انتخاب لنز برای پرتره

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

سلام من تازه شروع به عکاسی کردم و به عکاسی پرتره هم علاقه دارم . یه دوربین نیکون d5300 با یه لنز نیکون ٣۵ میلیمتر f1.8 دارم ، موقع خرید به فروشنده گفتم واسه پرتره لنز میخوام گفت این ٣۵ میلیمتره بهرین گزینه اس چون f1.8 هست و گفت هرچی f کمتر باشه پرتره بهتر میشه . ولی الان مشکل اینه این لنزم نه زوم داره و پرتره هم فقط تو فاصله زیر ١ متر خوب میگیره و بیشتر از ١ متر دیگه عکس معمولی میشه ، الان چه لنزی بگیرم تو رنج ١ میلیون تومن که تو فاصله یه خورده بیشتر هم خوب پرتره بگیره و اینکه مثلا لنز ٣٠٠-٧٠ نیکون که f5.6 هست میتونه با f مثلا ۱٫۸ (یعنی کمتر از اون f حداکثرش ) عکاسی کنه ؟

5 پاسخ

من ترجیح میدم در پرتره سمت لنزهای زوم نرم و حتما از لنزهای پرایم استفاده کنم، برای همین در محدوده یک میلیون لنز
Nikon 50mm f/1.8 g af-s
رو پیشنهاد میکنم.
تمامی f ها میتونن در پرتره استفاده بشن اما هرچی میزان دیافراگم بازتر باشه بوکه بهتری حاصل میشه، (البته بوکه به سه عامل دیافراگم و فوکال و فاصله مربوط هست)
“پویا پالیزکار”

#1

معمولا دو لنز ۵۰ میلیمتری و ۸۵ میلیمتری برای پرتره استفاده میشه ولی ۵۰ میلیمتری بیشتر بدرد مستند اجتماعی میخوره و لنز زوم زیاد برای پرتره استفاده نمیشه چون دیافراگم در هنگام زوم افزایش پیدا میکنه من لنز ۸۵ میلیمتری رو پیشنهاد میکنم

#2

کاملا اشتباه راهنمایی کردن !
برای پرتره لنز های زوم مثل ۸۵ فیکس و ۱۰۵ فیکس استفاده میشه
من خودم از ۵۰ استفاده میکنم F1.8 ولی ۸۵ و ۱۰۵ به مراتب بهتر هستند 
لنز ۳۵ هم واسه منظره عالیه 

#3

خانوم فاطمه گرامی گویا خودتون انگار متن پرسشگر رو درست نخوندید که میگید راهنمایی اشتباهی کردن !!
اولا که بنده عکاس حرفه ای منظره هستم و در آتلیه مشغول پرتره و همچنین مدرس خصوصی عکاسیم، پس میدونم دارم چی میگم و میدونم چی درسته و چی اشتباهه!
ایشون فرمودن یک لنز در حد یک میلیون جهت پرتره بهشون پیشنهاد بشه، نگفتن بهترین فوکال برای پرتره چنده که شما فرمودید ۸۵mm
در ادامه باید براتون یادآوری کنم فوکال ۸۵mm بر روی بدنه کراپ با توجه به ضریب سنسور ۱٫۶ و ۱٫۵ معادل فول فریم ۱۳۶mm در کانن و ۱۲۸mm در نیکون هست.
پس با یک لنز ۵۰mm در کانن با ضریب ۱٫۶ به فوکال ۸۵mm میرسیم که مناسب پرتره هست. و حالا اگه یک لنز ۸۵mm روی یک بدنه کراپ قرار بگیره،معادل فول فریم آن چند میشه؟ خودتون ضرب کنید. عدد حاصله بدرد آتلیه نمیخوره چون اونقدر تله شده که کاربردی در آتلیه نداره. مگر اینکه مانت لنز فول فریم باشه و روی بدنه فول فریم سوار شه و اگر هم محیط آتلیه بزرگ بود کاربردی میشه. 
این جمله تون هم تناقض داره، لنز زوم مثل ۸۵mm فیکس؟! و ۱۰۵mm فیکس؟ مطمئن هستید آشنایی درستی از لنزها دارید؟ لنز زوم قابلیت زومینگ داره و لنز فیکس چون تک فوکال هست رو پرایم میگن. نتیجه نهایی این هست که در محیط آتلیه و محیط باز  ۵۰mm کاربردیه اما ۸۵mm فقط در محیط باز کاربردیه.
لنز ۳۵mm هم بر خلاف نظر شما مثل ۵۰mm کاربردی بیشتر برای مستند اجتماعی و ژانر خیابانی داره و برای طبیعت و منظره زیادی تله هست، برای منظره از لنزهای واید تر و الترا واید مثل ۱۰mm کاربردی تره.

#4

سلام
 اقای pouyabush/
من واقعا نظرم رو بد عنوان کردم
منظورم از این که اشتباه  راهنمایی کردن فروشنده ای بود که لنز رو بهشون داده بود
و اینکه اسم زوم اوردم و ۳۵ mm رو کلا اومدم نسبت به ۵۰mm مقایسه کردم و کاملا درست میگید من با بدنه ی فول فریمی که خودم داشتم لنز رو پیشنهاد دادم.
ممنون واسه اصلاح حرف من.
 

#5

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان