حتی در خانه نیز می‌توان عکس‌های فوق العاده ای گرفت

در این مطلب لنزک قصد داریم چگونگی ثبت عکس‌هایی الهام بخش در منزل را به شما عزیزان آموزش دهیم. بسیاری از افراد بهانه می‌گیرند که چیزی برای عکاسی در خانه وجود ندارد، ولی اینطور نیست! هرچه باشد عکاسان بسیاری زمان زیادی از عمرشان را صرف عکاسی در استودیو خانگی می‌کنند. پس بدون حرف پس و پیش می‌خواهیم آموزش تبدیل منزلتان به استودیوی عکاسی را شروع کنیم.

می‌توانید عکاسی را از میز غذاخوری با بشقاب‌ها، لیوان‌ها و چیدمانشان شروع کنید.

بازنگری فضایی که دارید

برای بسیاری از شما خانه معنای خانواده را زنده می‌کند و وقتی حرف از عکاسی در خانه می شود، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، ثبت عکس‌های پرتره از اعضای خانواده می‌باشد. ولی تضمین می‌کنیم چیزهای بسیار جالب دیگری در خانه برای عکاسی وجود دارد که شرط می بندم زمانی که به انتهای این مطلب رسیدید، از آشنایی با آنها شگفت زده خواهید شد. با یادگیری «عکاسی در خانگی» نه تنها می‌توانید از زمان اضافی خود به درستی استفاده نمایید، بلکه همچنین ذهنتان نسبت به فرصت‌های عکاسی اطرافتان گسترش می‌یابد. این می‌تواند شامل بشقاب‌ها و کارد و چنگال ها تا الگوها و بافتهای موجود در کشوی اتاقتان که پر از جوراب‌های رنگی است شود.

وقتی از داخل خانه عکاسی می کنید غروب ها تم های زیبایی هستند، ولی موضوعات بسیار دیگری نیز برای عکاسی از پنجره وجود دارد.

مارسل پروست (Marcel Proust) یکبار نوشته بود: «گذراندن سفری اکتشافی معلول پیدا کردن مناظر جدید نیست، بلکه مستلزم داشتن بینشی نو می‌باشد» و همین موضوع برای عکاسی در خانه یا هر جای دیگری هم صادق است. تنها با بینشی جدید می‌توانید چیزهایی که برای عکاسی جذاب هستند را در اطرافتان پیدا کنید. دوستان، اگر علاقه‌ای نکته بینانه به عکاسی داشته باشید، می‌توانید جواهرهای پنهان درون منزلتان را پیدا کنید.

عکاسی در خانه

یکی از کارهای همیشگیم هنگام دعوت شدن به خانه دوستان علاقه‌مندم به عکاسی به اشتراک گذاشتن اشتیاقم نسبت به فرصتهای عکاسی موجود در منزلشان است. معمولا همه‌ی آنها با تعجب می‌گویند «هرگز از این نظر به آن نگاه نکرده بودم!»، این خیلی برای من عجیب است، چون من هرگز از عکاسی در خانه خسته نمی‌شوم. همچنین خانه محلی ایستا و بی تحرک نیست بلکه محیطی پویا و فعال است که هر روزه در آن اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد. یادگیری یکپارچه سازی عکاسی با زندگی روزانه‌تان در منزل یکی از بهترین دیسیپلین‌هایی است که می‌توانید به عنوان عکاس بیاموزید. اینکار به شما این توانایی را می‌دهد که با چشمانی نو به اطرافتان نگاه کنید و مهمتر از آن به شما ثابت می‌کند که عکاسی هنری مختص به فضای باز یا خارج از منزل نیست. عکاسی از خانه شما آغاز می‌شود!

در خارج از پنجره منزلتان فرصت‌های نامحدودی برای عکاسی وجود دارد و یکی از آنها عکاسی با زاویه‌ی منحصر به فرد از فعالیت‌ها می‌‌باشد.

وقتی مزه عکاسی در خانه را چشیدید می‌توانید اشتیاق خود را به لحظات افزایش دهید، لحظاتی که بدون این دیدگاه جدید هیچ جذابیتی نداشته‌اند. پس دیگر جمله‌ی «هوا خوب نیست و نمی‌توانم عکس بگیرم» را نگویید. شما می‌توانید دیگر وابسته به سفر کردن و خارج شدن از منزلتان نباشید. در هر جایی فرصت عکاسی برای شما وجود دارد.

درواقع گاهی عکاسی در خانه تنها گزینه‌ای است که برخی از عکاسان دارند، چون آنها قصد دارند عکاسی را در زمان آزاد روزشان انجام دهند و زمانشان را پر کنند و یا اینکه آنها از نوعی بیماری یا اختلال حرکتی رنج می‌برند. پس با کشف پتانسیل‌هایتان در زمان جوانی می‌توانید سرمایه خوبی برای سالهای درگیر و پر مشغله‌تر آینده‌تان بسازید.

برخی ممکن است این کار را فرار کردن یا خود ایزوله سازی از دنیای خارج تلقی کنند، ولی در واقع عکاسی در منزل به معنای فراموش کردن دنیای خارج نیست. غروب، تشکیل ابرها و یا فعالیت‌های مردم در ساعات مختلف روز که از پنجره مشاهده می‌کنید می‌تواند لحظات و نقطه نظر جذابی و حتی گاها منحصر به فردی را در اختیارتان قرار دهد. این نوع عکاسی را امتحان کنید تا از توانایی‌های آن شگفت زده شوید. شما حتی می‌توانید پروژه‌های طولانی و سالانه را به همین صورت انجام دهید. برای مثال یک پروژه تایم لپس (time lapse یا گذر زمان) می‌تواند جلوه‌ای جادویی را برای این تجربه‌ی جالب به ارمغان بیاورد.

طبیعت را به منزل بیاورید

یک استودیو رو میزی را می‌توانید تنها به کمک صفحه‌ای از مقوا و رفلکتورها بسازید که فرصت‌های بسیاری را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای انتخاب اشیای قابل عکاسی هیچ محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید از تمبرها، عروسک‌های کوچک، اسباب بازی‌ها، جواهرات، بطری‌‌های عطر یا هر چیز دیگری استفاده نمایید. حتی سبزیجات و مرکبات هم صحنه‌های زیبایی را در کنار هم خلق می‌کنند که می‌توانند مجموعه‌ی بی نظیری از عکس‌ها را برایتان رقم بزنند.

مطلب «آموزش ساخت استودیو عکاسی رومیزی» در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

عکاسی از حشرات کوچک نیز در منزل بسیار آسان است و شما می‌توانید پروژ‌ه‌ای طولانی مدت با آنها بسازید.

عکاسی در منزل به معنای کنار گذاشتن علاقه‌تان به طبیعت نیست. گل‌ها تم بسیار خوبی برای عکاسی در منزل هستند، مثلا عکاسی از گلدان‌ها و حتی جانوران کوچک مانند حشرات می‌توانند در استودیوی خانگی انجام پذیرند. با وجودی که من طبقه سوم آپارتمان زندگی می‌کنم، گاها حتی حشراتی را بر پنجره‌ی منزلم می‌بینم که آنها را به داخل می‌آورم و برای عکاسی از آنها استفاده می‌کنم. پروژه‌ی همچون تبدیل شدن یک کرم ابریشم به یک شفیره و در نهایت به پروانه می‌تواند هفته‌ی هیجان انگیزی را برایتان رقم بزند. تنها کافی است کمی در مورد چرخه‌ی زندگی حشرات اطلاعات کسب کنید و باغچه‌ای در خانه ترتیب دهید که بتواند به عنوان خانه‌ی کرم ابریشم مورد استفاده قرار گیرد. به این صورت می‌توانید عکس‌هایی مانند بالا بگیرید که دو مرحله از چرخه زندگی پروانه Swallowtail- Papilio machan را نشان می‌دهد.

اگر به نقل داستان تصویری علاقه دارید، پروژه‌ای مانند عکاسی از پروانه (به صورت یک مجموعه) می‌تواند به هر چیز دیگری تبدیل شود. شما می‌توانید اسلایدشو یا کتاب الکترونیکی از آن بسازید و آن را با خانواده و دوستانتان به اشتراک بگذارید. این یکی دیگر از جنبه‌های عکاسی می‌باشد که نباید فراموش کنید. این ما را قادر به پیدا کردن سوژه‌ها و اهداف جدید می‌سازد که قبل از این هرگز توجهی به آن نشان نمی‌دادیم.

زندگی در حال گذر خارج از پنجره‌تان می‌تواند تم خوبی برای بسیاری از پروژه‌ها باشد

هر عکس داستانی را نقل می‌کند

من به تازگی پروژه‌ی عکاسی در مورد انسان شناسی مدرن را شروع کرده ام که آن را با عکس تخم مرغ چوبی و خارش دهنده پشت به پایان رساندم (!) که قبل از این هرگز در موردش هیچ فکری نمی‌کردم. ناگهان این پروژه به چیزی فراتر از عکاسی برایم تبدیل شد و من را ترقیب به کسب اطلاعات بیشتری در اینترنت در مورد تخم مرغ چوبی و خارش دهنده‌ی پشت ساخت. آیا داشتن این اطلاعات برای کسی اهمیتی دارد؟ شاید نه، ولی مطمئنا موضوع جالبی برای صحبت با دوستانمان خواهد شد. به نظر من این نوع پژوه‌ها فراتر از عکاسی می‌روند و می‌توانند مردم را ترقیب به تحقیق در زمینه‌‌های دیگری سازند تا بتوانند تکه‌های پازل را کنار هم چیده و داستان خودشان را بسازند. اینها راه‌های مفیدی هستند که با آن می‌توانید زمان روزتان را در خانه پر کنید.

تجربه‌ی عکاسی در منزل به شما نشان می‌دهد که مهم نیست که کجا عکاسی می‌کنید، نورپردازی چالشی است که باید برای ثبت بهترین عکس‌ها همیشه با آن رویارو شوید. اگر از بازی کردن با نور در هنگام عکاسی و تغییر دادن جهان اطرافتان با آن لذت می‌برید پس مطمئن باشید که کار با نور در منزل که محیطی آشناتر و قابل کنترلتر است، تجربه‌ جالبی را برایتان به ارمغان می‌آورد و می‌تواند تبدیل به آموزه‌ای عملی شود که می‌توان با وجود مهارت‌ها و تجهیزات لازم در هر جایی آن را به کار گرفت.

مرکبات و سبزیجات سوژه‌های بسیار جالبی هستند که می‌توانید به شکل‌های مختلف از آنها عکاسی نمایید

در کنار پیشنهاد‌های بالا من لیستی از موضوعات قابل انجام در منزل را برایتان گردآوری کرده‌ام. اینها تنها اندک مواردی هستند که می‌توانید با زندگی و وضعیت حاضر خودتان تطبیقشان دهید. تمامی پروژه‌هایی که در پایین ذکر شده می‌توانند در منزل انجام شوند و تنها به یک دوره محدود نمی‌شوند.

چند ایده‌ی کاربردی برای عکاسی در منزل

۱- کلکسیون‌ها: از کلکسیون‌هایتان عکس بگیرید، از تمبرها یا عروسک‌های کوچک، از ماشین‌های مینیاتوری گرفته تا سکه‌ها، همه این ها می توانند سوژه‌های خوبی برای عکاسی باشند. هنگامی که نسبت به مهارت‌هایتان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کردید، می‌توانید به دوستانتان پیشنهاد عکاسی از لوازمشان را دهید.

۲- عکاسی از غذا: هر زمان که پخت و پز یا فعالیتی در آشپزخانه در حال انجام است، عکاسی را شروع کنید. این پروژه‌ای بی انتهاست. شما می‌توانید با میوه ها و سبزیجات ترکیب بندی هایی از اشیای بی جان بسازید. پوست پیاز و یا سبزیجات برش خورده همگی بهانه خوبی برای بردن دوربین به میز آشپزخانه هستند.

۳- عکاسی از حیوانات خانگی: اگر به حیوانات علاقه دارید و یا افراد علاقه مند به حیوانات را می‌شناسید به آنها پیشنهاد عکاسی از این حیوانات را دهید.

۴- پرتره: با استودیویی ساده و با کمک نور طبیعی می‌توانید عکس‌های بسیار خوبی از مردم ثبت کنید. همسایه‌ها، دوستان و خانواده‌تان را دعوت کنید و لذت ببرید. اگر از مراحل مختلف زندگی دوستانتان عکس بگیرید، این می‌توانید به پروژه‌ای مادام العمر تبدیل شود. این نوع عکاسی‌ها تنها به تصور شما محدود می‌شوند و هیچ مرزی برایشان وجود ندارد.

۵- جهان خارج: جهان خارج از پنجره‌ی منزلتان فرصت‌های نامحدودی را در اختیارتان قرار می‌دهد و اینها تنها به طلوع، غروب، آسمان یا تشکیل ابرها محدود نمی‌شود. زندگی خیابانی ساعات مختلف روز، شما را قادر به ساخت مجوعه‌ای منحصر به فرد از عکس‌های تکی یا حتی تایم لپس می‌سازد.

چالش بازی کردن با نور حتی در منزل نیز می‌تواند به تجربه‌ی بی نظیری تبدیل شود.

عکاسی برای همه

این پروژه‌ها تنها نقطه شروعی برای تجربه‌ای بی پایان برای کسانی که دوربینی دارند هستند. به شخصه باور دارم ما می‌توانیم «کمتر راه برویم و بیشتر عکس بگیریم» و این موضوع می‌تواند برای افرادی که راه رفتن برایشان مشکل است به کار رود.

افراد مبتلا به اختلالات حرکتی می‌توانند از عکاسی به عنوان راهی عالی برای گذر زمانشان استفاده کرده و از تاثیرات درمانی آن سود ببرند. با عکاسی ساعت‌ها زودتر طی می‌شوند و عکاسی لحظات لذت بخشی را برایتان به ارمغان می‌آورد. تنها کافی است که چشمانمان را به فرصت‌های بی نظیری که در خانه وجود دارد باز کنیم. امیدوارم این مطلب لنزک توانسته باشد به شما برای پیدا کردن فرصت‌ها جدید کمک کرده و شما را تشویق به به اشتراک گذاری این ایده‌ها با دیگران نماید.

م

منبع

برگرفته از: tutsplus

نظرات شما

  1. siyavash1358

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    با سلام
    ایده ها بسیار جالب و آموزنده بود. فقط یکی از ایده ها به نظر کمی خطرناک به نظر رسید. حقیقتا من خودم می ترسم از پنجره خونه بیرون رو عکاسی کنم. همش می ترسم با ی دوربین با لنز بزرگ تله وقتی داری عکاسی می کنی همسایه ها فکر کنن داری از اونا عکس میگیری و مشکل ساز بشه.
    ی پیشنهادم داشتم که کلاس ها تونو بندازید پنج شنبه ها بعد از ظهر که شاغلین هم بتونن بیان یکمم قیمتاشو ملایم کنید. با تشکر

    1. سامان نویسنده

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      موافقم، شخصا این نگرانی را تجربه کرده و بار ها آن را شنیده ام. بعید نیست چنین مسئله ای پیش بیاید باید توجه لازم را کرد.

      لنزک کلاس آموزش عکاسی حضوری ندارد، تنها در مواردی اجازه استفاده از محتوای آموزشیش را به صورت رایگان در اختیار کلاس ها و اساتید گرامی قرار داده است، در نتیجه تصرفی در قیمت کلاس ها نداشته و از آن ها بی خبر است.

      موفق باشید

  2. امیر

    ۷ فروردین ۱۳۹۴

    با سلام
    همه ایده های ارایه شده جالب هستند. آنچه که مهم است نورپردازی از این اشیا است. لطفا یک ست مناسب برای نورپردازی در استودیوی خانگی معرفی نمایید. لطفا اطلاعات کامل باشد مانند نوع و توان فلاشها، ابعاد فون ها و …
    با سپاس


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *