آموزش تکنیک انباشتن فوکوس یا Focus Stacking برای بسط دادن عمق میدان

یکی از مسائلی که در عکاسی کلوزآپ با آن رو به رو هستید، کم بودن عمق میدان است. معمولاً این مشکل زمانی رخ می دهد که می خواهید با دیافراگمی باز و از فاصله ای نزدیک عکس بگیرید. راه هایی وجود دارند که می توانید بدون از دست دادن پس زمینه محو مطلوب خود یا جزئیات مهم چنین عکسی بگیرید. یکی از این راه ها استفاده از تکنیک انباشتن فوکوس (Focus Stacking) است.

انباشتن فوکوس، گرفتن چند عکس از یک سوژه با یک کادر ولی با فوکوس های مختلف و تلفیق کردن این عکس ها با هم است. در این مطلب آموزشی من از برنامه Photoshop CS6 برای تلفیق کردن عکس ها و اجرا کردن این تکنیک استفاده می کنم.

روش

معمولاً زمانی که می خواهید از تکنیک انباشتن فوکوس استفاده کنید، بهتر است که برای عکس گرفتن از سه پایه استفاده کنید، چرا که می خواهید ۲ (یا تعداد بیشتری) عکس را دقیقاً بر روی هم بیاندازید و کادر عکس شما باید دقیقاً یکی باشد. اما اگر دستتان لرزش کمی دارد زیاد لازم نیست نگران این مسأله باشید، من تمام عکس هایی که با این تکنیک می گیرم را با دست گرفته ام (از جمله همین عکسی که در این مطلب روی آن کار می کنم) و مشکلی هم وجود نداشته. اگر فضا برای کمی بریدن (کراپ) عکس ها و روی هم انداختن آنها بگذارید، برنامه فتوشاپ هم با شما همکاری می کند و مشکلی در اجرا کردن این تکنیک نخواهید داشت.

این ها عکس های نمونه برای اجرای تکنیک انباشتن فوکوس هستند. من از دو عکس استفاده می کنم تا بتوانم مطلب را ساده تر توضیح دهم، اما شما می توانید هر تعداد عکس که نیاز دارید بگیرید و با هم تلفیق کنید.

دو عکسی که در اجرای تکنیک Focus Stacking از آنها استفاده می کنیم. عکس از Marie Gardinet.

همانطور که می بینید، عکس سمت راست گل هایی محو دارد، اما تار انکبوت در این عکس واضح است. ما می خواهیم این تار انکبوت در عکس نهایی واضح و شارپ باشد.

عکس های خود را در برنامه Photoshop باز کنید (اگر می خواهید تغییراتی روی عکس خام خود با فرمت RAW اعمال کنید، قبل از باز کردن عکس ها در برنامه این کار را انجام دهید، اما حتماً عکس ها را با هم Synchronise – همگام سازی کنید تا تمام تغییراتی که بر روی عکس ها اعمال کرده اید دقیقاً به یک صورت باشد). زمانی که عکس ها را باز کردید به قسمت File -> Automate بروید و گزینه Photomerge را انتخاب کنید.

گزینه Photomerge در برنامه Photoshop CS6

بر روی add open files کلیک کنید و مطمئن شوید گزینه blend image together تیک نخورده باشد، با این کار عکس ها به صورت لایه هایی روی هم در یک فایل باز خواهند شد.

تنظیمات موجود در قسمت Photomerge در برنامه Photoshop CS6

روی OK کلیک کنید و خواهید دید که عکس های شما به صورت چند لایه در یک فایل به صورتی که روی هم افتاده اند باز می شوند. ممکن است لبه های عکس بی رنگ یا ناملایم باشد… فعلاً نگران این مسائل نباشید.

قسمت های تار عکس را حذف کنید

دو عکس نمونه ما به صورت دو لایه روی هم در یک فایل قرار گرفته اند.

شما می توانید دو عکسی که داشتم را به صورت دو لایه مجزا در پنل لایه ها در سمت راست برنامه مشاهده کنید، عکس بالایی عکسی است که گل در آن محو است. عکسی که می خواهید قسمت های محو را از آن حذف کنید در بالا قرار دهید (عکس با فوکوس شارپ در لایه پایین)، ابزار Eraser (پاک کن) را انتخاب کنید، برای آن یک قلم مو نرم و بزرگ انتخاب کنید و به آرامی و با احتیاط شروع به پاک کردن قسمت هایی از لایه که محو است و می خواهید واضح باشد بکنید. اگر مقدار Opacity لایه پایینی را کم کنید و یا کلاً این لایه را خاموش کنید بهتر می توانید قسمت هایی که پاک کرده اید را ببینید:

حال قسمت های محو از لایه بالایی ما پاک شده است

بهتر است که این کار را با استفاده از ماسک لایه (layer mask) انجام دهید و چیزی از لایه پاک نکنید، اما برای اینکه تمرکز بیشتری روی موضوع اصلی داشته باشیم، با استفاده از پاک کردن لایه این کار را انجام می دهیم.

به پاک کردن قسمت هایی که در فوکوس نیستند، اما در عکس دیگر فوکوس هستند و می خواهید در عکس نهایی فوکوس باشند، ادامه دهید. اگر این کار را با استفاده از بیش از دو عکس انجام می دهید، یادتان باشد که این کار را باید روی چند لایه انجام دهید. شما باید هر لایه را انتخاب کنید و قسمت های تاری از آن را که در عکس های زیری شفاف است را حذف نمایید. اگر احساس کردید که میزان روشنایی عکس های شما کمی با هم متفاوت است و زمانی که مقدار Opacity لایه را پایین می آورید رد قسمت هایی که پاک کرده اید دیده می شود، قلم پاک کن خود را کوچک تر و نرم تر کنید و مقدار Opacity قلم را تا ۳۰-۴۰% پایین آورده و در لبه هایی که پاک کرده بودید بکشید. در قسمت لبه هایی که پاک کرده بودید به پاک کردن ادامه دهید و مقدار Opacity را آنقدر کاهش دهید که لبه های قسمت های پاک شده مشخص نباشند (شاید بتوانید در چنین شرایطی از ابزار Clone-Stamp نیز کمک بگیرید).

لایه ها را با هم ترکیب کنید و عکس نهایی را کراپ کنید

زمانی که از نتیجه کار خود راضی بودید، می توانید با انتخاب گزینه Flatten Image در منوی Layer، لایه ها را با هم ادغام کنید (دو لایه را ترکیب و به یک لایه تبدیل کنید).

انتخاب گزینه Flatten Image از مسیر Layer > Flatten Image

زمانی که عکس شما به یک لایه تبدیل شد، با استفاده از ابزار Rectangular Marquee Tool لبه هایی که می خواهید برای تصویر نهایی داشته باشید را تعیین کنید تا هیچ قسمت زمخت یا پشت نمایی (Transparent) در عکس نداشته باشید، سپس به قسمت Image رفته و گزینه Crop را انتخاب کنید.

برش یا کراپ عکس به شما این اطمینان را می دهد که همپوشانی عکس هایتان در نتیجه نهایی مشخص نباشد

حال هر تغییر دیگری که فکر می کنید عکس نیاز دارد را انجام دهید و کار شما تمام است.

عکس نهایی من با استفاده از تکنیک Focus Stacking بعد از تغییرات نهایی

در نمونه ای که من کار کردم، کمی رنگ تصویر را سرد تر کردم، کمی از جزئیات از دست رفته در هایلایت ها (قسمت های روشن عکس) را برگرداندم و به بوکه های موجود در پس زمینه جلوه بیشتری دادم.

جمع بندی

استفاده از تکنیک انباشتن فوکوس بسیار مؤثر است اما آیا ارزش زمان و تلاشی که برای آن صرف می کنید را دارد؟

نکات مثبت:
  • این تکنیک برای مشکل عمق میدان کم که ما را در عکاسی کلوزآپ محدود می کند، بسیار کاربردی است
  • شما می توانید در چیز هایی که نتوانسته اید زمان عکاسی داشته باشید، خلاقیت به خرج دهید. برای فوکوس انتخابی یا selective focus.
  • اگر بعد از عکاسی متوجه شدید که فوکوس شما کمی مشکل دارد، در صورتی که عکسی مشابه داشته باشید می توانید این مشکل را برطرف کنید.
  • شما می توانید با استفاده از این تکنیک جزئیات بسیار زیبایی از یک سوژه را با عکاسی از نزدیک و استفاده از دیافراگمی باز به نمایش بگذارید.
نکات منفی:
  • پیاده کردن این تکنیک روی سوژه ای متحرک بسیار دشوار است (بدون استفاده از امکانات حرفه ای و خاص مانند Focusing Rail)، بنابراین اگر بخواهید از یک حشره یا یک گل در شرایطی که باد می آید عکس بگیرید، استفاده از این تکنیک به شدت مشکل و تقریباً غیر ممکن خواهد شد.
  • برای اجرای این تکنیک به دستانی بسیار ثابت و بدون لرزش و یا سه پایه نیاز دارید.
  • برای اجرای این تکنیک باید از برنامه ای خاص برای ترکیب کردن عکس ها استفاده کنید.

اگر نرم افزار مناسبش (مثل فتوشاپ) را دارید، ارزشش را دارد که این تکنیک را امتحان کنید. این مهارت خوبی برای یادگیری است و در شرایط مناسب می تواند به شدت مفید واقع شود. فقط نمی توانید برای استفاده از این تکنیک نتیجه ای فوق العاده را انتظار داشته باشید.

م

منبع

برگرفته از: tutsplus

نظرات شما


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *