture Priority) از هر چیزی که چشمانتان را گرفت عکس بگیرید. صفحه ای مشبک (grid) در فتوشاپ بسازید و با استفاده از Layers عکس‌های برگزیده‌تان را کنار هم بگذارید.

۱۰

عکاسی منظره مینیمالیستی سیاه و سفید

به جای اینکه تمام منظره را در یک عکس جا دهید، چند عکس منظره مینیمالیستی با نوردهی طولانی ثبت نمایید. با استفاده از یک ترکیب بندی متقارن (symmetrical composition) می‌توانید سادگی کادربندی را تقویت کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از فیلتر کاهنده نور(Neutral Density) یا ND در هر زمانی از روز به عکاسی با نوردهی طولانی بپردازید. از سه پایه استفاده نمایید تا در زمان نوردهی دوربین ثابت بماند و همچنین برای فعال ساختن شاتر از ریموت استفاده نمایید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. 123456

    ۱۰ آبان ۱۳۹۴

    عکاسی بوکه‌ از اجسام بی جان – still-life bokeh
    من امتحانش کردم ولی درست مثل تصویری که گذاشته شده نشد …… یعنی نور های رنگی یه حاله ای کمی به وجود اومد نه مثل تصویر اونقدر پر قدرت نیست که بک گراندم نوری باشه بک گراند من بیشتر حالت خود المینیوم هستش …….خب وقتی میذارید کامل راهنمایی کنین 🙁
    باید نور قرمز بدم ؟ من از هر دو نور .نور سفیدو استفاده کردم
    و اینکه ایزو رو چه عددی باشه ؟؟؟؟
    ممنون میشم کمکم کنین

  2. novin

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۳

    جالب بود چرا در مورد عکسبرداری از عروس و داماد صحبتی نمیشه یا آموزشی داده نمیشه.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *