یک نامه سرگشاده و دعوت به پشتیبانی و حمایت از هنرمندان

جینا مارتین (Jenna Martin) یک عکاس فاین آرت و زیر آب است که به همراه نامزدش در بیلینگز ایالت مونتانا زندگی می کند. او بعد از دریافت مدرک کارشناسی ارشدش در رشته بازپروری روانی، با ورود به عرصه عکاسی یک تغییر بزرگ در زندگیش ایجاد کرد و حدود ۲ سال است که عکس های سورئال میگیرد. جینا با نوشتن این مطلب در قالب یک نامه سرگشاده دیگران را به حمایت و پشتیبانی از هنرمندان فراخوانده است؛ جملاتی که احتمالا به دل شما نیز خواهند نشست.

حمایت چیز جالبی است.

به عنوان یک هنرمند می گویم که ۹۶% از زندگی حرفه ای ما صرف کنار آمدن با رد شدن می شود. رد شدن از طرف دوستان، خانواده، هنرمندان دیگر و حتی خود دنیای هنر. گذراندن زندگی به وسیله هنر، به ویژه در ابتدایش، می تواند سفری بسیار طولانی، توأم با تنهایی و همراه با مجموعه ای از سوء تفاهم ها باشد. داشتن یک سیستم حمایتی مناسب می تواند به گذراندن این سفر و تحمل پذیرتر کردنش کمک کند.

اما همینطور که ما تلاش می کنیم تا یاد بگیریم چگونه هنرمند باشیم، می دانیم که شما هم یاد می گیرید که چگونه از ما پشتیبانی و حمایت کنید. ما به شما نیاز داریم. ما به شما احتیاج داریم و این ها بهترین راه هایی هستند که می توانید با آن ها به ما کمک کنید:

لطفا به کاری که انجام می دهیم احترام بگذارید

تمام مدتی را که شما صرف یاد گرفتن مهارت هایی مانند حسابداری، پرستاری، علم فضانوردی و . . . نموده اید ما نیز در حال یادگرفتن مهارت های خودمان بوده ایم. بنابراین توانایی های ما را با گفتن جملاتی مثل «بچه من هم می تواند این کار را بکند» یا «احتمالا اگر کمی وقت اضافه داشتم، من هم می توانستم این کار را بکنم» نادیده نگیرید. نه، شما نمی توانستید. قطعا من نمی توانم بار مسئولیت های پرستاری را برای یک روز کامل به دوش بکشم و به همین ترتیب شما هم نمی توانید یک روز کامل از مراسم عروسی عکس بگیرید و یا ۶۰ قطعه عکس را در قالب یک تصویر قابل باور با یکدیگر ترکیب کنید. هر حرفه ای پستی و بلندی های خودش را دارد و مردم با صرف وقت و در طول سالها آن را می آموزند. حرفه ما نیز از این قائده مستثنی نیست.

این کار «واقعی» ما است

هر کاری که بتواند غذای واقعی بر سر میز آورد و ایجاد درآمد کند، یک شغل واقعی است. برخی از ما شغل تمام وقت داریم، برخی به صورت پاره وقت کار می کنند و برخی دیگر نیز به نقطه ای رسیده اند که فقط به وسیله هنر خود می توانند زندگی را تامین کنند. بعضی از ما نمی خواهند فقط با هنر امرار معاش کنند. ما با یکدیگر تفاوت داریم و از هر راهی که پول در بیاوریم، از جمله فعالیت های هنری، شغل محسوب می شود.

من به عنوان یک عکاس، چند شغل حقیقی دارم. عکس های چاپی را به گالری ها میفروشم و برای جلد کتاب ها عکس های مجوز یا license دار میگیرم، همچنین عکاسی را آموزش می دهم و حتی در مناسبت هایی مثل عروسی عکاسی می کنم. هر کدام از اینها مانند هر کار دیگری واقعی است و هیچکدام بهتر یا بدتر نیستند.

اگر درک نمی کنید مشکلی نیست

ما خود می دانیم که غیر عادی هستیم. فکر می کنم اگر اینقدر عجیب و غریب نبودیم احتمالا کارهای هنریمان کسل کننده می شدند. پس حتی اگر پروسه کاری ما مثل حبس کردن خودمان در یک اتاق و گوش کردن به یک آهنگ برای ۱۶ ساعت متوالی یا پیاده راه رفتن تا یک کلبه دور افتاده برای رهایی از رکود را درک نمی کنید، مشکلی نیست. لازم نیست که اینها را بفهمید و حقیقتا ما هم چنین انتظاری از شما نداریم. تنها چیزی که از شما انتظار داریم این است که بفهمید این فرایند مخصوص ما است. چنین درکی به ما کمک می کند تا خلاق باشیم و چیزهای مختلفی تولید کنیم. لطفا به خاطر کارهایی که برای الهام گرفتن انجام می دهیم از ما انتقاد نکنید. به شما قول می دهم که راه های مقبول تری را امتحان کرده ام و نتیجه نداده است.

از ما نخواهید که رایگان کار کنیم

لطفا، لطفا از ما نخواهید تا رایگان کار کنیم. به غیر از هزینه ها، برای ساخت هر چیزی زحمت می کشیم. درواقع این درخواست که رایگان کاری را انجام دهیم ما را در وضعیت بدی قرار می دهد. سخت است که به دوستان نزدیک و یا افراد خانواده نه بگوییم. اینکار را با ما نکنید. اگر می خواهید یکی از آثار مرا بر روی دیوار خانه خود آویزان کنید، مانند دیگران آن را بخرید. اگر می خواهید چندتا از کارهای مرا در دفتر کارتان داشته باشید، مثل بقیه هزینه اش را پرداخت کنید. ممکن است که نمای فوق العاده ای داشته باشند، اما در واقع چاپ یک مجموعه عکس هزینه زیادی دارد. حتی در صورتی که شانس بیاوریم و چند نفر خریدار پیدا کنیم (در نمایشگاه آثار ما خریداران زیادی وجود ندارند) باز هم پول ما باز نمی گردد. بنابراین لطفا از ما نخواهید که رایگان کار کنیم.

کار ما را ترویج دهید

اگر نمی توانید کارهای ما را بخرید (کاملا قابل درک است) پس حداقل آن را ترویج دهید. به اشتراک گذاشتن کارهای ما در شبکه های اجتماعی ساده ترین راه کمک است. دیدن اینکه کسی دکمه کوچک اشتراک گذاری در کنار عکس من را فشار داده است، تشویق و انگیزه بزرگی برای من است.

مهارت های ما را بشناسید

گاهی از اوقات دلیل اینکه پشتیبانی از کارهای ما سخت می شود، این است که نمی دانید چه کاری انجام می دهیم. مادرم فکر می کرد پول درآوردن به عنوان یک عکاس عروسی غیر ممکن است تا اینکه یک بار او را به همراه خودم به یک عروسی ۱۲ ساعته بردم. روز بعد او را به خانه ام آوردم تا فرایند گلچین کردن، ویرایش عکسها، سفارش چاپ عکس ها و چیزهای دیگر را نشانش بدهم. برایش توضیح دادم که هنوز چند هفته برای ویرایش عکسها زمان دارم. با خستگی ای که در چشمانش بود به من نگاه کرد و پرسید که چقدر بابت این کار پول گرفته ام. من هم گفتم در حدود ۵۰۰۰ دلار.

البته چیز های خیلی بیشتری هست، اما همان دو روز کافی بود تا کمی چشمانش باز شوند. مانند هر کار دیگری من هم برای کاری که انجام می دهم به همان میزان زحمت می کشم.

وقتی که کم کم از عکاسی عروسی بیرون آمدم و بر روی کارهای هنری و آموزش عکاسی تمرکز کردم، لحظه ای در کارم شک نکرد. حالا او منطق کارم را می داند، به من اعتماد دارد و می داند که می توانم تصمیمات درستی بگیرم.

اگر با اجازه دادن به ما برای دنبال کردن رویاهایمان مشکل دارید و فکر می کنید که زندگیمان را هدر می دهیم، بهتر است اول حرفه خود را بشناسید. احتمالا از مشاهده شباهت ها میان شغل هنری و شغل های دیگر متعجب خواهید شد.

قبول کنید که کار ما هم خروجی دارد

من کارم در عکاسی را با عروسی ها شروع کردم، اما کم کم به ساخت کارهای هنری فردیم پرداختم و پس از آن درس دادن را آغاز نمودم. حالا عاشق تدریس عکاسی هستم و نمی توانم تصور کنم که روزی از آن دست بکشم. در حال حاضر در انتخاب عروسی ها برای عکاسی بسیار گزیده عمل می کنم (شاید فقط ۲ یا ۳ عروسی در سال) و بیشتر وقتم را به ساخت و فروش کارهای هنری و آموزش عکاسی می گذرانم.

ممکن است به نظر برسد که فقط وقتمان را هدر می دهیم و در حال تفریح کردن هستیم، اما مشکلی نیست. ما هم مانند هر کس دیگری به دنبال جایگاه ویژه خودمان هستیم.

مسخره نکنید

بگذرارید در این مورد کاملا رو راست باشم. شوخی های شما به اندازه ای که فکر می کنید خنده دار نیستند.

ممکن است به نظر خودتان بامزه باشد و فقط برای حواس پرتی شوخی کرده باشید، اما باید این را بدانید که تنها شما نیستید که ما را مسخره می کنید. این شوخی های کوچک ممکن است زیاد به نظر نرسند، اما وقتی که آنها را همیشه و از تمام زوایا می شنوید واقعا تاثیر گذار خواهند بود. از دیدگاه یک هنرمند این بمباران تمسخر هیچگاه تمامی ندارد. در تمام زندگی کمی متفاوت بوده ایم و مردم همیشه تلاش کرده اند تا این موضوع را به ما گوشزد کنند.

وقتی که حرفه و زندگی هنرمندانه را انتخاب می کنیم، خوب می دانیم که در چه راهی قدم گذاشته ایم. این واقعیت را پذیرفته ایم که قرار است با حجم زیادی از بازخوردهای منفی و تمسخر روبه رو شویم، اما نه از طرف شما. اگر قرار است که طرفدار ما باشید باید از تمام جنبه ها از ما طرفداری کنید. از دادن نظرهای طعنه آمیز، کنایه های دو پهلو و تغییر رویه بین تشویق و تضعیف روحیه بپرهیزید. اگر پشت سر، کسی ما را مسخره می کند از شما انتظار داریم که از ما طرفداری کنید. اینها کارهایی است که یک فرد حامی و پشتیبان باید انجام دهد.

اجازه دهید که خطوط ارتباطی باز بمانند

زندگی برای ما سخت می شود، خصوصا در اوایل کار و اگر روی چیزی کار می کنیم که نتیجه نمی دهد و روزهای سختی را می گذرانیم، به کسی برای صحبت کردن نیاز پیدا خواهیم کرد. ما را با جمله «به تو گفته بودم» سرزنش نکنید و پیشنهاد رها کردن این کار و رفتن به سراغ یک شغل واقعی را ندهید. به شکلی منطقی به ما کمک کنید. آیا دلیلی وجود دارد که کارهایمان فروش نمی رود؟ شاید نیاز باشد که نحوه فروش خود را اصلاح کنیم. شاید کار ما هنوز به حد کافی خوب نیست و تا زمان بهبود یافتنش باید از راه دیگری پول در بیاوریم. اگر پول در نمی آوریم، پیشنهاد انتخاب شغل دوم بد نیست. به ما کمک کنید تا موفق شویم.

عملگرا باشید و فقط حرف نزنید

کارها و حرف های شما متفاوت است. نمی توانید فقط راهنمایی کنید و زمانی که شکست می خوریم به ما بخندید.

بگذارید به شکل دیگری توضیح دهم: اگر شما یک مربی فوتبال بودید، از من انتظار داشتید که به تماشای بازی شما بیایم. این کار نشان می دهد که من از شما پشتیبانی می کنم. ممهم نیست که تیم شما چگونه بازی می کند یا اهمیت بازی چقدر است. فقط این مساله که من به آن بازی آمده ام مهم است. اما اگر در مورد بازی و تیم شما حرف های بدی بزنم، همه چیز خراب می شود. اگر فقط روی صندلی بنشینم و مدام در مورد اینکه فوتبال بازی کسل کننده ای است یا اینکه کی بازی تمام می شود شکایت کنم، نامش پشتیبانی نیست. همینطور اگر با دوستان تیم و طرفداران تیم شما را مسخره کنم نمی توان گفت که برای پشتیبانی از شما به آنجا آمده ام. به عنوان یک مربی شما هم جزئی از آن جمع هستید و احترام گذاشتن به آن جمع نشان دهنده پشتیبانی از شما است.

همین مساله در دنیای هنر نیز صادق است. نمی شود که به نمایشگاه آثار من بیایید و در گوشه ای بنشینید و از کسل کننده بودن نمایشگاه شکایت کرده و همکاران مرا مسخره کنید. نمی توانید به اجرای زنده موسیقی من بیایید و از میان جمعیتی که کارم را دوست دارند مرا مسخره کنید. این جامعه ای است که من هم عضوی از آن هستم. اگر می خواهید از کارهای من پشتیبانی کنید، باید از این جامعه نیز پشتیبانی نمایید.

صحبت از جامعه من شد . . .

حالا که حرف از جامعه من شد باید بگویم: تمام کسانی که به نمایشگاه من می آیند، از جمله آن مرد با ریش های عجیب و روسری مسخره، آن دختر با آرایش احمقانه و مدل موی عجیب و لباس های دست دوزش و . . .
باید چند نکته را در مورد آنها بیان کنم:

۱- این افراد یا دوستان من هستند یا از مشتریانم می باشند که در هر صورت برای من ارزش دارند. بدون آنها موفقیت در این صنعت برایم خیلی دشوار می شد. بنابراین اگر می خواهید که موفق شوم، بهتر است امیدوار باشید که آدم های عجیب و غریب این شکلی بیشتر به نمایشگاهم بیایند. اگر هم به طور اتفاقی با هرکدام از آنها هم صحبت شدید لطفا خوب رفتار کنید.

۲- به یاد داشته باشید که من هم جزئی از این آدم های عجیب و غریب هستم! من هم مانند آنها هستم و اگر آنها را مسخره کنید من را نیز مسخره نموده اید.

۳- نگاهی به اطراف بیندازید. شما در محیطی کاملا نا آشنا هستید. ممکن است که در زندگی روزمره دست و پا چلفتی و حساس به نظر برسیم اما در نمایشگاه خودمان به این شکل نخواهد بود و شما هم به شدت در اقلیت قرار دارید. بنابراین مطمئن باشید که دلتان نمی خواهد جماعتی را عصبانی کنید که از منطق شما پیروی نمی کنند.

این را بدانید که می خواهیم در کنارمان باشید

در انتها باید بگویم که شما مهمتر از چیزی هستید که فکر می کنید. گاهی از اوقات باید شانه هایمان را بالا بیندازیم و بگوییم که به تایید کسی نیاز نداریم و یا اینکه برایمان مهم نیست که دیگران چه فکری می کنند، اما در واقع هیچکس نمی خواهد که در این راه تنها باشد. دوست داریم که وقتی اولین کارمان را فروختیم و یا اولین رخداد مهم زندگی کاریمان را تجربه کردیم، شما در کنارمان باشید. می خواهیم در زمان نا امیدی و خستگی با شما حرف بزنیم. می خواهیم که طرفدار ما باشید. در حقیقت حدود ۹۰% مواقع به کاری که انجام داده ایم شک داریم، به همین دلیل بودن کسی در کنار ما بسیار اهمیت دارد. حتی یک تشویق کوچک از طرف شما می تواند کمک بزرگی باشد و این کاری است که می توانید برایمان انجام دهید.

علاوه بر این، یک سیستم درست پشتیبانی به ساخت کارهای هنری بهتر کمک می کند. تفسیرهای جدید و جالب از کارهایمان کمک می کند تا به چالش کشیده شویم و کارمان را گسترش دهیم. به عنوان کسی که خوبی ما را می خواهد می توانیم ذهنمان را به روی پیشنهادهای شما باز کنیم.

بنابراین به پشتیبانی از هنرمندان خود ادامه دهید و ما هم کارهای هنری بهتری خواهیم ساخت.

توجه:

بازنشر این مطلب لنزک « یک نامه سرگشاده و دعوت به پشتیبانی و حمایت از هنرمندان» از نظر ما در کلیه رسانه ها آزاد می باشد (با نام لنزک / بدون نام لنزک). هدف لنزک از انتشار این مطلب تنها حمایت و پشتیبانی از هنرمندان و ایجاد فضای احترام متقابل در تمامی زمینه های هنری و مشاغل می باشد. با تشکر از همه لنزکی ها، که از نخستین روز سایت و جامعه لنزکی خودشان را حمایت و پشتیبانی نمودند.


پیوند (لینک) ثابت این مطلب (اگر مایل به اشتراک آن در شبکه های اجتماعی بودید):
https://www.lenzak.com/?p=9962

پروفایل جینا در ۵۰۰px و وب سایت او

https://500px.com/jennamartinphoto

http://jennamartinphotography.com

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما

  1. afshin62j

    ۲۷ آبان ۱۳۹۴

    با سلام و احترام خدمت همه دوستان. این مطلب فوق العاده بود و انتشار آن توسط لنزک عزیز شایسته تقدیر.

  2. M A H B O o B EH

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

    وقعاً ازتون ممنونم. خیلی مطلب خوبی بود.

  3. حمید

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۴

    سلام به همه ی لنزکی ها
    ممنون بابت قرار دادن این نامه توی سایت.
    با خوندن این نامه بهتر از قبل پی به این موضوع بردم که هنر یک زبان همه فهم و دغدغه ی همه ی هنرمندان در همه جای دنیا تقریبا یکسان هستش.

  4. هادی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۴

    با سلام
    ممنون از شما بابت قراردادن این مطلب و نامه سرگشاده در سایت لنزک
    واقعاً صحبتهای خانم مارتین حرف دل بسیاری از ما هنرمندان و عکاسان هنری می باشد.
    بنده که از خواندن این مطلب بسیار احساساتی شدم
    با تشکر


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *