چگونه روش عکاسی خود را تغییر دهید – ۶ تغییر سریع برای عکاسی خلاقانه

همه ما چند وقت یکبار خلاقیت عکاسیمان را از دست می دهیم و یا متوجه می شویم عکسهایی که می گیریم همه شبیه به هم هستند، گویی یک عکس را بارها و بارها گرفته ایم. حال قصد داریم ۶ تکنیک برای از بین بردن عکسهای تکراری و ایجاد عکسهای خلاقانه را به شما معرفی کنیم.

۱

زوم کنید

لنزهای زوم به راحتی به شما اجازه می دهند بدون تغییر دادن جایی که ایستاده اید و بدون جا به جا کردن سوژه ای که از آن عکاسی می کنید کادر خود را تغییر دهید.

پس اولین قدم برای تقویت عکاسی و ایجاد خلاقیت استفاده از لنزهای زوم به جای لنزهای ثابت یا پرایم ( Prime – Fix ) و استفاده از زوم لنز است.

گاهی مجور می شوید به دور سوژه خود بچرخید تا مکان بهتر، گاهی زاویه بهتر و یا حتی سوژه بهتری برای عکاسی پیدا کنید.

۲

دفترچه راهنمای دوربینتان را بخوانید

اکثر دوربینهای دیجیتال بیشتر از چیزی که عکاسان می دانند امکانات متنوعی دارند، پس دفترچه دوربینتان را بخوانید و از امکانات و مزایایی که دارد با خبر شوید.

اگر در لیست فهرست دفترچه چیزی نظرتان را جلب نکرد، آن را ورق بزنید و صفحه ای به صورت اتفاقی انتخاب کنید و آن را بخوایند.

بعد از مطالعه دفترچه مانند قبل و با تفکرات قبلی عکاسی نکنید، به این فکر کنید که چگونه می توانید از امکانات جدیدی که در دوربینتان پیدا کرده اید، استفاده کنید. ایده ای پیدا کنید که مناسب امکان جدید دوربینتان باشد.

۳

لنز یا وسیله جدیدی برای دوربینتان تهیه کنید

هیچ چیز به اندازه یک وسیله جدید به شما انگیزه عکاسی نمی دهد.

حتماً لازم نیست وسیله گران قیمتی مثل لنز بگیرید، یک فیلتر عکاسی جدید، یک وسیله نوری برای طراحی با نور در عکس یا شاید فیلتر Close-up ( این فیلترها امکان فوکوس در فواصل نزدیک را می دهند مانند لنزهای ماکرو ) برای عکاسی از فواصل نزدیک بتواند بسیار به شما کمک کند.

۴

یک تکنیک جدید را با دوربین امتحان کنید

آیا سبکی از عکاسی وجود دارد که تا حالا آن را انجام نداده باشید؟ یا به هر دلیلی از آن پرهیز کرده باشید؟ برای امتحان یکی از این سبک ها آماده اید؟

برای مثال تکنیک نوردهی دوتایی – Double Exposure ( تلفیق ۲ عکس مشابه با روشنایی های متفاوت که در عکس های HDR می بینیم) چطور است؟ یا شاید از فلاش دوربین خود درک بیشتری پیدا کنید؟

۵

استفاده از تکنیک های برنامه های ویرایش عکس

معمولاً عکاسان اول عکس می گیرند و بعد با نگاه کردن به عکس دنبال یک ویرایش مناسب برای آن می گردند، ولی راه بهتر این است که اول یک سبک ویرایش را در نظر داشته باشید و طبق آن سبک عکستان را بگیرید.

جست و جویی در اینترنت داشته باشید یا به مجله ها سری بزنید تا سبک مورد علاقه خودتان را پیدا کنید و بر مبنای این سبک عکاسی کنید.

۶

عکاسی از یک پروژه یا موضوعی خاص

به جای عکاسی از اتفاقات اطرافتان یا صحنه هایی که می بینید، پروژه ای را انتخاب کنید و بر مبنای آن عکاسی کنید و فکر کنید که در نهایت با این عکسهایی چه چیزی می خواهید به دست بیاورید.

شما می توانید عکس های خود را به صورت کتاب در بیاورید، یا در سایت خود قرار دهید و یا آن ها را در نمایشگاه به نمایش بگذارید.

لازم نیست حتما از چیز مهم یا بزرگی عکس بگیرید، می تواند عکسهایتان نشان دهنده سگ های محلی باشد. چراکه قصد شما از گرفتن این عکسها و منظور شما از کل پروژه مهم است.

برای گرفتن الهام بیشتر در زمینه پروژه های عکاسی واژه «پروژه» را در لنزک جستجو نمایید. اگر لنزک را دنبال کرده باشید، قبلا دیده اید که در زمینه پروژه های عکاسی خلاقانه عکاسان از سراسر دنیا مطالبی را منتشر کرده ایم که می توانند الهام بخش شما برای شروع یک پروژه جدید باشند.

عکس گرفتن با اهداف خاص می تواند به شما کمک کند تا انگیزه و خلاقیت بیشتری در عکاسی کسب کنید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *