آموزش عکاسی خلاقانه از ماه: چگونه در شب عکس پرتره جالبی بگیریم

لزوما نیاز نیست که عکاسی خلاقانه از ماه، یک عکس منظره باشد. در این آموزش لنزک قصد داریم چگونگی استفاده از ماه برای گرفتن عکس پرتره ای جالب و مفرح در شب را به شما عزیزان نشان دهیم.

بازی با پرسپکتیو – که باعث می­شود اجسام بزرگ، کوچک دیده شوند و اجسام کوچک، بزرگ – می­تواند تصاویر جذاب و خلاقانه­ای را ایجاد کند. ماه برای این کار ایده آل است. استفاده از سیلوئت (ضد نور) انسان برای تعامل با ماه شما را قادر می­سازد عکس­های بسیار گرافیکی ای را بسازید.

کلید موفقیت برای استفاده از ماه در عکاسی، برنامه ریزی است. بزرگی ماه در آسمان به زمان عکاسی در سال بستگی دارد. ما بصورت ناخواسته از کوچکترین ماه سال عکاسی کرده­ایم (!)، ولی هر چقدر اندازه ماه بزرگتر باشد، نتیجه نهایی بهتر خواهد بود.

در مرحله برنامه ریزی لازم است در مورد زمان طلوع ماه، فاز ماه و محل قرارگیریش در آسمان تحقیق کنیم. با اینکه ماه در تمام طول شب در آسمان است، ولی زمان بهینه جهت عکاسی، زمان بالا آمدن ماه است.

در عرض یک ساعت ارتفاع ماه معمولا به حدی زیاد می شود که دیگر برای عکاسی مناسب نیست. (مگر اینکه تپه ای با شیب زیاد جهت ایستادن در پایین آن موجود باشد.) همچنین لازم است از شرایط جوی، موقعیت و منابع نوری دیگر و پستی و بلندی های اطراف اطلاع حاصل کنید.

در این نوع پرتره، آرایش چهره سوژه موردی بی اهمیت است، با این حال شما باید شکل کلی سیلوئت موها و لباس های مُدلتان را در نظر بگیرید.

همینطور می­بایست به وسایل مورد نیاز برای عکاسی خود فکر کنید. ما از یک کلاه جهت نمایش خیالی ماه به عنوان سر انسان استفاده کرده­ایم، ولی روش­های مختلفی جهت ایجاد تعامل سوژه و ماه وجود دارد که خودتان می توانید در این زمینه خلاقیت به خرج دهید. بطور مثال سوژه می­تواند توسط کمند، ماه را بگیرد و یا آن را بکشد، به آن ضربه وارد کند و یا آن را بلند کند و … فرصت­ها بیشمار هستند!

اکنون تنها چیزی که به آن نیاز دارید انتظار برای کامل شدن ماه است.

عکاسی خلاقانه از ماه – گام به گام

۱

چه زمانی عکاسی کنیم

با توجه به اینکه شما نیاز به ماه کامل و آسمان کم و بیش صاف دارید، لازم است که از پیش برنامه ریزی کنید. برای دریافت اطلاعات در مورد فاز ماه و زمان طلوع و غروب آن منابع مختلفی موجود است که یکی از معتبرترین وب سایت ها برای شهرهای مختلف جهان، وب سایت زیر است.

http://www.timeanddate.com/worldclock/moonrise.html

2

در چه مکانی عکاسی کنیم

ماه به سرعت بالا می رود، بنابراین لازم است که شما پایین­تر از مدل خود قرار بگیرید. The Photographer’s Ephemeris به شما کمک میکند تا بدانید در نقطه مورد نظر شما ماه با چه زاویه ای طلوع می­کند. اطمینان حاصل کنید که بر روی شیبی هستید که دید مناسبی دارد.

۳

به نور خورشید توجه کنید

ماه قبل از تاریک شدن آسمان شروع به بالا آمدن می­کند. سعی کنید حدودا یک ساعت قبل از غروب آفتاب به موقعیت انتخابی بروید و آماده شوید. دقیقا بعد از غروب آفتاب، که هنوز نور کافی برای تنظیم سرعت شاتر سریع تر وجود دارد و ماه هنوز در آسمان پایین است، بهترین زمان برای عکاسی است.

۴

آسمان را هدف قرار دهید

نوردهی را بر اساس آسمان انجام دهید. شما به دنبال ثبت سیلوئت (ضد نور) هستید، بنابراین نگران جزئیات نباشید. از نوردهی دستی (manual mode) استفاده کنید و یا نوردهی را یا یک یا دو پله کمتر از میزان مورد نیاز تنظیم کنید. سرعت شاتر سریع تر کمک می­کند مُدل شما واضح و شارپ به تصویر کشیده شود. با تاریک تر شدن آسمان، لازم است که ایزو را بالاتر ببرید.

۵

از لنز زوم بلند استفاده کنید و عقب بروید

از یک لنز زوم بلند استفاده کنید – ما از یک لنز ۵۰-۵۰۰ میلیمتری سیگما استفاده کردیم. این نوع لنز به شما اجازه می­دهد تا تصویر را فشرده کنید، یعنی باعث می­شود مدل شما و ماه نزدیک­تر به هم به نظر برسند. هر چقدر به سوژه خود نزدیک­تر شوید، نسبت به ماه بزرگتر به نظر خواهد رسید و هر چقدر از سوژه دور شوید، اندازه­ها بیشتر به هم نزدیک می­شوند.

۶

تفریح کنید

برای ساختن پرتره با استفاده از ماه، از مدل خود بخواهید یقه پیراهن خود را بالا ببرد و سر خود را با یک شال یا روسری پنهان کند و سپس کلاه خود را بالاتر از ماه نگه دارد. لازم است برای هر چه بهتر شدن تصویر، راهنمایی­های لازم را به مدل خود بدهید. روش­های دیگر را هم امتحان کنید- ما به کمند انداختن ماه را نیز امتحان کردیم.

توصیه نهایی

لنز با فاصله کانونی زیاد، عمق میدان (DOF) کمی به شما خواهد داد. شما باید بین فوکوس کردن روی مدل و ماه، یکی را انتخاب کنید. راه حل بهتر این است که با استفاده از یک سه پایه دو عکس از دو حالت ذکر شده بگیرید و در فوتوشاپ با هم ترکیب کنید.

چطور تقلب کنیم!

اگر در زمان عکاسی ماه کامل وجود ندارد، شما همچنان قادر به انجام این پروژه هستید. عکاسی خود را بر روی یک تپه شیبدار در هنگام غروب آفتاب انجام دهید. رو به شرق بایستید و عکاسی خود را با فرض اینکه ماه کامل در آسمان موجود است، انجام دهید. سپس می­توانید این عکس ماه که برای شما آماده کرده ایم را از اینجا دانلود و به پروژه خود اضافه نمایید.

. ماه را بُرش دهید و به عکس خود اضافه کنید. در نهایت می­توانید موقعیت ماه را در عکس خود تنظیم نمایید (این کار ها می توانید با استفاده از فتوشاپ انجام دهید).

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *