عکاسی زیر آب: عکاس شجاعی که در کنار کوسه ها غواصی می کند

اِلن کویلرتس می خواهد که دید شما را نسبت به کوسه ها عوض کند و به نظر می رسد که با عشق و علاقه و تکنیکی که این عکاس و غواص در کارش دارد می تواند موفق شود. فقط کافی است که به عکس خارق العاده او از پرتره کوسه و یک انسان تحت عنوان «Shark Buddha» نگاه کنید و ببینید که چگونه با صلح در کنار هم قرار گرفته اند. او همچنین مجموعه عکس های جالبی از زندگی کوسه ها و دریانوردانی که از آنها حفاظت می کنند را به وجود آورده است. در ادامه این مطلب لنزک شما را به دنیای غواصی و عکاسی زیر آب خواهیم برد.

در این مصاحبه با اِلن کویلرتس، ۵۰۰px با او درمورد رویارویی نزدیک با کوسه ها، خوش عکس ترین نقاط زیر آب و چگونگی آشنایی او با غواصی و عکاسی صحبت کرده است. همچنین الن به کسانی که غواصی می کنند و قصد عکاسی از کوسه ها را دارند توصیه هایی می کند. ادامه مطلب را بخوانید و عکس های فوق العاده او از شنای کوسه با آدم ها را مشاهده کنید.

سلام الن! می توانید کمی درمورد خودتان برای ما بگویید؟

من در سال ۱۹۷۰ متولد شدم و دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته تاریخ و آموزش هستم. به مطالعه در زمینه های هنر، فرهنگ، موسیقی و هر چیزی که تغذیه کننده احساسات باشد علاقه مندم. وقتی در کشورم بلژیک زندگی می کردم، در زمینه IT مشغول به کار بودم، اما بعد از تشخیص بیماری سندروم آسپرگر در فرزندانم به صورت داوطلبانه تحت عنوان کارشناس میدانی در زمینه بیماری اوتیسم (درخودماندگی یا autism) فعالیت می کنم. من در خانه به آنها آموزش می دهم. این مساله ما را تشویق کرد تا بلژیک را ترک و در جایی نزدیکتر به طبیعت زندگی کنیم. در سال ۲۰۰۹ به گرند کیمن در کارائیب مهاجرت کردیم. این محیط جدید و نزدیک بودن آن به اقیانوس واقعا برای ما مفید بوده است.

چگونه با عکاسی در زیر آب آشنا شدید؟ قبل از اینکه عکاسی کنید غواص بودید یا برعکس؟

مهاجرت به گرند کیمن باعث شد که از سرعت زندگی ما کاسته شود. در سال ۲۰۱۱ کم کم غواصی را شروع کردم و به سرعت به فکر استفاده از یک دوربین در زیر آب افتادم. همیشه به عکاسی علاقه مند بودم، اما وقتی که جوانتر بودم از لحاظ مالی محدودیت داشتم و نمی توانستم از عهده هزینه ها برآیم. به عنوان غواصی که یک مادر هم بود، همیشه ایمنی را در نظر می گرفتم و در تمام زمینه ها خودم را آموزش میدادم. به همین دلیل آگاهی بالایی از محیط اطرافم پیدا کردم. چالش بعدی این بود که بتوانم چند کار را با هم انجام دهم، چون همانطور که می دانید من یک زن هستم و وظایف دیگری هم دارم. من عکاسی زیر آب را در آگوست ۲۰۱۱ شروع کردم. بعد از آن دیگر راه برگشتی نبود. بعد از ۶ ماه عکاسی در یک کارگاه آموزشی شرکت کردم که به وسیله یک زیست شناس دریایی و عکاس برجسته زیر آب، دکتر الکس موستارد برگزار می شد. می خواستم که به خوبی آموزش ببینم. بعد از گذراندن این کارگاه، هر بار که به زیر آب می رفتم عکاسیم بهتر میشد. وقتی با حیات وحش روبرو می شدم، نمی خواستم فقط از آنها عکس بگیرم بلکه می خواستم احساسات و تجربه شخصیم در آن لحظه را نیز به مخاطبان منتقل کنم.

در دنیا بیشتر به چه مکانی برای عکاسی زیر آب علاقه مند هستید؟

دریای کارائیب به دلیل آب گرم و آبی رنگ و نمای بسیار زیبای آن، یک نعمت برای عکاسی است. مطمئن باشید که در محل هایی مثل باهاماس و دومینیکا با جانورانی مانند کوسه و وال برخورد خواهید کرد. سفرهای بعدی من به قطب شمال خواهد بود. امیدوار هستم که بتوانم با کاوش هایم در آنجا رنگ متفاوتی از آب، نور و بازتاب زیبای کوه های یخ شناور در زیر آب را به تصویر بکشم. سرما برای من یک چالش بزرگ خواهد بود، اما من از چالش ها نمی ترسم.

کمی درمورد علاقه خود به حیات وحش زیر آب، خصوصا کوسه ها برای ما بگویید.

من از جوانی شیفته حیات وحش بودم. همیشه برنامه های مربوط به طبیعت را در تلویزیون تماشا می کردم. هروقت کمپینی برای حفاظت از حیات وحش تشکیل می شد، من هم در آن شرکت می کردم. وقتی بچه بودم پول های قلکم را برای نجات پانداها اهدا کردم. اما زندگی دریایی بیشتر مرا به خود جذب میکرد. شاید دلیلش سکوت دنیای زیر آب باشد. همچنین یکی از دلایل آن ترسی است که قبلا از آب داشتم. اگر به این ترس غلبه نمی کردم امکان داشت هیچوقت وارد دنیای زیر آب نشوم. امیدوارم منظور مرا اشتباه متوجه نشده باشید. من عاشق در آب بودن و شنا کردن هستم، اما برای داشتن احساس امنیت لازم است تا بتوانید روی کف شنی دریا و یا لبه استخر بایستید. نقطه عطف زندگی من و فائق آمدن بر این ترس زمانی اتفاق افتاد که پدرم از دنیا رفت. او همیشه به من میگفت که می توانی رویاهایت را به حقیقت تبدیل کنی. وقتی که تنهاتر شدم، غواصی را شروع کردم و تلاش نمودم تا بر ترسم از آب غلبه کنم. وقتی که یک آگهی درمورد کارگاه عکاسی برای عکس گرفتن از کوسه های سفید در آب های باهاماس به همراه عکاس معروفی به نام آماندا کاتن را دیدم تردید نکردم. به سرعت در آن ثبت نام کردم و پا در حیطه ای ناشناخته گذاشتم. نیاز به حمایت از کوسه ها هر روز بیشتر می شد و عکس های گرفته شده از آنها احساسات مرا بر می انگیخت. می خواستم وسیله ای باشم تا عشق به کوسه ها را در بین مردم گسترش دهم.

صحبت حفاظت از کوسه ها شد، همانطور که می دانید امروزه نسل آنها به خطر افتاده است. چگونه از عکاسی خود برای افزایش آگاهی در جهت حفظ کوسه ها استفاده می کنید؟

برای اینکه اقیانوس سالم بماند به کوسه ها نیاز داریم. آنها در راس شکارچیان هستند. ضعیف ها را شکار می کنند و به این ترتیب سلامت و قدرت ماهیان دریا را تضمین می کنند. این مساله برای زنده ماندن اقیانوس حیاتی است. هر روز مردم بیشتر این پیام را دریافت می کنند و مبارزه علیه شکار کوسه برای درست کردن سوپ باله کوسه در حال اوج گرفتن است. در برخی از موارد کوسه ها قربانی روش های خاصی از ماهیگیری نیز می شوند. بعد از رخ دادن هر حمله ای توسط کوسه ها، عده ای به راه می افتند و کوسه های دیگر را قربانی می کنند. به نظر من تنها دلیل این کار ترس است. مردم و کارهایشان تحت تاثیر ترس هستند، البته در این میان رسانه ها هم این ترس را تقویت می کنند، چون برایشان سود آور است. بیشتر تصاویری که از کوسه در رسانه ها دیده می شود با دهان باز و نمایش همه دندانهای آن است. این عکس ها با تیترهای تماشایی و غیرعادی منتشر می شوند. به این ترتیب همه گفتگوها و تلاش ها برای نجات کوسه به یکباره فراموش می شود. من همه عکس های مربوط به کوسه ها را دوست دارم، اما آنهایی را انتخاب می کنم که در سکوت و آرامش هستند، درست همانطور که در محیط زندگیشان رفتار می کنند. کوسه ها موجودات باشکوه و آرامی هستند و احتمالا بیشتر از اینکه ما از آنها بترسیم، آنها از ما می ترسند. در عکسهایم می خواهم لحظه هایی را نشان بدهم که کوسه ها و انسان در یک محل حضور دارند و به وجود یکدیگر احترام می گذارند.

آیا فکر می کنید که رایج شدن حفاظت و غذا دادن دسته جمعی به کوسه ها بر روی رفتارشان تاثیر می گذارد؟

من در ابتدا بر روی این مساله تردید داشتم. به جای قضاوت درمورد آنها، تصمیم گرفتم که تاثیر این مساله بر روی کوسه ها را تجربه کنم. به همین دلیل به ساحل تایگر در باهاماس رفتم و در این باره تحقیق کردم. حقیقت این است که کوسه هایی که در باهاماس تغذیه می شوند الگوهای مهاجرتی گسترده تری نسبت به آنهایی دارند که در فلوریدا تغذیه نمی شوند. همچنین متوجه شدم که کوسه ها منتظر غواصان نمی مانند و شما هر روز می توانید کوسه های جدیدی را در محل ببینید، در واقع برخی از آنها برای ما آشنا هستند و برخی دیگر کاملا تازه واردند. من تفاوتی بین کوسه هایی که به آنها غذا داده می شود و آنهایی که تغذیه نمی شوند ندیدم. نکته مثبت موفقیت در عکاسی از کوسه ها این است که تصویر مثبتی از آنها به همه نشان داده می شود و نیاز به حفاظت از آنها و آموزش در این مورد به اطلاع همگان می رسد.

آیا می توانید یکی از خاطره انگیز ترین غواصی هایتان با کوسه ها را برای ما بیان کنید؟

در آوریل ۲۰۱۴ من و همسرم، فرزندانمان که ۱۴ و ۱۶ سال سن دارند را به جزیره کت (Cat Island) و یک سفر برای دیدن کوسه ها بردیم. در آنجا برای دیدن کوسه های سفید اقیانوسی به غواصی پرداختیم. در روز تولم بچه ها به زیر آب رفتند و به آرامی در کنار کوسه ها ایستادند. بدون هیچ ترسی همه چیز را تحت کنترل داشتند. با دیدن این منظره اشک هایم سرازیر شده بود، چون به من یادآوری می کرد که آموزش در رابطه با کوسه ها لازم است. اگر ترس را تقویت نکنید، به حس تحسین و احترام تبدیل خواهد شد. کارکردن بر روی این موضوع و آموزش نسل بعد احساس خوبی دارد!

برای کسانی که می خواهند به عنوان عکاس زیر آب دریایی کار کنند چه توصیه ای دارید؟

پیش از هر چیز باید مهارت در غواصی را تقویت کنید و محدودیت های خودتان را بشناسید. بعد از این باید یاد بگیرید که به حیات وحش احترام بگذارید. هیچ عکسی ارزش صدمه زدن را ندارد! و در نهایت ببینید و بیاموزید، این کار به بهبود عکس های شما کمک می کند.

حالا برای سرگرمی، بگویید که حاضرید کدامیک از حیوانات زیر آب باشید؟

من وال قاتل (orca) می شدم. من پیوندهای محکم خانوادگی آنها را ستایش می کنم. پسرها با مادر و خاله هایشان می مانند تا به آنها در پرورش و بزرگ کردن بچه ها کمک کنند. گاهی از اوقات هم مراقب آنها هستند تا مادر کمی برای خودش وقت داشته باشد. اگر جامعه انسان ها هم تا این اندازه به یکدیگر اهمیت می دادند، دنیا جای بهتری می شد!

توصیه های زیر از الن کویلرتس برای کسانی است که غواصی می کنند یا کنجکاو و مایل هستند تا دوره های غواصی را بگذرانند. به یاد داشته باشید که کوسه ها قاتلین بی مغز و ماشین غذا خوری نیستند. آنها نمادی از کنجکاوی و رفتار پیچیده یک جامعه دیگر هستند. کوسه ها را نباید شکار کرد یا ترساند، بلکه باید به آنها به عنوان شکارچیان اصلی اقیانوس احترام گذاشت. بنابراین قبل از اینکه از آنها عکس بگیرید یا درکنارشان شنا کنید، باید درمورد رفتار این گونه جانوری مطالعه نمایید و مهارت های غواصی خودتان را بهبود ببخشید.

برای غواصان: ۱۰ نکته در عکاسی از کوسه ها

در غواصی در کنار کوسه ها وقتیکه از طعمه (مخلوطی از خون و محتویات داخل شکم ماهی) استفاده شود، آنها نزدیک شما می آیند و به این ترتیب موقعیت های بی نظیری برای عکاسی ایجاد می شود. به منظور آماده شدن برای غواصی و عکاسی از کوسه ها، باید رفتار آنها را بشناسید. باید بدانید که چه کاری را انجام دهید و چه کاری را انجام ندهید.

۱- خودتان را آماده کنید و ضربان قلب را پایین نگه دارید. من همیشه کمی در قایق می مانم، کمی فکر می کنم و در تصوراتم به نحوه برخورد با کوسه ها می اندیشم. با این کار خودم را آرام می کنم. زمانی که به آمادگی کامل رسیدم با تمرکز وارد آب می شوم. این آرامش را مدیون کوسه ها هستم! اگر اشتباهی از من سر بزند و اتفاقی بیفتد، همه کوسه ها را مقصر می دانند. من هرگز اجازه نخواهم داد که چنین اتفاقی بیفتد.

۲- با قدرت عمل کنید و با آنها ارتباط چشمی برقرار نمایید. از آنجایی که کوسه ها فقط ماهی های ضعیف و بیمار را شکار می کنند، مراقب باشید مانند یک ماهی که گیر افتاده است حرکتی ناگهانی از شما سر نزند.

۳- از لباس غواصی سیاه رنگ استفاده کنید. رنگ های صورتی، زرد یا آبی باعث می شود که کوسه های چابک تری به سمت شما جذب شوند. این مساله ممکن است باعث اضطراب و ترس شما شود.

۴- حتما دستکش به دست کنید. نباید اجازه دهید که کوسه ها بوی گوشت دست شما را حس کنند.

۵- آرامش خود را حفظ کنید در غیر این صورت باید از آب بیرون بیایید. من غواصانی را دیده ام که وقتی کوسه ها آنها را محاصره می کنند دچار ترس و وحشت می شوند. با این کار برخی از کوسه ها را هشیار می کنند و خود را به عنوان هدف در معرض حمله آنها قرار می دهند. البته در این مرحله آنها گاز نمیگیرند و تنها ضربه می زنند. این روش آنها برای بررسی هدف است تا از ضعف آن مطمئن شوند. نباید بگذارید کوسه ها به شما ضربه بزنند. باید اطلاعات خود را در مورد کوسه ها تکمیل کنید و رفتار گونه هایی که قصد غواصی درکنارشان دارید را بشناسید. با این کار آمادگی بهتری پیدا خواهید کرد.

۶- پیش از اینکه به میان کوسه ها بروید، کار با دوربینتان را یاد بگیرید. وقتی که از نمایاب دوربین آنها را مشاهده می کنید نباید وقتتان را برای تنظیم آن هدر دهید. باید ارتباط چشمی با آنها را ادامه دهید و در تمام مدت چشمتان به آن ها باشد.

۷- قبل از ملاقات با حیوانات بزرگ، روی استقامت خود کار کنید. گاهی از اوقات برخوردها در سطح آب و در کنار جریان های دریایی اتفاق می افتد. در چنین موقعیت هایی باید نزدیک قایق بمانید. برخی از برخوردها در جریان آب شرایط سختی را به وجود می آورند. کم آوردن نفس ظرف ۵ دقیقه باعث می شود که آرامش خود را از دست بدهید.

۸- من با یک لنز چشم ماهی عکاسی می کنم (۱۵ mm Sigma یا ۱۶ mm Nikkor) و سعی می کنم تا از تنظیمات درستی استفاده کنم تا تصویر طبیعی تر به نظر برسد و تمام جثه کوسه در عکس بیفتد.

۹- همیشه از بازوهای فلاش کوتاه (short strobe arms) استفاده می کنم، چون وضعیت ورود و خروج به آب گاهی از اوقات چالش برانگیز است. نباید نگران گیر کردن وسایل عکاسی باشید. با استفاده از این بازوهای کوتاه، فلاش ها را کمی عقب می دهم و قدرت آن ها را کم می کنم. فقط به حدی که شکم سفید کوسه ها دیده شود.

۱۰- خودتان را برای روزهای بد آب و هوا و بدون غواصی آماده کنید. بیشتر کوسه ها در فاصله زیادی از ساحل شنا می کنند. به همین دلیل همیشه امکان رفتن به آب و غواصی کردن وجود ندارد. اگر بدانید که چه می خواهید، انتظار در روزهای بد آب و هوا برایتان ساده تر می شود. به یاد داشته باشید که هر برخوردی یک هدیه بزرگ از طرف طبیعت است و طبیعت رانمی توان کنترل کرد.

در حال حاضر الن و همسرش مایکل میس بر روی یک مستند در مورد حفاظت از کوسه ها کار می کنند. تمام سود حاصل از آن صرف آموزش و حفاظت از کوسه ها خواهد شد.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *